Stát má dostat od firmy Kámen Zbraslav 100 milionů Kč kvůli sesuvu půdy na D8

Sesuv na D8 (2013). Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34322105Sesuv na D8 (2013). Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34322105

Soud nevyhověl žalobě v plném rozsahu, stát původně žádal miliardu korun.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ten_z_Bíliny

Takže tu máme pokutu 100mil. Co to reálně znamená? Že skončí další kamenolom a kamení bude ještě větší problém než dřív. Pochybuju, že po všech soudech to pak zaplatí. To tu firmu radši položí a vykašlou se na to.

Jiří

Pokud tam je ještě co těžit, tak to někdo v rámci bankrotu koupí a bude provozovat dál.

rtep

Ono to může být klidně vše jinak. ŘSD se možná odvolá a odvolací soud třeba pokutu zruší úplně. A náklady soudů zaplatí ŘSD.
Já v to doufám.

Hajnej

To by se musel odvolat lom.

nowas

A začne se tedy soudit SŽ o škodu s ŘSD? Což měla od začátku.

bkv

Dle nepravomocného rozhodnutí může za škodu Kámen Zbraslav, ale SŽ se má soudit s ŘSD?

nowas

A na to jste přišel jak?

nowas

„Spouštěcím činitelem byly nadměrné srážky působící na nespolehlivý podklad způsobený nevhodným zářezem dálnice. Provoz kamenolomu sám o sobě nebyl příčinou vzniku sesuvu, pouze přispěl ke škodlivému následku,“ uvedla v odůvodnění rozhodnutí soudkyně Michaela Dvořáková.

Pája

Už jste někdy viděl, aby si vrány vyklovaly oči nebo kapři vypustili rybník?

nowas

Ne, ale občas pes jí psa. .-)

Franta Palkoska

To je pěkná ostuda, že 9 let po sesuvu je trat porad zavalena a podle letecké mapy to tam vypadá stále na pořádnou paseku.

Pája

Taky na to zrovna koukám. Přitom bych tak nějak vnitřně čekal, že už bude trať dávno v provozu a soudit se budou prokazatelné náklady na podíl za opravu a třeba i stavbu nového mostu, který v těch místech podle návrhů má překlenout nestabilní podloží, NAD a škody vzniklé nemožností trať provozovat mezi časem sesuvu a otevřením po opravě.

nadrazi

Několik měsíců před sesuvem se na úsek pod kamenolom navozilo pár vagonů štěrku a nahnala se tam podbíječka. Propustek v tom místě měl odtržení přibetonávky od nosné konstrukce 14cm. (přibetonávka z osmdesátých let se dělala z důvodu sedání základu opěr).To vše by se dalo dohledat, ale nikdo po tom na dráze nepátral. Prostě se to svedlo na D8 a z pseudoekologů se stali hrdinové a odborníci.

Frantisek

A místo, abychom pořádně udržovali a podle potřeby doplňovali síť železnic, stavíme vedle natruc dálkovou silnici. Ani vlečku z toho kamenolomu nevyužíváme. Na tom není nic pseudo-.

Tomáš Záruba

A mě by hlavně zajímalo, jak to „postupuje“ s tou tratí…?

Jelen

Nepostupuje, opět o několik let odloženo. Zřejmě se tak bude dít do nekonečna a k obnově už dojde jen těžko.

V. K.

Na riziko sesuvům půdy již předem upozorňoval jistý geolog – nenáviděný Miroslav Patrik.

rtep

Samozřejmě zdaleka nejen pan Patrik.

Rossec

Ten průser se sesuvem, by měli zaplatit ti, kteří si dokázali prosadit povrchovou variantu na úkor tunelové z důvodu nakoupených pozemků se záměrem odprodeje pro stavbu dálnice a ti kteří to schválili.
Geolog pan Cajz na to jasně upozorňoval.

rtep

Přijde mi to, jako když si malý romazlený capart postaví na pískovišti hrad z písku a po dešti nadává mamince, že mu ten jeho krásný hrad zmizel.

Franišek Plášek

V reportáži v Hlavních zprávách před chvílí na ČT1 se vyjádřil zástupce Kámen Zbraslav, že podle nich je na vině i špatně provedený zářez tratě a její špatné odvodnění…..

