Lidé Železnice

Strojvedoucích už je téměř 10 tisíc, za pět let jich přibyla více než třetina

Vlaky GW Trainu umožňují cestujícím koukat přes záda strojvedoucího na trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlaky GW Trainu umožňují cestujícím koukat přes záda strojvedoucího na trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Neustálé nářky dopravců nad nedostatkem strojvedoucích nejsou tak docela podepřeny statistikou. Především v posledních letech profese přilákala řadu nováčků a další se hlásí. Vyplývá to ze statistik Drážního úřadu.

Ten eviduje k letošnímu 1. listopadu celkem 9976 držitelů licence strojvedoucího, což je o 35 procent více než před pěti lety. Koncem roku 2014 bylo v tuzemsku 7392 strojvedoucích. Roste i počet dopravců a výkony vlaků, ale zdaleka ne tolik. Ve stejném období se zvýšil počet dopravců na české síti z 89 na 103, výkony se zvýšily o osm procent na 173 milionů vlakových kilometrů.

Přesto dopravci stále mluví o nedostatku, jejich odhady hovoří o více než čtyřech stovkách chybějících strojvedoucích. Důvodem může být stárnutí stávající generace strojvedoucích, téměř polovina je starší 50 let, řada z nich je v důchodovém věku.

Už také nejde o výhradně mužskou profesi. Licencí strojvedoucího se může k dnešku pochlubit 60 žen. První žena po dlouhých letech přitom začala řídit lokomotivu Českých drah teprve v roce 2010. Předtím ta poslední skončila u Československých státních drah v 80. letech.

Podle Jana Hrušky, majitele firmy CityRail zabývající se školením strojvedoucích trvá příprava na práci strojvedoucího při ideálním průběhu a hladkém zvládnutí všech zkoušek minimálně pět měsíců. Mezi zájemci jsou podle něj lidé se zkušenostmi z jiných železničních oborů, například současní průvodčí, vlakvedoucí nebo tramvajáci. „Z vlastní zkušenosti vidím, že podstatně úspěšnější u zkoušek bývají ženy,“ řekl Hruška.

Strojvedoucím i adeptům na tuto profesi hraje do karet přetahovaná mezi dopravci, díky které rostou mzdy. Medián v profesi loni dosáhl 44 573 korun. Odvrácenou stranou pak jsou dlouhé a přerušované směny, kdy je zaměstnanec často dlouho mimo domov.

Počet licencí strojvedoucího k:
31. 12. 2014: 7 392 ks
31. 12. 2015: 7 886 ks
31. 12. 2016: 8 352 ks
31. 12. 2017: 8 933 ks
31. 12. 2018: 9 431 ks
1. 11. 2019: 9 976 ks
Pramen: Drážní úřad

91
Diskuze

avatar
14 Komentáře
77 Reakce na komentáře
46 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
45 Autoři komentářů
GogoVapchLiboslavMartin z topírnyLeinad Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin z topírny
Host
Martin z topírny

Zajímavý pohled – přihlížet ke strojvedoucím / řidičům, jako ke kusům – domníval jsem se, že to pořád řídí lidé 🙂

Otmar
Host
Otmar

To co přichází v posledních letech nejsou strojvedoucí ale jen řídiči. Strojvedoucí dříve uměl i opravit stroj. Dneska ti noví už neumí nic kromě toho řízení.

Gogo
Host
Gogo

Co chcete spravovat na stroji který je řízený počítačem, kdo z nás je dnes schopný si spravit osobní auto doma což dříve bývalo naprosto běžné.

S49
Host
S49

Jak si lze všimnout například na pražské „ML-S49“, kde dopravce ARRIVA vlaky v poslední době zacvičuje mnoho strojvedoucích, jde asi skutečně většinou o „nové“ zaměstnance v této funkci, nikoli o už „starší“ hotové strojvedoucí přešlé od jiného dopravce, kteří se jen zacvičují na pro ně zatím neznámých typech vozidel. Takže nových lidí asi skutečně přibývá, ale jiní zase končí, a tak je dost pravděpodobné, že „nula od nuly pojde“ a celkový nedostatek strojvedoucích potrvá dál minimálně ještě několik roků.

