Stát posouvá plány na soukromou D4 kvůli nejistotě na finančních trzích
Ministerstvo dopravy posunulo termín pro zájemce o stavbu dálnice D4 formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) až do
Ministerstvo dopravy posunulo termín pro zájemce o stavbu dálnice D4 formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) až do poloviny června. Důvodem je současná situace je finančních trzích.
Posun potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Posunutí termínu je dáno současnou situací v Evropě, kdy je fungování různých oblastí ovlivněno bojem proti dalšímu šíření nového typu koronaviru. Jelikož je úspěch PPP D4 založen na kvalitních nabídkách zájemců a bude se odvíjet od míry jejich zájmu, zvolili jsme za dané situace nejlepší možné řešení,“ vysvětlil Jemelka.
Podle něj nastává na finančních trzích velká nejistota a daná situace komplikuje účastníkům získání závazných příslibů financování, které jsou zadávací dokumentací požadovány.
„Zájmem nás, jako zadavatele, je, aby nabídky byly předloženy od všech třech účastníků zadávacího řízení a aby podmínky financování v nich obsažené byly pro zadavatele maximálně výhodné při dané situaci na trhu. Věříme, že posun data podání nabídek o 3 týdny by mohl této situaci pomoci,“ dodal Jemelka. Podle něj posun termínu dává navíc možnost pro případné rozhodnutí Evropské investiční banky o vstupu do projektu.
Ve hře o dostavbu D4 a její následné provozování jsou tři sdružení: DIVIa (společnosti Vinci, Meridiam a Eurovia), Via4 – jižní spojení (společnosti Porr, OHL, EGIS a Macquarie), a HO-ST – South Bohemia Link (společnosti Hochtief a Strabag). Dostavba dálnice má začít na přelomu letošního a příštího roku, zprovozněna má pak být dle předpokladů ministerstva do konce roku 2023.
Jde o jednu z vůbec největších státních zakázek v tuzemsku. Vítěz (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a po dalších 28 let se o ní bude starat. Do péče dostane vedle zmíněných 32 nových kilometrů i dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Stát mu to bude splácet. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliardy korun. Stát začne platit až po otevření dálnice. „Jedná se v podstatě o dálnici na operativní leasing, kdy stát je vlastníkem dálnice, ale platit začne až v okamžiku zahájení provozu na hotové dálnici a platit bude jen tehdy, budou-li poskytovány bezvadné služby,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
D4 je pilotní projekt, pokud se státu zdaří, bude se stejným způsobem budovat zřejmě i středočeská část D3 nebo další úseky D35.
Koncesionářskou smlouvu chce ministerstvo s vítězem uzavřít na podzim, aby bylo možné zahájit přípravné práce na přelomu letošního a příštího roku. Platby koncesionáři stát určí podle dosažené kvality. „Koncesionář tedy bude finančně sankcionován například za každou uzavírku, která vznikne v důsledku nedodržení jeho povinností, sankce budou navíc zvýšeny v případě uzavírek v dopravních špičkách,“ uvedl koordinátor projektu na MD Martin Janeček.
Jako příklad lze podle Janečka uvést požadavky na dodržení příčné a podélné nerovnosti (dálnice bez „hupů“ a vyjetých kolejí), kdy v případě jejich nedodržení v kterémkoliv půlkilometrovém úseku bude celý tento úsek považován za nedostupný a platba se za něj nebude vyplácet vůbec.
Koncesionář bude „svých“ 48 kilometrů dálnice udržovat ze střediska správy a údržby dálnice, které sám vyprojektuje a postaví, a to včetně nového střediska pro oddělení dálniční policie. Pro řidiče osobních i nákladních aut bude dálnice zpoplatněna jako každá jiná. Příjmy půjdou do Státního fondu dopravní infrastruktury, se splátkami koncesionáři nebudou provázány.
O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016, má jít o test alternativního způsobu financování dopravní infrastruktury. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod.