Infrastruktura Železnice

Start prvních rychlovlaků v Africe se blíží, vyjedou do konce roku

Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom
Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom

Maroko jako první země v Africe nabídne do konce roku cestujícím vysokorychlostní železniční spojení. Testy na nové trati mezi Tangerem a Kénitrou probíhají podle plánu a podle marockých železnic ONCF začne provoz do konce roku.

Marocké železnice už mají pro nové rychlovlaky jméno: Al Boraq. Budou jezdit na trase mezi Tangerem a Kénitrou, na 183 kilometrů dlouhé trase mohou jet vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Pak budou pokračovat 137 kilometrů po modernizované konvenční trati do Casablancy, bude rychlost až 220 kilometrů v hodině.

Server Railway Gazette připomíná, že původní plány počítaly s otevřením v roce 2015, projekt ale nabral různá zpoždění. Jedním z důvodů bylo například nestabilní podloží u Tangeru.

Během testů jednotky dosáhly rychlosti až 357 kilometrů v hodině. Maroko na projektu úzce spolupracuje se francouzskými železnicemi SNCF, výcvik 600 lidí pro tento projekt probíhá společně s nimi. Součástí projektu je modernizace čtyř stanic, v kterých budou rychlovlaky stavět.

Maroko si od projektu slibuje ekonomické oživení díky zkrácení jízdních dob o polovinu. Náklady na projekt jsou 2 miliardy dolarů.

Dráhy zatím nezveřejnily ceník na nové jízdenky, firma ale už dříve uvedla, že jízdné zohlední kupní sílu marockých obyvatel. Cestující budou vozit dvoupodlažní jednotky od Alstomu. Marocké dráhy objednaly celkem 14 jednotek Euroduplex pro 533 cestujících. Ty znají cestující z linek TGV ve Francii.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • U nás je problém, že přes vzletné proklamace téměř všech politiků (hlavně před volbami) nikdo VRT vlastně nechce (krom cestujících). Sudop to neumí vyprojektovat, SŽDC vykoupit pozemky, DT má jednu vysokorychlostní výhybku na dvoře (ve Španělsku jsem viděl vysokorychlostní výhybku s deseti přestavníky na jazycích a pěti na srdcovce – u nás nejsou úplně vychytané ty dvoupřestavníkové), Škoda neumí rychlovlaky vyrobit a než bychom to zadali někomu ze zahraničí, kdo to umí, tak radši nic. Jsme malá země a ve všech těchto firmách plus ČD a SŽDC sedí spolužáci ze dvou škol, kteří přece sebe a kamarády nepřipraví o pěkný kšeft. Jako třeba pendolina. Pamatuji si to hrdé bouchání se do prsou, jak to bude důkaz pokrokovosti a rozvinutosti našeho průmyslu až vyrobíme první třísystémovou jednotku na světě. Kdyby se to objednalo u Siemensu, tak nejspíš byly včas a za dohodnutou sumu. Takhle máme sedm za víc peněz, než původně dohodnutých deset a mnohem později. Nezapomeňme, že kolem pendolin se „vypařila“ minimálně miliarda tehdejších korun. Další věc je, že jsou nám vlastně na naše tratě k ničemu. Kdysi jsem vyslechl rozhovor, že Studénka v době, kdy začínala s elefanty nabídla ČD modifikaci pro dálkovou dopravu (pohodlnější sedadla, police na kufry, bufet atd.) a nějaký chytrák z ČD to zařízl, že u nás patrové IC jezdit nebudou. Takže ano, ve Španělsku politici kradou jako všude na světě, občas se staví zbytečnosti, ale VŠICHNI si to dali za cíl a tak mají po 25ti letech nejdelší síť vysokorychlostních tratí v Evropě. U nás za pár let, až někdo trochu seriózně spočítá náklady a zjistí, že dotace EU už nejsou, co bývaly, prohlásí, že na to nemáme…

    • A všem stávající situace vyhovuje: SUDOPy projektují za desítky milionů do šuplíky, renovujeme a humanizujeme starý šrot, když jsou prachy, tak za stamiliony opravíme lokálu od nikud nikam, AŽD si se svým monopolem pořád dělá nekompatibilní zabzař, schopní lidé nebudou v SŽDC za těch 25 hrubého makat jednou nohou v krimu a zloději se shora smějí z golfových hřišť v Dubaji.
      Nakonec se to svede na to, že nejsou peníze, že zlá EU a Děti země.
      Výsledek práce na železniční infrastuktuře jsou nedodělané koridory, kde jen díky velkorysosti předků (Ferdinandka) lze jet 160. K tomu máme: Nové spojení, celkem slušný (od Benešova) 4. koridor (kde se hádáme, jestli tunely náhodou nejsou zbytečnost) a tunely Ejpovice. Pár přeložek. Kapacita se spíš zhoršila, uhelná dráha (dnes zásadní pro export aut) se nám rozpadá, kolem Prahy není kapacita, trať 171 je peklo na zemi a s velkou slávou pomaličku začali pracovat na Praha-Lysá (dělají Čelákovice).