Vokv
Host
Vokv

Jen bych udělal malou změnu názvu profese, protože strojvedoucí to už dávno nejsou.Nastupující generace mladých jsou většinou (ne všichni) pouze řidiči HKV…..

Martin.dilli
Host
Martin.dilli

Jasně, navrhněte to svému senior team leaderovi

Mikos
Host
Mikos

Chyba! Stale je to strojvedouci on totiž stroj vede a ne že ho řidi. To dela prave řidič a vtom je ten rozdil.

Vokv
Host
Vokv

Je spíše vedou koleje…..ono stačí číst zápisy závad do knih oprav a už jen to vypovídá o jejich kvalitách.A to nemám na mysli pravopis to je také kapitola sama pro sebe.

Liboslav
Host
Liboslav

To je bohužel následek toho, že došlo k změkčení nároků na tuto profesi, vezmou i servírku, hlavně když má maturitu naprosto odlišnou od strojního či elektro zaměření. Tím nechci říci, že odborné školství dá patent na rozum, nicméně to o něčem vypovídá.

Vokv
Host
Vokv

Takže jsou to „vodiči“

Martin.dilli
Host
Martin.dilli

Ano rušňovodiči na Slovensku, v Česku stále strojvedoucí. V automobilu je spoustu abs, esp, hlídání vedení mezi pruhy, překážky ve vozovce. Automobil také stále řídí řidiči a ne vycvičené opice ke kroucení volantu. Doporučuji mít úctu ke každému povolání, ať vám má kdo prodat své služby od řemeslníka až po doktora ať práv či lékaře. Stejně jak si váží strojvůdci mechaniků v depu. Ano taky si depáci chodí dát do práce kafe a noviny a dokáží psát závada se neprojevila, ALE stále to jsou lidi, co by měli rozumět a rozumí svému řemeslu. Nedokazujte svými „výstižnými“ komentáři, že se zde… Číst vice »

VokV
Host
VokV

Máte pravdu s úctou k různým povoláním…ale právě bych čekal podobnou úctu z jejich strany.
Jejich úcta k ostatním profesím se projevuje každý rok při kolektivním vyjednávání……a pokud jste z dráhy tak to sám znáte…..jinak hláška „závada se neprojevila“ se také často píše,aby jsme nepsali hlášení na neschopnost strojvedoucího,který si např.neumí ani zavřít dveře do strojovny a pak se HKV táhne 200 km do depa…..

Martin.dilli
Host
Martin.dilli

Z dráhy jsem, neúctu od strojvedoucích k depu neznám, jelikož nejsem z národního podniku, dle mnoha kolegů tam pracujících jsem si už představu udělal, konkrétně organizace federace, kde jejich bulletin je veřejně dostupný na internetu, z které je mi poněkud smutno. Jsem z nové generace strojvedoucích, kde se v tabulce vyskytuji za rok 2016. (Licence, průkaz na vlečky, mám déle) Kolegů mám průřez od věku 21- 73 let. Můžu říci, že jsou lidé krátce pracující v mnoha případech technicky na mnohem lepší úrovni, než“staří pardálové“. Dokonce jsou spokojenější pracovat na strojích stáří 30 a více, než dnešní téměř automaty. V… Číst vice »

VokV
Host
VokV

Napsal jste to krásně….s tím nelze nesouhlasit….
Přeji pěkný den…

Vapch
Host
Vapch

Krásně napsáno, díky.
Ještě krátkou noticku: Co se „rychlokvašek“ týče, krásně to napsal jeden nový strojvedoucí právě do novin FS. Bohužel jsem ten výtisk nesbalil, a tak nemůžu přesně udat termín, ale bylo to někdy teď po prázdninách:-)

Leinad
Host
Leinad

Jo do dveří se kopne pořádně a drží zavřené = dveře fungují. Třeba i zkřížené dveře, pokud to ještě jde přetlačit mechanicky.

