Dopravci Železnice Železniční průmysl

Stadler získal první zakázku na nové lokomotivy Euro 6000

Lokomotiva Stadler Euro 6000. Foto: Alpha Trains
Lokomotiva Stadler Euro 6000. Foto: Alpha Trains

Španělský nákladní dopravce Captrain España patřící francouzským státním drahám SNCF podepsal s leasingovou společností Alpha Train kontrakt na dodávku až 21 nových elektrických šestinápravových lokomotiv Stadler Euro 6000. Captrain se tak stane prvním zákazníkem nové lokomotivy, která se bude vyrábět v někdejším závodu Vossloh ve španělské Valencii.

Podpis smlouvy oznámila společnost Alpha Trains v tiskové zprávě.  Kontrakt počítá s jedenácti lokomotivami a opcí na dalších deset kusů. Pět z těchto lokomotiv bude mít normální rozchod 1435 mm pro dopravu mezi Španělskem, Francií a Lucemburskem. Ostatních šest lokomotiv bude na rozchod 1668 mm, který je na většině území Španělska. Z počátku mají jezdit hlavně mezi městy León a Asturias.

Lokomotivy mají být dodány do druhé poloviny příštího roku. Mají být schopny táhnout vlaky o hmotnosti až 1800 tun pod různými napájecími soustavami.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Os5600

No tohle je mašina! Šest náprav se začíná opět pomalu vracet na koleje. To je dobrá zpráva.

Kubrt

Šest náprav z evropských kolejí nikdy neodešlo 😉

Jiří Kocurek

Jak píše Kubrt. Ve Švýcarskou jsou šestikoláky stále nepostradatelné.

Mirek111

No, na 6 náprav, nová mašina a jen 1.800 tun… Hm, před 30 lety řada 121,122,123 v klidu zvládaly dráhu, co měla 2.500 tun…

Kubrt

Klíčová slova: rychlost, stoupání.

X 1

Žel. trať Leon (León) – Gijon (Asturias)
Po staré trati sklon přes 45 promile.
Po nové ( hlavně úpatní tunel) max23 promile.
Pyrenejský rozchod 1668mm.

Mirek111

No, aby na to jednak, měli vozy a pak, to stoupání….Myslíte, že dá, stoupání podobné, jako je do Mostů u Jablunkova s zátěží těch 1.800 tun bez postrku??
Řekl bych, že si ani neškrtne….

Rypal

Tech 1800 tun dostaneme i na Spicak bez postrku. Jablunkov ma o cca 3 promile min. Spis 2200 tun. musel bych nastartovat velke Pc, pak bych Vam to rekl presneji.

Mirek111

Pomalu s tím….131 jsou velmi silné mašinky a mají i při menší hmotnosti v tomto ůseku, šestikolo na prdeli ( asi ne, jen tak, pro nic, za nic, řekl bych )

Bubák 2003

Bych si dovolil….
Čadca-Čadca st.hr(km288.400)
121 ……..850t
ET22/182…1100t
ET41/131…1600t
193/383….1300t
Vše v T4🚂

Kubrt

Ta zakázka měla nějaké zadání (my ho konkrétně neznáme), Stadler se přihlásil a uzavřel smlouvu, tak snad ví, co dělaj. Jak se jim to povede ukáže až provoz těch lokomotiv.

Mirek111

Souhlas, uvidíme, a čas, ukáže… Jen těch 1.800 tun, se asi nejen mě, zdá, dost málo ( na novou mašinu o 6 nápravách nemluvě )

Kubrt

Tak znova – údaj 1800 tun je bezcenný, když se nedoplní údajem o sklonu tratě a požadované rychlosti toho vlaku. Patrně rozhodný sklon udal X 1 (23 promile), žádanou rychlost nevíme, ale je to trať se smíšeným provozem, takže to může být v tom rozhodném úseku třeba 90 km/h (určitě ne 40). Mě se to málo nezdá, do takového krpálu když ten vlak má nějak slušně frčet.

Mirek111

Neznám to tam, tak nebudu dál psát něco, o čem nemám šajn, ale, snad tam nejsou někteří Dispečeři, jako u nás, kde v klidu nechá do kopce rozjíýdět vlak o 3.000 tunách a za chvilku volá, proč to jede, jen 50 – sátkou, že za prdelí mám EC -čko….

Jiří Kocurek

heavy freight trains (over 1800 gross tonnes) in the Mediterranean Corridor railway line in Spain, currently under construction in standard gauge. … mixed high-speed passenger and heavy freight trains railway line.

V EN originále píšou „přes 1800 tun“ a že to nesmí zavazet vysokorychlostním vlakům.

Co vede člověka k tomu, aby si musel pomoct nepřesným (záměrně?) překladem, když chce z konstruktérů dělat hlupáky.
Aniž by uvedl parametry tratí, na kterých srovnává tonáž. Díky všem, kteří to udělali za něj.

