Dopravci Rozhovory Železnice

Strojvůdkyně Jitka Ptáčková: O jiný přístup nestojím. Já to odjezdím stejně jako ti chlapi

Strojvůdkyně Jitka Ptáčková. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Strojvůdkyně Jitka Ptáčková. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Největší mimořádnost? Když jsme táhli mrtvou Reginu z Loun do Rakovníka, říká strojvůdkyně RegioJetu

Je středa 16. prosince, půl hodiny před polednem nervózně stepuji na žateckém hlavním nádraží, oči upřené k západnímu zhlaví s přejezdem. Každou chvíli by se měla v oblouku před stanicí objevit žlutá jednotka RegioJetu. Mám za sebou cestu Arrivou do Lužné u Rakovníka i pokračování Länderbahnem sem do Žatce. Na koleji hned u staniční budovy stojí v Žatci odstavený retro motorový vůz M152 dopravce KŽC, který vypomáhá na osobních vlacích Länderbahnu. O to tady ale dneska nepůjde. Do stanice už přijíždí jednotka RegioJetu 628.264 do Mostu. Je ve zdejším žlutozeleném polepu a přes čelní sklo už vidím na stanovišti ji. Usmívá se, má krásně nalakované nehty a upíjí kafe z kelímku. Jdu se seznámit se strojvedoucí Jitkou Ptáčkovou.

Strojvůdkyně Jitka Ptáčková. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Strojvůdkyně Jitka Ptáčková. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Všiml jsem si, že uvádíte na svém profilu na sociálních sítích učiliště v Podbořanech. Jaká je vlastně vaše původní profese?

Mám obor gastronomie. Je to kuchařina se zaměřením na marketing.

Takže umíte uvařit a ještě vyrobit hezké menu v hospodě?

Spíš uvařit (směje se). Ale neživila jsem se tím nikdy. Po škole jsem šla rovnou do fabriky, kde jsem se plácala za pár peněz a vyráběla brzdové posilovače. Myslela jsem si, že to bude jen přechodná stanice. Ale vůbec nebyla… Pak jsem šla do hospody jako výčepní. Hospodu jsem si vzala i do pronájmu, takže jsem zkoušela podnikat, ale to neklaplo. Nakonec jsem začala pracovat na benzínové pumpě. Jezdil tam za mnou můj kolega Honza a ten najednou přišel s tím, že nastupuje na dráhu, že bude dělat fíru. Já mu říkám, no jasně, to tak… Nevěřila jsem mu, myslela jsem si, že člověk nemůže jít dělat strojvedoucího jen tak. Ale on, že ano, že to myslí vážně. Mě se ta práce vždycky líbila, ale myslela jsem si, že je to pro ženskou passé. Dal mi kontakt, já poslala životopis a pustila jsem se do toho.

Kde jste začínala?

U Českých drah tady na severu. Depo Louny. Takže Regíny, osmsetdesítky ale i sedmsetčtrnáctka …

I sedmsetčtrnáctka? Takže jste jezdila i spěšnou Lunu do Prahy?

Jen v zácviku, pak už jsem se do toho nehnala, to není výkon pro tuhle mašinu.

Kolik let jste strávila u ČD?

Tři roky a teď už je můj čtvrtý rok na mašinách celkově. U RegioJetu jsem teď rok.

Proč ten přechod k jinému dopravci?

Bydlela jsem dřív v Podbořanech a měla jsem nástupy v Žatci nebo v Lounech. Pak jsem se přestěhovala do Litvínova, ale pořád to bylo dojíždění do Žatce nebo do Loun. Stála jsem o nějaké solidní místo v mosteckém turnuse, ale to mi nenabídli. Pak přišli sem do Ústeckého kraje soukromníci. A RegioJet mi nabídnul celkem dobré podmínky a nástupy v Mostě. Pěkný turnus kousek od domova. Ale ČD mě samozřejmě vychovaly, na to nezapomínám. Mám kluky od nich furt ráda.

Proč ale konkrétně RegioJet. Rozumím, že jste to chtěla mít z Litvínova blíž, ale jsou tu i další dopravci – AŽD, Länderbahn, GW Train… Proč ti žlutí?

A proč ne? Vždyť budeme mít nové elektrické Pesy. Bude nové, voňavé… těším se. To bude pak dělo tady na těch tratích.

Chcete být elektrická strojvedoucí?

Určitě! Těším se do kurzu. Kurz, to bylo vůbec moje nejlepší období na dráze. V České Třebové jsem měla pokojíček sama pro sebe, na učebně byla sranda, dobrá parta se sešla. Byly jsme tam tři ženské a bylo to boží.

Jezdíte všechny tři?

Jezdíme. Dušanka jezdí na brejlovcích v Praze a Danča je myslím v Děčíně také na motorákách.

Takže budete první z vaší trojice, která povýší na elektriku?

Vlastně asi ano.

Je těžké být strojvedoucí? Málokdo si uvědomí, že to není jen o tom odjezdit vlaky s cestujícími, jsou to také noční v zimě, zbrojení a podobně…

Já to neberu, že by to bylo těžké. Jasně, není to příjemné mrznout venku v minus deseti u nafty a držet tam tu hadici. To není úplně bomba, ale je to prostě součást téhle práce.

Měnila byste za jinou práci?

Ne. Tohle mě baví a je to rozhodně lepší než stát za kasou, sedět v kanceláři nebo bouchat ve fabrice. To si už nedovedu představit.

Doporučila byste práci strojvedoucí ostatním?

Já tvrdím, že tahle práce není pro každého.

Proč ne?

Nemůže to dělat každý. Mě vždycky technika a motory zajímaly, bavilo mě se v technice s tátou rejpat. Tady pro tu práci musí mít člověk cit a musí ji mít rád. Jestli chce jít někdo dělat strojvedoucího jen kvůli penězům, že je to líp placené než práce ve fabrice, která ho už štve, tak to nedopadne.

Jak se vlastně říká správně holce strojvedoucí? Fířice?

Mně  vždycky říkali fírka.

Jaké jsou vztahy mezi strojvedoucími tady na severu? Most je vlastně nejliberalizovanější regionální nádraží v zemi, potkává se tu pět dopravců. A teď ještě vzbudila spoustu emocí Arriva, když převzala rychlíky z Liberce do Ústí. To je další dopravce přímo v srdci Ústeckého kraje.

Začátek tu byl těžký, ale teď už si většina vzájemně zamává. Trvalo to ale dlouho, než si lidi zvykli. Ale mě třeba kluci od ČD zamávali vždycky, mě poznali …

Jasně, ta je naše!

Přesně tak. Ale ostatní kolegové měli občas problém… To bych musela být sprostá, jaká slova tu občas lítala. (V ten okamžik na nás dvakrát zapíská v Postoloprtech vedle stojící Regionova ČD a ve vysílačce se ozve pozdrav ‚Jiťulkoooo‘. Jitka hned odpovídá do vysílačky: ‚Ahoj, ahoj, zdravím tě!‘)

Tak vztahy s ČD jsou evidentně dobré (směju se).

To byl Vlastík (říká s úsměvem a je vidět, že se mají s bývalými kolegy od ČD rádi).

Když jste nastoupila do kurzu na strojvedoucí, co bylo nejtěžší?

Pro mě byla asi nejtěžší elektrotechnika. Musela jsem si nakoupit učebnice pro střední školy, to asi většina lidí, co začíná, a šprtat se. Bylo to hrozně moc probrečených večerů doma, že na to nemám…

Tomu rozumím, pamatuju si takhle svou vysokoškolskou zkoušku ze statistiky… Do dneška nechápu, jak jsem tím prošel.

No přesně! Bylo to těžké. A když už jsem zvládla licenci a hodně jsem si oddechla, přišly zkoušky z dopravy a podobně, které jsou u ČD hodně přísné. To bylo také drsné. Ale to je správně. Museli jsme se naučit i celé schéma osmsetdesítky.

Uměla byste ho nakreslit?

To už ne, ale ještě bych se v něm vyznala. Pořád ho doma mám pomalované barvičkami.

Jezdit pak je to nejjednodušší?

Sranda to není, ale když už člověk ví, jak se má na dráze chovat v jaké situaci, tak to už je pak to lehčí. Horší je, když se stane něco s mašinou a člověk je tam sám a všichni kolem na vás koukají tím stylem, že jsou zvědaví, co s tím bude holka dělat.

Pamatujete si svou úplně první jízdu, když jste vyrazila na trať už sama s lidmi? Když vám řekli: ‚Jitko, už jsi velká holka, jeď už sama?‘

To se nezapomíná. To byla tahle trať, po které jedeme. Žatec – Most s Regionovou. Už není, kdo by poradil, kdo by mě peskoval… Je to zvláštní, byla jsem nervózní hrozně moc. Už tam se mnou nebyl nikdo, kdo by mě zastavil, když udělám chybu. Bylo to jen na mně.

Ale to z člověka rychle spadne, ne?

Asi při třetím obratu (směje se).

Kde jezdíte nejraději?

Mám nejradši víkendové směny, když jezdíme ze Žatce do Mostu a pak až do Ústí a zase zpět.