VokV
Host
VokV

Je pravda,že většina „fírů“ je v pohodě.
Měl jsem na mysli především nastupující generaci…..

dopravák
Host
dopravák

Nic proti nárůstu počtu „nových strojvedoucích“ – ale uvažujev souvislosti s tím vůbec někdo i o tom, jaká je jejich kvalita? A tím vůbec nijak nechci vinit z toho je samé ani jim něco vyčítat: to je přece systémová záležitost!

AAA
Host
AAA

no jo, opravit mašinu kladivem na trati holt dneska neumí

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

No, počet licencí je sice pěkná věc, ale moc toho zase neřekne.

Spíše by byly zajímavé počty Doplňkových osvědčení.

Gogo
Host
Gogo

Je nutné si uvědomit že licenci potřebujete nejenom u ČD ale i fíra u Carga a dokonce i na obyčejnou MUVku u SŽDC. Pak se to číslo nezdá zase tak vysoké.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Hlavně přibývá najetých vlakokm, ne? Takže je potřeba i víc fírů a i přes růst jejich počtu jich může být stále málo.

BR193EEL
Host
BR193EEL

Údaj velmi zkreslený, pro lajka asi takto. V zemi vydáno 5 mil řidičských opravnění, ale hromada lidi nejezdí protože třeba uz nechtějí nebo zdravotní stav jim to neumožňuje. Teď odešla další vlna strojvedoucích do důchodu berme fakt , že polovina řemeslo pověsila na hřebík, ale i přes to jsou stále právoplatní držitelé licence strojvedoucího.

Jan Sůra
Admin

Každý rok odchází lidé do důchodu, proto data za více let. Nenapadá nás jiná srovnatelná statistika, jak se dostat ke skutečnému počtu strojvedoucích, pokud nějakou máte, sem s ní.

Bigben
Host
Bigben

Na Drážním úřadě moc dobře vědí, kolik držitelů licencí dosáhlo důchodového věku

Petr
Host
Petr

Pane Sůro, masivně se odchází do důchodu posledních cca pět let a těm lidem licence zůstávají, pokud je sami nezruší a místo nich přicházejí nováčci a ty mají nově licence, takže počet aktivních strojvedoucích je jen max. o kousek větší. A nárůst licencí je nic neříkající údaj… když ty držitelé už jsou stejně v důchodu

Radek Janata
Host
Radek Janata

Pořád ta licence někdy zanikne, ne? Když ne odchodem do důchodu, tak nějakou expiraci, nebo úmrtím. A tyhle vlivy tam máte pořád.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Licence začnou hromadně zanikat v roce 2022, kdy těm prvním vydaným (2012) bude automaticky ukončena platnost a o novou si její držitelé již nezažádají (Drážnímu úřadu neohlášená smrt strojvůdce v důchodu, důchodci bez zájmu jezdit ještě během důchodu atd.). A po tomto roce se to celé srovná. Dnes má licenci fakt ještě hodně důchodců, kteří ale už nejezdí a jezdit už nikdy nebudou. Buď už ze zdravotních důvodů nemohou, ale hlavně je mnoho těch, kteří prostě a jednoduše jezdit nechtějí. Nebaví je to, chtějí třeba radši okopávat zeleninu na zahrádce atd.. Každý to má nastaveno jinak…

BR193EEL
Host
BR193EEL

Skutečný počet strojvedoucích by byl zjistitelný asi z dat dopravců + další jednotlivci co jezdí na OSVČ, ale od někoho osvědčení musí mít. Tyhle data by stejně realně nešlo sehnat. Jen v okruhu známých 8 krát odchod do důchodu a jezdit zůstávají dva + 2 krát ztráta zdravotní spusobilosti (přesluhování) . Odchází silné ročníky a všichni jsou držitelé platných licencí. Asi by bylo reálné zjistit kolik držitelů licencí má splněné periodické ověření znalostí. To by odpovídalo lépe počtu aktivních strojvedoucích.

dopravák
Host
dopravák

Jan Sůra: Ono by třeba šlo zkusit se dotázat jednotlivých dopravců, kolik mají aktuálně zaměstnáno strojvedoucích v hlavním pracovním poměru, ale chápu, že by to bylo pracné, když je dopravců tolik, a ve výsledku by to vypovídalo jen o něčem jiném než o počtu vydaných licencí – ale byla by to možná informace zajímavější z pohledu skutečné situace v provozu, protože tu počet vydaných licencí zdaleka adekvátně necharakterizuje: licenci strojvedoucího mají i leckteří vedoucí zaměstnanci, kteří si pro vlastní potěšení občas „střihnou“ nějakou tu směnu jako „melouch“, ale problém s nedostatkem strojvedoucích to stejně uspokojivě nevyřeší.

