lot
Silniční nákladní doprava

Stát rozšíří stálý zákaz předjíždění pro kamiony na celkem 145 kilometrů dálnic

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Od ledna příštího roku se rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony nad 12 tun. Trvale bude platit celkem na 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11. Dosud se trvalý zákaz vztahoval jen na 29 kilometrů na D1 a D8. Informovalo o tom ministerstvo dopravy. Přes zimu navíc platí dočasný zákaz na části dálnice D1 na Vysočině, který se vyhlašuje pouze při špatném počasí nebo hustém provozu. Dopravcům vybírání kritických úseků nevadí, uvítali by však raději proměnlivé zákazy.

Trvalý zákaz předjíždění pro kamiony se tak od Nového roku rozšíří o 116 kilometrů. Dosud byly zákazové značky na části dálnice D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v tunelech Prackovice-Radejčín a Libouchec-Panenská na dálnici D8 a v klimkovickém tunelu na D1.

Nově bude zákaz platit na dalších 11 úsecích. Na D1 budou značky na kilometrech 179,0-203,9 a 205,5-210,3 ve směru na Brno a na kilometrech 210,5-185,85 v opačném směru. Na D5 bude zákaz na kilometrech 0,0-11,5 a 14,8-22,5 ve směru na Plzeň a v opačném směru na kilometrech 14,8-9,0 a 6,0-0,0. Na severočeské D8 bude zákaz ve dvou úsecích, a to od nultého kilometru k devátému ve směru z Prahy, a v opačném směru od šestého kilometru k nultému. Další dva úseky budou ještě na královohradecké D11, a to od nultého do osmého kilometru v obou směrech.

Vedle těchto trvalých zákazů platí už od 1. prosince dočasný zákaz předjíždění pro kamiony na dalších 54 kilometrech D1 na Vysočině. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od trvalého zákazu se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. Dočasný zákaz se může uplatňovat pouze do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.

Dopravci proti vybírání kritických úseků, kde budou zavedeny zákazy, nejsou. „Je to samozřejmě lepší nápad než jakékoliv paušální zákazy,“ řekl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Zároveň však podotkl, že by v dnešní době bylo vhodnější uvažovat o přechodných zákazech, které nyní fungují na Vysočině. Dopravci také doufají, že ministerstvo časem fungování zákazů vyhodnotí a případně příjme vhodná opatření.

Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor Sněmovny v minulém týdnu tento zákaz ovšem ke schválení nedoporučil. Podle většiny poslanců ve výboru stačí dosavadní možnosti zákazu, se kterými počítá aktuální podoba zákona. Zákaz je nyní možné stanovit lokálně dopravními značkami. Právě tuto možnost nyní ministerstvo využilo při rozšíření trvalého zákazu. Úseky ministerstvo vybralo ve spolupráci s policií.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluví od konce loňského roku po kolapsu na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.

ČTK

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zesp

No to je zase nesmysl. To se ty dálnice teprve pěkně ucpou. Je mi jasné, že spousta těch, co té problematice nerozumí, to zde budou vychvalovat až do nebes, ale opak bude pravdou. Představte si nějaký rumunský plně naložený vehikl, jak se plazí někde u Šternova do kopce na hranici minimální povolené rychlosti na dálnici a za ním nekonečná šňúra kamionů, sunoucí se díky tomu stejnou šnečí ryclostí. A totální zácpa je na světě, protože to zákonitě zpomalí celý dopravní proud. On se k tomu totiž někdo přidá v obstarožní škodovce, co pojede těch svých 90 km/h, a ten bude… Číst vice »

Jozef chreno

Co ještě jiného pro nás chystá stát jako pro zákazníky co si platí za každý ujetý km 5 korun? kromě zrušení všech odpočívek na D1???ptám se teď jako řidič kamionu,zítra se zeptám jako řidič BMW.

tomas

Kolem Brna se konečně začíná něco dít. Doufám, že zákaz předjíždění bude policie skutečně vymáhat a bude na těch úsecích vidět. Nicméně klem Brna měly být tři pruhy v každém směru už nejméně 10 let…

Ivan

Má smysl předjíždět kamion, který jede o 1 až 2 km h pomaleji? Samozřejmě že nemá, ale řidiči co několik km takto předjíždějí kolegu to nevysvětlite. Proto bych předjíždění zakázal všude.

