Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Stavba obchvatu Frýdku-Místku začala, druhou etapu zatím blokují Děti Země

Vizualizace obchvatu Frýdku - Místku. Foto: ŘSD
Vizualizace obchvatu Frýdku - Místku. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic dnes zahájilo stavbu dálničního obchvatu Frýdku-Místku. Zatím jde o první etapu v celkové délce téměř 6,5 kilometru. Z toho 2,2 kilometru připadá na dálnici D56 a její napojení na D48, která bude jako obchvat města pokračovat od křižovatky na východ. Na první etapu připadá 4,2 kilometru D48.

„Vybudování kapacitního obchvatu Frýdku-Místku a souvisejícího připojení dálnice D56 odkloní veškerou tranzitní dopravu z města na obchvatové komunikace, čímž výrazně vzroste bezpečnost i plynulost silničního provozu,“ uvedl šéf ŘSD Jan Kroupa. Podmínkou je ovšem zahájení stavby i druhé, východní poloviny obchvatu, která se napojí na již hotovou část D48 ve směru na Český Těšín. Stavební povolení ale rozkladem zpochybňuje ekologické sdružení Děti Země. Kroupa přesto věří, že stavba začne ještě letos.

Frýdek-Místek,obchvat. Autor: ŘSD
Frýdek-Místek,obchvat.
Autor: ŘSD

Dálnice D48 tvoří v rámci Moravskoslezského kraje důležitou dopravní tepnu orientovanou západo-východním směrem. Komunikace spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a s Polskem.

Tendr na první etapu včetně napojení D56 vyhrálo sdružení firem Alpine Bau, Berger Bohemia a Habau CZ s cenou 2,169 miliardy korun. S ještě nižší cenou přišla řecká firma Aktor Ate (2,047 miliardy), tu ale ŘSD ze soutěže vyřadilo. Hotovo má být za 44 měsíců, tedy na přelomu let 2021 a 2022.

Po obchvatu volají místní už nejméně dvě desetiletí, pořádali i demonstrace. Průtah Frýdkem-Místkem zatěžuje hlukem bytovou zástavbu a je zdrojem častých dopravních nehod.

Děti Země žádají v rozkladu změnit například uložené podmínky  stanovisku hygieniků na ochranu před hlukem, dále ve stanovisku krajského úřadu v Ostravě na ochranu cenných území soustavy NATURA 2000, hlavně kolem řeky Morávky, a také ve stanovisku EIA na ochranu životního prostředí. Součástí rozkladu je také upozornění na rozpory při vydání stanoviska krajského úřadu v lednu 2013 k zásahu do přírodních památek Profil Morávky a Kamenec a při vydání stanoviska EIA v únoru 2017, které Ministerstvo životního prostředí zaslalo Ředitelství silnic a dálnic ČR bez vyjádření veřejnosti.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Docela by mě zajímalo, jestli se postavení obchvatu a s tím spojené zklidnění Hlavní třídy projeví i na prostupnosti města pro pěšáky. V tuto chvíli tvoří silnice neprostupnou bariéru a podchody to moc nezachraňují.

  • Dětičky teď projely kasační stížnost u NSS v Brně na dálnici Říkovice – Přerov (úsek Dluhonice), kde hlavním (čti zástupným) motivem byl křeček.
    Zvítězil snad selský rozum, že křeček není chráněné zvíře a navíc má nohy, takže z oblasti, kde se mu nelíbí (mimochodem lokálně jde o průmyslovou zónu u Andrejovy chemičky a želeleznice), dokáže odcupitat dřív, než zachrochtá bagr….

  • Bude mít ta I. etapa obchvatu FM nějaký dopravní význam, nebo jen povede „odnikud nikam“ a bude se čekat až na zprovoznění té II. etapy? Pokušel jsem se to dohledat na webu ale nic jsem nevypátral… Díky

    • Bude to západní obchvat Místku (D56 se na pojí na D48 a ta zase na I/56). Takže úleva pro část Místku (kolem ulice Beskydská/Frýdlantská). Průjezd F-M ale bude pořád horor, to vyřeší až II. etapa.

