Strojvedoucí je prestižní povolání s perspektivou a příliš složitými předpisy, plyne z dotazníku
Posunovač, strojvedoucí, Vectron. Pramen: České dráhy

Strojvedoucím vadí odlišné prvky ovládání systému ETCS od různých výrobců.
Funguje dnešní ETCS jen jako nadstavba toho co tu bylo a nebo už jsou (nebo budou?) virtuální úseky? Tím se měla zvětšit propustnost trati.
Na virtuální oddíly potřebujete kromě jiného nepřetržitou kontrolu celistvosti vlaku. Každého vlaku včetně nákladních. Raději se neptejte nákladních dopravců, co říkají na digitální spřáhlo.
Kontrola celistvosti vlaku jde zajistit i mnohem levněji než DAC, stačilo by chtít.
Vlastně samočinná brzda to hlídá už docela dlouho. Pokud bych bral „tlak je 5 atmosfér => vlak je celý“ tak sice nemám informaci během jakéhokoliv brzdění, ale stejně je otázkou jestli by bylo potřeba, aby brzdící vlak měl jinej těsně za zadkem.
Mam potiz najít případy, kdy by vlak na nějaký trati rozvoji… třeba i za poslední 1-2 dekády. Jo asi je dobrý vědět, ze tam nestojí vagon (kterej by nejspíš asi 8 někam dojel) …ale uplne stejně tam muze byt spadly strom (viz opakovany mimořádky u Třebový), auto na přejezdu…
No ještě že to tenkrát nedopadlo a nezacal jsem jezdit😃
Jeste, ze to nakonec dopadlo a ja po vsech tech pozicich manazeru a jednatelu jezdit zacal. Je to bozi! 😉
Jednou nohou v hrobě, druhou v kriminále. Respekt!
To je řidič autobusu, trolejbusu, tramvaje, dodávky, nebo pilot, převozník, jeřábník a další a další povolání taky.
Často mnohem víc než ten strojvedoucí. Obě ty rizika mi přijdou u strojvedoucích poměrně malé.
jenže krom pilota nikdo z nich nedělá 13h v kuse
To samé učitelka ve škole, vychovatel v ústavu, to samé třeba lékaři.
Tak všichni jsou velmi spokojeni, stačí se jen podívat na neklesající statistiky MÚ. Všechno je prostě zalité sluncem. Dokazuje to i statistika tohoto dotazníku. Z 8500 vyplnilo cca 3000. Je to sice dobrý vzorek, ale většina nad tím mávla jen rukou.
Nevím jak Vy, ale já účast v anonymním dotazníku pro jednu profesi považuji za výrazně nadprůměrnou.
Není to ten dotazník co byl volně přístupný na internetu?
Byl.
A to se dalo ještě vyplnit i opakovaně, což se hodilo k tomu aby se člověk mohl rozepsat a říct vše co měl na srdci.
Tak to dává velký smysl
Počet znaků v jednotlivých bodech byl značně omezen, a celý dotazník byl koncipován jako by strojvedoucí fungovali v ČR snad u jediného dopravce, takže bylo potřeba se trochu rozepsat a uvést některé věci na pravou míru.
No, nevím s tou D1, teď k ní vyšel navíc předpis o rozkazech, který má 175 stran!
Nejlepší je ta část s abecedou. Chci vidět jak to v praxi někdo použije.
inspirovali sa leteckou abecedou, ta sa v provoze vyborne osvedcila, raz snad aj v zeleznicnom provoze….
Letecká je trochu jiná, když se body v prostoru označují podle písmenek. Tam to určitě smysl má.
Ďáblice…..muhehehe. To mě posadilo na prdel. A to netušíte, že zavedli v Z11 Myday.
Odkaz, prosím… 🤣😂
D1 i D2 jsem uměl perfektně před 30 lety, kdy jsem končil železniční průmku. Od té doby byla každá další úprava jen k horšímu. Až jsem rezignoval na to, si ji byť i jen přečíst. A s tímto přístupem už funguji cca posledních 20 let a bez nehody. Řídím se přitom přikázáním, které nám vtloukal do hlavy učitel (hl. dopravni kontrolor), tehdy povinně nepovinného předmětu Dopravní předpisy. „Na dráze se nesmí spěchat“.
Pokud chcete dopravu urychlit, tak spíše podhodíte výhybku než ušetříte minutu rychlíku.
No někteří výpravčí se toho drží nadprůměrně, takže raději nechají každý druhý vlak stát u návěstidla, nebo aspoň na výstrahu 😀
Přesně. Dřív srozumitelné dnes paskvil
Jenže se vždy mezi železničáři najde nějaký rýpal, tvářící se, že předpis je nejednoznačný a že tam musí být pětistranový traktát.
Je to jako v tom vtipu o křesťanském peklu: „oni to tak chtějí“.
Strojvedoucí bylo prestižní povolání. Tahle doba je dávno pryč. Stratil se respekt, chování a hlavně dnešní strojvedoucí jsou jen číslo. Ale ono to není jen o strojvedoucích. Jsou profese na železnici, které kdysi měli jméno a byli respektovány. A dneska bohužel. Doba je taková.
