Stát rozdělil 15 miliard na nové vlaky. Nejvíce dostane Praha na spojení do Kladna, některé kraje ani korunu
Terminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architekti

Sítem prošlo 11 ze 17 žádostí.
Sítem prošlo 11 ze 17 žádostí.
S tím Lbereckým krajem: Ono linku L2 Liberec-ČL-Děčín a nově prodloužená do Ústí n.L. bude nově objednávat Ústecký kraj ( s libererckým krajem si prohodí linky, ten bude zase nově objednávat ČL-Lovosice-Louny ). A právě pro linku L2 obsluhující i liberercký kraj UK kraj uspěl s dotací pro akutrolejové jednotky. https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/bateriove-vlaky-zeleznice-lounsko-dotace-ustecky-kraj-20251023.html?fbclid=IwY2xjawNm3PVleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBSYmUzSWYzb0Z5NTJVMTltAR4FXdhtSj1r3kQg1cfSIXHCOiEDuBmxZ1s4n7ieyPNqp1yiggVrpo52iiPTNw_aem_SdRvVlQ57Rrg3lxTjav3bQ
Nikde zde nevidím Karlovarský kraj.
Myslím, že mnohem užitečnější by bylo dát ty peníze na infrastrukturu, v tomto případě na elektrifikaci dalších tratí.
Takto ale ta otázka nestojí.
Hlavní překážkou elektrizace nejsou finance, takže pokud jsou peníze dostupné teď a SŽ je žába na prameni, tak daleko víc muziky udělá nákup nových vlaků, stejně jako v MSK.
BEMU jsou požehnáním především pro SŽ, která se nemusí snažit zrychlit, zlevnit a zefektivnit drátování…
Liberecký kraj má meziměstskou tramvaj.
Takže s těmi 0 km elektrifikovaných tratí to není úplně pravda.
Pokus o vtip…
Historicky byla v Libereckém kraji taky elektrifikovaná trať z Kořenova přes Harrachov do Polska, ale to po válce jaksi rozebrali sověti.
Tak co tam máme: Plzeňský Radnice-Plzeň-Bezdružice
Jihočeský Veselí-České Velenice
Královéhradecký Hradec-Letohrad/ Rokytnice
Středočeský Praha-Kladno
Vysočina Havlíčkův Brod- Zruč a Havlíčkův Brod-Slavonice
Zlínský Bylnice/ Rožnov/ Velké Karlovice
Ústecký Česká Lípa-Postoloprty ( Žatec) a Litoměřice-Most
a Moravskoslezský popravdě nevím, jestli to nepůjde na ty již objednané tak už toho moc nezbývá
A Jihomoravský Brno – Třebíč a Brno – UH, ale bez dotace…
Srov. s významem některých (ne všech) tratí v seznamu.
Opět investice do vozidel, ale do modernizací údržbových center nula. To už jde za svý a podle toho to bohužel vypadá.
Jsou to peníze z emisních povolenek, takže nedává smysl za ně modernizovat depa.
Tato oblast podpory je ukázkou absurdity dotační podpory v ČR. Pořizování nových vlakových souprav by mělo být otázkou nastavení smlouvy v rámci objednávky veřejné dopravní obslužnosti. Dovedu si představit i pobídku, že by dopravci využívající na elektrizovaných tratích naftové osobní vlaky, platili vyšší poplatky za využívání dopravní cesty. Ale v situaci, kdy nejsou peníze na elektrizace tratí, by dávalo mnohem větší logiku, aby celá alokace Modernizačního fondu určená pro železnici, šla právě na infrastrukturu. Dotace na vozový park prostě jen nesystematicky řeší to, co se má řešit v rámci objednávky dopravní obslužnosti a jejích provozních nákladů.
A opravdu elektrifikace tratí stojí jen na tom, že na ní není dost peněz?
Nákup nových vozidel se samozřejmě běžně řeší v rámci objednávky, toto jsou „jen“ nějaké extra peníze, které se do systému dostanou, a kraje ušetří na něco jiného. Investice do elektrifikace by jistě byla super, ale nejsem si jist, že by v rámci několika let byl vidět nějaký výsledek.