A máte nějaký úsek tratě, který vás opravdu baví?

Tam už nejezdím, kde mě to bavilo nejvíc. To bylo u ČD, trať z Loun přes Slaný na Kralupy. Tam jsem jezdila v zácviku a to je trať, která mi přirostla k srdci. Když jsme se jako první ranní vlak škrábali do kopců… to bylo dobrodrůžo.

Jaká část dne je na mašině nejhezčí? Když ve čtyři ráno vychází slunce?

Já myslím, že spíš ty západy slunce. Východ je krásný, že začíná den, když se to hezky vybarví, tak je to nádhera. Ale ty západy, když jsou červánky… to je prostě lepší. A nebo když se objeví duha.

Můj táta mi vždycky vyprávěl, když byl na vojně v pilotní škole a vyletěl ráno nahoru, kde už bylo slunce a pod ním ještě spící krajina ve tmě, že si vždycky zpíval. Zpíváte si někdy na mašině?

No jasně, často. Jedem i české šlágry, třeba Káju Gotta.

Takže jedete nad ránem na Žatec a notujete si Když muž se ženou snídá?

To spíš Ze zdi na mě tupě zírá… Ať to trochu šlape.

Jaká byla největší mimořádnost, se kterou jste se musela na trati poprat?

Asi když jsme táhli mrtvou Reginu z Loun do Rakovníka. Já jsem měla vpředu pohotovou Reginu, uprostřed mrtvou Reginu a vzadu byla osmsetdesítka s kolegyní, která jen posunovala v depu a měla mi strkat do Rakovníka. První dva kilometry strkala, ale pak jsem se koukla do zrcátka, a viděla jsem, že z motoru se jí ani nezačadí a že nestrká. Padala mi rychlost, sotva jsem jela. Tak jsem zastavila v první stanici, běžím za ní, co se děje a ona mi povídá že jí to vaří. Takže dvě ženský na trati a mě proběhlo hlavou, jestli nedojedeme do Rakovníka, tak budeme jen pro smích. Že to musíme zvládnout už z principu. Zůstaly jsme pak stát v Domoušicích. Tam jsem musela roztočit termostat na 810, aby to začalo chladit trvale. To nemělo ještě v ovládací skříni spínač, musela jsem po staru zespoda motoráku. Tak jsem se tam válela pod motorem a asi šest chlapů, co tam stáli, dělníci od SŽDC, se na nás dívali s takovým tím výrazem No jo no, holky, nejede to, co? Do toho tam běhal výpravčí, kdy už konečně pojedeme. Ale já musela nechat vychladit i tu Reginu, která tam horko těžko dojela, všechno na mě už na stanovišti hvízdalo. Ale nakonec jsme hrdě a statečně dojely do Rakovníka. Tam samozřejmě slavobrána, dovezli jsme si 40 minut zpoždění.

Baví kluky, když potkají holku na mašině?

To je kus od kusu. Někteří zůstanou stát před oknem v úžasu ty jo, holka přijela s vlakem… a vlastně mě to potěší. Ale jsou i strojvedoucí nebo třeba výpravčí, kteří mi to dávali sežrat. Když jsem někam přijela, povídá mi výpravčí, zašíbuješ to tam, teda jestli to zvládneš a takové ty kecy. Až časem pochopili, že třeba nejsem zas taková kráva. Je to kus od kusu. Ale v Lounech ne, tam to bylo skvělé, tam si mě hýčkali.

Já myslel, že holka to má lehčí, že ji budou chlapi obdivovat jako kolegyni …

Vůbec to tak není. A já bych ani nechtěla, aby mi to zlehčovali, o jiný přístup nestojím. Já to odjezdím stejně jako ti chlapi.

Když jsme si tenhle rozhovor domlouvali, tak jsem se přistihl, že mi imponuje, že pojedu za sympatickou slečnou, která jezdí s vlakem. Ale pak jsem si uvědomil, že to je vlastně špatně. Kdybych byl korektní, tak bych vůbec neměl řešit, jestli jede s vlakem holka nebo kluk. Štve vás někdy tohle srovnávání?

To vůbec neřeším. Jsou to pro mě zbytečné starosti. To si pamatuju jednoho vlakvedoucího v Lounech. Tam se měnili fírové i vlakvedoucí, on tam stál před vlakem, na který jsem nastupovala, jako socha ztepilá. Já mu říkám, že pojedeme spolu, že už budeme vyrážet. On dál stál a říká: Jako já jedu s vámi? Tak to teda ne. Kde jsou ty časy, kdy stála ženská u plotny! Tak mu říkám, že ty časy už jsou dávno pryč a jestli nejede, tak ať jde od mašiny, protože já jedu s ním, nebo bez něj. Byl to starší pán, asi stará škola, trochu protivnej. Ale pak si to rozmyslel. Za celou dobu mi nepřišel na stanoviště říct ani dobrý den nebo na shledanou, ale odjezdil to se mnou.

Na Instagramu máte spoustu fotek s motorkami. Jste bikerka?

Tělem i duší.

Strojvůdkyně Jitka Ptáčková a její největší koníček. Pramen: archiv Jitky Ptáčkové
Strojvůdkyně Jitka Ptáčková a její největší koníček. Pramen: archiv Jitky Ptáčkové

Jak se to stane?

S tím se člověk musí narodit. U mě to bylo od malička. Doma sice nikdo nejezdil na motorce, ale pak jednou mě bratránek svezl na staré Kawasaki 750. Krásná motorka. A v ten okamžik mi bylo jasné, že jednou budu motorku mít.

Kdy jste si ji pořídila?

Asi před osmi lety.

Takže máte jen motorku?

Nene, mám auto i motorku…

… a vlak. Jste vlastně docela dobrá partie, když o tom tak přemýšlím.

No to vlastně teda jo!

Jitko, máte nějaký velký sen?

Já si je docela plním. Můj největší sen byl mít motorku. A nebo vlastně asi opravdu největší sen je mít šťastnou a spokojenou rodinu.

S Jitkou Ptáčkovou se vezl a hovořil Ondřej Kubala.

Odebírat
Upozornit na
guest
225 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Řiditel

Před cca 10 lety jsem jel v Istanbulu metrem z letiště do centra a řídila ho ženská. Tak jsem si říkal, muslimská země a metro tu může řídit žena a kolik že to je v emancipovaných Čechách v Praze řidiček metra?

roman

a proč by nemohla ? to že je to muslimská země neznamená automatický že tam nají ženy zakázané řazeni

Leinad

Jedna věc je formální znění zákonů, Turci se snaží dostat do Eunie.
Druhá věc je, jak asi může fírku vnímat její okolí, pokud má část rodiny na vesnici.

O.K.

Není to pořád limitované tou manipulací s těžkými břemeny? Teď už nevím, co přesně to bylo jestli spřáhlo nebo nějaká součást k němu…

Josef Král

Jak je to s přístupem civilních osob na stanoviště strojvedoucího? Samozřejmě to lze ze služebních důvodů (Správa železnic apod.), člověk se ale musí prokázat oprávněním.

Georg

a taky ta radiova kazen, pane kral, co?
sluzebni radio se nema pouzivat na zdraveni buchtesek na vedlejsi koleji.
je to bordel, ta draha dneska…

Martin Chovanec

Vstup na stanoviště se, pokud vím, řídí předpisy dopravce. Konec konců Leo Express nabízí nebo nabízel podobně jako SBB a Rhätische Bahn jízdenku na stanovišti strojvedoucího.

Strojvedouci

Hele vy radoby odbornici/zmateni sotousove vydavajici se za strojvedouci.. Melte tu vsichni uplny kraviny, predpisy jste asi taky nikdy necetli a akorat dokazete pomlouvat holky za pultem protoze jste sami holku nejspis nikdy nemeli… Trochu mi to pripomina diskuse pod politickymi clanky kde ma kazdej blbec potrebu projevit svou odbornost… Slecne strojvedouci preji mnoho zdaru do budoucna..

Josef Král

Jak je to s pobytem cizích osob na stanovišti během jízdy?

Dominik

To je věcí dopravce, jak si to ošetří.

Vašek

Tak, vás určitě nesvezu.

Kedul

Asi bych si dovolil trochu nesouhlasit s nadpisem..vlastní praxe..jel jsem s dispačerkou na trať pro neschopnou jednotku soukromého dopravce, fanoušci tomu říkají Puma..a na soupravě tři ženy…a nouzové spřáhlo bylo nad jejich síly..ačkoliv jezdím na Panterech, zde je nouzové spřáhlo jiné konstrukce..dalo to práci, než jsme to spojili…a teď si představte, že na mašině by přijela další žena..jinak slečně kolegyni přeji,ať se ji daří..

Jerry

Co je puma?

Robil

Dřevochlapice

Ladakl

Pokud jde o oslovení, tak je úplně jednoduché. Strojvedoucí. Strojvedoucí může být jak TEN, tak TA.

Šejdr

Máte pravdu, v ženském rodě je ovšem správně i varianta strojvůdkyně.

Ladakl

Ano, i ta je správně, nezpochybňuji. To jen v článku byl dotaz, jak paní oslovují.

