Železnice Železniční průmysl

Stadler postaví nové vlaky na míru pro švýcarsko-italskou Centovallibahn

Nové vlaky od Stadleru pro Centovallibahn, vizualizace. Pramen: Stadler
Nové vlaky od Stadleru pro Centovallibahn, vizualizace. Pramen: Stadler
Kromě úchvatných výhledů je trať zajímavá i metrovým rozchodem

Švýcarský výrobce vlaků Stadler získal zakázku na osm nových elektrických jednotek pro horskou železnici na švýcarsko-italském pomezí Centovallibahn. Objednal si je místní dopravce Ferrovie Autolinee regionali Ticinesi (FART).

Zhruba padesátikilometrová trať spojuje italské městečko Domodossola se švýcarským Locarnem. Kromě úchvatných výhledů je zajímavá i metrovým rozchodem, zakázku proto u Stadleru obstará divize specializující se na výrobu vlaků na míru. Její celkový objem je 94 milionů franků (cca 2,27 mld. Kč).

Nové jednotky nahradí v regionu Tessin (Ticino) starší vlaky koncem roku 2023, kdy trať oslaví sté výročí. Čtyři nové vlaky určené pro přeshraniční dopravu budou čtyřčlánkové, druhá polovina série bude mít tři články. Kratší jednotky budou sloužit pouze na švýcarské straně.

„Jsme hrdí na to, že můžeme stavět nové vlaky pro Centovalli. Vývoj a výroba vozidel na míru je a zůstane jedním ze stěžejních zaměření společnosti Stadler,“ uvedl André Kurmann, který má ve firmě na starosti prodej vlaků na míru.

Regionální jednotky budou dlouhé 49 metrů, mezinárodní jednotky 63 metrů. Třídílné jednotky nabídnou místo pro 264 cestujících (106 sedících), do čtyřdílných se vejde 343 cestujících (141 sedících).

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alexandr Mikulka

Co je tak zvláštního na metrovém rozcohdu, zejména u švýcarského výrobce?

jan

Sranda jak na výjezdu mají na regionální dráze dlouhý tunel na regionální dráze. Pod městem. S výhybnama. Takové metro. Na nádraží. To kdyby tady někdo řekl, že chce na regionální dráze metro. Tak si budou klepat na hlavu.
Viz Nový Jíčin. Tam to radši zrušili.

xyz

K Centovalli – tedy „Dráze sta (pozn. bočních a touto dráhou tedy překlenovaných) údolí“ – vypíchnu jednu další zajímavost – trať původně vedla ulicemi Locarna až do přednádražního prostoru tamního hlavního nádraží. V roce 1990 však byl zprovozněn nový tunel, do kterého byla trať přemístěna; pouliční vedení tratě bylo poté zrušeno. Tetička Wikipedie o stavbě tohoto tunelu praví: https://de.wikipedia.org/wiki/Centovallibahn „Statt der veranschlagten 38 Millionen Franken, verschlang der Neubau um die 130 Millionen Franken.“ Neboli – stavba tunelu se nakonec prodražila na téměř 4násobek (!) původně plánované částky (srov. s různými tvrzeními typu „něco takového se může stát jen u nás;… Číst vice »

xyz

** Pardon, je to jen něco přes 3násobek původní ceny (přehléd jsem, že šlo o prodražení „jen“ na 130 mil. CHF, četl jsem chybně 150 mil. CHF).

Martin Chovanec

Stadler taky letos od března do října dodá nové vlakotramvaje pro nedalekou úzkorozchodnou železnici FLP (Ferrovia Lugano Ponte Tresa). Ta se má v příštích letech provrtat až do centra Lugana, odkud bude pokračovat jako tramvaj po městě (po tom co si tramvaje před lety zrušili)

Tomáš Záruba

Zrovna Centovalli mi (ve švýcarském kontextu) tedy nějak „úchvatná“ ve smyslu přírodních scenérií úplně nepřijde. Asi nejzajímavější na ní je kontrast mezi podobou vesnic v I a CH. 🙂

xyz

Nejen v podobě vesnic, ale i v podobě četnosti vlakových spojů. 🙂

Martin Chovanec

Já ji bral jenom jako zkratku když jsem chtěl do Vallais

Martin Chovanec

*Valais

Tomáš Záruba

Jsem nicméně ochoten připustit, že zčásti za to může přímé srovnání v rámci typického projížďkového okruhu „Lötschbergem tam a Gotthardem zpět“, kde jsou jednak hezčí věci, jednak „méně uspávací“ tempo a bez vlivu nebude ani kombinace pomalé jízdy „tramvají“ a vyšší teploty na jihu (a v nižší výšce), což u mě vždy vedlo k jakési dočasné nepohodě z projížďky právě na té Centovalli. Párkrát jsem se pak vyloženě těšil, až z toho v Locarnu vylezu. Možná, kdybych to jezdil „z Milana do Domodossoly, a z Bellinzony zpět do Milana“, tak bych to viděl jinak, kdo ví. Je fakt, že trochu… Číst vice »

xyz

Právě – může záležet na úhlu pohledu. Z mého zpětného pohledu, největší efektivita prožitku z jízdy vůči času jízdy by byla jen při projetí švýcarského úseku, tzn. Locarno – Camedo (vedeném vysoko nad roklí).

