Státu se nedaří budovat místa pro kamiony u dálnic, dočasně je mají zajistit soukromníci
Ředitelství silnic a dálnic chce využít pro odstavení kamionů u dálnic soukromé pozemky.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se nedaří naplňovat ambiciózní plán na budování nových parkovacích míst pro kamiony kolem dálnic. „V devíti případech z deseti narážíme na totální odpor obcí, ačkoliv parkoviště má být třeba několik kilometrů od obydlené oblasti,“ říká vedoucí odboru správy dálnic ŘSD Jan Hoření.
Plán na zbudování 3000 nových míst (a tím zdvojnásobení dnešní kapacity) do roku 2025 tak nabírá výrazný skluz. Stát proto přišel s myšlenkou zapojit do akce soukromé majitele pozemků, kteří často vlastní nevyužité zpevněné plochy se všemi potřebnými dokumenty.
Šlo by o dočasné řešení, než se podaří prosadit výstavbu zcela nových státních parkovišť. „Myšlenka spočívá v tom, že majitelé by zřídili parkovací místa a stát si je od nich na deset let pronajme,“ doplnil Hoření.
ŘSD proto aktuálně zahájilo tržní konzultace, aby zjistilo možnosti a představy majitelů pozemků. Ti se mohou rekrutovat například z řad investorů, kterým byly odřeknuty či odloženy plány na jiné využití, například zbudování skladů. Může jít podle Hořeního i o speditéry, kteří zatím pozemky využívají jen pro svou vlastní potřebu.
„Předmětem veřejné zakázky je poskytnutí kapacity truckparků pro kamiony včetně poskytnutí dalších souvisejících služeb pro posádky kamionů v jednotlivých lokalitách, přičemž každá část veřejné zakázky reprezentuje jednu lokalitu,“ píše se v oznámení ve věstníku veřejných zakázek.
Zakázka, která má být vypsána během příštích šesti měsíců, se zaměřuje na pět lokalit: D1 mezi Prahou a Jihlavou, D1 mezi Jihlavou a Brnem, D2 + D52, D5 a D8. Jde o dálnice či úseky, kde je situace s odstavením kamionů nejkritičtější. V každé lokalitě by mělo vzniknout místo pro 200 až 400 kamionů.
Na dálnicích je dnes 132 odpočívek, které nabízejí zhruba 2700 parkovacích míst pro nákladní vozy. Dalších téměř 1600 stání podle údajů ŘSD z loňského roku chybí.