Stromy tři metry od silnice a za svodidly. Vzorové řešení, chválí památkáři silničáře za novou alej
Opravená silnice III/32722 mezi obcemi Břehy a Sopřeč. Foto: Pardubický kraj

Silnice prochází krajinnou památkovou zónou Kladrubské Polabí.
Z nadpisu článku to vypadá, že památkáři chválí za to, že stromy jsou 3m od silnice a oni místo toho chválí za to, že po pokácení staré aleje byly vysazené nové. No to, že je alej za svodidly je zase jen ústupek lidem co nedodržují předpisy nebo jejich řidičské schopnosti nejsou na potřebné úrovni aby se se stromy podél silnice sžili. To, že jsou 3 m za svodidly je dobré jen k tomu aby se o kmen některý z řidičů nezastavil, ale vůbec nepomůže pokud by měl strom až již bude vzrostlý spadnout do silnice. Další komu takové řešení pomůže… Číst vice »
Více místa na vyhnutí se nenadálé události, větší šance na přežití.
Vy to vidíte pouze z pohledu toho, co jede jako hovado, ať se klidně zabije. Ale co ten, který jede slušně a někdo mu tam z protisměru vjede, musí se o strom zabít taky?
Správně, děkuji. Takže jinak. Místo toho abychom lidi donutili jezdit jak mají budeme stromy sázet dále od silnice. Jo a ten kdo pojede jako hovado tomu nebude stačit ani to zábradlí a stromy 3m od silnice a stejně se o ne rozseká.Naopak strom rostoucí přímo u silnice může být i dobrý pomocník před utržením krajnice a převrácení vozidla dolů ze svahu protože se o něj bude moci opřít. Takže jak se říká všechno zlé je také k něčemu dobré a my bychom se měli naučit vidět nejen ta negativa, ale i ta pozitiva.
Teď ještě doufat, že bude o stromy po dobu jejich „dětského“ růstu dobře postaráno (hlavně z hlediska závlahy a ochrany před okusem zvěře), u nás na Vysočině se tak moc neděje a dospělosti se dožije asi 1/2 z nich.
Opatření proti okusu a tréninku paroží vidíš na snímku.
Závlaha není nutná vždy, tohle je dost vlhká oblast (proto ten vysoký násep).
Jo, ale pri sazeni to instalujou temer vzdy. Klicovy je, jestli to pak nekdo kontroluje, opravuje a vcas odstranuje atd. Vetsinou bohuzel ne.
Je to příklad správného řešení, jen pořád nerozumím tomu, proč se upustilo od středové dělící čáry na vozovce, tenhle nešvar se začal objevovat na řadě opravených úseků silnic III., ale i II. třídy. (?)
Mimo obce sú dôležitejšie okrajové čiary ako stredová. Pokiaľ cesta nemá dostatočnú šírku na vyznačenie dvoch plnohodnotných pruhov (čo neznamená, že sa tam nevojdu dve vozidlá oproti sebe), tak je správne stredovú čiaru nevyznačovať.
Toto je silnice zrekonstruovaná za spoustu peněz, takže by měla mít dostatečnou šířku a středovou čáru. Pokud to tak není, tak je něco špatně.
Rekonstrukce ale neznamená automaticky rozšíření. Jsou na to nějaké normy dané kategorií silnice nebo zatížením.
Přesně tak, v dnešní době se silnice naopak zužují. Zatímco auta rostou.
Jejda. Kdepak už došlo ke zúžení? Příklad.
Ano, auta rostou a někteří SUVéčkáři menšího vzrůstu pak jedou prostředkem silnice páč ani nevidí pořádně z toho velkého krámu ven.
Rekonstrukce není rozšíření, ale zásadnější oprava. Vždy pouze pro uvedeni do původního stavu.
Ty jo buď rád za krajnice. Ve Středočeském kraji v lepším případě na dvojkách…
Krajnice- část pozemní komunikace která se skládá ze zpevněné a nezpevněné části. Tedy krajnice je ta část kde asfalt přechází v hlínu nebo šterk. Naproti tomu Vodící čára je ta čára která odděluje jízdní pruh od krajnice 😉
Takže KAŽDÁ asfaltová silnice má krajnice.
SČ kraj je nekvalitními silnicemi léta pověstný. Nebylo donedávna výjimkou, že přesně na hranici SČ kraje končila pěkná silnice a začínal tankodrom. Ale přijde mi, že se v posledních pár letech situace výrazně zlepšila.
Na dvojkách se snad ani středové čáry, až na některé výjimky nedělaly. Snad jenom na silnicích, které původně byly jedničky a je místo nich přeložka/dálnice.