    • Z mnoha důvodů:
      1) mnohem větší hustota zalidnění a tím mnohem silnější NIMBY efekt
      2) železniční síť je u nás už dávno vybudovaná a v podstatě tak nějak dostačuje. V Maroku není železnice dostatečně rozvinutá a proto má projekt VRT mnohem větší šanci na úspěch. Stejně jako tomu bylo např. v Číně
      3) zcela jiný politický systém
      4) V Maroku jsou mnohem lidnatější města než v ČR, takže počet cestujících je potenciálně mnohem větší
      5) Marocká hrdost coby prvního afrického státu s VRT a tím jakési potvrzení, že jsou zároveň nejbohatší zemí

      A našlo by se řada dalších důvodů

      • „A našlo by se řada dalších důvodů“
        A jedním z nich je třeba i stále poměrně těsné sepětí s Francií …

      • 1) to plati jen v tomto pripade, jsou staty s velkou hustotou, treba Nemecko, Japonsko, atd… Nemuzeme to vzdy hodnotit, jen podle konkretnich situaci…
        2) to byla i Britanii, ale i Nemecku a bohuzel dost zaostava, protoze casto neni vubec vhodna na dojizdeni do mest nebo na dlouhe vzdalenosti (pred modernizaci Praha-Ostrava pres 5h), spojeni VRT dava vetsi prilezitosti k cestovani, treba Jihlava se dostane do dojezdovych vzdalenosti do Prahy i Brna…
        3) to je otazkou priorit, bud chceme nebo ne, o nicem jinem to neni, a u nas je to dost o lobovani pro jiste projekcni a vyrobni firmy… nehlede na to, ze pro vetsinu politiku je prioritou dalnice, je to popularnejsi…
        4) Tady to beru, jen musim pripomenout, ze kazde krajske mesto ma cca 100tis. a vice obyvatel, jsou centrem regionu,… Na VRT nepotrebujete milionova mesta, zastavuji i v mestech desetitisicovych,
        Kdyz vezmu aglomerace Prahy, Brna a Ostravy, pricemz obe trasy jsou na dulezitych koridorech v ramci Evropy, tak uz dnes jsou vlaky celkem dost plne v techto smerech, vcetne dalnic, potencial VRT v techto regionech je velky,…
        5) taky jsme meli plany co se tyce rychlovlaku mezi Berlinem a Vidni, jako prvni zeme ve stredni evrope, a hrdi bychom mohli byt, ale prijde mi, ze Polsko za ty roky prevzalo nasi roli a jiste bude prvni zemi co bude mit VRT, co ma uz mnohem lepsi armadu, postavilo vice dalnic,… a u nas se jen a jen mluvi a vymlouva…

        Vzdy se da najit spoustu duvodu pro i proti… Ale kdyz vezmete HDP Maroka a HDP CR, a vezmete v potaz, ze jsme na krizovatce hlavnich trati v Evrope (Jadran-Balt – Viden, Brno, Ostrava, Katovice), Severni more-Cerne more (Drazdany, Usti, Praha, Jihlava, Brno, Viden/Budapest) a Pariz-Varsava (pres Mnichov/Norimberk, Plzen, Prahu, H.Kralove, Vratislav), kde bychom mohli na nasem uzemi mit rychla spojeni krajskych center mezi sebou v radu desitek minut, je dost vyhodne pro ekonomiku,…

        Jenom chtit…

    • Vláďa: Důvody jsou minimálně dva. 1) socialisticka představa, ze vlaky slouží dopravni obslužnosti v každé vesnici a z toho vyplyvajici objednávky ze strany MD, krajů ovlivněné zastupci zadavatelu se snahou o výhody
      2) vliv vedeni dopravnich institucí, kdy se zastavky určují dle potřeb určitých manažerů nikoliv podle cestujících.
      3) nerespektování změn prepravnich kapacit zakonzervovanosti systémů (jak CD, tak SZDC)

    • Je to holt těžké…..jen z opravy „dálnice D1“ je mi nevolno.A to nemluvím o dálnici kdesi u H.Králové,kde dostavbu úspěšně blokovala 10 let jakási „farmářka“……

      • Možná by bylo fajn si o paní Havránkové její kauze něco přečíst než tu psát nesmysly. Šlo o kombinaci neschopnosti a arogance státu a státních institucí. Paní se od začátku chtěla dohodnout.

      • Paní farmářka tam nic neblokovala. Naopak kauza paní Havránkové je klasicou ukázkou totální nekompetentnosti státu který jde na vše silou, bez opory v zákonech a z problémů viní jen ty druhé..

    • My jsme a budeme stale rozvojovou zemi, u nas neni prioritou nic, krome zachovani delnickeho statu a socialni rovnosti, proto mame take velky zajem o fabriky pro pracujici lid a za par desetileti u nas budou fabriky otevirat nejen cinane, ale take treba turci, marocane, indove, atp…
      proste mam ten pocit, kdyz vidim vzdelavani, podporu podnikaci, investic do infrastruktury, atp…

    • Maroko je rozlohou desetkrát větší a populací 3,5 krát větší než Česko, ale má cca 2000km železničních tratí, tedy cca čtvrtinu české sítě. Vybudování jedné vysokorychlostní magistrály z nich nedělá rozvinutou zemi ani nějaký železniční vzor pro ČR.

      • Vždyť jste to sám napsal, Maroko nemá takovou hustotu obyvatel, aby si mohli dovolit tolik km tratí jako my. Stačí spojit pár velkých měst a budou na tom daleko lépe než my, kde ani tři největší města nejsou vzájemně spojena pořádnou železnicí, která by jela souvislou rychlostí aspoň 160 km/h.

        • A chtěl by jste tam žít, když jsou na tom tak dobře?
          Já nikoliv, i když vlak na hlavní trati nejede 160, ale jen 100.
          Ono je to něco za něco, což je zjevně pořád problém pochopit.

          • Pokud vím, bavíme se tu o železnici. Žít bych tam nechtěl, už jenom kvůli podnebí :-).

      • A kde tedy ten vzor je? Německo, Čína, Rusko, Keňa… Náš problém je, že jdeme pořád nějakou vlastní cestou, bohužel to co fungovalo před 20 lety už dnes nestačí….

Newsletter

Partneři


Výběr editora