Stát bude další rychlíky vybírat na poslední chvíli, favoritem jsou České dráhy
Za necelý rok vyprší smlouva s Českými drahami na provoz rychlíků linky R14 mezi Pardubicemi a Libercem a z Liberce
Za necelý rok vyprší smlouva s Českými drahami na provoz rychlíků linky R14 mezi Pardubicemi a Libercem a z Liberce do Ústí nad Labem. Ministerstvo dopravy může smlouvu s dopravcem uzavřít až v polovině srpna, protože dlouho otálelo s oznámení v evropském věstníku zakázek. Cestující tak zřejmě nečeká velká změna v kvalitě cestování.
Ministerstvo plán na sedmiletou smlouvu uzavřenou takzvaným přímým zadáním oznámilo v evropském věstníku v polovině srpna loňského roku, od té doby běží roční lhůta. Dříve smlouvu podepsat nelze.
Na rozdíl od minulosti nechystá ministerstvo dopravy oslovení více dopravců. „U linky R14 je předpokládáno přímé zadání. Budeme tedy jednat se stávajícím dopravcem,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Obě rychlíková ramena zajišťují České dráhy motorovými vozy 843 a přípojnými vozy Btn. Jiní dopravci mohou podat nabídku, ale ministerstvo k ní nemusí přihlédnout.
Mezi Libercem a Pardubicemi jezdí České dráhy s rychlíky za 127 korun za kilometr, z Liberce do Ústí nad Labem za 95,57 Kč za kilometr.
Už loni zájem o tyto trasy projevila Arriva, které by provozní soubor zapadl k linkám pro Liberecký kraj. Ten by ostatně i rád jednal s ministerstvem dopravy o spolupráci při objednávce dálkových vlaků linky R14.
Arriva je vzhledem k současné situaci u nových linek, kde start nezvládla k plné spokojenosti objednatelů, k plánům na vstup na další linky zdrženlivá. „V tuto chvíli se plně soustředíme na nové linky, které jsme začali zajišťovat,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Vzhledem k velmi krátkému času na získání jednotek pro tyto rychlíky nelze ani příliš očekávat, že nabídku podá jiný dopravce.
V případě vítězství Českých drah nečeká cestujícící žádná zásadní změna v parametrech nasazovaných souprav. V motorových vozech 843 nejsou dosud například ani elektrické zásuvky či klimatizace. České dráhy aktuálně modernější vozy k dispozici pro nasazení od příštího prosince nemají: nízkopodlažní Regiosharky jsou už smluvně přidělené na jiné výkony, rámcová smlouva na nákup nových motorových jednotek dosud není uzavřená. Ministerstvo dopravy plánovalo podat oznámení úředního věstníku dříve, materiál ale zadrhl při schvalovacím kolečku u vedení ministerstva. V Bavorsku je běžné, že se výkony soutěží s tříletým předstihem, aby dopravce měl čas na přípravu a pořízení vozidel.
Podle Jemelky začnou o provozu jednat dříve než před uplynutím roční lhůty notifikace. „I s ohledem na žádosti o kapacitu dráhy jednání musí začít dříve, než uplyne jednoletá lhůta notifikace. Ta pouze určuje termín, od kdy může být sjednána smlouva o veřejných službách,“ dodal Jemelka.
Ministerstvo chystá přímé zadání na přechodnou dobu i na rychlíkovou linku R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Nová smlouva začne platit od prosince 2021. Ještě letos musí vyřešit také co s linkou R27 Ostrava – Krnov – Olomouc, kde smlouva platí do konce letošního roku.