Jan Sůra
Admin

A jistě všichni dopravci odpoví a jistě lze ověřit, že všichni odpovídají pravdu.

dopravák
Host
dopravák

To pochopitelně ovlivnit nemůžete, ale i tak by výsledek byl zajímavý – odpovědět by snad mělo být v jejich zájmu, když si většinou stěžují, že jim strojvedoucí chybějí.

Martin K.
Host
Martin K.

Když už se bavíme o statistice. Z populace se vyhazovali obvykle krajní 2,5%, prostě ať tyhle úlety nezkreslují data. 60 žen z 10000 je 0,6% = statisticky se bavíme o čistě mužské profesi. Budu osobně rád, když se to změní na statisticky významný poměr.

Lovosičan
Host
Lovosičan

Já tedy ne. Denně vidím, co všechno jim prochází jen proto, že mají…to, co nemají chlapi.

David
Host
David

Měl by se vydat zákon, že osobní vlak musí mít minimálně 50 cestujících a nákladní minimálně 1000 t a hned by bylo strojvedoucích dostatek.

Anonym
Host
Anonym

Ano, do horní dolní na nákladiště pojede vlak s nákladem 1000 t. A ano, protišpičkové spoje se na druhou konečnou teleportují.

Rtep
Host
Rtep

Pokud by nějaký matlal dokázal schválit takový nesmyslný zákon, tak by k němu musel přidat přílepek, kde by bylo nařízeno, jakým způsobem nakládat s těmi stovkami kilometrů zbytečných kolejí a trolejí.

X 1
Host
X 1

Prosím tě, neříkej to moc nahlas, bo se toho může někdo shora chytit. 😉

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

Právě jsem se utvrdil v tom, že Babiš těch 30% příště získá. Protože takových lidí jako je pan David se v tomhle státě najde více.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

A výtahy by měly jezdit jenom nahoru.

dada
Host
dada

jakoze dolozime osobaky ocelovymi kvichty aby to vyslo???

Jan
Host
Jan

Super. A keby sa nariadilo, že v každom osobnom aute musia byť aspoň dvaja ľudia a v nákladnom aspoň tona nákladu, to by sme ušetrili za diaľnice.

libor
Host
libor

Zeptám, dá se nějak jezdit pro někoho na živnosťák, prostě teorie, že nebudu zaměstnanec dopravce, ale dopravce by si mě najal jako OSVČ.?

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Ovšem

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

A úplně nejlepší je, když mluvíte k tomu plyně německy.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Vy snad nevíte nic o „agenturách“, které zprostředkovávají zaměstnávání (resp. „dodávání“) strojvedoucích?

JarynJarin
Host
JarynJarin

Hurá, znamená to, že mi už ve volnu nikdo nebude volat, jestli nepřijdu do práce? Pochopitelně přijde i na zastavení růstu platu. „Hurá“.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Počet držitelů licencí strojvedoucího je nic nevypovídající číslo. Kolik z nich skutečně jezdí? Já mám licenci, ale už nejezdím. A takových lidí jsou…třeba jen v Třebové i s důchodci tipuji cca 100 držitelů licence, kteří z jakýchkoliv důvodů nejezdí…

Andrej
Host
Andrej

Samotný počet veľa nehovorí. Dynamika (rast) už áno. Je predpoklad, že pred piatimi rokmi bol výrazne odlišný podiel tých, čo mali licenciu a nejazdili, než je teraz? Ak nie, počet aktívnych strojvedoucích musel narásť tiež

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

V roce 2014 ještě nebyla licence povinná, hodně chlapům ještě stačily starší osvědčení (podle starých zákonitých). A prostě cca 500 strojvedoucích ročně vyrobíme. A těch 500 ročně přestane jezdit (důchod apod). Takže mám pocit, že nula k nule pojde…

