Stará Vindobona se vrátí jako Silva Nortica. Spojí Vídeň s Prahou přes Gmünd

Nádraží České Velenice. Autor: User:My Friend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10823558Nádraží České Velenice. Autor: User:My Friend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10823558

Vlak Silva Nortica bude zpočátku jezdit jednou denně tam a zpět ve všední dny a dvakrát denně o víkendu.

Dlouhodobé volání dolnorakouské vlády po obnovení Vindobony přes Waldviertel dojde letos v prosinci naplnění. Nové spojení Vídně s Prahou přes Gmünd a České Velenice prezentovali rakouská ministryně dopravy Leonore Gewessler, dolnorakouská hejtmanka Johanna Mikl-Leitner a její náměstek pro dopravu Ludwig Schleritzko. Ponese název Silva Nortica. Zavedení nového spoje potvrdily i České dráhy. Od původní Vindobony se bude lišit především větším počtem zastávek, půjde o rychlík.

„Tento projekt je naší srdeční záležitostí, je to velká přidaná hodnota pro celé Dolní Rakousy, a především pro obyvatele Waldviertelu. Dráha Františka Josefa má bohatou historii a tento projekt ji výrazně zatraktivní,“ uvedla dolnorakouská hejtmanka.

Ministryně ochrany klimatu (a dopravy) Leonore Gewessler označila rozhodnutí o obnovení spoje za „skvělý den pro železnici“. „Je za tím hodně symboliky. Před více než 100 lety spojila Vindobona Vídeň s Prahou a Berlínem. Po poslední cestě v roce 1996 nyní opět nabídneme přímé spojení po Dráze Františka Josefa,“ uvedla.

Vlak Silva Nortica má podle ní zpočátku jezdit jednou denně tam a zpět ve všední dny a dvakrát denně o víkendu. Od roku 2025 pak má jezdit dvakrát také ve všední dny. Celková doba jízdy z Vídně do Prahy bude kolem pěti hodin, postupně se má zkracovat. Rakušané plánují na řadě míst vylepšení Dráhy Františka Josefa, na české straně se chystá elektrifikace úseku z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic.

„Na vlaky nasadíme naše moderní klimatizované soupravy. Ve vlaku bude také bezbariérový vůz upravený pro cestování osob na vozíku nebo vozy s místy pro uložení jízdních kol a cestující budou mít k dispozici i další služby, které v našich moderních rychlících nabízíme,“ sdělil člen představenstva ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Podle něj účelem není pouze propojení Vídně s Prahou, ale také propojení regionů na trase. Vlak bude zastavovat například v Benešově, Olbramovicích, Táboře, Soběslavi, Veselí nad Lužnicí, Třeboni, Suchdole nad Lužnicí, Majdaleně a Českých Velenicích. V Rakousku budou pokračovat do Gmündu (NÖ), Schwarzenau, Sigmundsherbergu a dalších míst, jízdu bude končit na nádraží Františka Josefa ve Vídni. Kvůli neelektrifikovanému úseku mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi jsou na trase plánované dvě výměny lokomotiv.

Tagy Rakousko Silva Nortica Vindobona
205 komentářů