Stovka schodů a 1,5 kilometru cest. Pod Šmejkalkou je hotovo, práce se přesunou na konstrukci mostu

Přípravné práce pod mostem Šmejkalka (červen 2024). Pramen: ŘSDPřípravné práce pod mostem Šmejkalka (červen 2024). Pramen: ŘSD

Motoristé se zatím nemusejí obávat omezení provozu na mostě. Práce do provozu ještě řadu měsíců nezasáhnou.

Rekonstrukce mostu Šmejkalka, který vznikl v rámci prvního období budování dálnice D1 ve 40. letech, vstupuje do hlavní fáze. Pod mostem jsou téměř dokončeny přístupové komunikace pro stavbu a se začátkem prázdnin se začne pracovat na samotné konstrukci mostu. Oznámilo to dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Na budování přístupových a obslužných komunikací pro stavbu bylo podle ŘSD spotřebováno zhruba 1000 tun asfaltové směsi. Silnice o celkové délce 1523 metrů se nacházejí pod mostem, dvě z nich přitom vyúsťují až na dálnici (po jedné směr Praha a Brno). Přesouvat se po nich bude technika a materiál.

„Kromě přístupových komunikací bylo po straně mostu v příkrém svahu zbudováno také provizorní dřevěné schodiště o stovce schodů, které dělníci budou během stavby mnohokrát zdolávat,“ doplnil mluvčí ŘSD pro Středočeský kraj Jiří Veselý.

Počátkem července se začne s postupným nahrazováním starého mostu za nový, přičemž historický oblouk Šmejkalky bude sanován a zůstane zachován. První velkou stavební operací bude podle ŘSD výměna takzvaných stojek. Celkem jich bude vyměněno 32, po šestnácti na levé a pravé straně.

Vedle stávajících stojek budou paralelně budovány nové a až poté budou původní odstraněny. Takto se bude postupovat i při výměně mostních pilířů. Motoristé se přitom zatím nemusejí obávat omezení provozu na mostě. Práce do provozu ještě řadu měsíců nezasáhnou, s omezeními se počítá až příští rok na jaře. „Po celou dobu probíhající rekonstrukce však plánujeme zachovat provoz v režimu 2 + 2,“ doplnil Veselý.

Stavba je realizována v režimu Design & Build. To znamená, že ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele. Tím je sdružení společností Strabag a Pragoprojekt, které most zrekonstruuje za 965 milionů korun. Celková doba realizace je 1460 dní, doba omezení na D1 má být maximálně 755 dní. Definitivně hotovo má být v roce 2027.

O mostu Šmejkalka

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 pak kamenná rovnanina za opěrami. V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna. V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba.

Přípravné práce pod mostem Šmejkalka (červen 2024). Pramen: ŘSDPřípravné práce pod mostem Šmejkalka (červen 2024). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka. Pramen: StrabagMost Šmejkalka a instalace monitorovacích zařízení. Pramen: StrabagDálniční most Šmejkalka. Foto: ŘSDMost Šmejkalka a instalace monitorovacích zařízení. Pramen: StrabagDálniční most Šmejkalka. Foto: ŘSDMost Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.cz
Tagy most Šmejkalka ŘSD Šmejkalka
15 komentářů