Železnice

Rychlíky Plzeň – Most státu zlevní, GW Train Regio dostane o 3,54 Kč za kilometr méně

Motorová jednotka 628 v barvách GW Train Regio. Foto: GWTR
Motorová jednotka 628 v barvách GW Train Regio. Foto: GWTR

Ministerstvo dopravy zaplatí v příštím jízdním řádu za provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem i přes inflaci o 1,7 milionů korun méně, než dosud.

Vyplývá to z dodatku smlouvy mezi ministerstvem dopravy a společností GW Train Regio, která provoz rychlíků začala zajišťovat loni na základě přímého zadání. Smlouva je už přístupná v registru smluv.

Podle smlouvy má ministerstvo dopravy příští rok jízdní řád zaplatí 34,692 milionů Kč, zatímco v současném jízdním řádu platí 36,335 Kč. V přepočtu na ujeté kilometry se kompenzace sníží ze 78,38 na 74,84 Kč. Před příchodem GWTR platil stát za rychlíky 95,80 Kč za kilometr Českým drahám.

Oproti předchozím smlouvám má kontrakt s GWTR jasný vzorec pro výpočet každoročního dodatku, odpadá tak složité dohadování, co ministerstvo proplatí a co ne. Ministerstvo chce mít podobné smlouvy i u dalších dálkových vlaků, jejichž provoz objednává.

Zlevnění je důsledkem nastavení smlouvy. „Kompenzace pro nový jízdní řád se stanoví podle předem daných jasných kritérií. Kvůli levnější naftě tak dokonce ušetříme,“ řekl řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj se ukazuje, že smlouva připravená původně na soutěž je správně nastavená.  „Tímto směrem chceme jít i v budoucích tendrech na státem dotované linky, abychom s penězi daňových poplatníků zacházeli efektivně,“ dodal Neřold.

Za poklesem je ale i částečně nižší požadavek na kapacitu souprav a otvírací dobu pokladen. Ministerstvo zjistilo, že už v pátek nepotřebuje i odpoledních spojů dvě jednotky najednou a postačí jedna, protože nejezdí tolik lidí. U pokladny v Žatci došlo ke zkrácení otvírací doby v neděli, v Plasech, Žihli a Podbořanech došlo k posunu otvírací doby, ale celkový čas zůstal stejný. Cestující si mohou nadále jízdenku koupit bez příplatku ve vlaku.

GW Train Regio začal na trase jezdit loni v prosinci. Ministerstvo dopravy původně provoz na této trati soutěžilo, tendr ale zrušil antimonopolní úřad na popud Českých drah, které ho považovaly za diskriminační. Ministerstvo dopravy nakonec využilo možnost a zakázku zadalo napřímo GWTR, protože v soutěži podalo nejnižší nabídku. Dopravce se mezitím ještě dohodl na převzetí zbývajících rychlíků, které dosud platily Ústecký a Plzeňský kraj.

 

45 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ušetření už nyní není velké, protože už jen asi 2 soupravy ČD nahradil někdo schopnější (ať je to kdo chce, kdokoliv je levnější jak ČD). Ale vloni, když většina rychlíků ČD byla nahražena GW, tak ta úspora už byla výrazná (asi 20 – 25 procent). Je ale škoda, že až nyní ministerstvo zjišťuje, co je výhodnější a ten předražený subjekt zvaný Černá Díra má stále monopol na většině tratí. Tam, kde ho už nemá, tak se jízdné výrazně snížilo, tam kde ho má naopak ještě roste i navzdory klesající ceně nafty a energií. Uvidíme, co přinese stejná změna dopravce na lokálkách kolem Volar ma všechny strany, ty sice platí kraj, ne stát, ale princip je úplně stejný.

