dkv-spojujeme

Stát díky zdražení vybral v lednu na mýtném přes miliardu

Silnice I/13 v Málkově u Chomutova. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSilnice I/13 v Málkově u Chomutova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Leden se tak stal po loňském říjnu a listopadu třetím nejvýnosnějším měsícem od zavedení mýta v roce 2007

Zvýšení mýtného o poplatky za hluk a znečištění ovzduší se už v lednu výrazně projevilo na výběrech. Provozovatelé nákladních aut zaplatili státu na mýtném v lednu přes miliardu korun (1,067 mld.), což je meziročně o 12,6 procenta více. Leden se tak stal po loňském říjnu a listopadu třetím nejvýnosnějším měsícem od zavedení mýta v roce 2007.

„Celkové mýtné vybrané na dálnicích dosáhlo 952 milionů korun, na silnicích I. třídy pak CzechToll předepsal dopravcům k úhradě 115 milionů korun,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll. Do systému bylo ke konci ledna zaregistrováno takřka 552 tisíc vozidel.

Zakomponování poplatků za hluk a znečištění do mýtných sazeb schválila vláda loni v listopadu. Celoroční výběr mýta by se tím měl zvýšit z loňských 11,5 miliardy zhruba na 12,6 miliardy.

„Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typický například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic první třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí,“ uvedl na podzim ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od prosince 2019 má podobu satelitní technologie, jejíž provoz zajišťuje společnost CzechToll. Loni se i přes jarní covidovou krizi vybralo na mýtném rekordních 11,5 miliard korun (meziročně o 5,24 procenta více), a to díky rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů silnic I. třídy.

Tagy czechtoll mýtné
5 komentářů