- Voda •
- Vodní doprava •
- Zprávy
Stát zastavuje přípravu DOL, se splavněním Odry nadále počítá
Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Podle ministerstva být říční doprava významnou výpomocí při přepravě LNG v krizovém období.
Jak to celé skončí ? Nad Moravou se strhnou třídenní lijáky / třítýdenní mžení vzor 2002. Polovina Moravy se ocitne pod vodou. Sdělovadla začnou psát o potřebě odlehčovacích kanálů.
Doprava australského uhlí pro NHKG
🙂 kamióny se ukáže ….hloupou. …..
A tak všelijak podobně ….
kde by sehnali tolik vody, když tvrdí že je sucho
Od pradávna je známo že říční doprava a přístup k oceánu, je také dalším klíčem k lepší státní ekonomice. Toho si byli vědomi už staří Římané, Vikingové. Je to dáno vysokou efektivitou přepravy. A nebude tomu jinak dokud lidstvo nevymyslí něco lepšího nového jako třeba antigravitaci. A to bude trvat asi ještě hooodně dlouho. Osobně vidím obrovský potenciál v propojení severního moře, Hamburg, Labe, ČR, Morava, Vídeň, Dunaj, Černé moře. Nehledě na to že tento úsek dlouhý cca 2200km je z většiny hotov a chybí dobudovat pouze 300km na české straně. Tento přínos není jenom v možné přepravě těžkého a… Číst vice »
A pak jste vyndal ruku z nočníku, Vikingu…
Zajímalo by mě, jestli se Vikingové plavili po přírodních řekách, anebo budovali zdymadla a kanály někde, kde není voda.
O přístup k oceánu (resp. k moři) jsme přišli po r. 1918, takže si stěžujte ve Vídni, že to tehdy zvorali…
Srovnáváte dvě rozdílné doby s rozdílnou ekonomikou a rozdílným přístupem a taky poněkud jiné nároky na přepravu. Ono na drakkaru se dalo bez regulace do Paříže a objem a cena výrobků byla někde jinde a plavilo se za příhodných podmínek, dynamika toků nebyla rozhozená jako dnes… A co se týče Římanů, tam bych si netroufl tvrdit že nestavěli kanály a že nevymýšleli jak dostat lodě nahoru a dolů. To co se po nich našlo třeba na Blízkém východě ukazuje na začínající průmysl. Našly se horizontální vodní kola v kamenných spirálách, podobně jako se dnes osazují turbíny, našly se zbytky pily… Číst vice »
To byste nevěřil. Ale Vikingové vyplenili Pařìž. Vzali to proti proudu – no naveslovali se dost….a byli tam i bez zdymadel a lodnìch výtahů. Akorát to museli vzít po Seině. Ten Severní kanál ještě nebyl….( a nenì do teď ). 🙂
Myslím ten význam trochu přeceňujete, v současnosti existuje kanál RMD a doprava na něm není nic moc, navíc vede v podstatě stejným směrem, napojuje mnohem zajímavější oblast než Hamburgsko a je ve stejné třídě která je o jedno vyšší než má navazující Labe v Německu, nebo než měla 4 roky dozadu Odra v nezanedbatelné části Polska. Prvně by se muselo asi začít řešit Labe v Německu od Wittenbergu po Drážďany, minimálně a nejsem si jistý jestli by byli Němci nakloněni tomu aby se na jejich Labi dělaly velké usplavňovací práce na třídu VIb, nebo se vykopalo nové Labe, byť k… Číst vice »
No sláva. V tomhle se zbytečně doslova utopilo peněz…
Věčná to škoda. … https://www.bugemos.com/?q=node/571
Očekával bych ještě nezrušení rezerv od Dunaje do Hodonína, aby se napojil Baťův kanál. Ale asi by to mohlo zvládnout upravené řečiště Moravy.
Napojil vodou nebo napojil kam?
Napojil do Dunaje, dneska je to „ostrov“.
Napájení by mohla zvládnout Morava a pod soutokem i Dyje navíc.
Já bych nemíchal Baťák a DOL, jakož on by asi šel upgradeovat na třídu 1, ale to je tak vše co se s tím dá dělat. Moc se mi taky nelíbí ta Slovenská varianta, je tam sice rovina, ale máte tam CHKOčko, a mám trochu pochybnosti o smysluplnosti té větve. Navíc by bylo lepší Moravu deregulovat a nechat si ji v lesích hospodařit. Mnohem zajímavější je podle mne Rakouská varianta, která je mezi Vídní a Břeclaví uvažována v rovině a navíc by měla vycházet i tak aby se dala doplňovat z Dunaje. Takže krom příjmu z dopravy by byl k… Číst vice »
Vy mě bavíte 😀
Tohle je stejně mimózní diskuze jako ta o DOL. Namátkou: Rakousko na tom nemá vůbec žádný zájem; využití vody z Dunaje je dnes v podstatě tabu; kapacita Nových Mlýnů je o řád níž, než potřeby kanálu; v Břeclavi není žádná plocha, o které by se dalo uvažovat atd.
Kanál bude z Vídně v podstatě v rovině, jestli bude na úrovni toho co je už udělané, tak nebude potřeba ani voda pro komory, pokud ne, tak si vezme poměrně málo na jeden stupeň. Navíc se do Dunaje vrátí poměrně záhy po tom co by byla dovedena. Už dneska se nějaká voda z Dunaje převádí na Moravské pole. Při délce cca 70 kilometrů a šířce cca 70 m by docházelo k výparu asi 250 l/s, to by Dunaj nepoznal. Troufnu si říct že takových 90-100% odběrů by bylo na Rakouském území. Kanály se většinou dělají utěsněné, takže ztráty vsakem asi… Číst vice »
Já bych to taky nemíchal, napojení do Dunaje by bylo v parametrech Baťova kanálu. A jestli by to zvládla o trochu víc regulovaná Morava, tím líp. Podle mapy.cz jsou na Česko-Slovenské hranici 4 splavy/jezy. Dál na Slovensko-rakouské hranici nic není a dokonce tam jsou nejaké přístavy (ale v jakých parametrech nevím).
Jenže takové napojení se asi nevyplatí a bohužel v Moravě jaksi není voda přes léto a na tom kousku na hranici ani není nic zajímavého, aby se vyplatilo po tom jezdi. Projekt na to existuje/existoval (bohužel mám uložené jenom PDF pod vlastním názvem, takže neporadím jak to hledat). Jádro toho bylo že by se na splav v Tvrdonicích dosadila klapka a rekonstruoval by se jez v Brodském. To už by asi mělo větší smysl buď napojení na Kyjovku nebo přesvědčení Slováků že by nebylo od věci usplavnit alespoň Kopčianský kanál. Jinak Baťův kanál není ani ani, na třídu 0 je… Číst vice »
…bohužel v Moravě jaksi není voda přes léto…
Tohle přiznání, že NEJVĚTŠÍ MORAVSKÁ ŘEKA nemá dost vody na napájení kanálu, asi plně vystihuje situaci s celým projektem DOL. Děkujeme za zrušení a strčte to do archivu.
Nemá dost vody na to aby se tam dala provozovat plavba po řece aniž byste z ní udělal kanál. Průtok potřebný pro dosažení stejné plavební hloubky na kanále a na tekoucí řece je diametrálně odlišný. Kanál je v podstatě neproudící voda kde kryjete akorát výpar a provoz komor. Výpočet pro úsek Vídeň – Břeclav naznačuje nějakých 250 l/s na krytí výparu z Břeclavi po Ostravu je třeba jenom asi 750 litrů za sekundu. Ano, je to dost na to aby se to projevilo, ale není to dost na to aby to způsobilo nefunkčnost kanálu. Z toho na povodí Moravy připadá… Číst vice »
Tak na Moravě bych územní rezervy nerušil. Propojení Dunaje s Odrou by se ještě v budoucnu mohlo hodit. Propojení na Labe je samozřejmě nesmysl.
Ve kterém budoucnu, prosímvás? Když bude drahá ropa, tak elektricky po Ferdinandce. Když bude drahé železo, tak… budou drahé i ty lodě samotné.
A když nebude elektřina a ropa bude za hubičku, tak někdo postaví elektránu byť by byla na mazut.
A Když nebude ani ropa, ani elektřina ani železo, tak nejspíš nebude komu co vozit, protože na to nikdo nebude mít.
Blábol.
Napadlo někoho, že by se po Odře mohlo vozit i uhlí pro NH a OKK? Tuším, že problémem by mohly být překlady a last mile, ale když už vložíme uhlí z Rotterdamu po dráze, tak by to zas nuselo být takové sci-fi. I když se mi osobně zamlouvá více prodloužení těžby na ČSM, ne-li rovnou znovuotevření Staříče
Já spíš doufám, že OKK zavře.
