Strojvedoucí je prestižní povolání s perspektivou a příliš složitými předpisy, plyne z dotazníku

Posunovač, strojvedoucí, Vectron. Pramen: České dráhyPosunovač, strojvedoucí, Vectron. Pramen: České dráhy

Strojvedoucím vadí odlišné prvky ovládání systému ETCS od různých výrobců.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kolejový doktor

Tak všichni jsou velmi spokojeni, stačí se jen podívat na neklesající statistiky MÚ. Všechno je prostě zalité sluncem. Dokazuje to i statistika tohoto dotazníku. Z 8500 vyplnilo cca 3000. Je to sice dobrý vzorek, ale většina nad tím mávla jen rukou.

Novomír

No, nevím s tou D1, teď k ní vyšel navíc předpis o rozkazech, který má 175 stran!

Igor

Nejlepší je ta část s abecedou. Chci vidět jak to v praxi někdo použije.

Petr Frýdlant

Strojvedoucí bylo prestižní povolání. Tahle doba je dávno pryč. Stratil se respekt, chování a hlavně dnešní strojvedoucí jsou jen číslo. Ale ono to není jen o strojvedoucích. Jsou profese na železnici, které kdysi měli jméno a byli respektovány. A dneska bohužel. Doba je taková.

Caprad

S tou perspektivou teda nevím. Udělat samořídící vlak je mnohem snazší než samořídící auto. AŽD už ho má.

Pavel Skládaný

Ještě dlouho tam strojvedoucí bude sedět a dohlížet na to, jestli systém funguje správně, případně řešit mimořádné události. Tj. zánik perspektivy povolání minimálně desítky let nehrozí.

Honza L

Ještě hodně dlouho tam bude muset někdo sedět. Možná už to pojede za pár let samo, ale strojvedoucí, který bude muset umět převzít vlak a řešit mimořádné situace bude přítomen.
Obor se nepochybně změní, ale pozice perspektivní je.

Jan Tichavský

Dlouho snad ne, jinak to nedává ekonomický smysl.

Honza L

No a to je právě ten kámen úrazu. Nemůže to jezdit bez strojvedoucích a když už tam je, nevyplatí se investovat do autonomních vlaků.

Petr Šimral

Tak to úplně není. V osobní dopravě po prolomení psychologických problémů (co vidí člověk versus co vidí technika) to může nastat bleskurychle, protože strojvedoucí vyfasuje popku a nahradí vlakvedoucího. A když si vezmu, že jeden ušetřený člověk ve směně stojí cca 3 – 4 milióny ročně, tak tam rozhodně prostor pro investici je.
Jinak je to v nákladní dopravě. Tam už jezdí jen jeden člověk, takže ta by potřebovala opravdu plnou autonomitu, tedy že by na vlaku opravdu nebyl vůbec nikdo. A to vidím jako docela problém.

Odpadlík

3-4 miliony ročně? To už máte západní mzdy?

František Plášek

Náklady na člověka nejsou jen o tom, kolik dostane na výplatě…

Tomáš Záruba

Ovsem posun bude vzdy problem.

Honza L

I tak to bude muset být strojvedoucí. I když s popkou. To, že se bude role strojvedoucího měnit s technikou je jasné. Ale bude to trvat… Doufám, potřebuji ještě 30let do důchodu😀 Nákladní dopravě hlavně přeji, ať se dostane z útlumu, i když u Vás je to asi obráceně.

Pavel Skládaný

Ono to prakticky samo (režim AVV) jezdí už dnes. Strojvedoucí „jen“ zadá parametry a otvírá a zavírá dveře (tohle si nikdo dlouhá léta moc netroufá svěřit automatice). Někoho to takto baví, někdo je zcela rezolutně proti („nejsem tu proto, aby se vozil a hlídal systém, jsem strojvedoucí a ne vrátný“). Rozumní si to zapnou jako pomocníka v náročných situacích (např. mlha), kdy pomoc při brzdění k návěstidlům či do zastávek je praktická.

David

V Číně u, jezdi stovky samoříditelných náklaďáku…

David

Prý prestižní povolání, ale značná většina má chování horší než popeláři

Mynic

Zkuste být konkrétnější.

Jarda

O jake oblasti ČR se bavime? V praze neco takoveho nepozoruju.

Středohor

Ani na těch co jezdí na MUVkách nebo podbíječkách nic takového nepozoruji. Takže konkrétní oblast?

Dominik

Specifikuješ nebo zůstane u výkřiku do tmy. Ono totiž obecně platí: Kdo nejvíc křičí, od toho to fičí.

Pavel Skládaný

Stále slyším, že strojvedoucím vadí jednotnost jednotného zabezpečovače ETCS. Prý je to nuda.

Lukyn

ETCS > cokoliv jiného co je u nás

Kumsta

Jako co je nuda? Že na každým škopku je jiný display, jiná tlačítka, jiný zvuky, jiná četnost upozornění.
Že jednotný na tom je prakticky jen název? Hrozná nuda no..

Practicus

a můžete mi tu jednostnost ukázat?

Pavel Skládaný

Právě že nemůžu, v tom byla pointa tohoto publikem nepochopeného vtipu :-). Naopak je problém, že „jednotný“ systém je kvůli chybějícím technickým specifikacím v praxi každý pes jiná ves a i stejná funkce se u pěti verzí nazývá pětkrát jinak. Na tohli lidi hlasitě a právem hodně nadávají.

Petr Šimral

To je možná Pavle pro ty strojvedoucí, co opravdu z oblasti ETCS vůbec nevyjíždějí. Ale při zoufale malém rozsahu ETCS v ČR se obávám, že takových moc nebude.

Pavel Skládaný

Máš pravdu, Petře, takových opravdu moc nebude.

Lukáš Chytil

Příště je tam vhodné dopsat ironie nebo dát smajlíky. 😉