Středočeský kraj řeší vlakotramvaje, vytipoval jejich zavedení na osmi tratích
Studie mají ukázat zavedení vlakotramvají ve čtyřech oblastech.
Dvě studie mají Středočeskému kraji ukázat, zda budoucností kolejové dopravy v okolí Prahy není v některých oblastech provoz takzvaných vlakotramvají či lehkých kolejových vozidel.
Středočeští radní tento týden rozhodli o zadání dvou zakázek, které mohou být prvním krokem k zavedení vlakotramvajového provozu. Ten zatím v Česku naráží i na legislativní problém. Například v sousedním Rakousku či Německu jde však o běžný způsob propojení železnice s tramvajovou sítí. Za obě zakázky kraj zaplatí 3,5 milionu korun.
„Nasazení vlakotramvají vnímáme jako možnost dalšího rozvoje kolejové dopravy ve Středočeském kraji, a to i na tratích, které jinak nemusejí mít pro klasickou železnici smysl,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy. „Rovněž by došlo k propojení některých relací, které dnes vyžadují přestup. To vše při současně přijatelném dopadu na státní i krajský rozpočet,“ vypočítává Petr Borecký, radní pro mobilitu.
Kraj zadal dvě zakázky. Provozně-technickou studii připraví společnost Proved. „Ta se zaměří na vlastní technické řešení u čtyř konkrétních oblastí, kde se předpokládá potenciál využití tohoto – v rámci České republiky – nového dopravního módu,“ řekl Borecký.
Konkrétně se jedná o prověření možností v případě železničních tratí Praha – Hostivice – Rudná u Prahy, Čelákovice – Neratovice, Praha – Vrané n. V. – Čerčany/Dobříš a souboru železničních tratí 012, 013, 014, 212 a 235 v okolí Kutné Hory a Kolína. „Studie se budou zajímat i o vznik možných pilotních projektů, které bychom chtěli vytvořit se Správou železnic,“ dodal Borecký.
Studie by měly analyzovat a navrhnout vhodný dopravní koncept pro zajištění obslužnosti v daných oblastech. Obsahovat by měly i předpokládané náklady na úpravu infrastruktury, a to pro vlakotramvaje, lehká kolejová vozidla i tramvaje.
Legislativní vzor Německo a Maďarsko
Vlakotramvaje se nedávno dostaly i na jednání sněmovního podvýboru pro dopravu. Ministerstvo dopravy v této souvislosti oznámilo, že chystá zadání technicko-ekonomické studie.
Stát začíná řešit legislativu pro vlakotramvaje, mohly by zachránit lokálky
Kraj si současně nechá zpracovat i legislativní studii. Tu zpracuje firma Ing. Vojtěch Novotný, Ph.D., mobility consultancy & advisory. Dodá rešerši a analýzu právních a technických norem stávajících provozů v zahraničí a možnost implementace do našeho práva. Vzorovými zeměmi budou Německo a Maďarsko.
„Německo bylo vybráno proto, že s provozem těchto systémů zde mají mnohaleté zkušenosti, a to hned v rámci několika integrovaných dopravních systémů. Analýza maďarské legislativy má odhalit reálné možnosti zavedení do českého právního prostředí, neboť systém vlakotramvají je zde poměrně nový a na rozdíl od Německa se tak bylo nutno vypořádat s většími technickými i legislativními překážkami v rámci postupného zpřísňování bezpečnostních, hlukových, ale i jiných limitů a norem, včetně aktuálních podmínek stanovených Evropskou komisí,“ vysvětlil Borecký.