Stát rozdělil 15 miliard na nové vlaky. Nejvíce dostane Praha na spojení do Kladna, některé kraje ani korunu

Terminál Dlouhá Míla, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míla, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architekti

Sítem prošlo 11 ze 17 žádostí.

Státní fond životního prostředí (SFŽP) rozdělil krajům celkem 15 miliard korun na pořízení nových elektrických a akutrolejových vlaků. Sítem prošlo celkem jedenáct projektů ze 17 podaných žádostí. Téměř pětinu z celkové částky spolkne dotace pro Prahu na pořízení nových vozidel pro trať Praha – Kladno.

O rozdělení dotací dnes informovalo ministerstvo životního prostředí v tiskové zprávě. Rozdělování projektů z programu TRANSGov provázely od počátku tajnosti. Stát například odmítl zveřejnit i seznam podaných žádostí. Dotace se budou vyplácet z Modernizačního fondu, který je financován obchodováním s emisními povolenkami. Kompletní seznam je zde.

„Je to podpora pro železniční tratě, které se v tuto chvíli elektrifikují. Právě železnice má obrovský potenciál stát se páteří ekologické a udržitelné dopravy v Česku – a díky financím z Modernizačního fondu, které jdou z výnosů ze systému emisního obchodování, jí k tomu můžeme dát potřebný impuls,“  řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podmínkou dotace byla náhrada dieselových vlaků elektrickými nebo akutrolejovými či vodíkovými.

Tajný seznam, kdo chce peníze na nové vlaky. Ovlivnilo by to chování žadatelů, vysvětluje ministerstvo

Kraje a Praha předložily projekty v hodnotě 26,5 miliardy korun. „Výsledné pořadí bylo stanoveno podle tzv. měrné dotační náročnosti, tedy míry dosažených energetických úspor vůči požadovaným dotačním prostředkům,“ vysvětlil ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Rozdělení dotací z programu TRANSGov. Foto: SFŽP

Až 70 % dotace

Mezi kraji výrazně uspěl také Moravskoslezský kraj, který už dříve představil svůj plán na výrazné rozšíření provozu jednotek BEMU na další dosud neelektrifikované tratě. Dotaci přes miliardu a půl korun získaly také Kraj Vysočina, Ústecký, Královéhradecký a Zlínský kraj. Bez dotace jsou naopak například v Jihomoravském nebo Olomouckém kraji. Podmínky programu diskriminovaly Liberecký kraj, který kvůli dlouhodobé neschopnosti odboru strategie ministerstva dopravy a Správy železnic nemá jediný kilometr elektrifikované trati.

Kraje, které ve výzvě uspěly, uzavřou do konce roku 2026 s dopravci smlouvy o veřejných službách, obsahující závazek dopravce pořídit a provozovat nová vozidla podpořená dotací. V případě, že kraje nebudou využívat externí dopravce, sjednají smlouvu o pořízení vozidel napřímo. Do druhého kola výzvy se poté mohou hlásit dopravci, kteří budou pověřeni ze strany krajů provozováním uvedených tratí, případně samy kraje, pokud nebudou využívat externí dopravce.

Žadatelé mohou na výměnu dieselových vlaků získat až 70procentní dotaci, na výměnu starších elektrických vozidel je možné získat 40 procent celkových způsobilých výdajů.

„Zbylé projekty jsou zařazeny v zásobníku žádostí, a pokud se bude snižovat potřebná alokace u aktuálně doporučených projektů, například vlivem tendrů nebo odstoupením od záměru v rámci druhého kola, ty nejlepší z nich budou moci být také podpořeny,“ doplnil ministr Petr Hladík.

Otevření příjmu žádostí ve druhém kole výzvy je naplánováno na prosinec letošního roku, dopravci budou moci podávat žádosti až do konce března roku 2027.

15 miliard do nových vlaků. Stát vypsal rekordní dotační program, podpoří jen osobní dopravu

Tagy BEMU dotace na nákup nových vlaků EMU Státní fond životního prostředí TRANSGov
48 komentářů