Infrastruktura Vodní doprava

Stát hledá na řekách obratiště pro dlouhé lodě, zadal analýzu za půl milionu

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.
Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

Ředitelství vodních cest se rozhodlo zmapovat obratiště pro lodě a sestavy lodí na Labi a Vltavě. Zadalo proto zpracování vyhledávací studie, kterou za 538 tisíc korun zpracují firmy Vodní cesty a PROVOD-inženýrská společnost. Vyplývá to z registru smluv. Zakázku kritizují ekologové.

Studie má prověřit stávající stav obratišť na labsko-vltavské vodní cestě a následně lokalizovat další vhodná místa pro zajištění bezpečného obracení plavidel. Na dolním Labi a Vltavě od Prahy k Mělníku se počítá se soulodími o délce až 137 metrů, na středním Labi 85 metrů.

Výsledkem studie mají být mimo jiné návrhy úprav, které by ulehčily lodím na řece obrátku. „Cílem koncepce vodní dopravy i ŘVC je umožnit využívání vodní cesty pro plavbu co největších lodí, aby byla vnitrozemská plavba co nejvíce konkurenceschopná,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

V současnosti je plavebním značením oficiálně vyznačeno 16 obratišť, nicméně jejich parametry nejsou podle Bukovského jednotně evidovány a není tak zcela zřejmé, pro jaká plavidla jsou vhodná. Některá obratiště prý neumožňují obrat celých sestav a budou muset být proto upravena. Dále je řada ostatních míst, kde je obrat proveditelný, ale nejsou oficiálně označena.

„Zpracování analýzy je poměrně časově náročné, ŘVC ČR nemá k dispozici volné personální kapacity a v dílčích částech zpracování vyžaduje specialisty, kterými ŘVC ČR nedisponuje, a z tohoto důvodu se nám jeví jako efektivnější zabezpečení této analýzy externím subjektem,“ dodal Bukovský.

Do zakázky se obul ekologický spolek Děti Země. Podle něj je samotný cíl zakázky „absurdní, neboť je s podivem, že stát dosud neví, kde by se mohly dlouhé lodě na Vltavě a Labi obracet, navíc prý jde o virtuální problém, neboť jen stěží k nám v nejbližších třiceti letech takové lodě zajedou.“ Děti Země kritizují i skutečnost, že zakázka vychází z Koncepce vodní dopravy, kterou ale vláda kvůli problémům s jezem u Děčína neschválila, pouze ji vzala na vědomí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Guláš
Host
Guláš

Kde sebere ŘVS vodu? V dnešní době Děčínem proplujou možná necky.

Martin V.
Host
Martin V.

Pozor, předevčírem měli plnosplavnost! Na vodočtu v Ústí nad 275 cm. Ale bylo to jen asi dva dny, už to zase pomalu klesá.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Aha, tak že by se zkoušelo větší přepravované tonáže dosáhnout větší délkou (sou)lodí místo vyšším ponorem.
Bylo by hezké, pokud by šlo otáčet a přepojovat vždy jen tlačnou loď / remorkér, což asi nemusí být vždy možné.
Jinak studie asi nebude cenově to zásadní, ale ten následný krok, kdy bude třeba přesouvat kubíky materiálu a následně zajistit údržbu, to už předpokládám bude o nějaké řády „jinde“, zvláště neposkytne-li studie „dobré“ závěry.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Možná to až tak černé nebude, ono se třeba najde zaslepené rameno, které by se dalo splavnit a místo trianglu by byla smyčka.
Ovšem zásadním problémem bude najít vodu. Bohužel, o dno dřou i nafukovačky vodáků.

R.L.m.
Host
R.L.m.

Ano a to potom bude o tom přesunu mnoha kubíků materiálu … 😉
S tou vodou resp. jejím nedostatkem mám také obavy. Jsem zvědav na letošní léto.
A propo: NEchtěl bych „sedět na židli“ „šéfa“ vltavské kaskády – to dilema jestli mít v přehradách volnou kapacitu na jarní tání a případné vydatné deště a snažit se zabránit záplavám a nebo naopak spíše držet vodu na možné suché léto(?!?). 🤷‍♂️

Martin V.
Host
Martin V.

