Železnice Železniční průmysl

Státní fond získá většinu v Pesa Bydgoszcz, dívá se i po Solarisu

RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy
RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy

Polský výrobce vlaků Pesa Bydgoszcz koncem dubna oznámil, že se dohodl s Polským rozvojovým fondem (Polski Fundusz Rozwoju – PFR) na podmínkách, za kterých fond převezme více než 70 procent akcií strojírny. Podrobnou analýzu k tématu přinesl polský web TransportPubliczny.

Vstupem státního fondu by se měly vyřešit finanční problémy, do kterých se Pesa v posledních měsících a letech dostala. Za problémy stojí mimo jiné předčasné ukončení kontraktu na dodávku tramvají do Moskvy kvůli neschopnosti Rusů splácet, zároveň nepřišla očekávaná objednávka od PKP Intercity, výrazně se protáhlo schvalování motoráků v Německu a firma musela rovněž zajistit nezvyklé množství oprav u vozidel v záruce.

V listopadu proto společnost uzavřela se šesti bankami smlouvu o půjčce 200 milionů zlotých (cca 1,2 miliardy korun) a pustila se do hledání investora. V březnu pak oznámila udělení exkluzivity pro další jednání právě PFR. Zájem přitom měla i česká Škoda Transportation.

Fond má navíc podle polských médií zájem i o dalšího výrobce dopravních prostředků, společnost Solaris. Ta je údajně na prodej. Solaris ale na rozdíl od Pesy nemá finanční problémy, vstupem investora by chtěl řešit potíže s nedostačující výrobní kapacitou. O Solaris má údajně zájem vedle PFR dalších sedm společností, jsou mezi nimi i firmy z Číny a Turecka. Samotný výrobce šuškandu o prodeji nepotvrdil, nicméně uvedl, že firma bude potřebovat další investice. Loni firma prodala téměř 1400 vozidel, tržby byly 1,85 miliardy zlotých. Letos se počítá s výrobou až 1550 vozidel.

Newsletter

Partneři