Teď není úplně dobrá doba na zavírání koksoven ani oceláren a dalších podobných provozů. Jednak bude brzo spotřeba ocele obrovská, jak protože se bude zbrojit, tak protože se bude stavět, ale také jsou minimálně dvě velké ocelárny zničené (jedna asi totálně) a další jsou blízko fronty, takže produkce v ohrožení. Koksovny a ocelárny jsou velmi často spojené v jednom závodě.
Samozřejmě z dlouhodobého hlediska se to dá zařídit ocelářství na Brazilský způsob, ale to musíme definovat co má mít prioritu, jestli vytápění domácností, výroba elektřiny, nebo biokoksu a nebo ještě něco jiného, dřevní biomasy je totiž jenom omezené množství.
To jako fakt? Porad se z Prahy do Ostravy budu vlacet pomalym vlakem po neustale rozdrbanem koridoru??
cargo žádná překladiště stejně nemá, tak proč by to mělo jezdit po železnici?
Splavnění Odry do Ostravy má smysl, tam je ještě vody relativně dost, nad soutokem s Opavou už by to byl naprostý nesmysl.
Z té Odry by byl stejně využitelný úsek max. do Ostravy (a to je věc Poláků). Varianta dál přes Poodří snad v dnešní době přes EIU nemůže absolutně projít, varianta NJ při _standardním_ ekonomickém hodnocení (ne přiohnutém dle zadání Zeman-Babiš-ANOfert-superministr) taky nevyjde. Za situace, kdy budou potřeba stovky miliard na JEDU a VRT, by taková investice byla krajně nezodpovědná.
Hlavně, že odprásknou největší nesmysl, a to ty šílené tunely a zdymadla u České Třebové.
A co ten úřad sídlící v Brně, který kvůli stavební uzávěře dával v rámci povodí Moravy (Bečvy) razítka, kdykoliv se o to stavebně jen někdo otřel ?? Bude tímto výnosem zrušen ? (mám to z druhé ruky přiznávám, takže název instituce jsem neobdržel).
Konečně je ta zoufalost mrtvá.
No, chybět nebude.
Ještě že se toho Myloš dožil 🙂
Kdyby Miloš řekl tehdá že je proti kanálu. Mohlo být už do Pardubic, Ostravy a Hodonína splavněno….😀 Věřím že by i ekologové otočili se samosprávami. Škoda….👍 A to nejsem jeho volič kdyby chtěl nahodit třeba něco o koblihách a podobně….😀 Takto v té naší kotlině chodí. Za každou cenu být IN v tom nesprávném slova smyslu…😀 Jinak Odra v Polsku je splavná téměř k našim hranicím. Nedávno pár let zpět pár set metrů od hranice nakládali štěrk nebo co to bylo za substrát… A Poláci co vím tak nechtějí splavňovat přes meandry Odry ale bokem přímou trasou která by i… Číst vice »
Inu, krásně jste nám ukázal, jakou mají jeho příznivci náturu. Protože přesně DOL není kravina jen kvůli tomu, že si to „vymyslel“ Miloš Zeman.
Ale nikdo kromě Miloše ho nechce. Ani já. Ani asi Vy. Ale jak je s článku vidno či spíše stanoviska tak jsou místa kam by se to za určitých možností dotáhnout mohlo či mělo…
Jako celek to není reálné. Zejména větev Pardubice někam k Přerovu…..
A dal jsem tam smajlíky abych nikoliv poukázal na něčí náturu. Ale abych to zejména odlehčil a poukázal na to. Že dříve to nešlo ani o metr. A dnes když to kolem toho utichlo. Že by to náhodou mohlo z nějakých důvodů jít aspoň někde….😀
O splavneni Moravy a její napojení na Odru se pokoušelli moravští poslanci Rakouského parlamentu již před 120 lety. Škoda, že to nevyšlo. Baťovi se podařil jen kousek.
To měli začít o 100 roků dřív. Okolo roku 1800 byla ještě „železnice“ jen v dolech pro důlní vozíky, aby toho havíř více uvezl, než po hlíně a kamení.
Nápad se splavnovanim Odry má tu chybu, že by nejprve musela být splavna polska část. A pak dostaven úsek od Kožlí k nám.
