Infrastruktura Železnice

Start prvních rychlovlaků v Africe se blíží, vyjedou do konce roku

Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom
Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom

Maroko jako první země v Africe nabídne do konce roku cestujícím vysokorychlostní železniční spojení. Testy na nové trati mezi Tangerem a Kénitrou probíhají podle plánu a podle marockých železnic ONCF začne provoz do konce roku.

Marocké železnice už mají pro nové rychlovlaky jméno: Al Boraq. Budou jezdit na trase mezi Tangerem a Kénitrou, na 183 kilometrů dlouhé trase mohou jet vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Pak budou pokračovat 137 kilometrů po modernizované konvenční trati do Casablancy, bude rychlost až 220 kilometrů v hodině.

Server Railway Gazette připomíná, že původní plány počítaly s otevřením v roce 2015, projekt ale nabral různá zpoždění. Jedním z důvodů bylo například nestabilní podloží u Tangeru.

Během testů jednotky dosáhly rychlosti až 357 kilometrů v hodině. Maroko na projektu úzce spolupracuje se francouzskými železnicemi SNCF, výcvik 600 lidí pro tento projekt probíhá společně s nimi. Součástí projektu je modernizace čtyř stanic, v kterých budou rychlovlaky stavět.

Maroko si od projektu slibuje ekonomické oživení díky zkrácení jízdních dob o polovinu. Náklady na projekt jsou 2 miliardy dolarů.

Dráhy zatím nezveřejnily ceník na nové jízdenky, firma ale už dříve uvedla, že jízdné zohlední kupní sílu marockých obyvatel. Cestující budou vozit dvoupodlažní jednotky od Alstomu. Marocké dráhy objednaly celkem 14 jednotek Euroduplex pro 533 cestujících. Ty znají cestující z linek TGV ve Francii.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dan
Host
Dan

U nás je problém, že přes vzletné proklamace téměř všech politiků (hlavně před volbami) nikdo VRT vlastně nechce (krom cestujících). Sudop to neumí vyprojektovat, SŽDC vykoupit pozemky, DT má jednu vysokorychlostní výhybku na dvoře (ve Španělsku jsem viděl vysokorychlostní výhybku s deseti přestavníky na jazycích a pěti na srdcovce – u nás nejsou úplně vychytané ty dvoupřestavníkové), Škoda neumí rychlovlaky vyrobit a než bychom to zadali někomu ze zahraničí, kdo to umí, tak radši nic. Jsme malá země a ve všech těchto firmách plus ČD a SŽDC sedí spolužáci ze dvou škol, kteří přece sebe a kamarády nepřipraví o pěkný… Číst vice »

VRT
Host
VRT

A všem stávající situace vyhovuje: SUDOPy projektují za desítky milionů do šuplíky, renovujeme a humanizujeme starý šrot, když jsou prachy, tak za stamiliony opravíme lokálu od nikud nikam, AŽD si se svým monopolem pořád dělá nekompatibilní zabzař, schopní lidé nebudou v SŽDC za těch 25 hrubého makat jednou nohou v krimu a zloději se shora smějí z golfových hřišť v Dubaji. Nakonec se to svede na to, že nejsou peníze, že zlá EU a Děti země. Výsledek práce na železniční infrastuktuře jsou nedodělané koridory, kde jen díky velkorysosti předků (Ferdinandka) lze jet 160. K tomu máme: Nové spojení, celkem slušný… Číst vice »

Dan
Host
Dan

Souhlasím, až na to, že za 25 hrubého na SŽDC nedělá ani vrátný na GŘ.

VRT
Host
VRT

Už mají 30?

VRT
Host
VRT

Dotazy proč se u nás ještě ani nezačalo směřujte na tohoto pána:
https://www.mdcr.cz/Ministerstvo/Vedeni-ministerstva/Ing-Tomas-Cocek,-Ph-D/Ing-Ludek-Sosna

Taky neškodí zhlédnout jeho životopis. Pak už snad bude jasno všem.

