Letecké společnosti Letectví Letiště

Stát zorganizoval nejdelší repatriační let, z Nového Zélandu a Austrálie se vrací Češi s Korean Air. Už za něj lidé platí

Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha
Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha

Takřka nulový provoz na pražském Letišti Václava Havla v příštích dnech oživí přílet některých speciálních spojů, které si většinou objednal stát. Do Česka míří potřetí Airbus A330neo AirAsia X a také Boeing 747 Korean Air.

Přílet několika mimořádných spojů potvrdila mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. „Přílet korejského letadla je zatím plánován na zítřejší odpoledne,“ řekla Pavlíková.

Korejské jumbo bývalo v Praze pravidelným návštěvníkem v letní sezóně, dokud byla v provozu linka z Prahy do Soulu. Teď se do Prahy podívá díky objednávce ministerstva zahraničí, které objednalo zatím nejdelší repatriační let pro české občany v zahraničí. Letadlem se vrací celkem 329 českých občanů a dalších 35 občanů EU z Nového Zélandu a Austrálie.

Let je svým způsobem i průlomem v uvažování státu v účtování nákladů. Zatímco dosud Češi létali zpět domů zdarma, ministerstvo teď bude po cestujících chtít část peněz za letenku. „Každý cestující tohoto evakuačního letu se vzhledem k výši celkových nákladů bude na své cestě domů finančně podílet,“ uvedlo ministerstvo zahraničních věcí v tiskové zprávě. Cestující zaplatí zhruba 18 tisíc korun. „Nemám informace, že by s tímto podílem měli lidé, kteří se chtějí vrátit, problémy. Jen zdůrazňuji, že skutečně jde o příspěvek, v žádném případě to nepokryje kompletní náklady této cesty,“ dodal ministr zahraničí Tomáš Petříček. Příspěvky cestujících podle něj pokryjí asi čtvrtinu nákladů tohoto repatriačního letu, o proplacení další části požádá Česko také Evropskou unii.

Na Novém Zélandu a v australském Sydney vyzvedávají nyní dvě korejská letadla naše občany, zároveň z Austrálie odjelo domů asi 80 Korejců, protože jsme měli volná místa. Přestupní stanice pro všechny Evropany bude Soul, korejští občané samozřejmě zůstanou doma, a jedním letadlem už pak 329 Čechů, 20 Slováků, 9 Belgičanů a 6 Švýcarů zamíří do Prahy,“ vysvětlil detaily repatriačního letu Petříček.

Podle něj se na palubu letadla dostali všichni Češi, kteří byli v Austrálii nebo na Novém Zélandu v nouzi. Tedy všichni turisté, studenti a lidé, kterým končila víza. Na organizaci tohoto českého evakuačního se podílela také korejská ambasáda v Praze. Ministerstvo zahraničí tímto letem končí s plánem repatriací českých občanů.

V Praze se na mimořádných spojích objeví i další stroje. Zítra odpoledne měl  v Praze přistát Boeing 767-300 kazašské společnosti SCAT Airlines z Alma Aty s dalším zdravotnickým materiálem, let byl ale zrušen. Podvečer se pak do Prahy potřetí podívá Airbus A330-900 AirAsia X z Bangkoku a Penangu. Tentokrát by měl přivézt pouze zdravotnický materiál od thajských a malajských výrobců.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Zatímco Čechy musí z AUNZu zachraňovat Korejci (roz. majitelé jednoduchých robotoven kde Češi dnes pro Korejce montují), rak Gigantickou repatriaci 12.000 Němců z Nového Zélandu opakovaně operují obří německé A380 Lufthansy přes Bangkok a paralelně Němce zachraňují i Novozélanďané se svými Dreamlinery s technickými mezipřistáními přes Kanadský Vancouver. Německá vláda garantuje návrat V.Š.E. m Němcům, kteří se zavazují jen k pozdější úhradě nejlevnější letenky v turistické třídě! Francouzi zase triumfálně létají opakovaně non-stop (sic) z Polynéského Papeeete rovnou do Paříže! Další Let Air Tahiti Nui trval minulý týden 16 a ½ hodiny (s vynecháním možneho tankování a mezipřistání na půdě… Číst vice »

Jakub

Korejci jsou za to zaplaceni. Nevidím nejmenší problém. Stejně tak zřejmě německá vláda bude platit Lufthanse. Ani ty ČSA by tam neletěly zadarmo.

v.sp

Nemecka vlada zaplatila Lufhansu a Air New Zealand, ceska zase Korean. Hlavne, ze se podarilo.
To fotka je Sky Tower, nejvyssi budova na NZ, ne ridici vez letiste.

Ale je tedy pravda, ze Nemci tech letu zorganizovali hodne, taky Nemcu (a ostatnich Evropanu) meli odvezt cca 12.000-15.000. Muzete se podivat do novin na emotivni rozhovor s letuskami Lufthansy, na dekovne prulety nad mesty apod.

https://www.stuff.co.nz/travel/news/120992657/auf-wiedersehen-jet-lufthansa-a380s-stunning-sky-tower-flyby

MPE

TVT má na obyčejný přelet docela „divoký“ vektoring i neobvykle nízkou FL (jen 150). Asi výcvik…

Y.K.

Vypadá to tak. Mají tam na ADS-B záznamu i výrazné propady IAS až ke 114 kt provázené fluktuacemi výšky.

MPE

Už je na zemi v BCM. Chvíli hoblovalo okruhy na západ od letiště (asi souviselo s prolétajícím C27J rumunského letectva), ale pak přistálo. Koukám, že na letišti v Bacau už skoro měsíc (konkrétně od 17.3.) stojí OK-TSS (přelétlo sem hned po svém návratu od Flydubai). Neví někdo proč?

MPE

A na cestě je už i zmiňované thajské cargo, opět A330 Neo, HS-XJA.
Naopak Kazaši pravděpodobně nepřiletí. A zítra by se zase v PRG měl objevit bakeliťák Juneyao, taky s cargem.
Z dalšího aspoň trochu zajímavého provozu do/z PRG (člověk už bere zavděk opravdu málem…): dnes ráno A319 Air Serbia z BEG, pokračuje do BTS. OK-TSE opět točí rundu do/z Mali se švédskými vojáky mise OSN. A OK-TVT má na dnešek podaný FPL do Bacau v Rumunsku, tak uvidíme jestli a kam bude pokračovat.

MPE

Už je na cestě, reg. HL7643.

Milan

Úhrada jedné čtvrtiny skutečných nákladů je podle mě fér a nerozumím, proč tomu tak nebylo i u předchozích repatriačních letů.

Antonín

A pokud bychom brali uletěnou vzdálenost, tak kilometr je vyjde na méně než korunu, to i ČD a autobusy už chtějí za km víc.

Pavel

Koupákům tam obvykle propadly již uhrazené zájezdy a letenky. Někdy i na několikrát dokupované lety, protože české ambassády a MFA nebyly schopné notou zajistit tranzit občanů z Karibiku přes Varšavu aj.
Naopak z Austrálie a NZ se spíše vrací pracující studenti, globetrotteři a další dobrodruzi, co je vypuzuje konec turistických a dalších víz, nežli propadlé letenky a koupací zájezdy.

v.sp

Jen poznamka, ze NZ prodlouzil platnost vsech viz do zari.

MPE

Pro cestující z NZE letěl B789 reg. HL7209, trasa ICN-AKL-CHC-ICN. Aktuálně se vrací do ICN, přílet za cca 9h.
Do AUS letěl A333 reg. HL8026, ICN-SYD-ICN. Aktuálně rovněž na cestě zpět, přílet za 4,5h.

Myšpul

Jsou to lety KE9130 a KE9122, ten do Prahy bude KE9935.
To číslo linky do Prahy napovídá, že poletí podle letového řádu pozastavené linky KE935.

