Srdce L-410 oslavilo padesátku, nástupce československého motoru se vyrábí dodnes

Motor byl kompletně vyvinut v Československu. Odborníci z letňanského Avio Aero je stále dokáží opravit a poskytnout servis.
Své kulaté 50. narozeniny oslavil před pár dny legendární československý turbovrtulový motor M601. Dodnes jej v dalších modifikacích vyrábí a servisují v závodě Avio Aero v pražských Letňanech.
V minulosti létal mimo jiné na tradičních Zlín Z-37 „Čmelácích“ a dnes jeho následovník, motor série H, pohání i kunovické letouny L-140.
Motor byl kompletně vyvinut v Československu a dodnes je plně vyráběn v Praze ve verzi H, přičemž i předchozí verze dokážou odborníci z Avia Aera stále opravit a poskytnout jim nezbytný servis – jako jediní na světě. Navíc tak činí po dobu celých 50 let.
Počátky vývoje motoru M601 sahají do roku 1959, byl určen pro letouny s kapacitou do 19 cestujících. Konstruktéři, kteří jej vyvinuli, dodnes žijí. První prototyp motoru byl dokončen v roce 1967, jako zkušebna pro testování nové pohonné jednotky posloužil upravený letoun Il-14, na němž byla „šetsetjednička“ zavěšena pod čumákem.
V listopadu 1973 vzlétlo v rámci testování s motorem M601 první letadlo L-410. První turbolety přitom používaly kanadské motory PT-6 (tyto verze poznáte kulatými výfuky), ale v plánu bylo osadit L-410 do budoucna motory československými.
Certifikaci od Československé letecké inspekce získal motor M601 přesně 29. dubna 1975. Šlo o verzi M601A, která poháněla letouny L-410M. Jeden z prototypů je k vidění i u Leteckém muzeu v Kunovicích a jde o jediný vystavený letoun ve verzi M v Česku.
První verze motoru M601-A bylo vyrobeno celkem 364 kusů. Jejich prvním uživatelem bylo s letouny L-410M československé vojenské letectvo. Do začátku 90. let bylo vyrobeno přes 4 000 kusů motoru M v různých modifikacích.
„Motory z této rodiny se vyrábí dodnes. Po odkupu společnosti Walter americkým gigantem GE jsou jejich moderní verze označovány jako H80. K nim se přidaly také výkonnější jednotky H85, které dnes pohání letouny L-410 NG, a také slabší H75,“ uvedli muzejníci z Kunovic.
Česko je dodnes jednou z několika mála zemí na světě, jehož firmy dokážou vyvinout, vyrobit i modernizovat nejen letecké motory, ale i dopravní letadla jako celek.