Vin

Jenom připomenu něco z 80.-tých let: – když jsem chtěl jít na strojvedoucího, tak jsem musel mít elektroprůmyslovku, strojnickou průmyslovku nebo železn. průmyslovku – tedy maturitu na odborné škole. Potom povinně 2-letý dílenský zácvik v depu jako mechanik nebo elektromechanik (=dost špinavá práce), a až potom jsem se dostal na mašinu jako pomocník strojvedoucího … to už bylo za odměnu toho manuálně dříve pracujícího … – paní přeji vše nej, když nic tak má alespon nějaké povědomí o technice, ale bude z ní asi jen řidička lokomotivy .. ale v dnešní době to stačí … nároky v nedostatkových profesích se… Číst vice »

Pajoš

To jestli člověk 2 roky dělal nebo nedělal na dílně nerozhoduje o tom, jestli je člověk řidič nebo strojvedoucí. Slovo strojvedoucí označuje někoho, kdo vede vozidlo po trati a ne že umí vyměnit olej v motoru.

Leinad

Strojvedoucí taky umí dojet s poruchou, poradit si na trati a opravit. (Což článek úplně nezmiňuje, že by někde stála a čekala na odtah, nebo že by nějakou poruchu řešila déle než bylo nutné. Předpokládám, že počkání na vychlazení šukafonu by trvalo každému stejně dlouho)

adamgolias

– pouze castecne lze souhlasit , do mnoho novych stroju ma obsluha zakaz opravovani . a mnohdy je stazeni porouchaneho stroje z trati rychlejsi za pomoci jineho stroje , nez se pokouset rozhybat porouchany . pesa bude v zaruce , do toho urcite vrtat nebudou moci . a co na twchto 628 je na trati k opraveni? zavrit jeden z x ventilu vzduchu , vypnout a zapnout baterky a tim to konci.

Pajoš

Naprostá pravda. Vždyť na Regiosharku se příprava před jízdou dělá víceméně tak že zkontrolujete hodnoty na displeji …

Jerry

Ony ty hodnoty např.nafty na tom displeji neseděly s realitou

Pajoš

Uznávám

Vin

Chtěl jsem pouze naznačit že dříve existoval nějaký pracovní postup – dnes se tomu říká kariera – aby se z 18-letého človíčka po průmyslovce stal sebevědomý a spolehlivý tra´tový strojvedoucí … paní zatím jezdí jen s motoráky/tramvají … to je prostě 2. liga.

1. liga – např. zde:
– Vectronem z Prahy do Vídně –
https://www.youtube.com/watch?v=0r0XLSHcA9w

Pajoš

To není pravda. Vy jste psal, že zatímco dříve se díky dílnám stal z člověka strojvedoucí, tak dnes bez dílen nejsou strojvedoucí ale řidiči. Navíc netuším jak to, že člověk byl 2 roky na dílně způsobilo, že se z něj stal spolehlivý traťový fíra … 2. liga, 1. první liga … ? Opravdu? Takže když někdo 30 let jezdí jen lokálky protože mu to vyhovuj je to druholigový strojvedoucí? Když např. u RJ na lince Bohumín-Brno jezdí hodně mladých kluků, tak ti už jsou prvoligoví? A když někdo vozí TGV tak to je superliga? Takovému člověku asi připadá Váš odkaz… Číst vice »

Vin

Vůbec pane Pajoš nechápete realitu … kdysi na lokálkách a posunech měli strojvedoucí jen 7. třídu ,,,, .. prostě to byla 2. liga jako dnes na lokálkách a motor. loko, … a jen ti nejlepší jezdili osobní vozbu s Duklou, Schopenem apod … a ty dílny .. to je skutečně jen vstupenka na lepší zaměstnání a do skutečného žel. provozu … asi jste touto cestou neprošel a stal se z Vás jen rychlořidič … ps – rychlotratě na 300km/hod … to je nuda .. poněvadž na našich tratích musíte rychle reagovat na změnu rychlosti 110-160km/hod. a dojet na čas a… Číst vice »

Pajoš

A co to má společného s dneškem? Základ je 11 třída. A to byste jako řekl i nějakému kolegovi co třeba vozí vlaky na trati Olomouc-Opava že je jen druhá liga?
Vám třeba 300km/h připadá jako nuda ale ti co je skutečně jezdí by mohli podle Vaší logiky ohrnovat nos nad nějakým Vectronem.
Ex z Pha-Bře jsem nevezl nikdy, ale přece se kvůli tomu nebudu stěhovat nebo jaká je poenta tohoto dotazu?

Vin

Na tom odkazu vezl expresa Olomoučák z Carga .. a Vy jste odkud, že tento zácvik nemáte ??

Pajoš

Pane Vin a Vy jste opravdu strojvedoucí/řidič?
Proboha proč bych měl mít zácvik na této trase? Podívejte se někdy do železniční mapy ČR a zjistíte, že vlaky nejezdí jen na trase Praha – Břeclav či Praha – Ostrava …
Ale nebojte Váš příspěvky vylepím na nástěnku a vyznačím ty pasáže o druhé lize : – )

Vin

“ … zácvik na trase. …“ .. patrně myslíte „Seznání s tratí“ .. dříve se to jmenovalo poznání.
A zácvik – to je termín pro praktickou jízdu na daném typu lokomotivy …. Vy bohužel tyto 2 odborné názvy spojujete … :-((

Pajoš

Možná kdybyste se podíval na to co jste napsal, tak byste zjistil, že tento neodborný termín jsem převzal z Vašeho příspěvku 😀

Pajoš

A pokud byste měl chvíli čas, prosím hoďte sem seznam vlaků, které vozí prvoligoví, aby sem se při setkání mohl pokorně poklonit. Díky

Krušky-Středohoří

Kde ještě krom ČD, ČDC a Správy železnic jsou na železnici platové třídy?

Pajoš

V Tatře jsem to viděl ještě …

A. Mikulka

Já koukám, že realitu tady spíše nechápeš ty. Prostě se ti zhroutil ten starý svět, kde jsi byl mistrem světa a zobáci ti platili v hospodě pivo a dneska tě strčí do kapsy taková slečinka s nalakovanými nehry.

Jerry

A vy jezdite jakou ligu? Joo blbych keců leda.

Petr

Trochu blbej názor, ale proti gustu….., raději hrát druhou ligu u soukromého dopravce, byt každý večer ve své posteli, nemít střežení, přerušení, než u ,,národního dopravce,, chrapat na smradlavý nocležně a zadarmo….a to že někdo raději jezdí po lokalce, z něj nedělá druhořadyho fíru….pane prvoligovej fíro🤪🤪

Ludva

Rozdíl mezi řidičem a strojvedoucím je asi mnohem větší, než si představuješ. Zde asi jen málo diskutujících skutečně ví co skutečný strojvedoucí vlastně je. Ale jedno určitě neplatí a to sice to, že by i žena tou dobrou strojvůdkyní nemohla být. 🙂

Pajoš

Bylo by lepší, kdybyste tady napsal nějaké svoje osobní konkrétní vysvětlení, než takový nic neříkající názor. Ono totiž, že někteří tady mají pocit, že oni jsou ti strojvedoucí a o jiných, říkají, že jsou řidiči neznamená, že mají pravdu. A naštěstí můžu říct, že jsem se nesetkal s žádným strojvedoucím, který by měl takový názor a na mašině ho takto prezentoval.
A v neposlední řadě, i člověk který k dráze nastoupí a chce být fíra má oficiální zařazení: strojvedoucí v zácviku.

Ludva

Milý pajoši, jen pro vysvětlení. Nevím jaké zkušenosti máš ty, tak jen o sobě . Mám za sebou přes 40 roku praxe prakticky téměř na všem co u nás jezdilo a jezdí a na všech druzích výkonů od lokálek D3 až po EC na rameni Praha- Žilina, ale rozhodně o sobě netvrdím, že já jsem ten pravý strojvedoucí na rozdíl od ostatních. Ale pár takových jsem měl možnost poznat a tak vím i já jak se takový skutečný strojvedoucí pozná. Musí mít patřičné technické vědomosti, dokonalou znalost stroje na kterém jezdí, ale co musí mít hlavně, je to čemu se… Číst vice »

Pajoš

Prosím podívejte se na začátek této diskuze … ta totiž začala tím, že dříve byli strojvedoucí strojvedocími proto, že prošli dílnami a měli to „správné“ vzdělání a dnes se na dílny nechodí a stačí jakákoliv maturita, takže už to nejsou strojvedoucí ale řidiči. To je oč tu běží. To nemá s citem pro techniku nic společného …

Ludva

Ten začátek jsem četl. Proto jsem také reagoval že to je mnohem větší rozdíl ne jen to jestli umíš vyměnit olej. Ale i to k tomu patří.

Pajoš

Myslím, že v zásadním rozporu nejsme, pokud souhlasíte.
Mi jen vadí, jak se někdo snaží nadřazovat v rámci jednoho povolání nad druhého jen proto, že on měl na začátku jiné podmínky, než člověk dnes.

Ludva

Někdy ani pět roků v dílně a deset let zácviku z někoho toho strojvedoucího neudělá a naopak někomu stačí málo a je na tom mnohem líp. Je to o schopnostech vnímat, učit se a o celkových předpokladech. S tím se člověk musí částečně už narodit. Jen tak mimochodem v praxi jsem se osobně setkal i s jednou mladou dívkou která jezdila mnohem líp než já prostě na to měla 🙂 .

Pajoš

Díky za tenhle příspěvek. Jsem rád, že se pořád najdou lidi s nadhledem : – )

Strojvedouci

Doufam ze nemyslis marketu🤦‍♂️

jozífek

Souhlasím ,to je jako na autobusu . Dříve musela být prokazatelná praxe 2 roky na náklaďáku nad 7.5 tuny ,potom teprve rozšíření na autobus . Po autoškole týden na dílně v kanále aby řidič věděl s čím jede a jak to vlastně funguje a teprve potom v zácviku za volant…Takže dříve byli řidiči autobusáci a dnes jsou to už jen točvolanti kteří ve většině případů ani netuší kam se leje olej a voda…

Pajoš

A za ten týden se naučil udělat generálku motoru a dokonale znal každý šroubek a pak už ho nemohlo na cestě nic překvapit? Uvědomte si, kam svět pokročil. Když si kupujete nové auto, taky Vás nezajímá jak tam co přesně funguje. Ono to totiž funguje a sebelepší řidič případnou závadu stejně na cestě nevyřeší.

jozífek

Evidentně nevíte o čem píšete a snažíte se jen ironií hájit pokles nároků na tyto profese .

Pajoš

A můžete prosím na nějakém konkrétním příkladu ukázat tu výhodu těch dílen oproti dnešku? Ano ty dílny se jim třeba při nějaké závadě na trati hodily, ale dnes? K čemu Vám jsou dílny, když jezdíte třeba ne Elefantu, copak tam asi tak jako na trati vykutáte?
A proč říkáte, že poklesly nároky na tuto profesi? Copak po těch lidech dřívě někdo chtěl, aby znali ETCS, GSM-R, měli tablety s aplikací na D3, uměli ovládat počítače a vyznali se v menu moderních strojů … není to prostě jen o tom, že vše se posouvá dále a požadavky se jen mění?

Jerry

Jezdit z vlakem a z autobusem je opravdu dost jine

Jézeďák

V dnešním provozu a stále užších silnic opravdu řidičům autobusů nezávidím

Apten

A dneska každý strojírenský vzdělaný člověk si umí vyměnit xenon žárovku na autě? Na 120 to uměl každý. Na nové oktavce taky a na nynějších nových autech si nevyměníš ani olej.
A proto jsi jenom točvolant? Ty systémy bez diagnostiky ani nejdou opravit. Vždyť i výměna led světla nejde jinde než v servisu. A toto platí i u nových vlaku. Na 810 možná stačí Hasak a kladivo, ale na sharka určitě ne.

Ludva

Doporučuji ke shlédnutí dokument “ Výcvik strojvedoucích ( 1982 ) na YouTube .

Georg

komunisti si z vas udelali dilensky makace zalevno.
chces firovat? mars do kanalu.

Ludva

A zas nějaký na slovo vzatý odborník, který ví všechno nejlíp. Ty víš, jak to tenkrát probíhalo? Byli jsme v té dílně opravdu pro to, abychom se něco naučili. Ne na skutečnou práci, ne za někoho, kdo chyběl. Byli jsme přiděleni ke zkušenému dělníkovi, který nás učil a předával nám znalosti a samozřejmě jsme si museli vše vyzkoušet i manuálně. Rozhodně jsme nebyli ti makači za levno. Takhle to dopadá, když se k něčemu vyjadřuje někdo, kdo o tom ale vůbec nic neví. A už vůbec nevím, proč do toho pleteš komunisty 🙂 .

A. Mikulka

No a třeba ta holka jezdí líp, než ty a to tě sere, co?

adamgolias

K videu – 628 pokud je mi znamo ma prenos vykonu hydrodynamický. nebo ne? a nemelo by roztaceno motoru provedeno az po naplneni meniče? tedy 1. stupen plnici ,- pockat na naplneni a pak teprve 2. a vyssi stupeň? to co je ve videu – hrrrc na 4. asi stroji moc nesvědčí . roztoci se motor bez odporu a pak stojici stroj likviduje energii velkym,,skluzem,, na teplo v převodovce. to je typická cesta jak stroj s timto prenosem vykonu uhřát. a pri ,,odrazovani ,, by se mel z principu stroje nechat spadnout otacky motoru na 1. stupni na volnoběh a… Číst vice »

Marty

To jsou právě ti řídici, kteří teorii možná ovládají ale toť vše.

Ivan

Nedělejte z dnešních „fýriň“ nějaký úkaz. Děvčata jezdila už před více jak čtyřiceti lety. Dokonce jedna před motory jezdila i s párou.

zdeno

Pravda, v roce 1967 jsem jedné takové topil na trati Děčín – Varnsdorf na 354.1. Pamatuji si i na jméno, Nora Janowitzová….

Zdeněk

Tak, tak. Potom snad odešla do Izraele. Dále na mot. vozech v Děčíně jezdili až do důchodu 3 strojvůdkyně.

Komik

Slečnu Ptáčkovou sice osobně neznám, ale od kontrolních ČD jsem o ní slyšel, nic moc, (teď i od RJ). Proti Denise je neporovnatelná. O tom svědčí i věta, že pojede z Loun bez vlakvedoucího, kam asi? A taky vlakvedoucí nemá na stanovišti co dělat – nemají oprávnění. Takhle veřejně to prezentovat? Ta neznalost asi o něčem svědčí.

Georg

ta veta byla myslena s nadsazkou pitonci, ktery za svoje reci byl zraly na disciplinarni rizeni. (ja bych za neco podobneho u firmy mozna i letel.)

a neni od vas nic trapnejsiho nez pod rouskou internetove anonymity sirit pomluvy o cloveku, ktery se jim tezko muze branit.

ano, asi lidi bez dopravni prumyslovky a praxe na depu nejsiu srovnatelni s elitni jednotkou ld ceska traebova za totace, ale vozeni motoraku na os zase takova raketova veda nebude, ne?

PazWire

Náhodou je fajn vidět za řízením koťátka… Ale kvůli lidem jako jste vy jich moc není…

Komik

To jste špatně pochopil. Proti holkám – fírkám nic nemám, jen jsem si dovolil srovnání Jitky a Denisy.

PazWire

Dobře, ale stejně mi to nepřijde na místě, srovnávat je takhle veřejně… Pochopil bych to v hospodě, kde se o tom bavíte s chlapama u pivka…

Komik

Ale vždyť to byl veřejný článek. Ale dobrá, omlouvám se za můj příspěvek. Negativní se netolerují.

Georg

spis hulvatske nez negativni.

Dominik

Teď nemáte úplnou pravdu, v odůvodněných případech, může být na stanovišti i vlakvedoucí (třeba porucha VZ).

Pajoš

Tak ono hlavně vlakvedoucí na stanovišti je na lokálkách celkem běžná věc a určitě nejde o neznalost tolika fírů. Pan Komik si prostě musel najít něco proti : – )

Dominik

Já vím, jen jsem uvedl jeden z možných důvodů.

Pajoš

Jo je mi jasné že Vy to víte : – ) To spíš, aby si to uvědomil i pan Komik.

Komik

Podle rozhovoru se nejednalo o poruchu. Jinak je podle předpisů jasně definováno, kdo a za jakých podmínek smí být na stanovišti. To si uvědomuji.
Ale jinak podle reakcí ostatních to asi nebylo úplně od věci.

Pajos

Ja o nějaké poruše nic nepsal. Psal jsem o tom, že vlakvedoucí na stanovišti je na lokálkách běžná věc a jistě se nejedná o nějakou neznalost předpisů jak jste uváděl Vy.

Komik

Tak to si dovoluji pochybovat. Za pozdrav od vlakvedoucího na stanovišti pred koncem jsem byl – 500.

Pajos

Vašemu příspěvků nerozumím. Pochybujete že vlakvedoucí jezdí na stanovišti? Nebudu se hádat, třeba tam kde se pohybujete vy to běžné není, ale tam kde se pohybují já to běžne pořád ještě je. Navíc to že si vlakvedoucí na 814 nebo 844 dávají brašnou na stanoviště je vlastně nutnost.

Ares

O tom, kdo bude, nebo nebude na stanovišti rozhoduje předpis dopravce.

A. Mikulka

Máš špatného zaměstnavatele.

Ketchup1970

Souhlas k fírovi si vlakvedoucí v 810 šel sednout často , celé moje dětství na trati 34d až dodnes .

Komik

Ale tady se bavíme o normálním provozu, tento případ jak uvádíte by musel rozhodnout a nařídit regionální dispečer, to je ale mimořádnost. Ale to vy určitě víte.

Dominik

Od kdy rozhoduje dispečer o tom, kdo bude s firou na stanovišti dispečer? Když si to fíra obhájí, proč tam vlakvedoucího měl, tak vše ok.

Komik

Aha, chápu, neznalost předpisů SŽ. Fíra samovolně nerozhoduje.

Pajos

Tohle je upřímný dotaz, který předpis SZ to řeší? Osazování hnacích vozidel je u cd řešeno předpisem D2 v bodě 182. Předpokládám že ostatní dopravci to mají podobně.

Komik

Ano čl. 182 D2 udává že na stanovišti mohou být max.4 osoby včetné strojvedoucího. Vlakvedoucí nemá oprávnení ke vstupu na stanoviště, za normálních okolností. T
eda jak to je na D3 nevím.

Pajos

Vy jste ale psal o neznalosti předpisů SZ. Tak se ptám který předpis SZ toto řeší. Děkuji za odpověď

Komik

Omluva, D2 už není SŽ

Pajoš

Každý se může splést.

Dominik

Tak to nevím, kdo tady nezná předpisy. Fíra je na mašině ten hlavní, on rozhoduje, zdá se strojem dál pojede v případě nějaké poruchy a za jakých podmínek, atd… Předpisy stanovují, že v případě poruchy VZ se buďto dojede do nejbližší stanice sníženou rychlostí, nebo s druhou osobou na stanovišti, která bude poučena o zastavení a nouzovém ovládání vysílačky, o tom, kdo to bude, předpisy nehovoří, ani není řečeno, že to určí dispečer, fíra to nahlásí jemu. Fíra rozhoduje i o tom, koho na stanoviště pustí (samozřejmě krom kontrolních orgánů), je sice určen maximální počet osob na stanovišti, ale nikdo… Číst vice »

Komik

Dojde-li během jízdy vlaku na trati k poruše zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího u vedoucího hnacího vozidla, ohlásí strojvedoucí poruchu telekomunikačním zařízením dispečerovi osobní dopravy a výpravčÍmu,a dále pokračuje v jízdě rychlostí nejvíce 30 kmlh až do nejbližší obsazené stanice, kde zastaví. Nebude-li možné pro dalšÍ jízdu obsadit hnací vozidlo dalším zaměstnancem, dispečer osobní dopravy vyrozumí provozního dispečera a dohodne s ním, zda vlak bude pokračovat v další jízdě až po výměně hnacího vozidla (se zařízením kontroly bdělosti v činnosti)nebo bude pokračovat v dalšíjízdě rychlostí nejvíce 30 km/h do stanice, kde bude možné obsadit hnací vozidlodalším zaměstnancem.O dalším postupu rozhodne dispečer… Číst vice »

Dominik

Děkuji za citací, ale marně přemýšlím, který článek, kterého předpisu správce železnice, toto hovoří.

Dominik

Protože jestliže jde o předpis dopravce, tak pak máte pravdu, dispečer určí místo, kde dojde k obsazení HV druhou osobou (asi když máte vlakoše tak už z místa poruchy), ale pokud se bavíme o provozovateli dráhy, tak pak to vy oznamujeme jemu, jakou rychlostí, atd… pokračujete dále.

Dominik

Traťovému dispečeru, výpravčímu..

Petr

Promiňte, ale jste mimo. Předpisově vlakvedoucí na stanoviště v případě poruchy vz jet může. Samozřejmě za splnění určitých podmínek. A za jiné situace taky, pokud to fíra obhájí, jako strojvedoucí jsem si to zatím vždy obhájil… Byť je dobrý to nemuset obhajovat pořád.. ale obhajíte si to.

Michal Krpata

Ono všechno jde obhájit, ale jen do prvního průšvihu:-)

Dominik

Připomínáte mi výpravčího, který si myslel, že on rozhoduje o tom, do kdy musí být porucha odstraněna.

A. Mikulka

To neurčuje SŽ. Leda tak na mandelinkách.

blonďák

Nomen omen.

Michal Krpata

Denisa je první liga, o tom žádná, daleko lepší než někteří její namistrovaní kolegové, co se i dnes tváří, že se dráha točí jen kolem nich. Obvykle to tak bývá, že čím větší sebevědomí, tím menší kvalita. Tímto ji zdravím a přeji jí i všem jejím kolegům a kolegyním hodně kilometrů a co nejméně mimořádných událostí, zejména srážek s blbci.

Josef Král

Díky za příspěvek. Asi paní strojvedoucí. Jako každá jiná vedoucí, průvodčí, závodčí, pokladní atd. Tedy od slova strojvedoucí. Od slova strojvůdce asi strojvůdkyně. Otázka pro doc. Olivu nebo pro PhDr. Pravdovou.

režista ČD

Termín „strojvůdce“ skončil v podstatě s parní trakcí – na těch ostatních hnacích vozidlech to už byli strojvedoucí (a samozřejmě tím vůbec nechci snad ani nijak naznačit, že by to mělo hanlivě znamenat „jen strojvedoucí“!).

Armin

Slovo strojvedoucí namísto strojvůdce se začalo používat v roce 1939, protože vůdce mohl být jen Hitler. Po roce 1945 bylo slovo vůdce nežádoucí, proto strojvedoucí zůstali. Původně byli strojvůdci/strojvedoucí jen na lokomotivách včetně elektrických i dieselů, na motorových vozech a drezínách apod. byli řidiči, až později se začal pojem strojvedoucí používat u všech vozidel.

režista ČD

Souhlasím, ale nejsme přece ve sporu: to, co jste napsal, nevylučuje přece ani to, co jsem napsal já – jen jste zašel dál do historie a popsal logicky i důvody toho vývoje.

Armando Andreoli

A jak byl tedy nahrazen výraz Lokführer bzw. Triebfahrzeugführer ve Vůdcově rodném jazyce, pane historiku?

Armin

V Německu se pojmy pokud vím neměnily, jen v protektorátu jsme museli být papežštější než papež 🙁

Petr Šťástka

Krásná pohádka na Vánoce.
To by se jeden i rozplakal.
Ještě mě tam chybí že by slečna si po osedlání „voňavých elektrik“ chtěla udělat zkoušky na páru.
Taková další parní fírka😀.
No nic, snad to nebudou číst studenti dopravních průmyslovek a podobných oborů, šanci na stroj má dnes každý..
Škoda že tam není třeba zmíněno, kolik pokusů musí tyhle géniové absolvovat na vykonání zkoušek třeba po kurzu v DVI ČT.
Myslím že Ing. Hálovi by asi nestačila ani dohořet „startka“.
P. S. Předem děkuji za mínusy😀😀,

Pajoš

Momentálně je v ČT na DVI asi 85% úspěšnost na zkoušce k licenci. O tom že by ženy táhly tohle číslo dolů jsem nikdy nic neslyšel. Spíš čekám, že je to naopak … možná se to chce prostě více učit a méně závidět. Hezký večer

Dan

A co by se měl Petr jako učit? Myslíte jako na licenci nebo ZOZ? Po třiceti letech praxe strojvedoucího? Aha. 😁

Mimochodem, slečna Ptáčková neměla valnou pověst ani u lektorů. Je opravdu zvláštní, proč se dělají rozhovory s těmi opravdu nejhoršími. Přitom se slečnou Ptáčkovou byla v kurzu s mnohem schopnější kolegyní. Původním povoláním psycholožkou. Takový rozhovor by byl jistě hodnotnější.

Jan Sůra

Příště uděláme rozhovor s Vámi, budete spokojen?

noerf

Se slečnou Ptáčkovou by jste mohli udělat rozhovor i za rok či dva. Porovnání podmínek ze strany dopravců, přechod z dieslových jednotek na elektrické jednotky a zkušenosti z provozem nových jednotek Pesa elf.eu.

Pajoš

Nebudeme si tady nalhávat, že všichni fírové i po třiceti letech procházejí ZOZ jako nic, to za pravé.
Ale hlavně příspěvek pana Šťástky se nám snažil vsugerovat, že ženy potřebují na vykonání zkoušek více pokusů než chlapi. Což nevím kde vzal, takže z mého pohledu jde jen o jakousi lacinou provokaci.
A to jakou kdo měl kde pověst je věc jedna a to jak své povolání zvládá je věc úplně jiná.

Petr Šťástka

Tak nalhávat si nic nemusíme, příští rok jdu na ZOZ již po třetí, co tenhle vynález spatřil světlo světa a samozřejmě jiný výsledek než“ prospěl“ neočekávám. A co vím, tak většina starších kolegů je vždy připravena stejně zodpovědně. A nikomu se nic nesnažím vsugerovat, článek na nějakém webu je jedna věc a realita je kolikrát hodně jiná. Železniční odborné školství opravdu není jen tak pro parádu, pokud dnes mohou profesi strojvedoucího vykonávat absolvoventi oborů z úplně jiného spektra odbornosti, něco je špatně a jediné co jim umožňuje se na stroj dostat je nedostatek lidi a zájmu mladých lidí o tento… Číst vice »

Pajoš

Prosím zkuste si svůj příspěvek po sobě přečíst, než reagujete. Píšete: „Škoda že tam není třeba zmíněno, kolik pokusů musí tyhle géniové absolvovat na vykonání zkoušek třeba po kurzu v DVI ČT“. A jelikož svůj příspěvek uvádíte slovy: „Krásná pohádka na Vánoce“, není pochyb o tom, že reagujete přímo na slečnu Ptáčkovou.
Slečna a i jiní géniové, jak píšete, mají právo na jakékoliv povolání, pokud splní zákonné podmínky není o jejich kvalifikaci a odbornosti pochyb.

Hon

Ono stačí co pan Šťástka s mladým Šťástkou předvádí na Instagramu… Oba hrozně důležití, chytří, geniální. 🙂

Pajos

Dobrý den, o panu Staskovi jsem slyšel včera prvně. A vlastně doteď nevím co se nám snažil říct : – )

-AB-

Bohužel taková je doba a je potřeba se tomu přizpůsobit. Nebo co jako navrhujete, redukci spojů z důvodu nedostatku strojvedoucích ? Případně nábor v Bulharsku ?

Hojakar

A jeee,tady máme urážene ego…co kdyby jste místo těchto urazek na firku prostě přijal fakt ze i zena může vykonávat tuto profesi??? Už se nejezdí s parou, předpokládám že moderní lokomotivy budou dost automatizovane, takze „muzska“ síla není potřeba….dovedete si představit že ženy pilotuji dopravni letadla a nebo řídí tramvaje/metro?

Nekdo

no a dokonce nejen to. třeba moje šéfová vede vysokoškolský ústav, který má necelých třista zaměstnanců a získává stamilionové projekty. a víte co? lepšího kandidáta bychom nenašli…

Zdeněk

No nevím jestli jako pilot jim stačí vzdělání z gastronomie

kakov

„mohou profesi strojvedoucího vykonávat absolvoventi oborů z úplně jiného spektra odbornosti, něco je špatně“

pokud by jste chtěl tuhle myšlenku uvést do praxe, tak budou za chvíli strojvedoucí silně nedostatková záležitost, triviální řešení bohužel neexistuje,

whef

Nevím, co by muselo být špatně, né každý od malička sní o tom být strojvůdcem, dost lidí potřebuje i životní změnu. Pokud práci vykonávají svědomitě a jak mají tak je to super, možná někdy zodpovědněji, než ty co to dělají celý život a jsou vyhořelý. Jinak třeba v UK taky dvoupatrové autoby atd. řídí většinou muslimky v šátku, dříve nemyslitelné. A že tam je to ježdění na centimetry. Myslím, že můžete být rádi, že tam jezdí sympatická češka.

rtep

Mám za sebou technický obor na železničním učilišti i na dopravní průmyslovce. Absolventi těchto oborů ani v nejmenším nemají lepší předpoklady pro práci strojvedoucího, než třeba číšníci, kuchařii, lesníci, zemědělci, atd…
Zeptejte se kohokoli, kdo strojvedoucí zkouší,. Bude vyprávět, jací neschopní mamlasové vychází z těch rádoby odborných škol.

režista ČD

Myslím, že nemáte až tak úplně pravdu = jdete totiž do opačného extrému než Péťa Šťástka (který byl vždycky tak trochu „frajer“ ): všechno samozřejmě záleží na lidech = jednotlivcích, ale ti vyučení přímo v oboru a absolventi škol příslušného směru mají určitou výhodu v „náskoku“ několika roků, o které se déle v tom prostředí pohybují, takže ti přišlí „z ulice“ musejí postupně hodně dohánět – ale mají-li skutečný zájem, většinou se jim to nakonec podaří a není důvod na ně a priori hledět jako na neschopné.

rtep

Nechci samozřejmě posuzovat úroveň současných odborných dopravních škol a učilišť. Za komoušů, kdy jsem tam byl já, tyto školy nebyly ale schopné naučit téměř vůbec nic. Jenže ze slov těch, kteří se s absolventy setkávají v současnosti, se v tomto ohledu nezměnilo vůbec nic. Ale máte pravdu, šel jsem, vyprovokován Šťástkou, do opačného extrému. Já bych to řekl takto – myslím si, že předpoklady k jakékoli konkrétní profesi nebo k jakémukoli poslání mají jednotliví lidí bez ohledu na vzdělání. Leckdo třeba chodí na nějakou školu jen díky pomateným rodičům. Někteří mají to štěstí, že tento pro ně výborný obor i… Číst vice »

režista ČD

V zásadě souhlasím, ačkoli v 1. polovině 60. let bylo dopravní (a nejen dopravní) školství podle mých vlastních zkušeností na docela dobré úrovni a učební a studijní plány byly propracované a s praxí provázané tak dokonale, že současná úroveň tomu nesahá ani po kotníky. Mám ovšem naprosto jednoznačnou výhradu proti té vaší poslední větě (odstavci): rozhodně si nemyslím, že by v současné mladé generaci bylo mnoho či snad dokonce většina těch, kdo nemají „to štěstí, že tento pro ně výborný obor i vystudují“, resp. by jej vystudovat nemohli – možná se někteří jen včas nerozhodli správně a pochopili to příliš… Číst vice »

Velitel

Nesouhlasím, výuka nebyla vždycky špatná, např. SPŠ v Šumperku byla na úrovni. Problém je v tom, že ne každý student má zájem a snahu se něco naučit. Bohužel spíš dnešní školy docela snížily laťku a podle toho to vypadá.

Dominik

Mě v tomto směru vadí jediná věc, a to, že maturita může být třeba z gymplu, ale vyučení musí být technické, myslím, že v tomto by se to mělo sjednotit, buďto i jakékoliv vyučení, nebo maturita z technického směru.
Pravda v 15 kolikrát člověk přesně neví, co chce, ale na druhou stranu, není zas takový problém si dodělat školu, třeba dálkově (do 26 let to hradí stát).

Pajoš

Jestli spíš nejde o to, že jako minimum je maturita a aby nebyl nedostatek strojvedoucích otevřela se možnost i pro ty „technicky“ vyučené.
Rozhodně se nechci nějakého povolání dotknout, každý je dobrý v něčem jiném, ale podívejte se na to třeba tak, že pokud by se dostal do kurzu na licenci třeba vyučený holič a s ním maturant z gymplu, tak který z nich dokáže lépe projít tou třítýdenní nalejvárnou? Obvzláště elektrotechnika je taková dost těžko představitelná věda : – )

Dominik

Ani jeden pokud nebude dostatečný zájem nebo oba, při dostatečném zájmu. Nevím, proč si někdo myslí, že udělat učňák je o tolik jednodušší, jak maturitu. Upřímně, za 2 roky na učňáku jsem se naučil víc, jak za 4 na maturitním oboru. A znám pár lidí, co tu maturitu udělali tak tak, taky , že celé 4 roky prolézali se 4, ale to je zas chyba systému, když školy dostávají prachy za studenty, tak proč se snažit lemply vyhodit? Na škole se nám maturitní ročníky smáli, že oni si v klidu sedí, zatímco my taháme kabely, či si naopak stěžovali na… Číst vice »

Pajos

Ale já se vůbec nesnázím říct že udělat učňák je nějak jednoduché. Naopak obdivuju když někdo opravdu umí něco udělat rukama. Ale naprosto obecně platí že k maturitě je třeba mít větší znalosti než k závěrečné zkoušce na učňáku. A pokud ten kurz je zaměřen čisté na získání znalostí má maturant větší šanci to zvládnout.
V mém příkladů jsem záměrně použil gympl a holiče, tam je jasně vidět rozdíl v získaných teoretických znalostech …

Dominik

Souhlasím, že maturant, má teoretických znalostí víc, ale bez toho, aniž bych ty lidi znal, si netroufám říct, který z nich, má větší šanci úspět. V reálném životě rozhodně neplatí teoretické výpočty, tedy maturant = se více vědomostí = větší šance uspět. Pokud ten holič bude znát motory, něco z techniky, tak jsou šance vyrovnané, možná i ten holič má šance vyšší. U matauranta se dá možná očekávat, že se případně bude učit memorováním, tedy bude něco umět, ale vůbec tomu nebude rozumět a pokud s tím u VOZ projde, tak u ZOZ je velká šance, že vyletí, jelikož tam… Číst vice »

Pajos

Nezlobte se, ale vy se na to pořád díváte z pohledu nějakých konkrétních lidí. Ta vyhláška která určuje, kdo se může stát strojvedoucím nemůže počítat s tím že holič je zároveň fanda do motorů a elektrotechniky. Je třeba prostě určit nějaké standardy a ty jsou tady zaručeny požadovanými znalostmi na různých typech škol. To jaká je reálná úroveň školství je jiné téma do kterého nemá cenu zabredavat.
Navíc bych nepodceňoval personální oddělení třeba u ČD, tam za ty roky určitě vědí koho má cenu přijmout, kdo má statisticky větší šanci celý proces zvládnout.

Dominik

Jasně, personální oddělení si to ohlídají, v tom máte pravdu, ale jestliže chceme nastavit standardy, tak nevím, co je za standard předpokládat, že maturant netechnického směru má předpoklady a učeň netechnického směru je nemá. Když už jde o techniku, tak z logiky věci, by bylo záhodno požadovat i maturitu technického směru. Co ví takový maturant obchodní akademie o motorech, či elektrice?

Krušky-Středohoří

Chtělo by eliminovat soukromé školy se zaměřením na gastronomii a různá humanitní soukromá gymnázia, která technickým oborům na státních školách značně konkurují.

Michal Krpata

Je to tak, znám lidi z ulice, co slouží po roce praxe lépe než jiní s průmkou po dvaceti letech. Formální vzdělání zde zas tak velkou roli nehraje.

Dominik

Nesouhlasím, samozřejmě pokud se ten číšník od mládí zajímá o motoru, elektriku, či dopravu, tak se ty rozdíly snižují, ale pokud se hlásí jen, že se mu líbí vláčky, tak stále má lepší předpoklady ten z odborné školy, i když třeba ten vzdělávací systém na škole není nejlepší.
Hlavně často není problém ve škole jako takové, ale ve studentovi, který se moc nesnaží, školou propluje, tak tak a stačí mu to. Zažil jsem kluka na praxi v dílnách, který tvrdil, že mu ve škole zakázali, aby tam cokoliv dělal.

režista ČD

Třeba už v té škole včas pochopili, proč to tomu klukovi raději zakázat 🙂 – někdy by se tomu člověk ani nedivil. ačkoli naštěstí snad mnoho takových případů přece není …

Dominik

Samozřejmě to byla od žáka lež, vedoucí pracovník si to ve škole ověřil, prostě lenost.

Zdeněk

Koukám, že jsi taky pěkný mamlas!

Zapol

Další guma, co se naučila jezdit dopředu, k tomu pár stránek předpisů a myslí si, jak řídí celou zeměkouli.

Zdenda

Jasně Petře. Docela si to trefil. Mám stejný názor 👍

Odpadlik

Mínus i ode mě – není zač

Jézeďák

Vždycky jsem říkal, že dráha je nejlépe připravena na novou, pokrokovou genderově vyrovnanou společnost. Vždyť “ paní výpravčí, průvodčí i strojvedoucí“ mi připadalo přirozenější než třeba „paní ředitel, učitel, zedník nebo dokonce Schnaider. Copak říkáme „paní výpravkyně“ ? Pod pojmem průvodkyně si představuji průvodkyni třeba na hradě. A najednou tu máme strojvůdkyni. Nepřipadá Vám to jako obrácený gender, něco jako pozitivní diskriminaci ?

Šejdr

Strojvůdkyně je spisovné slovo uvedené ve Slovníku spisovné češtiny. Osobně s ním problém nemám, zní trochu nezvykle, ale docela přirozeně. Mnohem horší jsou pro mě slova jako chirurgyně nebo lídryně, to už vážně tahá za uši.

Jézeďák

Trochu mimo mísu, Omlouvám se. Mám exemplář pravidel českého pravopisu z roku 1940, kde je příslušnice německého národa označena jako „Němkyně“. Patrně to mohl být velice nebezpečný vtípek tvůrce, který si ještě nestihl uvědomit , že tehdejší nastupující režim neni Rakousko – Uhersko. Taky mě to určitě sedí víc než Polákyně nebo Čechyně. To ale proto, že tak babička říkala krysám.

Armando Andreoli

V předchozím příspěvku jsem si dovolil zpochybnit srdečné přání slečny strojvůdkyně, mít šťastnou a spokojenou rodinu, ačkoliv proti ženám jako strojvůdkyním obecně nic nemám. Samozřejmě může i žena spolehlivě řídit vlak. Jde ovšem o vhodné načasování. Pokud si slečna myslí, že je při výkonu povolání strojvůdce schopna porodit a řádně vychovat děti, tak je stejně naivní, jako ti, kteří jí dávají za pravdu, neboť pravděpodobně nemají páru o tom, co tahle práce obnáší. Z mého pohledu je tahle práce vhodnější pro zralé dámy, které neví, co s volným časem a spíš než s manželem koukat doma na fotbal, touží užít… Číst vice »

Georg

s detma se zivot zmeni uplne kazdymu a kazdej si musi tu svoji cestu najit. ale proc tu pod hezkym clankem hnojite furt dokola s timhle tematem?

Pajos

Ta představa že slečna/paní ještě odveze poslední vlak a na konečné ji bude čekat sanitka/manžel/přítel aby ji odvezl do porodnice mě fakt pobavila : – D
Myslím že pan Armando prostě jen vytváří imaginární problémy tam kde prostě nejsou.

Armando Andreoli

Poslední věta nasadila korunu celému rozhovoru. Opravdu by mě zajímalo, jak si slečna-strojvůdkyně představuje založení rodiny. Vydělávající manžel, který se bude navíc starat o domácnost a děti, aby si madam mezi směnami řádně odpočinula, je spíše z říše snů. Já už nějakou dekádu jezdím a snažím se svou práci dělat na 100%, proto jsem rád, že vše co se týká domácnosti zastává manželka. Pravda, mám daleko větší záběr stran seznání, technických, předpisových i jazykových znalostí, ale i „vhodně“ poskládaný směnář někde na lokálce může člověku obrátit život naruby. A pokud má žena s narušeným biorytmem i po letech zůstat přitažlivá,… Číst vice »

Georg

proc tak konfrontacne? k rodine se da snizit uvazek trebas. muzou pomoci prarodice, manzelovo flexibilnejsi zamestnani atd.
jak myslite, ze to delaji napr. lekarky a zdravotni sestry ve smennem provozu, to je nemlich stejny problem jako draha.

Armando Andreoli

Zajisté, také mám kolegyni, která si odjede jeden pár vlaků za měsíc. Otázka je, zda-li je to z pohledu zaměstnavatele žádoucí.

Georg

tak ted resime koho, zamestnance nebo zamestnavatele?
materstvi „neni z pohledu zamestnavatele zadouci“ prakticky nikdy, ale prijde mi hodne na hrane o tom takhle mluvit.

rtep

Dobrý strojvedoucí nebo dobrá strojvedoucí je z pohledu zaměstnavatele rozhodně velmi žádoucí.

Leinad

Tak platit různá školení atd. víc lidem nevypadá moc žádoucí, pokud je na výběr méně lidí na delší úvazky. Pokud takový výběr je k dispozici.
Nicméně zaměstnavatel taky může mít na výběr částečné úvazky nebo žádní zaměstnanci

Dan

Vaše starosti, na její hlavu….

Greta

Proč musí být manžel vydělávající?

Nekdo

počkejte, řeknu mamince, dětské lékařce, které strávila bezpočet nocí v porodnici, a bezpočet víkendů na pohotovosti, že to dělala úplně špatně, že pan řidič z internetů by to vše dělal lépe… :/

navratp

Vy jste jak ten starý vlakvedoucí

rtep

Máte opravdu velmi jednoduché vidění světa. Takových, jako jste vy, naštěstí ubývá.

Nekdo

Přeji moc úspěchů! Vyrostl jsem ve městě z trolejbusy a vždy mně přišlo, že je tam docela řidiček. Až jsem pobral rozumu a dokázal poznat i jak řídí, tak od té doby jsem přesvědčen, že ženy jsou prostě v řízení vozidel lepší – klidnější, pokornější a tak…

aaabbb

Nerad se pouštím do tohoto genderového hodnocení, ale když se nad tím tak zamyslím… tak ano, kolikrát člověk za volantem, ať už auta, autobusu, nebo i tramvaje, potká prostě agresivního člověka. Ale potkat agresivní řidičku, to je opravdu daleko větší vzácnost.

Josef Trögl

Ženy méně riskují. Za to může testosteron, který nám samcům (nejen Homo sapiens) velí se v optimálním věku pro páření předvádět a soupeřit s dalšími samci o přízeň samic. A projevuje se to i za volantem.

fatman

To se nedá zobecňovat. Třeba u nás jezdí autobusem ženská, která je schpná na křižovatce se rozjet jak Chiron, aby to o 15 metrů dál na zastávce (na které alůe už z té křižovatky vidí cestující) zahamtla na místě. Ze zastávky taky vypálí jak ďas, jen ať důchodci nelelkujou a rychle si sednou na první (v lepším případě volné) sedadlo. Ostatní v pohodě, ale téhle se normálně bojíme 😀

Georg

musim rict, ze me tenhle rozhovor dojal – ne tim, ze „zenska dela strojvedouci“, ale i tim, ze clovek, ktery ma vizi a neboji se zamakat, se dokaze posouvat vejs i kdyz nema zrovna excelentni skolu a cv. takze jitce drzim palce na zkousky na elektriku a hlavne at ji to i dal bavi.

Martin Liška

Hezký rozhovor, ale „Mě vždycky říkali fírka“ si laskavě opravte 😉

Jan Malý

Jeden z dělníků SŽDC v Domoušicích jsem byl já. To nebyl výraz “ no jo holky“ ale spíš nám spadla brada z toho, jak se na to holky vrhly, vůbec se nebály zašpinit a s jakou rychlostí byl problém vyřešen. Hned se pozná, koho práce baví. Přeji hodně úspěchů 😉

Odpadlik

Pěkný příspěvek!

Tomāš

Co prosím?

Tomāš

Pardon, to nebyl komentář k obsahu článku, to měla být odpověď na nějaký úplný nesmysl, co tady kdosi napsal, ale mezitím to bylo smazáno, tak se to odeslalo takhle.

Miroslav

Šikovná ženská.

Laik

Dobrá borka, dobré čtení.

Dívka v vlaku

U o děvčatech z Leo Express už jste slyšeli? Taky skvělé strojvedoucí. Kolikrát ví víc, než kdejaký starší pán v modrém.. A nic proti barvám 😀

Lukáš

Strojvůdkyně u LE musí znát každé číslo výhybky na trati z Prahy do Ostravy 🤣🤣 asi nějak takhle to kdysi v reportáži řekl jakýsi cvičný u LE moc mě tím pobavil.

Krušky-Středohoří

Jedna strojvůdkyně od LE přišla trvale o zdravotní způsobilost, druhá utekla k nějakému nákladnímu dopravci. Třetí jezdí s motoráky u LE Tenders.

Vlk

Třeba ta paní bude dobrá. Jinak co máme v práci na autobusech ženský, tak to je doslova utrpení a jedno jelito vedle druhého.Tyto lidi nic neumí a neznají, jediné co jim jde je natřásat se před chlapama. Některé ženské jsou opravdu normální a nic ze sebe nedělají, ale to je jedna z deseti. Nechci tady hanět paní strojvedoucí z článku, to ne, ale osobně před takovými děvčaty hluboce smekám, že jdou na takovou řeholi…….přeji hodně ujetých kilometrů bez nehod.

režista ČD

No, nevím: když už se někdo dá „na dráhu“, tak ho to musí opravdu lákat, jinak brzy odpadne a vyřadí se sám. Ženy v železničním provozu, s nimiž jsem se za dlouhá léta setkal já (pravda, strojvedoucí to tehdy nebyly), fungovaly po pracovní i „kolegiální“ stránce v naprosté většině případů dobře a do toho složitého soukolí zapadaly bez problémů, a pokud jsem si zatím stačil všímat třeba řidiček pražských autobusů (DPP jich má prý snad asi 50, ale asi všechny nejezdí na plné úvazky), tak ty také jezdí docela dobře a určitě lépe a vůči cestujícím ohleduplněji než mnozí jejich… Číst vice »

standaddriver

…jo holce to sluší, dobrá je

Jerry

Super rozhovor..doufám že bude další.

Libor

…hodně dobrá borka. Fandím.

ketchup1970

Není to přesně ono ( JIřina Bohdalová hrála tramvajačku) , ale napadá mne :“Dáma na kolejích“

Michal

Rozhovor parádní a jinak Dušanka teď přestala jezdit a vrací se domu na Slovensko

Georg

no jestli fakt jezdila na brejlovcich, tak je i tak borkyne. 🙂

T478.4086

Šikovné děvče a dobry článek, jen houšť, jen houšť 🙂

Kalina

„Tak nikdo Jaruško?“, „Nene, nikdo“. Dialog, který pěkně vystihuje zájem cestujících o přepravu na českých lokálkách;)

ketchup1970

Neboj, on tam vlítne RGJ a hned se mu tam nahrnou cestující… Pěšky přijdou na nádraží 2km za vesnicí jen , aby se svezli v tom leším vlaku. (ironie)

Petr766

Tak si predstavuju čtení na svátky. Dobrá práce

rtep

Smekám kšiltovku a držím palce.
Já o sobě kdysi dávno zjistil, že pokud bych byl fíra, tak jen špatný fíra a raději jsem to vzdal. Špatných i hodně špatných strojvůdců několik znám a nechtěl jsem jít v jejich stopách.
O to víc oceňuji ženský i chlapy, kteří na to mají a kteří jsou schopni tuto náročnou práci dělat a dělat ji dobře.

Pink

Mne raní mrtvice! Tak ony jsou na světě ještě i normální ženský. Zaplať Pán Bůh!

rtep

Normálních ženských je na světě dostatek, nebojte.

Martin

Tak tahle normální rozhodně není, to mi věřte.

Lukáš

Každý, kdo dělá na dráze, je svým způsobem nenormální. 😊

Jinak pěkný článek.

Ale zaráží mě z té příhody, že ta zadní ani nepípla, že ji „vaří“ motor a že netáhne a i tu 810 musela opravit za ni.

Leinad

Asi tak. Ta zadní měla tlačit a neměly mezi sebou žádné spojení (vysílačku)?

Jenda-71

Proto má fíra poznání trati, aby věděl, kdy má tlačit i když nemá spojení.

Armando Andreoli

Asi tak. Spojení vysílačkou lze pro tento účel nahradit lokomotivními návěstmi, pokud je mi známo.

Leinad

No jo, takže přední zapíská „plný tah“ a druhá odpoví „nefu

Leinad

No jo, takže přední zapíská „plný tah“ a druhá odpoví „nefuguje mi to.“
Výsledek stejný (v první stanici zastavit a řešit problém), ale ta první by se neměla divit a všímat si že ze zadního motoru nejde kouř.

ABC

To nemají mobily?

Jindra

Díky za rozhovor. A Jitce přeji hodně zdraví, energie a také nezbytné štěstí pro toto krásné a náročné povolání.

Honza

Super rozhovor, diky za nej !!! Mam rozhovory velmi rad. Jen maly dotaz, slibovali jste, ze udelate rozhovor s byvalimi piloty co sli na strojvedouci. Podarilo se je vypatrat? To by byl extremne zajimavy rozhovor !!!

Míla

Slyšel jsem, že jsou i lítací strojvedoucí…

režista ČD

A nepletete si to jen se strojvedoucími jezdícími „letmo“?

Míla

Depa… 🙂😉 U Metrans prý jezdí pilot Boeingu… Neznám ho, a nevím, co je na tom pravdy, ale možná by někdo věděl, nebo znal. Bo porovnání obou profesí by bylo zajímavé. Reagoval jsem pouze na Honzovo příspěvek..

A. Mikulka

Ano, jezdí. Na DPČ. Hlavním zaměstnáním je programátor zabezpečovacích zařízení. Ale s Boeingem už létat přestal.

Kernteriér

Hezký rozhovor, díky za něj.
Akorát to kafe na pultu asi není nejlepší nápad. Až se jednou rozlije…

Pink

Abyste se nepo….!

Ondra

Nepolil?

Kernteriér

Přesně tak. Aby se někdo nepolil.:-)

R.D.

To je lokomotiva, ne letadlo.

Koro

5 let vozim kafe na stanovisti a nikdy se nerozlilo…

Martin 11

Přijď na řadu 123 a uvidíš že i kafe umí létat 😄😁

Zabakovec

Škoda toho regiojetu, pač ty PESY asi včas nebudou 🙂 ale jinak proč ne.. Jen tak dál 🙂

Štěpán

Proč by nebyly? Jsou už snad dávno ve výrobě, ne? Pořád lepší, než regionova nebo 845 pod dráty.

-TR-

Dle smlouvy mezi RegioJetem a Ústeckým krajem začnou Pesy jezdit během tohoto roku.

Martin Hanzal

Tohoto?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

on už má asi rok 2021, ale zkrátka PESA to má dodat nejpozději k 12/2021

Georg

i skąd jest pan?

-TR-

Ano, spletl jsem se, má se jednat o rok 2021.

Fandík

Jsem na to docela zvědavý…zatím žádné nové zprávy..

noerf

V létě budou dvě jednotky jednotky na zkušební provoz a do nového jízdního řádu zbylé jednotky. Nemyslím, že by Pesa chtěla riskovat pokuty a pověst v ČR. Zejména, když by se mohla stát dodavatelem Regiojetu, který bude nadále posilovat.

MildaIV

Tak možná se spozdí, ale snad nic výrazného?

Iveta

Tak to holce moc přeju a hlavně ,že jí to baví a jít z hotelovky na techniku ,no odvaha a povedlo se.Já jsem strojař a u licence jsem se hodně zapotil a napoprvé mě jí Tovara nedal.Jinak v roce 2015 ,byla u zkoušek na licenci holka s hotelovkou ,ale jméno nevím a v Lounech jezdila (nebo jezdí ,nevím)také jistá Martina jako strojvedoucí ,ale ta povýšila z vlakvedoucí ,stejně jako já a tím jsme to měli jednodušší s dopravní stránkou .No a první jízda ,měl jsem jet ještě s kolegou (byl to náklad )a on nepřišel ,tak jsem nečekaně musel sám… Číst vice »

Martin Hanzal

Jistá Martina ale měla tu výhodu, že měla za manžela Romana a ten byl strojvedoucím 🙂

Oba jsou moc fajn a jezdí pod Lounama dodnes

Miroslav Zikmund

Tovara byl puntičkář, nicméně proti ing. Hálovi přece jen odvar, ten u „zákonitých“, jak se tomu kdysi říkalo, zkoušel strojvedoucí z toho, proč létá letadlo ….
Naproti tomu za Hály a Kratochvíla se v kurzu učilo, co je třeba udělat, aby se s elektrikou dojelo i když v jiných depech se banální závada řešila tak, že se lok prohlásila za neschopnou a vyžádal „pomocný stroj“. Jak u bobin, žehliček, dvojek, peršinků a es.

Aleš K.

Fešná cérka 🙂

Partneři

Škoda transportation