Takyfíra 2
Host
Takyfíra 2

No a jestli počet strojvedoucích s licencí řídících vlaky nezkreslují držitelé licencí strojvedoucich, kteří řídí speciální drážní vozidla typu dvoucestný bagr atd. Těch také nebude úplně málo na k řízení vlaku se nedostanou.

kakov
Host
kakov

další otázka je, kolik jezdilo vlaků tenkrát a kolik dnes, protože počet vlaků spíše roste, bude růst i potřebný počet strojvedoucích,

PS: ještě k těm, kteří mají licenci a nejezdí, před časem na jedné vlečce onemocněl fíra, ten, kterého firma vydržuje jako náhradního fíru (mám na firmou sponzorované papíry a příplatek) prohlásil, že jezdit nepůjde, tak se najala loko ČD Cargo i s fírou na dobu nemoci

kakov
Host
kakov

trefa, nebo mají licenci, vydržuje si je nějakej provozovatel vlečky jako zálohu, ale reálně nejezdí vůbec…..
některé takové znám osobně

dada
Host
dada

taky par takovych znam. (par = 2)

Honza
Host
Honza

Mohu potvrdit, ze mezi novymi strojvedoucimi je mnoho z jinych draznich funkci. Napriklad u CD posledni dobou slo hodne vlakvedoucich na strojvedouci. Nekteri cekali na pozadovany vek 21 let, ale mnozi proste si uvedomili potencial funkce strojvedouci oproti vlakvedoucim. Na casovou narocnost jsou uz zvykli. Jen je skoda, ze nemame vice mezi nami strojvudkyn. Pritom ridicek busu a tramvaji je docela dost, ale u nas nikoliv.

Liboslav
Host
Liboslav

Je rozdíl mezi ženskou řídící motorový vůz kde má hygienický koutek a mezi těžkou motorovou lokomotivou v nákladní vozbě kde je pouze kbelík s vodou a pucvol.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Co je to ten hygienický koutek na mot.voze?

David
Host
David

Místnůstka označená dvěma písmeny a vybavena porcelánovou nádobou s dírou do podlahy.

Liboslav
Host
Liboslav

To je myšleno to, co má přístupné i běžný cestující a třeba na turnusových strojích si to posádky jsou schopny pohlídat a udržet v solidním stavu. Mluvím prosím z vlastní zkušenosti. Na rozdíl od těch dieselových lokomotivy kde opravdu i kbelík někdy chybí. A po nějaké drobné opravě u motoru si ruce někdy pouze utřeme do hadru. Směna trvá i třináct hodin a o hygieně si lze jenom povídat. To mluvím také z vlastní zkušenosti desítek let.

axel
Host
axel

@Liboslav… to podceněné hygienické zázemí na dieslových loko je proč? Protože zaměstnavatel šetří? Nebo protože někteří ze strojvedoucích mají rezervy v hygienických návycích (takže si „kýbl“ potřebují z práce odnést s sebou domů)

AAA
Host
AAA

§1 Nikdy se to tak nedělalo

petrd
Host
petrd

Máš nějakou zkušenost s jednáním s výrobcem lokomotivy? WC, lůžko, hygienické koutky vše o co si řeknete vám bude dodáno ALE někdo musí zaplatit schválení a to už nikdo nechce (však oni si ti strojvedouci zase nějak poradí).

Nováček
Host
Nováček

Tam, kde se vlak dnes mění v takovou větší tramvaj, tak tam ano, to je místo vhodné i pro ženy. Těžká nákladní vozba ale opravdu pro ženy vhodná není, alespoň tedy ne pro ženy, které by kdokoli z mužů vedle sebe jako ženu chtěl vidět.

Jouda
Host
Jouda

Tak to bylo ovšem krásně napsané. O některých, které občas potkám na velkých dieselech opravdu pochybuji , co tam “ dole“ vlastně mají..

Nováček
Host
Nováček

Víte, tam dole je to venkonc dost jedno, tam se stejně většině lidí (naštěstí) nepodíváte, ale mně stačí pohled do tvrdých očí mnoha dnešních žen, abych ztratil zájem byť jen zapříst rozhovor natož tak něco víc.