GPGP

A opravdu je v pořádku že náklady na jednoho cestujícího jsou 72.000 Kč.???
To je příplatek za to, že piloti nebo posádka bude muset být 14 dní v karanténě?
Kdyby se pronajala A 380 od Hi Fly určitě by to bylo levnější….

MildaIV

Určitě je cena v současné situaci u ad hoc letu vyšší, než by byla normálně. Pravděpodobně nepoveze žádné cargo, tak složitou logistiku od státního aparátu nelze očekávat.

MildaIV

Jo a zpátky asi poletí úplně prázdný.

Jakub

Zpátky poletí cca 200 korejců, ty hlupáku

Y.K.

Zdroj?

Jakub

ty jsi ubožák

Jakub

tohle bylo ode mě trochu přehnané, takže za to se omlouvám

Radek Janata

Nepřijde mi to nepřiměřené na mimořádný let, vytížený jen jedním směrem a s patrně neobsazenými vyššími třídami (nebo možná obsazenými, ale za stejnou cenu).

kulhán

Na pracovníky v zahraniční dopravě se karanténa nevztahuje.

Y.K.

Tak si zkuste vyhledat ceny letenek v současné době. Normální katalogové ceny jsou teď 80+ tisíc i na kratších trasách než je let na opačnou stranu Zeměkoule. Na těch letech nebude žádná First a business klientela i s posádkami to bude komplikované, protože se nemohou v destinaci klasicky prostřídat. Aerolinky teď nemají chuť kohokoliv vozit na hranici rentability, není odkud „dotovat“. Potřebuješ letět, zaplatíš plnou cenu.

koupák

I když na to budeme hledět jako na zpáteční letenku, kde zpátky nikdo nenastoupí a poletí prázdné letadlo, tak zpáteční letenka na Zéland opravdu při plném letadle nestála 72 tisíc. Leda by seděli v byznysu úplně všichni.

J.L.

Ve výčtu mimořádných spojů se nějak zapomíná, že China Cargo CK205, který létá denně PVG-AMS má od 26.3. dvakrát týdně „zastávku“ v Praze, kdy létá jako spoj CK215.

Anonymus

Proc se neletelo se Smartwings? To je dost trapny

Lupenyk

Super vtip 😀

Anonymus

Vtip? Tak zaprve mohl stat nechat vydelat ceskou firmu a ne korejsou. Zadruhe kdyz smartwings bude ztracet tyhle zskazky,spis pujde do kopru,protoze kazdy uvidi,ze ani stat aerolinku nepotrebuje.bohuzel.

MPE

No jistě by bylo bývalo skvělé nechat vydělat českou firmu, ale to by musela mít k dispozici vhodné letadlo…YBA je momentálně uzemněná a letět na NZE/AUS 737kou (či vzhledem ke kapacitě spíše dvěma až třemi) by bylo z hlediska komfortu a hlavně ekonomiky naprosté šílenství…

Anonymus

Ok, naklady neznam a v tom pripade se cesky stat asi zachoval ekonomicky a spravne, ale pro smartwings je to velice spatne.

Flysurfer

Ona ta firma, zas tak úplně jen česká není 🙂

Anonymus

Ten cinsky podil nechapu, k cemu jim je.stejne djvidendy nebudou.

Martin Liška

Odkdy je Švýcarsko v EU?

Antonín

V EU přímo není, ale je v Schengenu, tj. k EU má daleko blíže, než třeba Bělorusko, či Srbsko. V každém případě je to minimálně slušnost, i kdyby to byli naší úhlavní nepřátelé a když je volno, tak proč ne.

John

🇰🇷👍

Pe.tr

Podíl platby za let je v pořádku , měl být všude od začátku . Doposud jsem nepochopil výjezdy příměstského hasičského autobusu ven v situaci , kdy RJ nebo flix to umí levněji a líp . A opět alespoň podíl na dopravu . Chápu to jen za situace Burešova PR , tomu to snad dopočítá čas .

SaulGoodman

No, zrovna ten hasičskej bus bylo spíše PR Hamáčka, hasiči jsou „jeho“.