    A proto experta, co bych chtěl jet z Plzně do Mostu přes Cheb nebo Prahu – je to Tvoje věc, když máš na vyhlídkovou turistiku z okna vlaku měšec zbytečných peněz…. Ale pochybuji, že by tak někdo jen tak z rozmaru jel. Už kolem Žatce sice ta krajina až tak záživná není, ale první úsek za Plzní krásným romantickým údolím Bělé i dále i ke Kaznějovu a Žihle je velice pěkný. Ano krásné údolí Mže se skálami kolem Ošelína to není, ale i tady je na co se dívat, proto není třeba platit za krkolomnou objížďku. Ale nic proti železničním fandům, i z Prahy do Karlových Varů jezdí někteří cestující vlakem přes Ústí n.L., byť je to 250 km oproti asi 120 km po silnici – jestli jsou to ale jen režijkáři nebo majitelé letních síťovek, to už netuším………

  • Mě je úplně jedno jestli na trati Plzen hl.n. – Most bude jezdit ČD,GW Train nebo jiný dopravce.Problém je v tom,že traťová rychlost je na téhle trati prostě pomalá.Pokud budu chtít jet z Plzně do Mostu,tak si raději připlatím a pojedu pohodlně velkou soupravou přes Cheb či přes Prahu a dám si v klidu někde oběd než se trápit v motorácích z osmdesátých let a brázdit nezáživnou krajinou typu Kryry a Podbořany.

    • protihlukové stěny u koridorů nabízejí zajímavější výhledy? 🙂

    • „než se trápit v motorácích z osmdesátých let“.
      Ten motorák z 80. let je pořád na lepší úrovni, než např. řada 842 nebo 843 z let 90. a dokonce má i modernější design, což je tedy už co říct …
      Navíc tímhle motorákem jezdím občas na trati z Prahy do Benešova a opravdu nemůžu říct, že bych se v něm jakkoliv trápil, naopak ta jízda je pohodlná a na úrovni 😉

    • A hlavně ojeté motoráky vlastní Pánové Neznámí, takže jízda v nich trošku evokuje tajuplná a pro někoho vzrušující devadesátá léta:)

    • @ Chachar Budvar:
      Pánové neznamí? Je zcela známo, že GW Train vlastní ČSAD Jihotrans a v něm má 50 % akcií Robert Krigar

    • Zřejmě řada menších akcionářů. Každopádně 50 % je známo. To mi přijde docela dost ne to říct, že jsou vlastníci neznámí 😉

    • Tak se dívám do obchodního rejstříku a dočítám se např. o akcionářích Miloslavovi Mrkvičkovi, Zdeňkovi Dorschnerovi a M.I.C.B., a.s. a zřejmě jím bude i člen představenstva Lafata.

    • Děláte si legraci žejo, z Plzně do Mostu přes Cheb to je přes 4 hodiny jízdy, co je na tom rychlejšího? Přes Podbořany to je 2 hodiny a 44 minut. Jste jen další brepta co o tom nic neví a neobtěžuje se podívat do jízdního řádu.

  • Pokladny jsou klasický příklad neefektivity liberalizované železnice. Jedna pokladna Leo, druhá Regio, třetí ČD.. Ve výsledku více lidí, neefektivita.

    • Toto nastává jen na těch nejkomerčnějších tratích. A tam to funguje tak, že i předtím bylo potřeba hodně pokladen, protože jezdilo hodně lidí. Teď jen mají ty pokladny různé barvy.

  • GW TrainRegio rozpozná jizdenki CD? Je Vikendova (sone+) jizdenka platná?

    • Neplatí. Provozovatel s utajenými vlastníky totiž není tlačen k tomu, aby uznával doklady ČD. Jeden z kladů přímého zadání:(

    • ČD by klírink chtěly, ale ne ten ultimovaný soukromníky, t. j. něco okolo 80:1 (platba za projetých 80 km s ČD a.s by byla stejná jako platba za jeden km ujetý se soukromníkem). Takový vyjednavač je zřejmě ověšen zlatými řetězy a byl zlanařen odněkud z kolotočářské branže. Jiné relevantní porovnání mne v tuto chvíli nenapadá. Záleží pouze na politických zlodějích, kterak vyvádění peněz z ČD a.s. nastaví.

