Stát přidal Českým drahám na dálkové vlaky čtvrtmiliardu, hlavně kvůli Západním expresům
České dráhy získají v novém jízdním řádě na provoz svých dálkových vlaků pod desetiletou smlouvou o 249 milionů korun více,
České dráhy získají v novém jízdním řádě na provoz svých dálkových vlaků pod desetiletou smlouvou o 249 milionů korun více, než v minulém grafikonu. Důvodem je jak inflační navýšení, tak i větší objednávka ministerstva dopravy, především na Západní expresy.
Vyplývá to ze zveřejněného dodatku k velké smlouvě s Českými drahami, který se objevil tento týden na stránkách ministerstva dopravy. České dráhy nemusí zveřejňovat smlouvy podle zákona o registru smluv, protože vydaly dluhopisy.
Podle smlouvy získají České dráhy od ministerstva dopravy v tomto jízdním řádě na základě dodatku k desetileté smlouvě celkem 4,554 miliardy korun. To je o 249 milionů korun více, než v posledním jízdním řádu. Rozsah objednávky dosáhne celkem 33,767 milionu vlakových kilometrů. V posledním jízdním řádu si stát objednal 32,35 milionu kilometrů.
Navýšení souvisí především se zavedením Západních expresů, kde výrazně přibylo novým konceptem vlaků i ujetých kilometrů. Ministerstvo za Západní expresy zaplatí 183 milionů korun navíc. Téměř dvacet milionů korun navíc zaplatí ministerstvo navíc za nasazení lepších vozů na lince R18 z Prahy do Luhačovic. Průměrná kompenzace za každý kilometr v celé smlouvě stoupla ze 134,06 Kč za každý kilometr na 134,89 Kč za kilometr. Výše přiměřeného zisku stoupla z 1,75 na 1,79 %.
Dodatek ke smlouvě současně také více řeší kvalitu vlaků a především nasazení jednotlivých vozů. Nově může už ministerstvo účtovat od ledna pokutu pro případ, že České dráhy nasadí na vlak vozy bez optické signalizace otevřených dveří.
Změny na lince Ex6 přináší do smluv s Českými drahami i velmi rozsáhlé požadavky na kvalitu vozů. Dodatek přímo uvádí, jaké vozy má dopravce na trasu nasadit, například kolik jich má mít klimatizaci, wifi či zásuvky. Hned po prvních dnech provozu se přitom ukazuje, že dopravce má s dodržováním značné problémy. Ministerstvo může za každý prohřešek vystavit pokutu 5000 Kč a 100 tisíc korun za každé procento pod 95 % nasazení domluveného typu vozů.
Nové ceny platí i u tří smluv na dálkové vlaky, které jsou mimo desetiletý kontrakt. V případě linky R13 Brno – Břeclav – Olomouc je výše úhrady prakticky stejná: 105,65 milionu korun znamená v absolutní částce zvýšení o necelých 400 tisíc, v přepočtu na kilometr dokonce snížení z 85,46 na 85,30 Kč. Podobné mikroskopické změny jsou u u rychlíků Liberec – Pardubice, za které ministerstvo zaplatí 133,4 milionů korun a 127,76 Kč za vlakokilometr. V případě linky Plzeň – Most, kde jezdí soukromý GW Train Regio, pak cena klesla.