Asi záleží hodně na lokalitě. Mě kdysi někdo ze severní Moravy tvrdil, že středové čáry jsou na dvojkách povinně a že to prý takto u nich všude je. Tak jsem mu akorát řekl, ať se jede podívat do jihozápadních Čech a že mu dám tipy, kde jsou silnice I. třídy bez středových čar nebo silnice II. třídy, kde se mají problém vyhnout dva protijedoucí osobáky…
Platí že se středovka dělá od šířky 6 m. Nicméně právě v pardubickém kraji jsou okresy, kde to PČR vyžaduje i při nižší šířce.
Trochu zvláštní, aby to záviselo na svérázech jednotlivých policejních úředníků.
To ovšem nemusí být „svérázy“, ale posouzení konkrétní komunikace/konkrétního místa.
Mně bylo jednou vysvětleno, že prý když silnice nepřesahuje určitou šířku, tak se středová čára na vozovku nedává…
Znám místo s dlouhou zatáčkou z kopce, kde středová čára chybí, a je to tam o hubu, protože se lidi nedokážou držet ve svém pruhu a jedou prostředkem, aby je to nevyneslo. Strašné.
A až se bude malovat středová čára na takto úzké silnici, tak ji celou uzavřeme…
řekl bych, že silnice není tak široká a budou tam mít problémy asistenti hlídání jízdních pruhů v autech
Jak na spoustě dalších podobných cest, ať již starých či nových. Naštěstí pořád v autě povinně sedí řidič, ne?
To je kvůli tomu, abyste při předjíždění cyklisty nemusel přemýšlet jestli plnou můžete nebo nemůžete přejet. V případě cyklisty můžete pokud neohrozíte nikoho z protisměru, ale v případě motocyklisty NESMÍTE ani když je tam přehledná rovina a široko daleko v protisměru nic. Takže vzhledem k motocyklistům je to dobré řešení. Nikdo se nebude bát plnou při předjíždění motorkáře přejet když tam žádná není 🙂 Ale je to jak tady již zaznělo. Kde není možné mít dva plnohodnotné jízdní pruhy tam středová čára nebývá protože pak by každý kdo se do toho uzšího pruhu nevejde musel platit pokutu za její nerespektování… Číst vice »
TP 133 4.1 Na pozemní komunikaci s vozovkou o šířce menší než 6 m se vyznačuje pouze okraj vozovky. Dělicí čára oddělující jízdní pruhy se nevyznačuje. Stačí nalistovat příslušný závazný předpis. Šířky 6 m nedosahuje většina silnic III. třídy a to i nových, pokud jsou navrženy jako kategorie S 6,5 (šířka vozovky 5,5 m, navrhuje se do 1000 vozidel/den a podílu NA do 10%) a velká část silnic II. třídy. Pokud se tedy na těchto provede nový povrch, pak se středová čára neobnovuje, protože by byly v rozporu s platnou legislativou. A nedává to při šířce jízdního pruhu 2,25 m… Číst vice »
Taky se tomu podivuji. Ale ve finále mi přijde, že pak aspoň míň řidičů jede „jak prase“.
To dřevěné zábradlí na obrázku vpravo má vlastnosti svodidel?
https://www.saferoad-rs.com/cz/produkty-a-sluzby/zachytne-systemy/drevoocelova-svodidla/
Hlavně mezi tím bude dobře vidět zvěř…
Ano, pohyb zvěře je třeba předpovídat, hlavně v době obvyklého přesunu večer a ráno a ubrat na plynu.
Předpovídat můžete také počasí, možná s větší úspěšností. běžně mi zvěř skáče před autem klidně v pravé poledne.
Důležité je, jestli tu zvěř vidím dříve, než skočí před auto – tedy aby nestínila pitomá svodila, metr vysoká tráva, zástup značek, stromy hned u krajnice, a jiný bordel.
Takze zatimco u zeleznice pamatkari trvaj na obnove davno nedostatecnych reseni, u silnice sklapnou a jeste si chvalej,ze tam budou aspon nejaky stromy, i kdyz uplne jinde a cela ta rozsirena silnice bude vypadat uplne jinak. Neda se nic delat, bude treba navrhnout most na Vytoni pro auta a az na posledni chvili ho zmenit na zeleznicni.
Rychlodráha vskutku krásná, cyklisti a chodci se tam nemají co plést 😉 že.
Naprosto příšerný, a tomuhle někdo říká hezká krajina? Silnice třetí třídy jak jednička jen pro motorová vozidla, snad dostihne karma ty, co se z toho radují, to schvalují…, budeme to tu mít jak v Dubaji, stromy až tři metry od svodidel už silnici fakt neochladí. Bože to je hnus, jak se ničí česká krajina.
