Stadler dodá další jednotky pro úzkokolejku s nezvyklým rozchodem 891 milimetrů
Jednotka X15p pro Roslagsbanan. Foto: Stadler Rail

V provozu nahradí jednotky z minulého století.
V provozu nahradí jednotky z minulého století.
Škoda, že tady nikde nemáme 891 mm, mohli jsme mít ojeté elektrické jednotky.
Pojezd by asi bylo možné i mírně přerozchodovat (Stadler by to určitě dokázal) – možná třeba i na metrový rozchod, ale ani ten tady nemáme, když tramvaj V Liberci zbytečně (a hloupě) předělali. Teoreticky by se to však mohlo hodit Slovákům do Vysokých Tater, případně do Bratislavy jako „pseudovlakotramvaj“, kdyby si tam vymysleli nějaké spíše příměstské tratě pro rozšíření tramvajové sítě.
Vozidlá jazdia pod jednosmernou sústavou s napätím 1500 V. Takže do Bratislavy určite nevhodné a pre TEŽ relatívne nedávno rozšírilo vozový park o hybridné zubačky, ktoré vedia jazdiť aj na adhéznej časti siete. Ak TEŽ niečo potrebuje, tak je to modernizácia tratí, aby sa mohlo jazdiť rýchlejšie a hlavne častejšie. To znamená opraviť trate, podľa možnosti „narovnať“ oblúky aby sa zvýšila rýchlosť, obnoviť a doplniť výhybne, zmodernizovať riadenie, atď.
Tak ještě 11 kV 15,7 Hz a 20 kV 60 Hz – přepínatelnou Hrbatou, budem si hrát v Rudné na Sapporo.
Já jsem to psal především jako „hec“ = menší provokaci (hlavně pokud jde o tu Bratislavu), ale asi to z toho textu nebylo už na první pohled dost zřejmé: je mi jasné, že v běžných zemích to jako „ojetiny“ kupovat nikdo nebude, leda by už měl nebo chtěl postavit nové tratě a napájení adekvátních parametrů – takže novou šanci by ta vozidla mohla dostat snad někde v Jižní Americe, v Africe nebo možná i v Asii, ale i tam asi už upřednostňují zcela nová vozidla i obvyklé další parametry železničních systémů. Ostatně i případné „přerozchodování“ by pochopitelně bylo asi nejsnazší… Číst vice »
Když se koukám na fotky těch vozů se zaměřením na podvozek, tak si tím snadným přerozchodováním na 1000 mm nejsem jist. Ale stejně je to jen taková šototeorie, reálně ty vlaky v našich končinách nemají šanci se uplatnit.
Přerozchodování by samozřejmě znamenalo kompletní výměnu podvozků, protože rozdíl rozchodů 11 cm není totéž jako rozdíl třeba mezi 760 mm a 750 mm – ale je otázka, zda třeba i s něčím takovým počítala ta vozidla už při konstrukci a výrobě. Já jsem to všechno ovšem stejně považoval spíš jen za „hec“ – i když třeba v případě možné výměny podvozků dokonce pro normální rozchod by to mohla být jednotka použitelná třeba na „Bechyňce“.
Stačí předělat a zadratovat JHMD a pohoda. Sfdi už se třese 😁
Pokud se týká ceny – o jaké „franky“ se jedná?
Samozřejmě západoafrické.
Dodavatelem je švýcarská firma a Švýcarský frank je z dnešních franků asi jediný relevantní pro mezinárodní obchod.
Já taky přemýšlel, jakými franky se ve Švédsku platí, tak už to chápu.
Šírka 2,75 metra (staré jednotky boli 2,6 metra). Konštrukčná rýchlosť 120 km/h. Keby aj jazdili iba 80 km/h, stále je to dosť.
ERRATA: Prevádzková rýchlosť je 100 km/h, práve som si to pozrel. Staré vozne mali maximálku 80 km/h. Jazdiť 100 km/h s vozidlami širokými 2,75 metra na rozchode 891 mm si vyžaduje inú kvalitu. Trate aj vozidiel.
2,9m, až 130 na 1000mm, jel jsem tím… Trochu to hází ale to je tím, že ta trat ma být po dostavbě Shinkansenu zrušena…
https://en.wikipedia.org/wiki/787_series_(JR_Kyushu)
Rozchod 891 mm byl ve Švédsku standardem pro úzkokolejky, ve starých míràch to byly 3 švédské stopy. Byl použit na několika desítkách kratších i delších tratí, Roslangsbanan je z nich poslední v běžném provozu (i když ta síť byla původně větší), pár je muzejních a většina byla zrušena.
Soustava tratí původně- mimo přepravy lidí- zajišťovala zásobování Stockholmu zemědělskými komoditami. Město se postupně rozšiřovalo, nákladní automobilová doprava převzala postupně tuto vozbu, ale to rozšíření města ji zachránilo. Ty staré soupravy na první pohled vypadaly jako starší soupravy pražského metra.