MildaIV

Ono by stačilo zakázat předjíždění, pokud trvá moc dlouho. A to nemusí platit jenom pro kamiony. Jenže to by se blbě policajtúm dokazovalo a proč jim chudákúm komplikovat život.

Zrzek

Ono je i v dnešní době hit, začnu někoho předjíždět a on mi začne přidávat. Denně to je tak kolem 10 aut. A to je taky zakázaný. Takže argument pro policajty ba byl. A jak by některý exotické řvali, že on nepredjizdel a musí zaplatit, ale on taky spáchá přestupek. Stačí si přečíst pravidla silničního provozu. A né jen kvicet, a zakazovat. Tohle je jednodušší opatření, které ale nic nevyřeší. Tohle nikdo nepochopí, dokud to nezažili v praxi, stačí jeden Jouda který pojede v tomhle úseku 95 v levým, protože se bojí zajet vpravo mezi NA. Jen zase nahánění bodů… Číst vice »

Jen tak

ale nepovidej 🙂

tomas

Jj, toto mi dělávají občas slováci, když je předjedu s českou SPZ… Dojedu mezi obcemi někoho kdo se vleče 80, tak za nimi chvíli jedu a když to jde, tak ho předjedu, on přidá a drží se mě a pokud to jen trochu jde, tak mne předjede… Asi mají nějaký problém…

R2R2

Ono to v podstate zakazane je. Dle zakona ridic nesmi „omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.“ Jen toto ustanoveni ridici (nejen nakladnich automobilu) prilis nerespektuji a policiste ho temer nekontroluji.

František

Tak tak. A aby se něco dělo, tak se přijme zákon nový. Trochu nesystémový, když stát na druhé straně trvale podněcuje přesun nákladů na silnice ve prospěch co nejvyšší frekvence (sice krátkých) osobních vlaků…

Petr

A co teprve budete dělat až se nashromáždit 500 kamiónů a příjedou do Prahy to bude mazec

Petr

To budete řvát jižní spojka stojí zase kamiony

JarynJarin

Máte pravdu. A co když jeden jede 70 a druhý 85? Co potom?

MildaIV

Rozdíl 15kmh je podle mě naprosto v pohodě. Problém je rozdíl menší než 5kmh.

JarynJarin

No já se ptám, jak by autor vlákna při plošném zákazu řešil tuto situaci.

Aleš

Jel jste někdy po A22 v Itálii (Brenner – Verona)? Je tam pro kamiony zákaz předjíždění. Takže velmi často je provoz následující: V pravém pruhu jede jeden kamion za druhým bez rozestupů. Postupně se seštosují za tím nejpomalejším a vznikne „vláček“ o délce mnoha kilometrů. V levém pruhu je také „vláček“, tentokrát osobáků a dodávek, které se seštosují za tím nejpomalejším, který jede třeba 110 (v úseku Bolzano-Verona, kde je povoleno 130). Je to podle Vás ideální situace?

Sch

Neni, ale je to lepší než prerusovany vláček kamionu vpravo a maglajz neustále zrychlujicich a zpomalujicich vozidel vlevo. Podle teorie vzniku fantomovych dopravních zácp by tam byla stop and go zácpa každou chvíli.
Takže od určité hustoty provozu je to nejlepší řešení.

Jan

Ideální nikoliv ale povolením předjíždění kamionů by se provoz ještě zpomalil. Když v levém jede nejpomalejší 110 tak je to stále dost slušná rychlost. Pokud tam budou předjíždět kamiony nějakých 80-90 tak bude brzdit celý levý pruh a v tom pravém si to výrazně neurychlí.

František

Kdyby vlevo jezdili všichni nejvýše 130, tak by to tak nevadilo. Na železnici jsou protlačovány krátké vlaky s co nejkratším intervalem na úkor vlaků nákladních, tak by bylo logické (byť ne správné – celé je to tak naruby) nechat těm nákladům alespoň silnici…

Petr

A žrát budeš co za prvé a za druhé jednom ty chceš domu mi nemusíme viď