No představ si, že silnice mezi obcemi (narozdíl od ulice) je infrastruktura pro motorová vozidla.
Vzrostlý kaštan má korunu klidně 15-20 metrů širokou, takže přesah nad vozovku by měl být i tak zachován.
Zdá se mi, že si tu více lidí ráno nevzalo medikaci…
Silnice mezi obcemi je v drtivé většině komunikace jak pro vozidla motorová, tak bezmotorová (na lidský i zvířecí pohon), pro chodce, jezdce na zvířatech i hnaná stáda zvířat (viz zákon o provozu na pozemních komunikacích). Pokud není nějakou značkou stanoveno jinak. Nešiřte, prosím, poplašné zprávy. Jít do sousední vesnice pěšky opravdu zakázáno není.
Nic o zákazu nepíšu, takže asi zbytečný slaměný panák.
Ale z pohledu chodce i řidiče říkám, že špacírovat po silnicích je prostě blbej nápad (po zatížených silnicích o to víc blbej) a kde se tomu dá vyhnout, tam je žádoucí tak učinit. Ty auta tam jezdí skoro stovkou.
Je to řešení docela nebezpečně – vysoký násep, nulové krajnice, hned za ní svodila, tedy není kam uhnout – ať už pěšky či v sedle.
A co mají ti lidé dělat? Pro každý prd startovat auta jen proto, aby pán mohl jezdit všude 90? Zrovna silnice II. a III. třídy jsou smíšenému provozu předurčené ze všech nejvíce. Nenuťte další lidi jezdit všude už jen výhradně auty…
Z pohledu chodce i řidiče říkám, že je blbej nápad jezdit autem skoro stovkou v nepřehledných úsecích silnic, kde můžou chodit chodci, či honáci zvířat a jezdit cyklisti, jezdci na koních nebo kočáry. V přehledném místě ok, ale je nutné očekávat za každou zatáčkou či horizontem cokoliv a být připraven použít brzdy a na rozhledovou vzdálenost i úplně zastavit. A tomu přizpůsobit i rychlost.
A chceš to na náhrobek takhle v plném znění, nebo stačí „přejeli ho, ale měl pravdu“?
Chodíte všude v neprůstřelné vestě, nebo máte za to, že na ulicích by se nemělo střílet? Až vás někdo zastřelí, co budete chtít na náhrobek? Nebo jinak, více realisticky: když jedete po hlavní silnici, tak na každé křižovatce zastavíte, kdyby náhodou jel někdo z vedlejší a nedal vám přednost? Nebo prostě jedete a spoléháte na to, že všichni kolem nejsou vrazi? Až vám tam někdo náhle vjede, tak na náhrobku budete mít „měl mít přednost“? Nebo až protijedoucí náklaďák s pískem náhle vybočí do protisměru a sestřelí vás, tak tam budete mít „jel správně vpravo“? Mám dojem, že vaše vidění… Číst vice »
Ta paralela kulhá v tom, že v českých městech se nestřílí, zatímco na silnicích (toho typu, co je v článku) jezdí jedno auto za druhým.
Z pohledu řidiče je dávání přednosti na většinou dobře vyznačené křižovatce velmi standardní situací, zatímco chodec, který se náhle vyloupne v lesním úseku vytížené cesty, třeba za zatáčkou nebo horizontem někde daleko od sídel nikoliv.
Ale samozřejmě je každý svého štěstí strojvůdce a přeju mnoho hezkých vycházek na přeloučském dálničním přivaděči. 🙂
Bohužel, pokud bych měl za každou zatáčkou či horizontem očekávat odstavené vozidlo, chodce a podobně, nikam bych nedojel.
V pořádku – až se roztřískáte o spadlou větev, doufám, že vám seberou řidičák na doživotí.
A ve vašem případě by to bylo jenom dobře.
My se známe?
To ovšem vůbec není pravda, dojedete prostě trochu pomaleji. Brzdy snad máte, ne? Ta bezpečná rychlost není zas tak nízká. S takovýmto názorem bystem měl vrátit řidičák a nejezdit pokud možno nikam, jste nebezpečný. Na úzkých cestách byste měl být dokonce schopen zastavit i na polovině rozhledové vzdálenosti. Pro případ, že vám někdo vyjede z protisměru a nebude místo na vyhnutí. Jiná věc jsou samozřejmě závody rallye, ty se ale jezdí na uzavřených tratích. Jestli chcete jezdit tímto stylem, přihlašte se tam. Střelci taky chodí střílet na střelnici a nedávají si terč na náměstí mezi lidi (i když by mohli… Číst vice »
Píše se tam 3m od vozovky, to je cca 2,2m za svodidlem a tady to jde jen proto, že je silnice na náspu. Být to ve stejné úrovní, kořeny by mohli ovlivňovat konstrukci vozovky. Pokud je u silnice příkop, měli by se stromy dávat až za něj.
