lot
Infrastruktura Silnice

Stát posouvá plány na soukromou D4 kvůli nejistotě na finančních trzích

D4. Autor: MDČR
D4 u Dubence, ilustrační foto. Autor: MDČR

Ministerstvo dopravy posunulo termín pro zájemce o stavbu dálnice D4 formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) až do poloviny června. Důvodem je současná situace je finančních trzích.

Posun potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Posunutí termínu je dáno současnou situací v Evropě, kdy je fungování různých oblastí ovlivněno bojem proti dalšímu šíření nového typu koronaviru. Jelikož je úspěch PPP D4 založen na kvalitních nabídkách zájemců a bude se odvíjet od míry jejich zájmu, zvolili jsme za dané situace nejlepší možné řešení,“ vysvětlil Jemelka.

Podle něj nastává na finančních trzích velká nejistota a daná situace komplikuje účastníkům získání závazných příslibů financování, které jsou zadávací dokumentací požadovány.

„Zájmem nás, jako zadavatele, je, aby nabídky byly předloženy od všech třech účastníků zadávacího řízení a aby podmínky financování v nich obsažené byly pro zadavatele maximálně výhodné při dané situaci na trhu. Věříme, že posun data podání nabídek o 3 týdny by mohl této situaci pomoci,“ dodal Jemelka. Podle něj posun termínu dává navíc možnost pro případné rozhodnutí Evropské investiční banky o vstupu do projektu.

Ve hře o dostavbu D4 a její následné provozování jsou tři sdružení: DIVIa (společnosti Vinci, Meridiam a Eurovia), Via4 – jižní spojení (společnosti Porr, OHL, EGIS a Macquarie), a HO-ST – South Bohemia Link (společnosti Hochtief a Strabag). Dostavba dálnice má začít na přelomu letošního a příštího roku, zprovozněna má pak být dle předpokladů ministerstva do konce roku 2023.

Jde o jednu z vůbec největších státních zakázek v tuzemsku. Vítěz (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po dalších 28 let se o ní bude starat. Do péče dostane vedle zmíněných 32 nových kilometrů i dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Stát mu to bude splácet. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliardy korun. Stát začne platit až po otevření dálnice. „Jedná se v podstatě o dálnici na operativní leasing, kdy stát je vlastníkem dálnice, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové dálnici a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

D4 je pilotní projekt, pokud se státu zdaří, bude se stejným způsobem budovat zřejmě i středočeská část D3 nebo další úseky D35.

Koncesionářskou smlouvu chce ministerstvo s vítězem uzavřít na podzim, aby bylo možné zahájit přípravné práce na přelomu letošního a příštího roku. Platby koncesionáři stát určí podle dosažené kvality. „Koncesionář tedy bude finančně sankcionován například za každou uzavírku, která vznikne v důsledku nedodržení jeho povinností, sankce budou navíc zvýšeny v případě uzavírek v dopravních špičkách,“ uvedl koordinátor projektu na MD Martin Janeček.

Jako příklad lze podle Janečka uvést požadavky na dodržení příčné a podélné nerovnosti (dálnice bez „hupů“ a vyjetých kolejí), kdy v případě jejich nedodržení v kterémkoliv půlkilometrovém úseku bude celý tento úsek považován za nedostupný a platba se za něj nebude vyplácet vůbec.

Koncesionář bude „svých“ 48 kilometrů dálnice udržovat ze střediska správy a údržby dálnice, které sám vyprojektuje a postaví, a to včetně nového střediska pro oddělení dálniční policie. Pro řidiče osobních i nákladních aut bude dálnice zpoplatněna jako každá jiná. Příjmy půjdou do Státního fondu dopravní infrastruktury, se splátkami koncesionáři nebudou provázány.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016, má jít o test alternativního způsobu financování dopravní infrastruktury. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Zase se mi potvrzuje můj dopravní ateismus. Aneb dokud něco v dopravě neuvidím na vlastní oči, postavené nebo vyrobené, tak tomu neuvěřím.

Eduard

Hlavně ať se to postaví. Je už jedno kdo to bude, hlavně ať už ta dálnice stojí. Doufám, že ten kdo to bude dělat se s nástrahami úředního šimla vypořádá lépe i rychleji, že lidé z ŘSD a spol.

EM*

25 miliard za 32 kilometrů dálnice, která vede víceméně po rovině?

jozka

A pritom stacilo si ten clanek precist… drzim vam palce, to date!

Démon

To je jako operativní leasing na auto. Taky to vypadá draze, ale z pohledu rizik a časové hodnoty peněz je to geniální 🙂
Ale vzhledem k vašemu komentáři asi stejně nevíte co to je.

Lemmy

Nechvalně proslula už za totáče, má několik let platné stavební povolení, ale je asi zbytečné ji postavit co nejdrív…

jozka

Nekolik let ma platne stavebni povoleni usek Lety-Cimelice, ostatni ho nemaji vubec.