posily_do_teamu

Stát snížil příspěvek krajům na silnice II. a III. třídy na polovinu

Silnice II. třídy před opravou, ilustrační foto. Autor: SwietelskySilnice II. třídy před opravou, ilustrační foto. Autor: Swietelsky

Stát začal přispívat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015.

Kraje si letos budou muset vystačit s výrazně nižším státním příspěvkem na silnice II. a III. třídy než v minulých letech. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostanou dvě miliardy, což je polovina loňské částky. Přidělení financí schválil výbor fondu.

„Původně jsme počítali s tím, že peníze na opravy silnic II. a III. třídy už kraje nebudou dostávat z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, ale přímo, na základě upraveného rozpočtového určení daní. Příjmy krajů by se podle tohoto návrhu v letech 2025 až 2027 zvýšily celkem o 11,2 miliardy korun na úkor státního rozpočtu. Nyní je však potřeba reagovat na skutečnost, že návrh na změnu RUD doposud nezískal v poslanecké sněmovně podporu,“ uvedl k tomu dnes ministr financí Zbyněk Stanjura.

Klíč k rozdělení finančních prostředků ze SFDI zůstává stejný jako loni. Částky se budou odvíjet od délky silnic II. a III. třídy ve správě jednotlivých krajů. Největší částka (339 mil. Kč) zamíří do Středočeského kraje, následují Jihočeský (214 mil. Kč) a a Plzeňský kraj (181 mil. Kč). Praha dostane 87 milionů.

Stát začal přispívat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015. Tehdy poslal 4,4 miliardy, částka pak byla každoročně zhruba stejná. Ministerstvo dopravy nicméně vždy tvrdilo, že jde o dobrou vůli, neboť SFDI není určen k financování krajských silnic. Zákonný nárok tak kraje na peníze ze SFDI nemají.

Tagy SFDI silnice II. a III. třídy
37 komentářů