Ztratil, měly, byly… Ach jo. Čeština je taky v háji.
Tak ta každopádně…😂
No nevím, možná v hlavách strojvedoucích. Dnes je to povolání prestižnější, než v 90′. Tehdy být za strojvedoucího, to bylo pro smích. Dnes je to slušně placené povolání s rozumnou mírou prestiže.
Pro smích?Jak jste na to přišel?Pan strojvedoucí a pan výpravčí byli páni vždy a stále budou…..
Tak dělat povolání, kde vám chodí mzda nepravidelně, že nemáte ani na nájem v termínu splatnosti, tomu se všichni z jiných oborů divili. A pak image železnice v té době…
Když člověk přiznal, že nepřijel autem, ale vlakem, budil soucit. Dnes už je ježdění vlakem součástí mainstreamu.
Jestli jste se v té době cítil být pán, bral polovinu toho, co v soukromé sféře a nevnímal realitu, to bych hledal problém ve vás.
Na druhou stranu v těch 90.‘ bylo hodně těch co nastoupili k ČSD po maturitě/vyučení a dělali to až do důchodu. To bylo ještě tak v roce 2010. Dnes je hodně těch co nastoupí když jim je 30, 40 let a dělají to sotva 5 až 10 let. Vyjímkou neni ani nováček kterému je +- 60 let.
S tou perspektivou teda nevím. Udělat samořídící vlak je mnohem snazší než samořídící auto. AŽD už ho má.
Ještě dlouho tam strojvedoucí bude sedět a dohlížet na to, jestli systém funguje správně, případně řešit mimořádné události. Tj. zánik perspektivy povolání minimálně desítky let nehrozí.
Ještě hodně dlouho tam bude muset někdo sedět. Možná už to pojede za pár let samo, ale strojvedoucí, který bude muset umět převzít vlak a řešit mimořádné situace bude přítomen.
Obor se nepochybně změní, ale pozice perspektivní je.
Dlouho snad ne, jinak to nedává ekonomický smysl.
No a to je právě ten kámen úrazu. Nemůže to jezdit bez strojvedoucích a když už tam je, nevyplatí se investovat do autonomních vlaků.
Tak to úplně není. V osobní dopravě po prolomení psychologických problémů (co vidí člověk versus co vidí technika) to může nastat bleskurychle, protože strojvedoucí vyfasuje popku a nahradí vlakvedoucího. A když si vezmu, že jeden ušetřený člověk ve směně stojí cca 3 – 4 milióny ročně, tak tam rozhodně prostor pro investici je.
Jinak je to v nákladní dopravě. Tam už jezdí jen jeden člověk, takže ta by potřebovala opravdu plnou autonomitu, tedy že by na vlaku opravdu nebyl vůbec nikdo. A to vidím jako docela problém.
3-4 miliony ročně? To už máte západní mzdy?
Náklady na člověka nejsou jen o tom, kolik dostane na výplatě…
To nejsou, ale pokud z firmy propustím člověka co bere milion ročně, tak určitě neušetřím další tři mega.
Jenže při využití vozidla 20 hodin denně se nejedná o jednoho člověka, ale o tři…
Ovšem píšete:“jeden ušetřený člověk“.
Takhle fungují nejspíš i manažeři ve státním. Propustíme strojvedoucí a díky tomu ušetříme miliony za trakční energii.
Psal „…jeden ušetřený člověk ve směně…“
To je snad totéž ne? Směna začíná, když člověk přijde do zaměstnání a končí, když jde ten samý člověk zase domů.
V nonstop provozu se střídají 2-3 směny denně, pokud na každé směně stačí o člověka méně tak zaměstnavateli stačí o 3 a kousek zaměstnace míň.
A je totéž když na té směně je jeden člověk, třeba posunovač,nebo jako ve fabrice stovky lidí?
No asi ne že? V prvním případě by tam nebyl nikdo a v druhém stovky mínus jedna.
A to jaksi nepasuje na náš příklad kdy jsou na soupravě dnes dva a byl by jeden. ovšem jeden např. na denní směně a druhá na noční směně.
Končím tohle zbytečné téma 🙂
Je-li denní norma okolo 5 hod, jsou to nejméně 4 lidí denně. Železniční provoz není kancelář 7m- 14 hod. Na jeden zidlimse střídají 4 lidí. Když ušetříme jednoho ve směně, dělá to nejméně tři za den.
Náklady jsou i na školení, noclezny, bude třeba min sovisející čich profesí, administrativy…..
No pokud se sečtou mzda odvody benefity tak to docela odpovídá ;(
To by znamenalo, že ten vlakvedoucí má benefity tak 2 až 3 mega za rok.
Okamžitě se po takové práci podívám 😀
Uvažovaný je asi rovnou třísměnný provoz atd., takže několik lidí.
Nepřetržitý provoz znamená čtyři lidi na jednu pracovní pozici. A je celkem jedno jestli jsou směny 3 x 8 hod za den nebo 2 x 12 hodin za den. Vždy na to potřebujete mít obsazené osádky A, B, C, D.