  • „Stavební povolení ale rozkladem zpochybňuje ekologické sdružení Děti Země.“
    Bylo by zajímavé ještě doplnit, co v tom rozkladu Děti Země napadají – aby to bylo jasné od samého počátku a nesvádělo k hloupým a zbytečným spekulacím: následný vývoj v minulosti obvykle ukázal, že Děti Země mívaly většinou pravdu …

    • V čem měl ten arogantní lhář Patrik někdy pravdu? Snad u D8 by se o tom dalo uvažovat. Jinak mu jde jen o vlastní hloupé Zelené ego. S ekologií nemá on ani jeho poskoci nic společného. Jen škodit za každou cenu, podávat odvolání poslední den lhůty atd. A když je vyzván, aby si obhájil svůj názor, zbaběle utíká…

      • Projděte si v klidu úřední desku Ministerstva dopravy a najdete tam sám poměrně dost odpovědí na svůj dotaz. A požádal o dodržování pravidel diskuze. Děkuji.

    • Petr_766:
      Hodně hloupé tvrzení: existují různé účelové spolky (které ale navíc většinou ani se skutečnými „Zelenými“ nemají mnoho společného), téměř výhradně jen hlasitě povykující a bezhlavě nepodloženě prudící tak, že by na ně ten cholerický výlev „pasoval“, ale přístup Dětí Země (a Patrika) je v naprosté většině případů zcela racionální a odborně zdatný – a právě to patrně nejvíc vadí i vám (soudím tak m.j. například podle vašich zcela nekvalifikovaných příspěvků k situaci v ŽUB) …

    • Děti Země že mívají většinou pravdu?

      Modernizace D1 – žaloba Dětí země zamítnuta Městským soudem v Praze a následně i Nejvyšším soudem. Rozklady proti modernizaci – všechny zamítnuty. D1 u Přerova – žaloba Dětí Země zamítnuta Krajským soudem v Ostravě a zrovna včera byla zamítnuta i jejich následná stížnost u Nejvyššího správního soudu. A mohli bychom pokračovat s D11, D49 atd.

      Nebylo by od věci tyto prohrané soudní spory, kvůli kterým jsou stavby zbytečně na dlouhé měsíci zablokovány, pořádně zpoplatnit.

    • Děti země mají většinou pravdu??? Jmenujte stavby, které se díky nim přeprojektovávali…

    • Bohužel – „pravdu“ mají jen v tom, že v tom procesním binci našli nějakou chybu, jejímž řešením v odvolacích procesech se daná stavba zdržela.

      Bylo by velmi zajímavé vypátrat byť jedinou větší faktickou změnu, kterou dokázali prosadit – já o žádné bohužel nevím.

      • Bylo by velmi zajímavé vypátrat jedinou faktickou změnu, kterou státní investorské organizace dokázaly prosadit v projektech od svých dodavatelů. Já bohužel o žádné nevím (i když u jedné je to blízko, nicméně rozhodně ne na popud géniů z Dlážděné).

    • MartinM:
      To, že se kvůli námitkám Dětí Země neměnily projekty, ovšem samozřejmě vůbec neznamená, že ty námitky nebyly oprávněné – to jen vítězí neústupná „stavební“ lobby podporovaná zkorumpovanými politiky, která je líná měnit cokoli, co by narušilo její pohodlí a ohrozilo její zisky. Výsledky (a nedokonalosti a chyby) se projeví vždy až po dokončení díla – někdy to ve výsledku dopadne třeba až tak, jako v případě „D8“, jindy jsou negativní dopady sice menší, ale s větší vůlí respektovat připomínky včas nemusely být často vůbec žádné.

Newsletter

Partneři


Výběr editora