Stát si půjčí jedenáct miliard od EIB na opravy prvního koridoru
Do české dopravní infrastruktury znovu po letech potečou peníze od Evropské investiční banky. Stát se s bankou koncem roku dohodl
Do české dopravní infrastruktury znovu po letech potečou peníze od Evropské investiční banky. Stát se s bankou koncem roku dohodl na půjčce na financování modernizace železnice, předpokládaná potřeba je ve výši 11 miliard korun. Částku doplní miliarda z unijního zdroje CEF (Connecting Europe Facility) a dvě miliardy z národního rozpočtu. Celkem 14 miliard pak Správa železniční dopravní cesty investuje do oprav prvního koridoru.
„Jde o program odstranění úzkých hrdel na koridorech, začátek financování předpokládáme v průběhu roku 2019,“ uvedl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Železničáři se chtějí pustit do oprav úseků, které většinou v posledních dvaceti letech modernizací už prošly, zub času se ale na nich znovu projevuje. Jde například o úseky Velim – Poříčany, Choceň – Uhersko, Adamov – Blansko nebo Brno Maloměřice – Adamov. Na seznamu je jen jeden úsek, na který se v rámci rozsáhlé modernizace koridorů za poslední čtvrtstoletí vůbec nesáhlo. Jde o trať z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí, kde vlaky mohou jet jen osmdesátikilometrovou rychlostí.
Akce se chystá jako investice, nikoliv jen jako oprava. Prostředky z Evropské investiční banky využíval Státní fond dopravní infrastruktury naposledy v letech 2008 až 2014.