  • Lidičky, každý má rád toho svého dopravce, ale přečetli jste si, co je v tom článku napsáno? Tímto směrem chceme jít, bla bla bla, abychom s penězi daňových poplatníků zacházeli efektivně!!! Nechci sem tahat politiku, ale nad tímto by jsme se měli zamyslet. Stát ušetří za rok 1,7 milionů na tomto spoji. To je cena jednoho lepšího auta. V poměru kolik dá stát ročně z daní, je toto plivnutí do moře. Hlavně, že nás inkluze v roce 2016 stála 1,5 miliardy!!!! Kolem deseti miliard nás ročně stojí sociální dávky!!! A to nemluvím o ostatních zbytečně vyhozených penězích. Víte, co by za ty peníze bylo krásných tratí, nebo zastávek? Tak ať si pan Neřold laskavě nechá tyhle řeči. Jsme tady přátelé železnice, tak se přece nebudem hádat mezi sebou😉.

    • To ušetření důležité je, protože i díky tomu může být objednáno více vlaků, jako se tomu stalo u těchto rychlíků. A nebo se může jezdit za draho a třikrát za den, což cestující neocení. Bohužel tohle leží v žaludku určité sortě lidí.

    • ad Michal: A jaké nové rychlíky jsou na trati 160 objednány? Dochází pouze ke změně dopravce u dvou zbývajících … Takže žádný nárůst objednávky se nekoná.

    • Podívejte se do jízdního řádu, jak jednoduché, je zaveden jeden pár navíc a jeden co nejezdil 6, tak pojede i v 6.

    • Anebo se taky ty „uspořené“ drobné na více spojů nepoužijí. Třeba se prostě zakutálí a nemá z nich nic ani Jan H., ani Michal, ani já. Ale někdo jiný. Jako je tomu v JČ. kraji. Nejen že po příchodu „lepšího“ dopravce spojů ubyde, ale aby při jeho provozu vůbec zůstalo dost pro všechny interesanty, tak se v průběhu příprav na „velký třesk“ za uplynulých 10 let zhruba událo následující :
      Zrušili 2 tratě.
      Zrušili téměř všechny osobáky Veselí – ČB
      Zrušili téměř všechny os. vlaky jedoucí do krajů jiných (vyjma středočeského, tam se totiž ozvali)
      Brutálně zředili takt na relacích, kde jezdilo mnoho lidí
      Nyní tedy Jihočeši mají za hodně peněz málo muziky, lapidárně řečeno.

    • Jan: To nevím, jejich jízdní řád jsem nestudoval, ale tohle je stejně o rychlících.

  • A když omezují provozní dobu pokladen, je možné (případně pracují na té možnosti) zaplatit jízdenku ve vlaku i platební kartou/ případně jejich obdobou inkarty s EPIKem (pokud takovou kartu teda mají)? Úplně nejlepší by bylo koupit si jízdenku přes eshop/ aplikaci a platit z kreditu (jako u ČD).

    Škoda, že s konkurencí kromě omezování možností využití síťových jízdenek a in-karty (resp. aplikací na ni) aby člověk znova začal u sebe nosit hotovost (drobné) a měl v telefonu další (někdy polofunkční) aplikace navíc.

  • Pro mnoho lidí, pokud si nemohou zakoupit jízdenku ze svého výchozího města až do cíle, tato trať prakticky přestala existovat. Změnu možná ocení cestující jen v rámci této tratě.

    • Jasně. A titíž lidé nikam nejedou, pokud tam nejede přímý autobus, že?

  • Docela by se hodil aktuální vývoj přepravených osob. Jestli oni ty nižší náklady nesouvisí s tím, že to tam jde pomalu do pr…

    • Asi tomu moc nerozumíte, ale čím méně pojede ve vlaku cestujících, tím více bude dopravce požadovat po objednateli (MD) peněz na zajištění provozu, protože bude mít dopravce malé tržby. Toto svědčí o opaku.

    • Michal, možná ne, třeba by bylo za menší dotaci vozit 5 osob, menší soupravou než masy.. A trochu se obávám, aby to k tomu nesměřovalo. Aby to nebylo jako na západě pro pár školáku s dotacema a zbytek drahé.

    • Michal: „Za poklesem je ale i částečně nižší požadavek na kapacitu souprav a otvírací dobu pokladen.“ To je citace z článku.

    • Pokles neni žádný, jen v pátek a neděli bude jiné řazení, protože se zjistilo, že dvě soupravy jsou moc velké a vše se vejde do soupravy jedné. To není žádná novinka, jen to tak rok jezdilo.

    • Vývoj počtu přepravených osob by mne také zajímal. Druhá věc je, že se nevyplatí mít všude pokladny (mzdové náklady, vybavení, pronájem prostor), když lze koupit lístek ve vlaku a tržby jsou na pokladnách do 1 – 2 tisíc Kč za den.

    • Naopak, vypadá to, že počet cestujícíh ubývá, opět beru kus ze článku: „Ministerstvo zjistilo, že už v pátek nepotřebuje i odpoledních spojů dvě jednotky najednou a postačí jedna, protože nejezdí tolik lidí.“ Ve větě čtu, to že nejezdí tolik lidí (podle čeho určovali počty cestujících? No ano podle průzkumů v minulosti a predikce počtu cestujících. Tak lze logicky usuzovat, že oproti minulým létům se počty cestujících snížili.

    • Snížení dotace neznamená, že dopravce vybere více na tržbě. Jde o netto smlouvu, tj. dopravci nikdo nedorovná případný výpadek tržeb. Je to rozdíl proti autobusové dopravě, kde jsou brutto smlouvy a dopravcům je v podstatě jedno, jestli vezou plný nebo prázdný autobus, protože chybějící tržbu kraje vždy dorovnají.

    • Ano, ministerstvo to zjistilo na základě údajů které během roku dostali od dopravce. To že jsou dvě soupravy moc se vědělo už začátkem roku, ovšem přepravní proudy jsou různé. Naopak si asi MD myslelo, že lidí pojede více, za dob ČD v roce 2016 totiž žádná zdvojená souprava nejezdila. Lidí tedy jezdí cca stejně jako před rokem. Kapacita 1x 628 a 842+954 je totiž skoro stejná.

    • V predchozich letech jezdilo CD v patek odpoledne a v nedeli odpoledne se zdvojenou soupravou. Byla plna. Predtim nez se tato trat kazdorocne pro opravy na pul roku usekove zavirala (nahrazeno NAD), tak jezdily i petivozove soupravy. Dnes by mnohdy stacila kapacitou i solo 810. Tolik k politice MD a SZDC. Osobne jezdim jezdim okolo – tj. pres Cheb. Pri vhodnem vyberu spojeni je to casove cca stejne.

    • Je to možná i časově stejné, za to však dražší. Opravdu zajímavé uvažování 😉

  • Volně přeloženo: Zaměstnanci GW (patrně od vedoucího provozu včetně směrem dolů) neočekávejte slibovaný nárůst mezd. Pokud vám nebudeme ještě něco ubírat.

    • Zklamu vás, ale to už by se jim na to každý vykašlal a šel jinam. Pravda je trošku někde jinde..

    • No Michale nemáte pravdu. Jen se zeptejte na platy zaměstnanců GW. A to, že má někdo malý plat, neznamená, že by v zaměstnání nevydržel. Třeba nemá ani kam jít.

    • No Jane, to je věcí těch zaměstnanců, buď jsou za ty peníze ochotni pracovat a nebo ne. Myslíte, že zrovna v dnešní době nemají kam jít? Ale no tak..

    • Michale máte pravdu. Třeba je ochoten za ty peníze to dělat. Ale třeba opravdu neví kam jít. Může třeba dojíždět do práce, nebo by třeba dělal práci, která by ho nebavila. Můj synovec dělal v chemickejch a měl tam krásnej plat. Jenže ho to nebavilo. Teď dělá třetí měsíc v Praze u reklamky plat no, nic moc na Prahu, ale je tam šťastnej, protože tohle je práce, kterou chtěl dělat. Ale je to přece každého věc za kolik dělá 😉. Hlavní přece je, aby ho ta práce bavila😉.