Určitě je pohled složitější, než na první pohled vypadá. Přesto se přikláním k tvrzení, že je lépe podpořit infrastrukturu před vozidly. Vede mě k tomu jednoduchá myšlenka. Jak k tomu přijde Liberecký kraj, který marně již dvacet let vyhlíží alespoň jednu jedinou elektrifikovanou a pokud možno dvoukolejnou trať, jenže se ukazuje, že ani Liberec s Jabloncem nad Nisou, když opominu další okolní obce, které mají dohromady přes 150 tisíc obyvatel, nejsou pro stát dost atraktivní, aby se toho v brzku dočkaly. A to se dle metodiky stal pro EU Liberec městským uzlem, který musí mít napojení železnicí v síti TEN-T.… Číst vice »
Karlovarský kraj jsou jen tři okresy, které nesly do jiných krajů… Co vymyslet na takovém území…
Nevím jak vy, ale já tedy nemám pocit, že by hlavní překážkou elektrizace byly finance. Naopak, SŽ teď pár let seděla na obrovském balíku, ale s elektrizací se nepohnulo vůbec nijak. Místo toho tečou miliardy do baráků a modrého zábradlí. Jestli ono to nebude spíš tím, že projektovat opravy budov a cyklickou údržbu je jednodušší, stavební správy to mají docela zmáknuté, je na to hodně firem a jde to víc od ruky. Oproti tomu se pořád mluví, že je kritický nedostatek projektantů trakce, a kromě EŽ vlastně ty realizace ve velkém ani nikdo jiný nedělá. Takže nevěřím, že i kdyby… Číst vice »
Za mě by tedy popravdě dávalo mnohem větší smysl peníze dávat do samotné elektrifikace tratí. Vlaky klidně může zaplatit komerční sektor, zatímco elektrifikace je placená ze státních peněz a zvlášť v době nedostatku prostředků na realizaci infrastrukturních projektů by toto byla vítaná injekce. Navíc zde vidím hezké propojení mezi emisními povolenkami a podporou „cestování na elektřinu“, což jistě elektrifikace tratí splňují.
Jaký komerční sektor zaplatí vlaky pro místní osobní dopravu?
Nákup elektrických vozidel taky podporuje „cestování na elektřinu“. Ovšem samotná elektrická infrastruktura na dráze nezaručí, že tam budou jezdit elektrické vlaky.
Ne, tu zaručí „až“ požadavek na příslušná (zde elektrická) vozidla od objednavatele v nejbližším výběrovku… to nestačí? Už někde kde jsou natažené dráty došlo k výběru dopravce s diesely (v novém výběrku)?
Odkdy se počítá „nové výběrko“? A počítá se i nové přímé zadání?
(Osobně nejsem zarytý bojovník proti dieselu pod dráty.)
Na jednu stranu se kupují elektrické soupravy pro trať, kde doposud dráty nejsou a v dohledné době nejspíš ani nebudou (Praha – Kladno), na druhé straně se jinde pod dráty vesele prohánějí dieselové jednotky (Karlovarský kraj), které tamní objednavatel dokonce plánuje pořídit nové. Prostě Absurdistán.
To jsou úplně mimoběžné věci, o nichž rozhodují různí lidé.
To ano, ale absurdní to je.
Pokud vim, do krajskeho mesta Zlin take stale nevede elektrifikovana trat..
To je pravda, ale jinde ve Zlínském kraji elektrifikované tratě jsou. A Otrokovice jsou prakticky předměstí Zlína. Do krajského města Liberec, podstatně většího, než Zlín, také nevede žádná elektrifikovaná trať. A navíc v celém Lbc kraji nenajdete ani kousek elektrifikované železniční trati.
Krajské město Zlín by mělo být v blízké budoucnosti elektrifikováno. Ale kdyby v Želechovicích nebylo kontejnerové překladiště, asi bychom si i vystačili s nějakou tou bemu jednotkou.
To je docela vtipné, elektrifikace z Ruzyně na Kladno měla začít ještě letos, ale je mezi projekty, na které momentálně nejsou peníze v rozpočtu SFDI a už včera se Twitteru objevila informace, že zahjení bude odložena
…že zahájení bude odloženo zatím na příští rok.
Zdroj: Martin Stránský.
Omlouvám se za překlep v prvním komentáři, omylem byl předčasně odeslán.
Tak pokud je to odložení z listopadu třeba na únor, až tak nic moc se nestane i když to není ideální. Pořád si ale nemyslím, že by kvůli penězům hrozilo zpoždění větší či do konce něco jako za Víta Bárty. To už dneska nikdo nedopustí. Snad.
Nelze prostě zasmluvnit něco, co není kryto v SFDI. Vizte zde: https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_14154.html
A oficiální zdroj zde: https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/S-15
+ prý se snad čeká i na stavební povolení. Opět. Další stavba. Dokud se nezaplatí stavební úřady…
Stavební povolení bylo vydáno na přelomu září a října, byl o tom článek i zde na webu.
Každopádně ale děkuji za důležité a zajímavé informace.
Tak nejspíš došla odvolačka… nevím.
Tak reálně se jedná o posun z listopadu 2025 na leden 2026. Hlavním důvodem je odvolání ve stavebním řízení až se odvolání vyřeší tak se začne stavět. Samozřejmě pokud se nevyhovi odvolavateli, to by pak bylo ještě na dost dlouho.
Trochu upřesnění. Elektrifikace je až poslední etapa. teď se budou dělat přeložky, zvojkolejnění apod. Elektrifikace se pak má dělat v celku najednou, až bude celý úsek (od Kladno-Ostrovec až po Veleslavín, případně Ruzyně stavebně hotov). A to nebude dříve než v roce 2029
Ani tomu termínu 2029 příliš nevěřím, hlavně kvůli tomu, že se nedávno opět vzbouřila Praha 6, tedy přesněji tentokrát se probudila její část, která byla až dosud celkem v klidu, a podle všeho do toho hodlá docela významně házet vidle.
Já tomu termínu taky nevěřím – a nejem kvůli Liboci. Tempo práce rozhodně není vražedné, podjezd ve Wolkerově ulici stále v nedohlednu, atd. Teď stát (MD) možná přiškrtí na penězích. Optimismus mi to rozhodně nedodává.
Odlozeno na pristi rok dle mapy SZ, uz nejakou dobu tam sviti 2026
Tak schválně kolik toho nakonec skončí u jednoho nejmenovaného správného výrobce 😁 A vsadím se, že když už je přikleplá dotace, že se s cenou mazat nebudou…
Tak podmínka byla na vysoutěžení výrobce, ne?
Soutěžit se samozřejmě musí.
No objem prněz je předem daný, takže zase donekonečna to šroubovat taky nejde. Spíše to budou často zakázky na pár jednotek, a ty nemusí být pro výrobce tak atraktivní.
Jestli to na Kladno nejsou BEMU tak nechápu ten optimismus… 🙂
Já v případě Kladna taky nechápu na co ta dotace je. Elektrifikace se (zatím) nekoná – bude tak v roce 2029. Stavební práce na úseku mezi Kladnem a Veleslavínem taky ještě nezačaly.
Takže, co se skrýá pod názvem „TRANSGov – Modernizace dopravy na trati Praha – Kladno (I. kolo)“ ví asi jen poskytovateů dotace.
A pořizovat BEMU před rokem 2029 nedává smysl
Středočeský kraj ale taky ještě musí zavelit Ropidu, aby připravil vř na jedotky, musí se zařídit, aby byl pečlivě vybrán ten správný výrobce, pak bude třeba odbýt případné odvolání nesprávných výrobců, smlouvu podepsat a jednotky vyrobit. Případně i odzkoušet a schválit, pokud by vyhrál někdo, kdo k nám Bemu ještě nedodal. Zase tolik času to není.
Tak Středočeský kraj, snad pořád čeká na informaci, kdy bude trať do Kladna hotová. Nebo už to má od Spržele na papíře?
Tak na papíře od SŽ je rok 2029 (rsp. už se obejvil 2030) – a všcihni vědí, že se to nestihne 🙂
Papír je s podpisem odpovědné osoby, ne mastný papír nebo plachta na zdi s nápisem „již brzy“.
Podobně si říkám, co se skrývá pod TRANGov ve Zlínském kraji?
A je ten rozdíl v chybějícím „S“ překlep, zkratka něceho podobného, ale přesto jiného???
Vždyť tady byl před pár dny článek. Dneska se furt nikdo něčemu divi. Ale myslet a hledat to ne.
Prosím o odkaz, nenašel jsem to. Děkuji.
BEMU to prakticky určitě nebudou.
Praha si takto jen sníží cenovku EMU400 o necelé tři miliardy, což určitě potěší. Ostatně je to čistý přírůstek elektrických vlaků, takže kritéria to splňuje.
V tom popisku je jasně vidět „1. kolo“, takže dotaci zasmluvní kraj a následně ji využije při kontraktu od roku 2029.
Trochu škoda, že se v rámci kritérií hodnotil jen poměr Kč/kWh/rok, ale nijak se nezohlednil třeba i počet přepravených cestujících na daných tratích. V tomto ohledu dost vyčnívá taková Švestková dráha.