Liboslav
Host
Liboslav

A to kdybyste slyšel jejich mluvu či hřmotný chechtot na fírcimře, tak byste ztratil zbytek pěkných představ o ženské na mašině…

Cyklista
Host
Cyklista

Možná mají ženy obdobný pohled na muže =)

Nováček
Host
Nováček

Určitě mají. Normální žena si hledá muže mužného.

Liboslav
Host
Liboslav

Jestli myslíte že muže dělá mužem sprostá mluva a chování tak to pardon…

Nováček
Host
Nováček

Naprosto ne. Z čeho jste dovodil, že ano?

pony
Host
pony

Co přesně se na dieselové lokomotivě obsluhuje penisem?

Nováček
Host
Nováček

Úplně ten samý ovladač, který obsluhuje porodní asistentka na sále vaginou 😉

Rtep
Host
Rtep

A já si naivně po těch letech strávených na lokomotivě myslel, že se na přípřeži a postrku používají lokomotivy a narozdíl od vás jsem netušil, že se používá lidská síla.
Podobnou blbost, jakou jste napsal, hned tak nikdo napsat neumí…

Liboslav
Host
Liboslav

Nechť na těžkých dieslech jezdí ženský. Ale ať neobtěžuji kolegy nebo vozmistry když se mají odvěšovat nedej bože v oblouku či v zimě. To neříkám o tom, když odmítají výkon, kde se má celá souprava odstavovat v noci a v zimě v odlehlém lese. Zeptejte se dispečerů, jak mají rádi ženský na lokomotivě. Ano pane kolego, ať jezdí, ale ať mají stejný podmínky jako ostatní. Žádná pozitivní diskriminace, jestli mi rozumíte. Všem rovně. A to je problém.

Rtep
Host
Rtep

Pokud takové ženy na lokomotivách jezdí, tak to je samozřejmě špatně. Ale to, co popisujete, zvládne naprostá většina zdravých žen i mužů.
Ono ale třeba v mnoha fabrikách, v nemocnicích, v zemědělství toho ženy musí zvládnout podstatně víc, to mi věřte.

Nováček
Host
Nováček

Ale prosím vás! Není to tak dávno, co jsem viděl, kdy si strojvedoucí žena nebyla schopna před posunem ani stáhnout okénko na motoru a musel přijít posunovač jí pomoci. To s tou kuplí je naprosto reálná a běžná situace. To není o slabosti žen, jejichž pracovitost a schopnosti nikdo soudný nesnižuje. To je o reálných limitech, které jistě sem tam některá překročí, ale za jakou cenu… Tahle agitace za ženy “do výroby” zavání akorát tak stejnou hloupostí jako už jednou v padesátých letech. Ona i ta ideologie za tím je ze stejného hnízda, že?

Rtep
Host
Rtep

Když někomu docházejí argumenty, zachránit se holt musí bláboly o ideologiích.
Nahodit kupli je opravdu pro většinu žen podstatně snažší, než třeba ta práce s kravami na statku. Jenže holt někteří chlapi si myslí, že na ně nikdo nemá.

Nováček
Host
Nováček

Nevím, co si myslí „někteří chlapi“, ale já jsem chlap dvoumetrový, stokilový a v situaci, kterou popsal Liboslav, už jsem si párkrát skoro „cvrknul do gatí“. Běžná(!) žena si prostě neporadí, přesahuje to její možnosti. Není na tom nic předsudečného, je to fakt. Zpochybňovat to lze pouze při naprosté neznalosti a nebo ideologické předpojatosti. Víc možností mě nenapadá. Pardon.

Liboslav
Host
Liboslav

Desítky let železniční školství vůbec ženy na „Trakci s kolejová vozidla “ nepřijímalo. Prostě to tak bylo. Jsou určitá ergonomická a fyzická omezení. To až nyní se ta možnost být strojvedoucím značně změkčila
a je jenom otázkou, zda ku prospěchu věci.