Týden je 7 x 24 = 168 hodin. Typický pracovní úvazek je cca 40 hodin týdně. Podělit si to už určitě zvládnete sám.
V nepřetržitém provozu podle ZP je to „jen“ 37,5 hodin týdně s tím, že někteří osobní dopravci (např. ČD) mají 36 hodin týdně.
Ovsem posun bude vzdy problem.
I tak to bude muset být strojvedoucí. I když s popkou. To, že se bude role strojvedoucího měnit s technikou je jasné. Ale bude to trvat… Doufám, potřebuji ještě 30let do důchodu😀 Nákladní dopravě hlavně přeji, ať se dostane z útlumu, i když u Vás je to asi obráceně.
Je otázka, kdo a proč by takovou práci dělal? Stávající strojvedoucí o to moc mít zájem nebudou a noví, kteří by měli o práci strojvedoucího do toho nepůjdou,když uvidí, že to žádná práce strojvedoucího není.
Vlakvedoucí bude mít superhrubou mzdu nebo jak se to teď jmenuje tak do70k. To je cca 850k za rok … kde se vezmou ty náklady přes 2 mega? :-O
„Na vlaku 12345 nikdo“ to už může fungovat v metru, potřeba aby se to umělo samo resetovat, vypnout rozbitý motor, dojet do stanice ve všech možných stavech.
U nákladní dopravy, vlak dojede sám ze stanice do stanice, tam se musí posunovat a na to je potřeba i řidič. Vzniká otázka, čí zaměstnanci budou strojvedoucí(řidiči?) ve stanici kde se posunují mašiny různých dopravců.
Já Vám to velmi jednoduše popíši 🙂
Strojvedoucí v Uhřiněvsi si oživí ve šturcu 3A lokomotivu, provede všechny testy, zajede s ní na vlak, přivěsí se, udělá zkoušku brzdy a pak zmáčkne kouzelné tlačítko „Jeď si kam chceš“. Zamkne dveře zvenku a jde chystat něco dalšího.
Lokomotiva s vlakem dojede třeba do stanice Hamburk – Harburg, tam zastaví, přijde jiný strojvedoucí a ten zmáčkne tlačítko „Tady jsem zase pánem já“. A do přístavu si vlak odveze na ruku.
A čí to bude zaměstnanec? To už nechte na nás, my bychom se už nějak domluvili, aby to nebylo drahé.
Stačí dobrá konektivita která je a bude potřeba tak jako tak a toho záložního člověka nepotřebujete ve vozidle.
Ono to prakticky samo (režim AVV) jezdí už dnes. Strojvedoucí „jen“ zadá parametry a otvírá a zavírá dveře (tohle si nikdo dlouhá léta moc netroufá svěřit automatice). Někoho to takto baví, někdo je zcela rezolutně proti („nejsem tu proto, aby se vozil a hlídal systém, jsem strojvedoucí a ne vrátný“). Rozumní si to zapnou jako pomocníka v náročných situacích (např. mlha), kdy pomoc při brzdění k návěstidlům či do zastávek je praktická.
V Číně u, jezdi stovky samoříditelných náklaďáku…
K čemu autonomní vlaky? Zboží přece budou doručovat autonomní drony nebo hyperloop nebo teleportace.
Prý prestižní povolání, ale značná většina má chování horší než popeláři
Zkuste být konkrétnější.
O jake oblasti ČR se bavime? V praze neco takoveho nepozoruju.
Ani na těch co jezdí na MUVkách nebo podbíječkách nic takového nepozoruji. Takže konkrétní oblast?
Specifikuješ nebo zůstane u výkřiku do tmy. Ono totiž obecně platí: Kdo nejvíc křičí, od toho to fičí.
To cestující často taky…
Stále slyším, že strojvedoucím vadí jednotnost jednotného zabezpečovače ETCS. Prý je to nuda.
ETCS > cokoliv jiného co je u nás
Jako co je nuda? Že na každým škopku je jiný display, jiná tlačítka, jiný zvuky, jiná četnost upozornění.
Že jednotný na tom je prakticky jen název? Hrozná nuda no..
a můžete mi tu jednostnost ukázat?
Právě že nemůžu, v tom byla pointa tohoto publikem nepochopeného vtipu :-). Naopak je problém, že „jednotný“ systém je kvůli chybějícím technickým specifikacím v praxi každý pes jiná ves a i stejná funkce se u pěti verzí nazývá pětkrát jinak. Na tohli lidi hlasitě a právem hodně nadávají.
škoda, že psaným textem nelze zachytit sarkastický tón – to bych to pak pochopil na první dobrou
To je možná Pavle pro ty strojvedoucí, co opravdu z oblasti ETCS vůbec nevyjíždějí. Ale při zoufale malém rozsahu ETCS v ČR se obávám, že takových moc nebude.
Máš pravdu, Petře, takových opravdu moc nebude.
Příště je tam vhodné dopsat ironie nebo dát smajlíky. 😉