Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Stavbaři nad řeku Moravu v Olomouci nasunou 300 tun vážící most

Nový most přes Moravu v Olomouci. Foto: Eva Ženčáková
Nový most přes Moravu v Olomouci. Foto: Eva Ženčáková
Nasunutí mostní konstrukce potrvá zhruba deset dní.

Několik dní zabere chystané nasouvání téměř 300 tun vážící konstrukce první poloviny nového mostu nad řeku Moravu na Masarykově třídě v Olomouci. Náročná technická akce začne ve čtvrtek. Mohutná konstrukce měří 55 metrů a je už k pomalému nasouvání nad řeku připravena na silnici vedoucí k rekonstruovanému mostu. Oprava mostu na rušné Masarykově třídě skončí v polovině roku 2022 a je součástí rozsáhlých protipovodňových úprav v okolí řeky Moravy.

Nový most na Masarykově třídě bude ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celková délka dosáhne 63,3 metru a široký bude 26,3 metru. Most povede ve výšce 7,65 metru nad dnem řeky. První polovina už je připravena k nasunutí. „Konstrukce mostu je zpevněná dočasnými vzpěrami a deskami tak, aby bylo možné s mostem manipulovat. Na konstrukci jsou přimontována kolečka. S konstrukcí se bude manipulovat s pomocí hydraulických pístů, těmi se konstrukce velmi pomalu přesune nad řeku,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Konstrukce bude nad řeku nasunuta podélně, aby se dostala mezi levý a pravý břeh, ale také příčně o čtyři metry po proudu.

Nový most je součástí protipovodňových opatření

Přípravné práce začaly v pondělí a Gargulák odhadl, že samotné nasunutí mostní konstrukce nad řeku stavařům zabere zhruba deset dní. Poté bude montáž dokončena už nad vodou. Nejdříve dělníci osadí bednění a výztuže, následovat bude betonáž mostovky. V příštím roce se plánuje přeložení inženýrských sítí a bude zahájena demolice zbytku mostu.

„Na jaře začneme s rekonstrukcí druhé poloviny mostu. Ta bude probíhat prakticky stejně, a to jak z hlediska stavebních prací, tak z hlediska časové náročnosti. Na dokončení mostu naváže propojení náplavky pod mostem směrem k vysokoškolským kolejím,“ podotkl Gargulák.

Po dobu manipulace s mostní konstrukcí bude uzavřen na Masarykově třídě přechod přes řeku Moravu. Připravena je náhradní trasa.

Stavba protipovodňových opatření u centra Olomouce začala na jaře 2018 a má trvat čtyři roky. Stát bude 750 milionů korun. Součástí projektu je stavba dvou mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě, výstavba hrází a protipovodňových zdí i rozšíření koryta řeky Moravy a nábřeží. Nový most v Komenského ulici už byl v únoru otevřen pro dopravu.

ČTK

 

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael

Most pěkný, naplavka bude pekne místo na procházku, ale podle řečí obyvatel Lazců, šla zaplavova vlna v ’97 uz v oblasti Chomutova a Klášterního Hradiska atd. krute do obytné zóny, takže to hrdlo je tak 2-3km před místem úprav.

Michael

Chomoutova

Ondřej Sovják

Tyto etapy se taky připravují, viz https://protipovodnovaopatreni.olomouc.eu/prehled-etap

jakub (easydrink)

Jen pro zajímavost, most se jmenuje Rejnok.

Dom

Oficiálně? Spíš mi to zatím přišlo jen jako přezdívka od wannabe výstižných lidí v diskuzích na facebooku.

jakub (easydrink)

No, je to jeho neoficiální jméno, které se používá oficiálně 😀

Tady na Moravě

Most se nejmenuje. Je to infantilni prezdivka na mentalni urovni olomouckych radnich.

Jakub (easydrink)

Přezdívky různým mostům, budovám atd. se dávají běžně. Zpravidla vyjadřují charakter takto pojmenované věci. Nevidím na tom nic infantilního, nehledě na to, že v tomto případě toto pojmenování nepoužívají jen radní, ale i novináři a veřejnost obecně.

Vojtíšek

Když nějaká věc dostane přezdívku, znamená to, že lidi zajímá.