Lektor

Pochybuju že to v devatenáctém století odpovídalo normám.

rozinka

Tak proto SŽDC žádnou škodu nevymáhala, věděli, že to neprojde.

BDT

ŘSD chtělo po kamenolomu 797 milionů Kč, Správa železnic dalších 240 milionů Kč.

Tahle pasáž naznačuje, že vymáhá.

rozinka

No žalobcem bylo pouze ŘSD, ale chtít něco pro někoho dalšího? Nemáme anglosaské právo. To je jako kdybych já podal žalobu na souseda, že mu jiný soused vyplavil byt z koupelny a chci za to pro něj prachy.

Jiří

Pokud soused vyplaví a poškodí 5 bytů zároveň, má s ním probíhat 5 různých soudů?

Pája

Vymáhá, ale trať ještě ani neopravuje, přitom po dálnici už se jezdí. Čím později, tím to bude dražší.

František Plášek

A to jakože od 19.století na trať nikdo nesáhnul??? Děláte si srandu?

Frantisek

Tratě, po které už podle všeho ani sami nevozili, nýbrž zatěžovali silnice a uvítali dálnici pro svá těžce naložená auta. Jaký alibismus… Tohle všechno si navíc stavitelé dálnice mohli zjistit a pro sebe nechat opravit.

Jiří Kocurek

Ten lom ale veškerou dešťovku z areálu odváděl na sesunutý svah. Vrchol svahu ještě přitížili hlušinou. Možná nenesou celou vinu, ale podíl na sesuvu mají.

BDT

Ten lom odváděl dešťovou vodu do svahu dříve, než ŘSD vůbec začalo stavět a s hlušinou to bylo podobné, napadá mě proto otázka, zda s tim nemělo ŘSD počítat.

Pokud by byl rozsudek pravomocný a podíl zavinění je 90/10, neměla by SŽ, žalovat ŘSD o náhradu škody?

Karel

Já vám nevím, ale trať 097 byla otevřena v roce 1897 a první těžba v Dobkovičkách je datována až o 13 let později v roce 1910. Mám to chápat tedy tak, že lom odvodem vody do svahu začal úmyslně ohrožovat železnici pod ním?

Proč by měla SŽ žalovat ŘSD o náhradu škody, když D8 leží až pod železnicí ve směru sesuvu? Není mi známo, jak výstavba D8 zavinila sesuv tak vysoko nad sebou. Její problém je pouze ten, že se nachází na nestabilním podloží a tudíž tama vůbec neměla vést.

BDT

Nejsem geolog, ale do zahájení stavby D8 se svah nepohnul a podle mnoha znaleckých posudků, zavinil sesuv půdy, špatně provedený zářez stavby dálnice D8.(několik geologů namítalo trasování D8)

Protože, nejspíše právě špatně provedený zářez, pro stavbu D8, způsobil sesunutí celého svahu a tim i poškození tělesa železní tratě.

Ja jen žasnu nad tím, že ŘSD žádá miliardu korun od dolu, který jak píšete funguje od cca 1910, místo aby se omluvili, že něco po…..

Pokud stavím dálnici, asi provedu geologický průzkum a dostatečně zajistím svah proti sesunutí, když vim ze na kopci je důl už roku 1910

bkv

Ale ten podíl je dle článku 10 % Kámen Zbraslav, 90 % dešťové srážky…

nowas

Zářez d8 nic?

Anonym ze severu

A to se před stavbou D8 o tom nevědělo? Že je tam nestabilní podloží se nevědělo? Že bude stavba ujíždět, se taky na stavbě vědělo (jen se o tom nesmělo mluvit – říkal mi to před pár lety jeden známý, co tam dělal). Tak nakolik je to vina lomu a nakolik je to vina ŘSD?

nowas

„Ten lom ale veškerou dešťovku z areálu odváděl na sesunutý svah.“ Chtěl po nich někdo něco jiného? A věděli, že tam někdo zařízne takovou píčovinu? Já taky odvádím vodu z pozemku a střechy RD zcela se souladem s místní úpravou na obecní pozemek a pod ním se hroutí opěrná zeď. To ale neznamená, že je to můj problém.