Stavbaři překlenuli Labe na obchvatu Pardubic, stát stále nemá všechny pozemky

Stavba by měla být zprovozněna koncem příštího roku, původní termín byl na jaře.

Stavbaři budující severovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36 zdolali v pátek důležitý milník, když na místo umístili poslední část nosné konstrukce nového lanového mostu přes Labe.

„Za necelé dvě hodiny překonala konstrukce vzdálenost 12 metrů, maximální rychlost byla jeden metr za minutu. Následovat bude betonáž příčníků,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zavěšený most o dvou polích přes slepé rameno a hlavní řečiště Labe je zřejmě nejzajímavějším stavebním prvkem na trase. Most je z předpjatého betonu, rozpětí přes slepé rameno bude mít 122 metrů, přes řeku Labe to bude 135 metrů. Půjde tak o největší zavěšený most v Česku.

Celá přeložka silnice I/36 bude měřit přes čtyři kilometry, půjde o směrově rozdělený čtyřpruh. Nová silnice by měla výrazně snížit zátěž centra města tranzitní i místní dopravou. Silnice I/36 slouží mimo jiné jako přivaděč k dálnici D11. Povede od kruhové křižovatky u Globusu ke křižovatce na Dubině ve směru na Holice.

Severovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36. Pramen: ŘSD

Severovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36. Pramen: ŘSD

Stavbu přitom provází dlouhodobé komplikace. Tendr na stavební firmy vypsalo ŘSD už v lednu 2021, k výběru nejvýhodnější nabídky se dobralo až v červnu 2022. Výběr zhotovitele nabral zhruba roční zpoždění, neboť termín uzávěrky tendru byl kvůli chybám v dokumentaci a dotazům uchazečů postupně posunut z 11. května 2021 na 29. dubna 2022.

Zakázku po vyloučení dvou levnějších uchazečů nakonec získalo sdružení firem Hochtief, Doprastav a Silnice Čáslav, které šlo do tendru s cenou 1,446 miliardy korun. Předpokládaná cena byla 1,467 miliardy korun.

Potížím ale není konec. Ředitelství silnic a dálnic stále nemá všechny potřebné pozemky, chybí mu zhruba 300 metrů čtverečních navazujících na most. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla běží vyvlastňovací řízení, zároveň se silničáři snaží nabídnout majiteli smírné řešení. I tak už došlo k přesunu zprovoznění stavby z jara 2025 na konec roku 2025.

Oficiální název stavby zní I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina, podrobnější informace jsou v letáku ŘSD.

Tagy I/36 ŘSD severovýchodní obchvat Pardubic
4 komentáře