Starostové si stěžují na kvalitu nejdražší vlakové linky v Praze. Ropid smlouvu nevypoví, i když může
Z linky zmizela i druhá nízkopodlažní jednotka, spojení zajišťují obstarožní motorové vozy 810.
Pět starostů a starostek městských částí Prahy se spojilo ve stížnosti na kvalitu služeb společnosti KŽC Doprava na lince S34 mezi Čakovicemi a pražským Masarykovým nádražím. Již v listopadu zaslali dopis na vedení organizátora dopravy Ropid. Od té doby se situace ještě zhoršila.
Důvodem je nasazování vozů řady 810 namísto smlouvou zajištěných nízkopodlažních jednotek 813. „To zásadně snižuje dopravní komfort a atraktivitu linky S34. Žádáme proto o projednání nasazování alternativních nízkopodlažních vozidel,“ uvádí v dopise, který má redakce k dispozici.
Jde o městské části, které linka obsluhuje. „Zejména spoje v 7:20 a v 8:20 z Čakovic jsou v Satalicích zcela přeplněné,“ řekl starosta městské části Praha-Čakovice Jiří Vintiška. Kapacita vozu 810 je menší než jednotky 813, navíc není nízkopodlažní a klimatizovaná.
Ke zhoršení situace došlo po zářijové nehodě, kdy KŽC Doprava přišla o jednu ze dvou jednotek. I když vyšetřování není ukončeno, ke srážce došlo chybou strojvedoucího KŽC Doprava. Zatímco ještě loni po nehodě KŽC Doprava většinou nasazovala vůz 810 pouze na jeden z oběhů, od konce prosince na lince už nic jiného nejezdí. Druhá jednotka zmizela. Důvodem má být přesun jednotky na instalaci ETCS.
Sankce 300 tisíc korun, platba 40 milionů korun
Ropid po více než týdnu v úterý odpověděl na dotazy týkající se neplnění smlouvy společností KŽC Doprava. Podle mluvčího Filipa Drápala sankce za porušení kontraktu dosáhly 300 tisíc korun. V porovnání s roční platbou za provoz na této lince jde o symbolickou částku. Podle smlouvy Praha za provoz zaplatí KŽC Dopravě 40 milionů korun. Pro firmu jde navíc o úsporu, provoz vozů 810 ze 70. a 80. let minulého století je levnější.
Stávající smlouvu uzavíral za Prahu šéf Ropidu Petr Tomčík v roce 2018. Ropid se na jejím základě může dopravce nedodržujícího podmínky zbavit. Podle kontraktu je možné smlouvu vypovědět, pokud pokuty dosáhnou 300 tisíc korun za rok. Již v době současných problémů mezitím Ropid s KŽC Doprava uzavřel další smlouvu na provoz retro linky Pražského motoráčku. Retro provoz zajišťuje přes odpor městských částí dopravce i nyní.
„Smlouvu vypovědět lze, ale jak jistě víte, znamenalo by to přerušení provozu linky S34 do doby nalezení nového dopravce. Pro nás je prioritní provoz linky S34 zachovat, byť v dočasně snížené kvalitě,“ řekl Drápal. KŽC přitom nezajišťuje rozsahem ani vozidly nijak unikátní provoz, například České dráhy mají k dispozici prakticky k okamžitému nasazení volné Regionovy, stejně jako vozy 810.
Linka S34 je aktuálně nejdražší železniční linkou v Praze, za jeden kilometr hlavní město platí 283 korun.