Vezmou podvodní buldozer Komatsu, příslušné místo prohrábnou na dostatečnou hloubku a průměr, no a těch „mnoho kubíků“ štěrkopísku odvezou lodí (a možná i prodají) podobně jako při prohrábce Vltavy, která probíhala loni a teď někdy by měla končit. https://zdopravy.cz/video-vltavu-hloubi-dalkove-ovladany-tank-bahno-hlidaji-ekologove-i-archeologove-22457/

Martin V.
Host
Martin V.

Ty parametry mi nepřipadají zrovna přehnané. Na středním Labi chtějí otáčet lodě dlouhé 85 m – což je zhruba rozměr chvaletické soupravy s uhlím, která tam kdysi plula nebo osobní lodě Florentina, která tam pluje dnes. A 135 m nemusí být ani soulodí, dokonce i říční lodě se staví takto dlouhé. Třeba tahle loď Libero nafilmovaná v průplavu R-M-D https://www.youtube.com/watch?v=lZWGaOEa8bM má rozměry 135 x 11,45 x 3,76 m, takže na Labi by hlavně řešila ponor. Jinak uveze 4176 t nákladu nebo až 256 kontejnerů (64 v jedné vrstvě).

R.L.m.
Host
R.L.m.

Pěkné video. Proč mi to (už na začátku, např. v čase 1:10) přijde, že „tlačí“ pravým šroubem, když chce plout doprava?!? 🤣🤦‍♂️
K parametrům lodi: Těch 256 kontejnerů by muselo mít průměrnou hmotnost 16,3t, nemohlo by to být více a aby se to zas vešlo do 7m průjezdného profilu, tak by nemohly být výrazně lehčí. Zajímavé.

Martin V.
Host
Martin V.

U námořních lodí posuzují stabilitu pro průměrnou hmotnost 14 t/TEU. Do sedmi metrů se čtyři vrstvy nevejdou, to je počítané s rezervou pro tři. Navíc dnes, co vidím na vlacích, tak dobrá polovina kontejnerů jsou High-cube, tedy 2,9 m vysoké. Na čtyři vrstvy teď předělávají Albertův průplav v Belgii (zvedají mosty na 9,10 m), ale ten začíná v Antverpách, takže tam je provoz slušný už teď.

Človek
Host
Človek

Jestli Děti země budou blokovat vodní stavby, tak jim klidně i přispěju.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Pokud Děti Země budou blokovat plavební stupeň v Děčíně ( k čemuž jsou pro všechny odpůrce vodní dopravy velmi vhodným nástrojem ), je pravdou, že větší lodě se nahoru nedostanou. Nevím ale , kde přišli na to, co se bude dít dalších 30 let. Aby to nedopadlo, jak s českou drážní sítí, kdy se 25 let snižovala kapacita a teď se všichni diví, že koridorové tratě nezvládají požadavky na nákladní dopravu. Taky zde bylo hodně přesvědčených, kteří se netrefili a teď nějak nejsou vidět.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jen hádám. Možná zde došlo k nepochopení termínu „soulodí“. A z neznalosti pak vznikl oslí můstek, že 189 metrů je něco jako lodě z Velkých jezer, Seawaymax, s délkou až 220 metrů. No a něco byť jen polovičního je opravdu v ČR nepředstavitelné. On mozek aktivisty dokáže pospojovat ledasjaké věci. Například to, že loď v přístavu, zadokovaná, produkuje stejné emise jako když pluje.

Lektor
Host
Lektor

Nechtělo by to nejdříve najít vodu?

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Zeptejte se na názor labských lodníků a půl melounu za analýzů ušetříte.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Že by penízky do portmoné přes účty kamarádů?

Greyfin
Host
Greyfin

Víš něco konkrétního, nebo tady jen plkáš ?

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Kladu jen vtíravou otázku. Známe Pappenheimské. Důvěřuj ale – a to hlavně – dobře prověřuj ! Pochopeno?

Martin V.
Host
Martin V.

Řekl bych, že ve stavbách se točí řádově větší částky. V plavební komoře Hořín ŘVC zbytečně utopilo 110 mil. Kč, detaily zde https://zdopravy.cz/cerny-humor-od-vody-stat-zrusil-tendr-kvuli-vysoke-cene-pak-schvalil-jeste-mnohem-vyssi-22358/ Oproti tomu je 538 tisíc Kč za nalezení a označení míst pro otáčení plavidel pakatel. Spíš mě zarazilo, že ŘVC nedisponuje specialisty.