A kořenem zvedlý a rozlomený kus asfaltu, to je o držkopád.
To by byli hodně životní kořeni.
“Postavili jsme si cestu pro naše báva, klepli kladívky na kámen…jo a chodci si můžou chodit třeba tak nějak random tim lesem..”
Ano cyklostezku a stezku pro chodce podél každé silnice III. třídy…
tak zrovna tahle silnice je významem a zatížením spíše II.třída. Je to hlavní spojení Přelouče na D11.
Takových je… viz okolí Prahy.
Tak ono je v tomto ohledu fascinující i okolí Holic a Sezemic, postavila se dálnice, narovnaly a přestavěly všechny možné silnice, teď se ještě staví obchvat Sezemic a Zminného, prakticky se překopaly všechny neperiferní komunikace, ale co se postavilo pro bezpečný pohyb chodců a cyklistů v regionu? nic +- jedna odchylka od nicoty.
Dotaz na kraj. 🙂
Cyklotrasa vede jinudy, úplně mimo silnici (což je výrazně lepší řešení). Chodci na silnici nemají IMHO moc co dělat, a v tomto místě ani není moc důvod – cesta nespojuje nějak zajímavé cíle.
> Chodci na silnici nemají IMHO moc co dělat <
Je sice zajímavé tvrzení, ale chodit pokud vím, ještě zakázáno není. Spíš to řekněte těm co značí turistické stezky po silnici a není možnost moc to obejít. Z takových úseků mám vždycky hrůzu když to najednou vede po silnici kde lítá jedno auto za druhým přes kilo. Když nemusím, nebo mě tam nezavede právě značka, pěšky na silnici nelezu a vždy jdu jinudy.
Tady se díky těm krásným nablískaným svodidlům nedá ani kam o krok uhnout…velmi příjemné.
A nebýt vozidel, tak tam žádná cesta není.
Tak nebýt koňských povozů, tak nejsou ani silnice, ale zkuste někde jet s koňským povozem po silnici…
Kolem toho dřevěného bych se jít nebál. Musíme ovšem spoléhat na to, že nepotkáme „prase“ za volantem; v tom případě ale někdy nepomůže nic.
Otázkou je, jak pohodně se tam vyhnou protijedoucí vozidla + chodec/cyklista na krajnici.
O turistických stezkách na silnicích něco vím a obecně jsou snahy je dát jinam. Bohužel to ne vždy jde, například v zemědělské krajině bez mezí (moje zkušenost: Benešovsko) a alternativních cest, nebo neprůchodných území důkladně rozebraných satelitní výstavbou. Značky by neměly být na jedničkách a dvojkách a trojky jen v případě nízkého zatížení. Pište takové případy na KČT (kontakty viz web), ideálně pokud je místní znalost alternativ, tak i s nimi, a měli by se tím začít v daném okrese víc zabývat. Nicméně z vašeho příspěvku to vypadá, že víte, co se snažím sdělit. Současná intenzita provozu znamená, že chodec… Číst vice »
U každého projektu nové silnice nebo rekonstrukce bylo mělo být jasné vyřešeno, jak se tam budou bezpečně pohybovat cyklisti a chodci, a pokud se a tim nepočítá, postaví se vedle cyklostezka.
Cyklostezka ale zase řeší jen cyklisty.
A chodník. 🙂 No, při slabším provozu mohou kola s auty a pěší po krajnici, jako celá desetiletí předtím. Ale myslet by se na to mělo.
Ano, a chodník, nebo smíšený provoz chodci a kol. A klidně krajnice, ale ať je to od pocatku jasne, že se po té krajnici počítá s lidmi a koly. Mimochodem v poslední dobe často vidím krajnici, kde není asfalt.
Ostatně podle fotky ani tady není na krajnici asfalt, takže kola pojedou o to víc do silnice.
Ano, místo cesty pěšky nebo na kole do sousední obce budeme vyrábět dojížďku „když už autem, tak proč ne mnohem dále“… I takhle je podporován vznik vnitřních periferií a přetížení center.
Břehy-Sopřeč: 5,9 km po silnici vs. 6,5 km po cyklotrase zřejmě velmi hezkou přírodou. https://mapy.com/s/cezacesaru
Každého volba.
Ta slavná cyklostezka je ale nezpevněná 🙂