Nastupování všemi dveřmi ohlídá 50 revizorů. Nábor už začal, vyžaduje se psychická odolnost
Kontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes Zinner
Nástup do autobusů PID všemi dveřmi má zrychlit dopravu a omezit zpožďování. Zatím však není schválen.
No… To bych šel radši vykopávat křen.
Mohli (a měli!) by taky rovnou kontrolovat dodržování standardů PID co se týče kvality, zpoždění/nevypravení spoje atd. Na některých autobusových linkách jde opravdu o dlouhodobý systémový problém. A cestující pak ve výsledku ani neví jakou si má koupit jízdenku, když zpoždění běžně bývá v desítkách minut.
To se standardně dělá. Poloha všech busů je on-line sledována a systém příslušné události automaticky vyhodnocuje. U některých starých smluv s tím šlo ale těžko něco dělat, nebyly páky na dopravce. Po přesoutěžení jsou podmínky mnohem přísnější. Za zpoždění ale nelze automaticky ukládat pokuty, většina je zaviněna někým/něčím jiným než dopravcem.
A moment, opravdu si myslí, že je možno sehnat na revizora 50 lidí, co má výuční list a čistý rejstřík? V kterém vesmíru?
Proč ne? Já mám výuční list a čistý trestní rejstřík taky. 🙂
A hlásíte se?
Nevím, jak na jiných linkách – ale na relaci Kladno-Praha největší zpoždění vzniká na R7/D7 a na prvních křižovatkách v Praze Dejvicích. To potenciální urychlení nástupu cestujících to nevykompenzuje. A pokud nastupujete na poslední zastávce na Kladně, tak se urychlení nástupu nijak – pro vás jako cestujícího – nijak neprojeví.
Projevi, autobus bude v prumeru mit mensi zpozdeni.
Nehledě na to, že ne všichni cestující nastupují na poslední zastávce v Kladně. Ale evidentně, jakmile to nepřinese nic Petrovi, který bydlí u Oázy, tak je to na nic pro celý milion a půl lidí v Sčk, to dá rozum.
Psal jsem jen o lince z Kladna, protože ji znám – o jiných se nevyjadřuji, protože neznám detaily (jak plné ty autobusy jezdí, zda tráví spoustu času v kolonách, nevím kolik času tráví v nástupních městě atd.)
A poznámka – u Oázy (a Kauflandu, případně Pražské křiž.) nastupuje zdaleka nejvíce lidí (neb je to největší sídliště v městě)
A co Sitná? Co Náměstí Svobody? Každopádně je jedno kolik jezdí od Oázy lidí, jde o to, že drtivá většina lidí z Kladna jezdí z větší dálky než z poslední zastávky, takže i když zůstaneme u této trasy, je to furt a tom, že podporovat tím svoje tvrzení je úplná blbost. A jinak ano, ty autobusy ztratí na Evropské docela dost času, ale ty zapomínáš, že nástup předníma je z části i promítnutý do jízdního řádu. Takže nejen že se zredukuje zpoždění o desítky procent, ona se zkrátí i doba jízdy podle jízdního řádu a v součtu to dá zkrácení… Číst vice »
Po Volfovi s železnou pravidelností přichází Jiránek – a to je prašť jako uhoď – jeden z ODS, druhý původně z ODS :-). A že by to na fungování města mělo nějaký zásadní vliv se říci nedá.
Jako že, když ten čas strávený v koloně, stráví na zastávce, tak pak ta kolona zázračně zmizí? Nebo když nebude stát na zastávce tak dlouho, tak se kolona prodlouží? Nebo jak? 😀 😉
Ne, jakože často ten čas strávený v koloně je delší než kolik sv součtu stráví na zastávkách nástupy. A čas na zastávkách se dá plánovat – takže jako cestující s tím počítáte, čas v koloně je neplánovaný, byť je ve stejných časech v vysokou pravděpodobností očekávatelný.
Takže i když něco ušetříte na zastávkách (pokud jako cestující jedete z jiné než zastávky než Oáza,a by se u u cestujícího projevilo) stejně v koloně ztratíte více.
Ani jeden spoj z R7/D7 nejede do Dejvic.
Rozhodně krok správným směrem.
To, že v aplikaci Lítačka musel člověk ukazovat nejdřív pražský kupon, pak přejet na zakoupenou jednotlivou PID jízdenku a tu znova načíst, to byl fakt opruz a nedomyšlenost toho systému, který byl zbytečně komplikovaný a zdlouhavý. Navíc ještě trefit polohu telefonu pod čtečku tak, aby to qr přečetlo……
Snad to bude co nejdřív a nakonec se ukáže, že propad tržeb bude minimální.