Vláďa
Host
Vláďa

Proc to nejde v cesku? Ach jo 🙁

Asdf
Host
Asdf

Z mnoha důvodů:
1) mnohem větší hustota zalidnění a tím mnohem silnější NIMBY efekt
2) železniční síť je u nás už dávno vybudovaná a v podstatě tak nějak dostačuje. V Maroku není železnice dostatečně rozvinutá a proto má projekt VRT mnohem větší šanci na úspěch. Stejně jako tomu bylo např. v Číně
3) zcela jiný politický systém
4) V Maroku jsou mnohem lidnatější města než v ČR, takže počet cestujících je potenciálně mnohem větší
5) Marocká hrdost coby prvního afrického státu s VRT a tím jakési potvrzení, že jsou zároveň nejbohatší zemí

A našlo by se řada dalších důvodů

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„A našlo by se řada dalších důvodů“
A jedním z nich je třeba i stále poměrně těsné sepětí s Francií …

Martin
Host
Martin

1) to plati jen v tomto pripade, jsou staty s velkou hustotou, treba Nemecko, Japonsko, atd… Nemuzeme to vzdy hodnotit, jen podle konkretnich situaci… 2) to byla i Britanii, ale i Nemecku a bohuzel dost zaostava, protoze casto neni vubec vhodna na dojizdeni do mest nebo na dlouhe vzdalenosti (pred modernizaci Praha-Ostrava pres 5h), spojeni VRT dava vetsi prilezitosti k cestovani, treba Jihlava se dostane do dojezdovych vzdalenosti do Prahy i Brna… 3) to je otazkou priorit, bud chceme nebo ne, o nicem jinem to neni, a u nas je to dost o lobovani pro jiste projekcni a vyrobni firmy…… Číst vice »

noerf
Host
noerf

Vláďa: Důvody jsou minimálně dva. 1) socialisticka představa, ze vlaky slouží dopravni obslužnosti v každé vesnici a z toho vyplyvajici objednávky ze strany MD, krajů ovlivněné zastupci zadavatelu se snahou o výhody
2) vliv vedeni dopravnich institucí, kdy se zastavky určují dle potřeb určitých manažerů nikoliv podle cestujících.
3) nerespektování změn prepravnich kapacit zakonzervovanosti systémů (jak CD, tak SZDC)

Vojta
Host
Vojta

V Česku za 50 let…možná.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Je to holt těžké…..jen z opravy „dálnice D1“ je mi nevolno.A to nemluvím o dálnici kdesi u H.Králové,kde dostavbu úspěšně blokovala 10 let jakási „farmářka“……

Tomáš
Host
Tomáš

Možná by bylo fajn si o paní Havránkové její kauze něco přečíst než tu psát nesmysly. Šlo o kombinaci neschopnosti a arogance státu a státních institucí. Paní se od začátku chtěla dohodnout.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Paní farmářka tam nic neblokovala. Naopak kauza paní Havránkové je klasicou ukázkou totální nekompetentnosti státu který jde na vše silou, bez opory v zákonech a z problémů viní jen ty druhé..

Petr.R
Host
Petr.R

Někdo jim říká rozvojový země.

Martin
Host
Martin

My jsme a budeme stale rozvojovou zemi, u nas neni prioritou nic, krome zachovani delnickeho statu a socialni rovnosti, proto mame take velky zajem o fabriky pro pracujici lid a za par desetileti u nas budou fabriky otevirat nejen cinane, ale take treba turci, marocane, indove, atp…
proste mam ten pocit, kdyz vidim vzdelavani, podporu podnikaci, investic do infrastruktury, atp…

K.S.
Host
K.S.

Kam bolševik šlápl, tisíc let trávy neporoste.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Ale zahraniční investoři si rozhodně nestěžují.
http://piketty.blog.lemonde.fr/2018/01/16/2018-the-year-of-europe/

fanda
Host
fanda

Maroko je rozlohou desetkrát větší a populací 3,5 krát větší než Česko, ale má cca 2000km železničních tratí, tedy cca čtvrtinu české sítě. Vybudování jedné vysokorychlostní magistrály z nich nedělá rozvinutou zemi ani nějaký železniční vzor pro ČR.

Vašek
Host
Vašek

Vždyť jste to sám napsal, Maroko nemá takovou hustotu obyvatel, aby si mohli dovolit tolik km tratí jako my. Stačí spojit pár velkých měst a budou na tom daleko lépe než my, kde ani tři největší města nejsou vzájemně spojena pořádnou železnicí, která by jela souvislou rychlostí aspoň 160 km/h.

W.
Host
W.

A chtěl by jste tam žít, když jsou na tom tak dobře?
Já nikoliv, i když vlak na hlavní trati nejede 160, ale jen 100.
Ono je to něco za něco, což je zjevně pořád problém pochopit.

Vašek
Host
Vašek

Pokud vím, bavíme se tu o železnici. Žít bych tam nechtěl, už jenom kvůli podnebí :-).

Jirka P.
Host
Jirka P.

A kde tedy ten vzor je? Německo, Čína, Rusko, Keňa… Náš problém je, že jdeme pořád nějakou vlastní cestou, bohužel to co fungovalo před 20 lety už dnes nestačí….

asdf
Host
asdf

Keňa? WTF?