Jsem zvědavý, zda JMK, který měl proces výběru BEMU již v pokročilé fázi, bude chtít obnovit vozový park i bez dotací. Provoz na v závislé trakci teď zajišťují dost stará vozidla, jejichž spolehlivost už není nejlepší (viz např. požár 842 z tohoto týdne)
Cestujícím je celkem jedno, co jejich vlak pohání, zatímco na okolní prostředí, o něž v tomto příspěvku jde, má vliv spotřeba daných vozidel, a z ní vyplývající emise škodlivých látek.
Cestujícího zajímá hlavně komfort a spolehlivost a v tomto nová vozidla obvykle přináší velké zlepšení. Jasně patrné je to i z nárůstu cestujících po zavedení BEMU v MSK přibližně o 20 %. Z hlediska životního prostředí má i počet přepravených cestujících roli, chcete dostat maximum lidí z individuální dopravy do hromadné. Spotřeba energie vozidel se výrazně neliší obsazeností – z hlediska váhy je plně obsazené vozidlo orientačně do 15 % těžší proti prázdnému a navíc není u všech odporů přímá úměra mezi váhou a velikostí odporu, který je třeba překonat. Emise přepočtené na os. km se tak budou dle obsazenosti… Číst vice »
JMK právě kvůli nejistotě přiklepnutí dotace rozhodl o nákupu vozidel dopravcem, takže v tomto případě bude rozpuštěna ztráta dotace do ceny za kilometr. Kdyby měl dotaci jistou, kupoval by je zase přímo kraj
Už se ví, kdo se z dopravců přihlásil?
Počty cestujících by v tom měly být, ale na detaily výpočtu se ještě doptáváme. Ono to na první pohled vypadá trošku i jako mistroství republiky ve vylhávání některých údajů:)
Počty cestujících v tom měly být původně, ale pro reálnou nemožnost verifikace prognózovaného nárůstu cestujících (a neexistující jednotnou metodiku prognozy cestujících mezi jednotlivými uchazeči) bylo hledisko cestujících zcela opuštěno.
Takže budou citelně přesnější údaje, zato s nízkou vypovídací hodnotou??
Přesnější údaje mají vždycky větší vypovídající hodnotu než nepřesné
Chcete asi říct: Kreativním odhadování budoucích hodnot? 🙂
Nejsou. Jediným kritériem byl průměrný proběh vozidla. Takže zvítězily kraje, co si vymysleli co nejvíce vykonů. Bez ohledu na to, zda dávají smysl pro cestující, či nikoliv.
A reálně to bude někdo kontrolovat?
Pardon, od dob, co prošla dotace na P+R parkovací dům v centru Liberce jsem na jakékoliv kontrolní mechanismy v dotacích přišel o veškeré iluze.
Pěkné, jsem zvědavý na podrobnosti, co který kraj chystá.
Další peníze by ale měly jít do infrastruktury, ne do vozidel…
Dotace z OPD 3 do železniční infrastruktury je (zatím) ve výši 26,5 mld. Kč.
A ještě doplním, že dalších cca 27,5 mld. Kč jde z CEF.
Jasný. Já to myslel tak, že kdyby se těchto 15 mld. dalo na infrastrukturu navíc, mohlo by z toho být několik nabíjecích bodů + pár desítek km drátů (vhodně rozmístěných) pro nasazení BEMU na několik linek.
Zvládne se to v infrastruktuře všecko naprojektotovat, vypapírovat a vysoutěžit? Přeci jen magický rok 2028 je za dveřmi.
Co je na roce 2028 magického?
SŽ podle svých plánů zahájí stavby asi 500 km tratí 🙂
Které například?
Vzhledem k tomu, že se blíží konec roku, bychom si měli pomalu začít zvykat na nový magický rok – 2029… 😀
Škoda, že objednatelé nemířili ve stejném předstihu (cca od roku 2015) k 12/2019.
Snad všichni to pak řešili až na poslední chvíli.
Chápete někdo to utajování žadatelů o dotaci?
Veřejné instituce žádají veřejnou instituci o veřejné peníze, ale veřejnost nesmí vědět kdo?
Hm, možná je to částečně o tom aby si žadatelé nespočítali jaká čísla do těch papírů napsat aby se probojovali do popředí? Nebo aby se nezačalo veřejně zpochybňovat ta čísla co tam napsali?? 🙁
Zajímavé, Jihomoravský kraj finalizuje své výběrko na BEMU, jejich provoz může začít prakticky bez jakýchkoliv stavebních prací a přesto zůstal pod čarou. Rychlodráha na Kladno (jakkoliv potřebná) je stále jen teorií, ale už budou peníze na vlaky.