Se součinnosti polska po akci Turow a dlouholetých zkušenostech s údržbou peažní trati Hradek-Zittau bych úplně nepocital
Hlavně je to naprostý nesmysl. Pokud už teda chceme mít možnost vyvážet „velké celky“, tak s nákladem několika mld Kč upravme stávající silniční síť z Ostravy (obecně Ostravska) do Kožlí tak, aby se tam daly převážet nadrozměrné náklady (třeba v noci při vyloučení ostatního provozu. Víc jak pár hodin ta cesta nezabere, když se nemusíte ničemu vyhýbat).
Protože i když bude kanál do Bohumína, tak ty „velké celky“ z Vítkovic, Frýdku-Místku nebo třeba Třince stejně musíte dovézt na podvalníku.
Já obvykle zjistuju, zda je něco vůbec reálné. Což tohle není.
Vy přidáváte, že to je ještě k tomu nesmysl. Což máte pravdu.
Takže je to nerealizovazelny nesmysl
Hlavně již existuje železnice. https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_K%C4%99dzierzyn_Ko%C5%BAle_%E2%80%93_Bohum%C3%ADn
S jitým omezením ohledeně výšky, šířky a také délky. Tohle po kolejích ani v Rusku: https://www.apb-plzen.cz/media/image/t-04-09-155-203.jpg
Ale převézt něco takového po silnici do přístavu v Polsku do 30 km od hranice, to není až takový problém. Ostatně něco takového lze čas od času potkat na silnici okolo Mělníka. Bez X miliardových investic.
Splavnění úseku z Kozli na CZ je polský nápad motivovaný tím, že by to dalo projektu přeshraniční statut a tím lepší podmínky pro financování. Odmítnout projekt, který z větší části zaplatí dotace a polský rozpočet, by byla z naší strany hloupost. MD má v tomto případě pravdu.
a udržovat se to bude taky na dotace?
Já vám dám dotaci na vaši lobotomii. Očekávám, že neodmítnete, když to platí někdo jiný a bude to pro společnost užitečnější, než splavnění Odry
Chachacha, vyborne napsano. Dodam, ze dotycne dotace funguji na principu spoluucasti a penize, ktere jako danajsky dar odkudsi pritecou na nesmyslne projekty fakticky pousteji zilou tem ceskym penezum, ktere se k nim jaksi musi dolozit.
V Polsku se dokončuje Ratibořský poldr, později přehrada. O tom že se po vypršení nějaké doby vrata zavřou a naplní se to trvale se už nějakou dobu mluví, takže splavné to bude minimálně 6 km od hranice, ale dost pravděpodobně až skoro na ni.
Poldr už je hotový i s částí průplavu. Stačí se podívat na mapu. https://www.google.com/maps/@50.0623041,18.2543579,2153m/data=!3m1!1e3
Víceméně je teď kolem Ratiboře asi 8km průplavu a k hranicím je to po prohrábce dna ihned splavné.
Plnit napořád se to nejspíš nikdy nebude, není tam zdymadlo, ale jen průjezd pro lodě.
Slouží to proti povodním.
Já jsem právě někde četl že by se to snad mělo v další iteraci přeměnit na klasickou přehradu.
Tady se o té možnosti také píše:
stoppowodzi. pl/en/raciborz-reservoir-can-capture-the-wave-from-the-millennium-flood/
Podle mne by to byl krok dobrým směrem, spád i průtok jsou tam celkem slušné už, takže jak z pohledu plavby, tak výroby elektřiny by to mohlo být zajímavé.
No právě. Żwirownia Roszków se jako přístav nabízí sama. Až ten štěrkopísek vytěží, bude hloubky dost.
A ještě dodám, že okolo Ratibořa vede kanál Ulga
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kana%C5%82_Ulga_w_Raciborzu
V podtitulku vám vypadlo sloveso.
To je perex.
Patvar „perex“ běžní lidé neznají a nepoužívají.
Přesto je v něm chyba :-).
„… říční doprava být významnou výpomocí…“
nebo
„… říční doprava má být významnou výpomocí…“ ?
Za mě zcela OK, důležité je zrušení územní rezervy = blokace rozvoje mnoha obcí. Dále to přinese zjednodušení přípravy a stavby např. přesmyku v Rokytnici nebo VRT Moravská brána.
Tu hříčku s Odrou považuji za taktický krok, protože reálně s tím stejně nikdo nebude počítat.