umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Informační technologie Infrastruktura Logistika Silniční nákladní doprava

Stát díky zdražení vybral v lednu na mýtném přes miliardu

Silnice I/13 v Málkově u Chomutova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Silnice I/13 v Málkově u Chomutova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Leden se tak stal po loňském říjnu a listopadu třetím nejvýnosnějším měsícem od zavedení mýta v roce 2007

Zvýšení mýtného o poplatky za hluk a znečištění ovzduší se už v lednu výrazně projevilo na výběrech. Provozovatelé nákladních aut zaplatili státu na mýtném v lednu přes miliardu korun (1,067 mld.), což je meziročně o 12,6 procenta více. Leden se tak stal po loňském říjnu a listopadu třetím nejvýnosnějším měsícem od zavedení mýta v roce 2007.

„Celkové mýtné vybrané na dálnicích dosáhlo 952 milionů korun, na silnicích I. třídy pak CzechToll předepsal dopravcům k úhradě 115 milionů korun,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll. Do systému bylo ke konci ledna zaregistrováno takřka 552 tisíc vozidel.

Zakomponování poplatků za hluk a znečištění do mýtných sazeb schválila vláda loni v listopadu. Celoroční výběr mýta by se tím měl zvýšit z loňských 11,5 miliardy zhruba na 12,6 miliardy.

„Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typický například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic první třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí,“ uvedl na podzim ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od prosince 2019 má podobu satelitní technologie, jejíž provoz zajišťuje společnost CzechToll. Loni se i přes jarní covidovou krizi vybralo na mýtném rekordních 11,5 miliard korun (meziročně o 5,24 procenta více), a to díky rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů silnic I. třídy.

Odebírat
Upozornit na
guest
5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Řidiči

Když stát vybírá Mýto v takových hodnotách tak jsem zvědav kdy už se to konečně projeví na silnicích a dálnicích ne že jsme tady jak v Mongolsku.

Pavouk

V článku chybí podstatná informace, kolik si provozovatel ponechává. Bez toho se nedá říci, zda-li je titulek pravdivý, nebo ne. Protože určitě všechno (1 067 mil. Kč za leden) stát nedostane. Dle https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Novym-provozovatelem-mytneho-syspřes 80 mil. Pak by stát za leden dostal něco pod miliardu.

Walker

Coz ale asi nic nemeni na tom, ze je to rekordni vysledek.
Stejne tak i v predchozich mesicich meli fixni naklady na provoz, tak i zde.
Ve svete businessu je celkem bezne, ze se udava obrat, nikoli zisk (nerikam, ze je to spravne).

Jiří Kocurek

Máme dvě firmy, jedná má zisk 3 miliony, druhá taky. Ta první má obrat 30 miliónu, ta druhá 3 miliardy. On totiž zisk je měřítko neměřítko, obrat (či tržby) má vyšší vypovídající hodnotu.

Walker

Mame dve firmy, jedna ma obrat 3 miliardy, druha taky. Jedna ale ma zisk 30 milionu, druha 3 miliony. 🙂
Proto je totiz nejlepsi krome zisku uvadet i yield (procento zisku z obratu).