Kupon a jízdenku (nebo dva kupony) v jedné aplikaci musí cestující i nadále ukazovat průvodčím ve vlacích PID. Kdyby aspoň ta aplikace zobrazila oba najednou… Psal jsem mail na podporu, změna se aktuálně neplánuje.
To je sice opruz, ale aspoň to nebrzdí odjezd. V busu dokud všichni nenastoupí, stojí se na zastávce.
Kdyby aspoň ti řidiči neprudili s tím, když nejde načíst QR z Píchačky. A a to se mi děje tak v 90 % případů. Za mnou samozřejmě fronta nas* lidí. Naštěstí ti mladší už to tak nějak chápou a mávnou rukou.
Včera na lince 542. Nastupujeme čtyři, a jeden z nás musel QR kód dávat pod čtečku dvakrát (poprvé to opravdu nepíplo). Ale dalšího nechal řidič pípnout čtyřikrát, a pokaždé to probíhalo tak, že vložíš kód pod čtečku, pípne to a on řekne: „Znovu.“ Jako proč? Potřeboval si do prázdného autobusu napípat šest lidí navíc? Tohle potupné „pípání“ mě akorát odrazuje od používání autobusů. Zajímavé je, že ve vlacích, které používám denně, s načítáním QR kódu nikdy problém není. (Tam mě akorát zdržuje načítání dvou kódů, když jsem mimo předplacená pásma, ale to je jiný problém a ten stejně nikdo řešit… Číst vice »
Tak především ve vlaku se kontrola děje za jízdy, nezdržuje to všechny cestující. To by měl být cíl i v těch busech.
Naprosto přesně popisujete moji téměř každodenní anabázi. Naštěstí už mě ti mladší znají a jezdím na xicht.
Nebylo by rozumné udělat ten nástup všemi dveřmi jen ve špičce a na nejvytíženějších linkách?
Na většině spojů jede pár lidí a ty řidič v pohodě odbaví.
Tak jestli tam jede pár lidí, neunikne moc tržeb. Proč v tom dělat zmatek a na jedné lince to mimo špičku chtít a ve špičce ne? Ještě by se to dalo vylepšit tím, že ve špičce by to platilo jen v tom špičkovém směru…
Ano, komunikačně by to bylo složitější…
Nicméně i tyhle systémy mají většinou výjimky typu nástup předními dveřmi večer.
Anebo tou výjimkou je sám řidič – znám městské linky, kde řidič řekne, že nástup jen předními dveřmi s kontrolou jízdenek – a najednou tím busem nejede ani 10% lidí, co stálo na zastávce 🙂 Některé linky/spoje jsou tím známé 🙂
„Zastavka je na znameni pouze v nedeli od 18:00 do pulnoci“ — onehda realna, dnes jiz neaktualni, poznamka v jizdnich radech prazske MHD
Není podmínkou náboru i trestní bezúhonnost? Po minulých zkušenostech, kdy tam revizora dělal rok člověk, který byl odsouzen za ozbrojené přepadení banky a pár let předtím vyhrožoval že vystrili střední školu v Kutné Hore bych očekával, že se na idsk poučí.
Ano. Stačí si ten inzerát otevřít.
Jak moc velká bude finanční motivace za chyceného cestujícího bez jízdenky?
Snad ne příliš velká, aby to nedopadlo jak v Praze, kde revizory potkáme jen při odchytávání turistů na Veleslavíně a pak na přestupních. Motivoval bych, aby zkontroloval co nejvíce lidí/oblast. Když budou všichni slušní s platnou jízdenkou, tak to nemá jít k jeho tíží
Ano, to by bylo dobré. V DPP je pro revizory odměna 200,- pokud cestující zaplatí na místě nebo na pokladně (do 30 dnů), ale jen 8,- pokud nezaplatí. Pak není divu, že revizoři chytají hlavně zmatené turisty (a třeba bezdomovce neřeší).
Podle mě by mohli být motivováni za jakéhokoli cestujícího, i když nezaplatí. Pokud by takto zkasírovali pár bezdomovců, dal by si DPP větší pozor, aby je začali řešit.
No rozhodně bych to uvítal, ale není 50 na celý kraj málo? To jedna směna bude tak 6 tříčlenných skupinek.
Proč by proboha měly být skupinky tříčlenné? V příměstské dopravě bych já osobně tedy nasazoval skupinky maximálně dvoučlenné, spíš jednočlenné, právě proto, aby se pokrylo co možná nejširší spektrum linek.
No jako „jednočlenná skupina“ bych to nedělal ani za milion. Přece jen to riziko, že revizor dostane – v lepším případě – přes držku – je při jednočlenné kontrole obrovské. Když jsou dva už to riziko řádově klesá. (už nejsou sedmdesátá nebo osmdesátá léta, kdy toto povolání bylo téměř bezrizikové)
Bezrizikové nebylo nikdy, ale pamatuju z osmdesátek sólo dohodáře, kteří zkontrolovali autobus, kterým jeli z práce… 🙂
Proč by měli jezdit po třech?