Jiří Kocurek

Tak pardon, ono je to blbě i v článku. 🙁

Kkarel

Neměl by tu někdo odkaz na technické parametry?

Kubrt

Ono je to hodně čerstvé, tady https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/launch-customer-orders-euro-6000-six-axle-electric-locomotives/56893.article je alespoň výkon. Konstrukčně to bude EuroDual bez dieselu.

František Plášek

Přesně tak. Jak píšete. Je to uvedeno i v tom článku.

Tonda Sehnal

Detailní info v posledním vydání ŽM.

Míla

…až 1800 tun? Tak málo? Není to překlep?

Kamil

Ne, slušný nákladní vlak, pane.

František Plášek

Ne pane…..slušný nákladní vlak začíná na 2100-2200 brutto…. 🙂

Y.K.

Do jakého stoupání, jakou rychlostí?

Míla

…do 1000t to je sranda vlak, ke 2000t už to je pěkný náklad, nad 2000t začíná umění, zvlášť mimo suché koleje a roviny…
Tak parametry lokomotivy byly asi nastavený na 1800t, 2000km v kuse a udržet tempo. Pak to chápu.

Rado

V tlačovej správe je uvedené „over 1800 gross tonnes“, čo by malo byť viac ako 1800 ton brutto.

Kubrt

1800 tun po rovině a nevalnou rychlostí utáhne i kocour; u toho údaje 1800 t chybí informace o stoupání a požadované rychlosti.

K.S.

Přesně tak.

František Plášek

Překlep to nebude. Níže je uvedený odkaz na článek z Railway Gazette. Těch 1800 brutto je zmíněno v souvislosti se Středozemním koridorem. This enabled the design of a locomotive that would allow the haulage of heavy freight trains of more than 1 800 gross tonnes on the 1 435 mm gauge Mediterranean Corridor currently under development. This corridor will feature three different electrification and three signalling systems, while the combination of fast passenger and heavy freight trains will impose ‘very demanding’ operational constraints, Alpha Trains said. Koridor neznám, ale v kombinaci rychlé osobní dopravy a „těžkých“ nákladních vlaků bych viděl… Číst vice »

ene bene

Upozornění pro redakci: „standard gauge“ se do češtiny překládá jako „normální rozchod“ a to i v případě, že se překladateli zdá slovo „normální“ příliš normální, zatímco „standardní“ zní vznešeněji a zdeúředněji.

Filip

Prispevek bude za chvilku smazan,opravuje Suru 😀

Radim

Ano ano, i v učebnicích a odborné literatuře se mluví o „normálním rozchodu“ 1435 mm.

Jan

Je snad nějaký významový rozdíl mezi slovy „normální“ a „standardní“…? : D

Mýval

Myslím, že jo. Standardní podle mě odkazuje na to, že nějaká věc byla standardizována např. papír A4.
Normální znamená, že ta věc tak nějak spadá do očekávaných parametrů s ostatními věcmi daného druhu. Např. normální člověk. (Určitě bych nikdy neřekl „standardní člověk“)

No a když tady mluvíme o té železnici, tak tahle věc podle mě patří do „standardní“.

Radim

Významově je samozřejmě pochopitelné i slovo „standardní“, avšak rozšířené a v naprosté většině používané je v ČJ spojení „normální rozchod“.

liberal shark

Standardní – co odpovídá nějakému (španělskému) technickému standardu, normální – to co je v daném (evropském) kontextu běžnou normou.

...

Nebyla by lepší v uspořádáni Bo’Bo’Bo‘ ?

Kubrt

V řadě zemí nemají z třínápravových podvozků takovou obsesi jak na postČSD. Soudobé podvozky mají lepší chodové vlastnosti, než ty z rakaní a sergejů.

K.S.

*fóbii.

Frantisek

Vida. Vubec by me nenapadlo, ze Spanelsko muze mit dominantni jiny rozchod nez bezny evropsky …

Jan

Stejně tak Portugalsko nebo třeba Irsko používá jiný rozchod.

ene bene

Jojo, to jsou opravdové široké rozchody, ne jako v Rusku, kde se to liší jen o pár centimetrů.

Kamui

Jo, u nás je normální rozchod, v exSSSR široký, a ve Španělsku širší než široký.

K.S.

Pfff… banda úzkokolejkářů toto… Brunelův, to je teprve rozchod.

kubi

A zvlášť výborná je hranice Finské (carský rozchod) a Ruské (sovětský rozchod) 🙂

Kubrt

Já bych to spíš formuloval tak, že na Pyrenejském poloostrově je dominantní historický rozchod 1668 mm, lokálně doplněný 1000 mm sítěmi. 1435 se tam dostalo až s výstavbou VRT tratí.

Ketchup1970

Válka , nebo její hrozba . Ta udělá tuto drobnost . Kromě jiných faktorů .