Ale i ten úhel pohledu při 2,5h jízdě po celé Centovalli je ošidný. Dá se pak namítnout – jízda sezónním vlakem ve Švédsku z Gällivare do Östersundu (jediný pár spojů na té trase, vedený jen 2 měsíce v roce), která trvá asi 13 hodin na trase přes 700 km, je nevídaným zážitkem, nebo zdlouhavý opruz? 🙂

Dispečer

Jel jsem tam poprvé někdy pred 25 roky, ten kontrast mezi CH a I byl úžasný… v první stanici v Itálii vylezl z kozího chlívku fousatej strejda ve vytahaném svetru, zamával červenými trenkami a jeli jsme dál… a dojeli jsme 😊

jan

Je, tam nebude TSI na 160? Jak bez toho vůbec můžou žít?

Jiří Kocurek

Asi proto, že to je úzkorozchodná dráha, na které se nejzdí 160. Narozdíl od koridoru, kam se např. Regishark občas podívá i s cestujícími.

Jiří Kocurek
Pája

Žralok ve Zlíně? Bejvávalo…. Teď je to Regionova 😕

xyz

Úzkokolejek izolovaných od celostátní sítě (+ možná je podmínkou i neexistence nákladní dopravy na té úzkokolejce?) se TSI netýká ani ve Švýcarsku, ani v jiných zemích (viz i např. Rakousko a nasazení tramvají na trať z Gmundenu do Vorchdorfu po jejím propojení s gmundenskou městskou tramvajovou tratí).

Bez ohledu na předchozí: ve Švýcarsku údajně jsou některé normy prý o něco mírnější, mj. jsem četl zmínku o vztahu „tunel nad 5 km = mj. nemožnost přepravovat nákladní vlaky s nebezpečnými komoditami“, což prý platí pro některé/všechny (?) země EU, nikoliv však (v EU neležící) Švýcarsko.

Twix

Jak moc to je „na míru“ třeba oproti jednotkám Alvra a Capricorn, které Stadler dodal RhB, rovněž na metrový rozchod? Jinak na Centovallině mám pocit že nové vlaky kupuje vždy švýcarský dopravce a ten italský je pak někdy převezme jako ojeté.

P. K.

Budou to tak unikátní jednotky, jako jsou v Romandii SURFy unifikované 😉

Pe.tr

Jak unifikace tak i flexibilita výrobků při vysoké kvalitě .

xyz

„italské městečko Domodossola se švýcarským Locarnem“ Kde ono „městečko“ má 18 tis. obyvatel, zatímco „neměstečko“ Locarno má jen 14,7 tis. obyvatel (pravda, přispívá k tomu i jeho „úzce vymezený“ katastr, kdy paradoxně ani locarnské hlavní nádraží není umístěno v katastru Locarna). 🙂 „Nové jednotky nahradí v regionu Tessin (Ticino) starší vlaky koncem roku 2023“ Vypíchnu, že dosavadní jednotky mají stahovací okna, tzn. kdo se chcete kochat výhledy z otevřeného okna, máte čas do konce roku 2023. Mimochodem, už dnes platí, že na části přeshraničních vlaků jezdí jiné – a to panoramatické – vozy než na všech vnitrošvýcarských + zbylé části… Číst vice »

libcha

Dovolím si přidoplnit, že zatímco stárnoucí jednotky s vámi zmíněnými otevíratelnými okny jezdí pravděpodobně na vnitrovýkonech, celou trasu projíždějí „panoramatické“ vozy s českou stopou.

xyz

Však viz můj poslední odstavec – přinejmenším na části mezistátních spojů jezdí – či přinejmenším v „mnou navštíveném“ roce 2018 jezdily – právě ty starší jednotky se stahovacími okny, i dle aktuálně platného jízdního řádu jsou panoramatické vozy inzerovány jen u části mezistátních spojů.

Twix

Já myslím že už když jsme tam byli v roce 2009, otevírací okna byla snad jen na prvních dvou mezistátních vlacích, co ráno jely z Locarna, jinak vesměs vnitro. „Rakvičky se šlehačkou“ se škodováckou výzbrojí jsme pak potkali až někde za čárou při křižování. Navíc otevírací okna jsou u těch starších jednotek pouze na koncích vozu, jinde ne.

Tomáš

Já myslím, že zážitek z roku 2009 už není vůbec relevantní.

xyz

** Podíval jsem se na své fotky pořízené na Centovalli při mé cestě v létě 2018 a je to asi celé složitější (resp. pravdu máme do určité míry oba), protože (přinejmenším dle označení dopravce + dle vlaječek na čelech vozidla) část jednotek téhož typu je v majetku švýcarského dopravce (FART), část v majetku italského dopravce (SSIF). Tzn. je možné, že z těch starších jednotek jezdí přes hranice jen jednotky SSIF, nikoliv jednotky FARTu. Nicméně tento článek hovoří o obnově vozového parku firmy FART, tzn. po roce 2023 budou přes hranice jezdit jednotky v majetku švýcarského dopravce namísto dosavadního vedení jednotek… Číst vice »

Martin Chovanec

českou stopou, můžete to rozvést prosím?