Podobný inzerát je na webu už strašně dlouho a zájemci se nehrnou, pochopitelně. Těch 50 je IMHO scifi.
Není to sci-fi, pokud bude adekvátní ohodnocení.
Tahle práce není jen o finančním ohodnocení a splnění požadovaných kritérií. Na revizora musí mít člověk tu „správnou“ povahu.
Bez normálního finančního ohodnocení se tam těžko někdo vůbec prohlásí, zvlášť 50 lidí. Správná povaha je oficiální kritérium?
Ne, je to filtr aplikovaný ze strany potenciálních uchazečů, nikoliv od zaměstnavatele.
„zodpovědného, samostatného a pečlivého člověka“ No takový člověk nebude čekat na to, až budou hledat revizora, ten už dávno někde dělá.
Jistě, že na pracáku takový nebudou, ale lidi se taky přesunujou mezi zaměstnáními. Netuším, kolik za to nabízejí, ani kolik lidí taková práce může oslovit, ale párkrát jsem nějaké revizory na 3xx potkal, tak někoho asi ano 🙂
To je geniální myšlenková konstrukce. Tedy každý zaměstnavatel, který hledá takového člověka, je předem ztracen, neb takoví lidé už někde pracují.
Zkuste mrknout, jestli na Vysoké škole života nehledají vedoucího katedry personalistiky. Zodpovědného, samostatného a pečlivého:-)
No hurá, konečně se začly hýbat ledy!
Tak schválně, jak se projeví změna na počtu cestujících (cestujících obecně, ne platících), dveřní rámy by to měly celkem snadno napočítat. Přeci jen kratší doba jízdy a o něco vyšší komfort (resp. méně obtěžování se s nástupem) by měly v modal splitu prstence kolem Prahy pomoct.
A když budou revizoři jezdit hlavně v prvním pásmu před hranicí s Prahou (tj. teoreticky nejvytíženější relevantní úsek), odchytají toho nejvíc a naučí různé vykuky (nebo alespoň relevantní část z nich), že už se raději vyplatí si tu jízdenku fakt poctivě pořídit a nepokoušet štěstí…
Jj, Zeleneč, Říčany, …. 🙂
Jistě velmi svadi v Praze nastoupit do spojů jedoucich za její hranice pouze s jízdenkou pro Prahu, ale svézt se až do prvních zastavek mimo její území, což ani dosavadní kontrola jízdenek řidičem při nástupu neodhalí. Na druhou stranu nedovedu si představit, jak účelně jednoduše a bez zdržování spojů v tomto úseku často kontrolu jízdenek provádět, zejména, když ty spoje jsou v něm nejnaplnenejsi.
Tzv. dveřní rámy spočítají pouze aktuální obsazení vozidla, ale ne počet platících cestujicich či potažmo odkud kam kdo jede – jen přičtou nastupující a odečtou vystupujici, takže reálné stejně započítají i řidice, když z nějakého důvodu půjde ven a pak se vracet do vozu, pro pokračování v jízdě! Při přeplněném voze minimálně pár cestujících stojících u dveři musí uhnout svým vystoupenim těm vystupujícím,, být sami na dané zastávce nevystupuji atd. Následně dost lidí jezdí na předplatní pásmové jizdne, na než v dané oblasti můžou jet různý počet zastávek neomezené krát v době platnosti toho predplatneho.
Úniky tržeb jsou samozřejmě problém kraje, ne Prahy, kde cestující mají zpravidla pražska pásma zaplacena a na černo jedou dál.
Jak můžou jet na černo dál, když se teď nastupuje pouze předem kolem řidiče??
No, ukážou řidiči pražskou lítačku ale na hranici Prahy nevystoupí? Myslíte že si řidič každýho jednoho pamatuje, kam to měl?
Někteří řidiči se ptají na cílovou zastávku, když někdo načte jen pražský kupón. Ale samozřejmě to nedělají všichni a ne všichni cestující nezahlásí popravdě.
I když se zeptá, tak celej narvanej autobus si pamatovat nemůže. a nakonec to ani není jeho práce.
Minulý týden se mi to stalo poprvé v životě (v PID).
Jízdenku si lze přes Lítačku dokoupit i později, před vjetím do daného pásma.
Jedou přes cílovou zastávku, kterou hlásili řidiči?
Úniky tržeb jsou samozřejmě i problém Prahy, jinak by to Ropid už dávno schválil a nedělal kolem toho celý rok 2024 obstrukce.