A ČD v Kraji Vysočina koupily fůru Foxů, takže ta dotace se týká… čeho? Těch dvoudílných Panterů?
BEMU a EMU, co mají přijít s novou smlouvou od 2029.
9ks není fůra.
JMK nedávno vysál drtivou většinu dotace na EMU, spousta krajů neměla vůbec nic.
Že by to brali v úvahu? Monžné to je.
Ne, není. kritériem byla čistě „měrná dotační náročnost, tedy míra dosažených energetických úspor vůči požadovaným dotačním prostředkům.
V hodnotícím kritériu holt měli vyšší dotační nárok Kč/kWh/rok proti ostatním projektům
JMK ale nemůže za to, co se děje v jiných krajích. Za patálie s BEMU v MSK už vůbec ne.
Co to plácáte za blbosti? JMK byl jediný kraj, který si koupil svoje vlastní vozidla z větší části z peněz EU a zbytek doplatil sám. Stát se na tom nepodílel. Že mají v jiných krajích neschopné úředníky, to není problém JMK.
Jihomoravský kraj (JMK) skutečně pořídil nové vlaky (jednotky MORAVIA) s podporou dotace od Evropské unie. Většinu nákladů (až 85 %) na 37 nových vlaků (31 čtyřdílných a 6 dvoudílných) tak pokryla dotace, kraj zaplatil jen malou část celkové ceny. Projekt byl již slavnostně zakončen a vlaky byly veřejnosti představeny.
Dotace: EU dotace pokryla až 85 % celkových nákladů.
A je problém Libereckého kraje, že je neschopná SŽ, potažmo MD? Ne, není. Ale v důsledku situace, kterou Lbc kraj nemůže nijak ovlivnit, je opakovaně podobným způsobem bit.
Nic se za posledních mnoho let nezměnilo. Stále si vzpomínám na cca třicet let staré vyjádření ministerstva dopravy: „Na Liberecko neobjednáme nové vlaky, protože máte příliš nekvalitní a zastaralou infrastrukturu a infrastrukturu na Liberecku nezmodernizujeme proto, že tam stejně jezdí jen samé staré soupravy“.
Samozřejmě to není problém Libereckého kraje. Já jsem pouze reagoval, že JMK dostal peníze od EU a ne od státu. Většina krajů tu možnost měly taky, ale máte pravdu, že dluh státu vůči Libereckému kraji na dopravní infrastruktuře je do nebe volající.😉
Rozhodně souhlasím, akorád se asi problém nebude dát řešit nákupem elektrických jednotek… bohužel ani bateriových moc ne, pokud není ani kus drátů tak by musely mít spoustu poměrně drahých nabíjecích bodů, a musely by docela dlouho postávat při nabíjení…
Jenom takový detail, dotace šla tehdy jen na 36 jednotek, tu poslední kraj koupil úplně za své, se slevou od dodavatele kvůli vzniklému zpoždění dodávek
Omlouvám se za nepřesnost v mém příspěvku 🙂
Až na to, že předtím taky nedostal vůbec nic.
Nic v ROP 2007 – 2013. Tehdy mu to „vysáli“ zase jiní – většina jiných krajů.
… a stejně tak širší okolí Prahy + Ostravsko dostaly CityElefanty od „jediného správného výrobce“, který ale dlouho neuměl vyrábět něco podobného ve verzi (i) pro 25 kV 50 Hz, proto okolí Brna v téže době utřelo nos.
Souběžně tedy utřelo nos i v dotacích ROP1 na vlakové jednotky v JMK.
Ne, tam to bylo primárně proto, že KORDIS patra nechtěl.
Pokud si dobře vzpomínám, tam vyčerpal krajský příděl DPMB na tramvaje.
Ano, což bylo ukázkou celé absurdity – že nějaký dotační titul se vztahuje na vlaky i tramvaje, takže „utře“ kraj s daleko silnější rolí příměstské/regionální dopravy (protože má velké krajské město mj. s tramvajovým provozem), zato slušnou část dotace získal ten druhý kraj, který ani nemá vyloženou příměstskou dopravu, protože jeho krajské město je relativně malé (a mj. proto nemá tramvaje, které by ukously část té dotace nebo celou).