Rosťa

Autobus byl sice Hamacka, ale všechno vždy musí schválit vůdce. Bez něj si nikdo v této vládě nevrzne. Musí se to hlavně jemu hodit do PR.

Zrzek

Neboj, jemu to čas spočítá takovým stylem, že se ještě budeme divit.

MildaIV

Máte na mysli rostoucí volební preference ANO?

Volic Babisa

Ja ANO volit budu, zachranilo nas od viru.

Ota Z.

lepší vtip jsem dnes nečetl 😀

Pe.tr

Ano je nezdolaný vir z roku 2011 , promořenost na 50% , něktřeří se vyléčili ale 30 % na tom jede dál jak na koksu . Ten už nás stál taky miliardy .

Josef Trögl

Čím? Vláda zavedla drsná opatření, především proto, že neměla k dispozici dost ochranných pomůcek, připravené zdravotnictví (i přes to, že ministr zdravotnictví tvrdil v lednu, že je všeho dostatek…) ani plán pro ochranu důchodců (ač bylo už dlouho jasné, že je to hlavní ohrožená skupina). Vládní opatření sice zabránila šíření viru, ale za hodně peněz kvůli zastavené ekonomice (třeba v Německu nejsou opatření tak drastická a s virem bojují také úspěšně). Je také, i po měsíci, nedostatečná kapacita testování, která by umožnila izolovat z populace většinu nositelů viru- Navíc řada opatření byla polovičatých. Sice se zavřely hranice, ale navrátilce z… Číst vice »

Volic Babisa

Cemu veri babisovi nevolici, neni podstatne. Vladne ten, kdo ziska vetsinu.

Josef Trögl

Tak jistě. Babiš ale většinu nemá. Nemá ji ani koalice a musí se opírat o komunisty. Po volbách to může být (doufám, že bude, ale jsem trochu pesimista) jinak.

Josef Trögl

VĚŘÍ – to se týká spíše voličů Babiše, kteří jsou přesvědčeni, že jen on dělá pro ně to nejlepší, zatímco on to dělá pro blaho Agrofertu a svoje. Stačí si dohledat, jak vzrostly dotace Agrofertu po vstupu Babiše do vlády, kdo prosadil v Bruselu výjimku na biopaliva první generace, jejichž největším producentem je zase Agrofert, jak se privilegují obory, kde Agrofert podniká (třeba květinářství zůstala otevřená), teď zprostředkovávání nákupů v Číně za miliardy atd.
My nevoliči Babiše nevěříme, my víme. Ale bohužel fakta jsou v poslední době nehodnotná deviza, víra ve svého vůdce je silnější.

Y.K.

S velkou částí bych i souhlasil, ale Německo bych za příklad nedával. V poměrech evropských rozjetých epidemií to má vskutku mnohem více pod kontrolou a zvládá to velmi dobře, zejména se projevuje fantastická kapacita jeho zdravotnictví, přesto má o dost horší čísla než ČR. Německo 38 mrtvých na milion obyvatel a 4280 lidí v kritickém stavu, ČR 14 mrtvých na milion a 92 vážných případů, tedy to tam probíhá o dost drsněji než tady, ale zase o významně lépe než v Itálii, Španělsku nebo UK.

MartinS.

Ten hasičský autobus měl ze začátku své výhody. Autobusy byly k dispozici okamžitě bez jakýchkoliv smluv, protože jsou ve službě. Hasiči měli k dispozici ochranné prostředky. Červený autobus s majáky celkem v klidu projel přes hranice, kde ani na jedné straně z počátku nevěděli, co mají dělat. A navíc to jezdilo na letiště a sváželo lidi z evropských letišť, kteří přistávali, kde se to zrovna povedlo, kam sehnali letenku. Na repatriaci z evropských států a měst se už podíleli soukromníci, ale pro tu první reakci, jak nenechat lidi v Mnichově, Frankfurtu nebo ve Vídni na letištích byl hasičský autobus správnou… Číst vice »