Státní dopravci volají po konkurenci v jiných zemích. Italské a německé dráhy chtějí komerční linky z Nizozemska
Nizozemsko počítá s dalším přímým zadáním výkonů pro svého státního dopravce.
Nizozemsko by se mohlo dočkat nových dálkových komerčních železničních spojů. Své nové mezinárodní linky do Francie, Belgie a Německa během dvou dnů oznámili hned dva dopravci, kteří patří státním firmám: QBuzz (patří pod italské státní dráhy Gruppo FS Italiane) a Arriva Nederland (německá Deutsche Bahn).
Vyplývá to ze žádostí, které se objevily u nizozemského regulátora Consumer and Market Authority (ACM). Dosud se státní dopravci věnovali hlavně expanzi do takzvané závazkové dopravy, kdy jim objednatelé železniční dopravy kompenzují ztráty. Nyní je zajímá více i komerční režim provozu nazývaný jako open-access. V Česku je v tomto režimu provoz vlaků na trase Praha – Ostrava a Praha – Brno (pouze RegioJet).
Arriva Nederland v žádosti uvádí, že chce jezdit od roku 2026 mezi nizozemským Groningenem a Paříží. Vlak zastaví ve Zwolle, Almere, Amsterdamu, Schipholu, Rotterdamu, Antverpách a Bruselu. V Paříži má končit na Gare du Nord. Doba jízdy má být pět hodin, ranní vlak pojede v 5:30 ze severu Nizozemska. Po příjezdu do Paříže počítá dopravce ještě s jízdou jen do Amsterdamu a Paříže a následně zpět do Groningenu.
QBuzz chce do Berlína i Paříže
Velké ambice mají v Nizozemsku i italské státní dráhy. Jejich dceřiná společnost Qbuzz oznámila plán na nové komerční spoje Amsterdam – Eindhoven, Amsterdam – Bad Bentheim – Berlin (případně přes Arnhem a Oberhausen) a Amsterdam – Paříž.
Plány přicházejí v zemi, kde vláda zatím nehodlá v oblasti dálkové dopravy o soutěžích nic slyšet a počítá s přímým zadáním státnímu dopravci NS. Dopravci ve svých žádostech uvádí i ekologický přínos železniční dopravy.
Qbuzz ve vyjádření pro média uvedl, že firma hodlá v Nizozemsku investovat do komerční dálkové dopravy 200 milionů eur, počítá s nasazením vysokorychlostních jednotek ETR 1000, které jezdí již v Itálii, Španělsku a Francii. Firma v prohlášení uvedla, že očekává od rozmachu komerční dopravy zlevnění jízdného a celkově nárůst počtu cestujících na železnici.
Povinnost soutěžit všechny výkony na železnici bude v Evropě pro všechny smlouvy, které začnou platit od příštího roku a kompletně od roku 2033. I kvůli tomu lze očekávat značné přeskupení sil na evropské železnici. Zejména západoevropští státní dopravci se sice snaží proniknout na zahraniční trh, současně se ale snaží co nejvíce zabránit vstupu jiné konkurence na své domácí teritorium.