Stavba D49 stojí. MD stále ale věří v její zprovoznění letos, hledá způsob „zhojení připomínek a vad“
Stavba je zastavena, běží konzervační práce.
V květnu NSS na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým došlo k potvrzení právní moci stavebního povolení na hlavní část D49. Ministerstvo musí znovu vypořádat námitky Dětí Země, NSS upozornil na více pochybení. Ke stavebnímu povolení se musejí vyjádřit některé orgány. „Hledáme způsob, jak zhojit některé připomínky a vady, které byly rozporovány. Jako resort dopravy máme mimořádný zájem, aby dálnice byla v provozu,“ řekl Sosna.
Zrušené územní rozhodnutí
Nastalou situací se zabývá rozkladová komise ministra dopravy. Kdy by o opětovném nabytí právní moci stavebního povolení mohli její členové rozhodnout, nechtěl Sosna odhadovat. „Věřím, že to dokáží zvládnout tak, abychom navazující stavební aktivity, které samozřejmě jsou pod smlouvou a realizační firmy je chtějí dodělat, do konce roku zvládli,“ uvedl Sosna.
Krajský soud v Brně letos navíc na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria zrušil územní rozhodnutí na 22 objektů souvisejících s D49. Jde například o protihlukové stěny, retenční nádrže nebo provizorní sjezd z dálnice u Fryštáku. Také v tomto případě se podle Sosny věcí úředníci zabývají. „Cílem je, aby stavební povolení byla platná, aby mohly stavební firmy stavbu dokončit. Věřím, že když budou mít dostatečný prostor, dokážou vydat stanoviska tak, aby to bylo použitelné pro navazující procesy a hlavně obhajitelné před soudy,“ doplnil Sosna.
V roce 2021 obnovená stavba dálnice D49 zahrnuje 17,3 kilometru dlouhý úsek z Hulína do Fryštáku. Po dostavbě dalších částí v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) označil dálnici D49 za strategickou stavbu pro rozvoj regionu. „Dělá důležitou spojnici z jeho horní části nejenom na samotný Zlín, ale hlavně na východní část kraje. Tam jsou oblasti, které dneska mají 60 kilometrů na dálniční síť,“ řekl Holiš.
Na D49 se staví dál, i když dálnice nemá povolení. ŘSD věří ve zprovoznění ještě letos
Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. Budovaný úsek D49 odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Náklady mají podle ceny vzešlé ze soutěže činit 5,96 miliardy korun bez DPH.