Šumperk se chlubí nejmodernějším autobusovým nádražím, má zelené střechy a rosení nástupišť
Nástupiště osvětlují „chytré“ lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení.
V Šumperku dnes po náročné rekonstrukci začíná opět fungovat autobusové nádraží. Modernizace probíhala od května 2019 a vyžádala si bezmála 170 milionů korun. Investory byly společnost ČSAD Ostrava (výpravní budova) a město Šumperk. To označuje nádraží za nejmodernější v tuzemsku.
Po dobu rekonstrukce byly zastávky autobusových linek přesunuty do Jeremenkovy a Fialovy ulice. „Od pondělí 18. ledna se provoz autobusového nádraží vrací na původní místo. Chtěl bych všem poděkovat za trpělivost i za kroky navíc k náhradním nástupištím při přestupech z vlaku na autobus. Vše zvládli na jedničku nejen cestující, ale i řidiči autobusů a organizační pracovníci ČSAD Ostrava,“ uvedl starosta města Tomáš Spurný.
Cestující mají na nádraží k dispozici čtyři nástupiště s 12 zastávkami pro příměstské autobusové linky, jedna zastávka je určena pro linky MHD a tři stání pro výstup. Nástupiště jsou kryta střechami se zeleným porostem, což má mimo jiné zvýšit vlhkost prostředí a snížit hlučnost.
Součástí projektu je retenční nádrž na dešťovou vodu. Ta bude využívána na rosení nástupišť v horkých dnech a zálivku zelených střech a vysázených stromů. Systém je podle investorů soběstačný a nepotřebuje vodu z vodovodní sítě.
Mobiliář je podle města „chytrý“. „Chytré“ lavičky nabízejí bezdrátové nabíječky i klasické a USB zásuvky. Nástupiště osvětlují „chytré“ lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení. Na nádraží je i wifi.
Zelenou střechu má i nová výpravní budova s čekárnou. Budova má klimatizaci, je bezbariérová, cestujícím a řidičům nabízí sociální zázemí, wifi připojení a služby informační kanceláře. Budova byla vystavěna z modulárního systému Cubespace. Před výpravní budovou je umístěna věž s velkými hodinami a informačním panelem.
„Navigaci a informování cestujících byla věnovaná velká pozornost. Snadná orientace a dostatek informací jsou pro pohodlí cestujících důležité. V prvních dnech provozu navíc posílíme systém o terénní informátory pro případné dotazy cestujících,“ uvedl člen představenstva ČSAD Ostrava Petr Nemrava. ČSAD Ostrava je provozovatelem nádraží.
V blízkosti nové výpravní budovy byla umístěna zrestaurovaná socha boha Merkura, která byla původně součástí kamenné kašny na náměstí u radnice.