Rtep
Host
Rtep

Je zajímavé, kolik železničářů si myslí, že jejich práce je náročná. A jen málokdo zkusil někde makat ve fabrice nebo třeba v lese.
Já dělal na dráze (na mašině i na posunu) i leckde jinde a moc dobře vím, že práce na dráze je oproti mnoha jiným proesím dobře placená pohoda.

dopravák
Host
dopravák

Dal jsem Vám sice „palec nahoru“, protože v zásadě máte pravdu, ale na tu poslední větu nemohu zareagovat jinak než konstatováním „jak kde“: všude je „chleba o dvou kůrkách“, ale práce na železnici je proti jiným dost specifická a zajímavá týmovostí a velkou závislostí jednotlivých profesí na sobě vzájemně – to ve fabrice nebo v lese zdaleka tak potřebné není.

Rtep
Host
Rtep

Souhlasím. K té pohodě je samozřejmě nutná i vysoká odpovědnost, kterou třeba já v montovně k ničemu nepotřebuji. O to víc se ale v montovně unavím.

dopravák
Host
dopravák

Těžká fyzická práce, zejména nějaká jednotvárná, je samozřejmě mnohem únavnější než práce pestrá, takže z tohoto pohledu naprostá většina železničářů na žádné „fňukání“ nárok rozhodně nemá. A ani příjmy na dráze špatné nejsou.

Nováček
Host
Nováček

Tady někdo fňuká, pánové? Nevšiml jsem si. Tuším, že slaměný panák se tomu říká v oblasti argumentačních faulů.

Rtep
Host
Rtep

Fňukalo tady hned několik takzvaných „chlapů“, že jejich strááááášně těžkou práci ženská nezvládne. A nechtějí slyšet to, že zvládne.

dopravák
Host
dopravák

A jinde zase fňukalo hafo podobných, jak berou malé mzdy, jak mají špatné turnusy, a mnoho výpravčích se rozčilovalo, že „za ty tři stovky navíc oni přece nebudou prodávat jízdenky“ …

Tamta
Host
Tamta

Pokud vím, všichni máme stejný podmínky. Když se rozhodlo, že budu měnit mašinu ve stanici u depa, prostě jsem šla toho brejláka odvěsit i s mými 60 kily, v dešti, odvezla jsem to do depa, vzala nového a zas ho přivázala. Strojmistrovi bych se neodvážila říct ani bů a to jsem měla hnutý záda.
To, o čem tady mluvíte, je neuvěřitelně urážející. Že některé kolegyně používají “ženských zbraní” je ponižující pro všechny. A vy**cat do křoví se zvládnu i bez pindíka, frajeři!

Nováček
Host
Nováček

Asi jsem ze staré školy, ale pro mě je zase urážející „tamta chč..ící do křoví“. Mám prostě ženy jinde a asi výš než zamaštěnýho kolegu, co kdykoli urve staženou kupli a obechc..ajícího mašinu. Vím, není to gender equality. Vaše právo se takto etablovat vám nikdo nebere, stejně jako mě (doufám) nikdo neodepře potřebu znechuceně odvrátit pohled a nekřepčit radostně nad touto „rovnoprávností“.

Liboslav
Host
Liboslav

„Tamta chč..ící do křoví“ v tomto poklidném diskusním fóru začala používat místo argumentů též jako svoje ženské zbraně vulgární mluvu trhovkyně či servírky ze čtvrté cenové… Tak tohle já nepovažuji za kolegu na stroji. Jsem také ze staré školy.

Leinad
Host
Leinad

Jo, jestli vás obtěžuje (nad rámec běžné kolegiality, chce něco co ona by pro vás neudělala) tak ji pošlete do háje. A odmítnutí výkonu s odstavením v lese, no tak nechce tuhle směnu, tak asi za měsíc udělá míň hodin (nebo si dovedu představit že stejně dlouhá směna bude různě placená, podle toho jaký byl zájem o daný vlak).

Liboslav
Host
Liboslav

Tomu snad sám nevěříte. Prostě se v lese bojí a tahat těžké zamykací podložky na obě strany dlouhého vlaku někdy v hodinu v noci a pokusit se je řádně upevnit v hromadách písku u temene kolejnic nasypaného je pro stokilového chlapa docela záhul. Takže ne všem stejně. Bohužel.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince