Strojvedoucím pomohou v nových vectronech další kamery. Za hranicemi se však samy vypnou

Stanoviště strojvedoucího lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czStanoviště strojvedoucího lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.cz

Novinky v kabině nového vysokorychlostního vectronu Českých drah.

V pondělí představené nové lokomotivy Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h, které jako první na světě převzaly České dráhy, se od standardních verzí tohoto modelu zvnějšku liší jen drobně. Další odlišnosti však nalezneme na stanovišti strojvedoucího.

Patří mezi ně třeba další kamery. Lokomotivy Vectron jsou od počátku výroby vybavovány zpětnými kamerami, které může strojvedoucí používat například ke kontrole vlaku při jeho odjezdu. Na nových lokomotivách 230 jsou prvně u lokomotiv ČD použity další kamery – na stanovišti a na střeše pro sledování sběračů.

Kamery mají záznamové zařízení a záznam slouží k případným dalším rozborům situací, například při poškození sběrače. Strojvedoucímu pak mohou pomoci při dokazování, že obsluhoval sběrače podle stanovených předpisů a k poruše sběrače došlo vlivem závady na trakčním vedení. Strojvedoucí však tyto kamery nemůže v běžném provozu používat,“ uvedl systémový specialista pro mezinárodní provoz Českých drah Zdeněk Mikeš.

Kamery však mají háček. Nesmí se používat v Německu ani Rakousku kvůli ochraně osobních údajů. Po přejezdu hranic se tak musí palubní kamera deaktivovat. Výrobce lokomotivy Siemens Mobility tak provedl softwarovou úpravu, která kameru sama vypne po příjezdu pod německé napájení.

Zejména pro německé tratě ČD padesátku nových vysokorychlostních vectronů objednávaly. Rychlost využijí zejména na trati Berlín – Hamburk, která se nyní na 230 km/h rekonstruuje. Vysokorychlostní vectrony budou poté nasazeny na lince Praha – Berlín – Hamburk s plánovaným prodloužením do Kodaně.

České dráhy se pochlubily nejrychlejším vectronem na světě. Oko znalce pozná drobné rozdíly

Největším rozdílem v kabině oproti starším vectronům jsou obrazovky. Hardwarová tlačítka nahradily dotykové displeje. Řídí je dvě nové výpočetní jednotky umístěné na zadní stěně kabiny. Nový typ displejů je konstruován tak, aby na něm byla vždy příslušná relevantní informace. Výpočetní jednotky okamžitě upozorní strojvedoucího barevným orámováním nerelevantního údaje, tedy i na případné zamrznutí displeje.

Další změnou je pak palubní jednotka ETCS, kterou pro tuto verzi vectronů F23 nedodává Alstom, ale vyrábí si ji sám Siemens.

Testy na cestě do Dánska

V rámci komfortu pro strojvedoucího kabina větších změn nedoznala, jen USB zásuvky nově podporují i verzi USB-C. Na zadní stěně je také připravené místo pro mikrovlnou troubu, ta však bude doplněna až později.

Lokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czStanoviště strojvedoucího lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czPalubní kamera lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czŘidicí jednotka displejů lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czTrakční sběrač lokomotivy Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.czLokomotiva Siemens Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h v barvách ČD. Foto: Zdopravy.cz

Rychlost 230 km/h na českých tratích nový vectron zatím vyzkoušet nemůže. Neokusí ani 200 km/h, jakou nově jezdí pendolina mezi Prahou a Budějovicemi, jelikož ta je vyhrazena pouze pro soupravy s naklápěcími skříněmi.

Poprvé pojede 230 km/h na zkušební jízdě do Dánska letos v listopadu,“ uvedl Zdeněk Mikeš.

Vysokorychlostní vectron se liší od pomalejších hlavně drobnějšími vnějšími úpravami kvůli aerodynamice. Jde například o dělený přední pluh či upravený sběrač. Strojvedoucí však v provozu podle Mikeše žádné z těchto změn nezaznamenávají ani při nižších „českých“ rychlostech. „V těch sto šedesáti se to neprojevuje. Navíc ta kabina je relativně dobře odhlučněná a tlakotěsná,“ uzavírá Mikeš.

Tagy České dráhy Siemems Vectron strojvedo
71 komentářů