Srbové vypsali tendr na vlaky pro rychlost 200 km/h. S šibeničními termíny a Číňany v zádech

Nová jednotka od čínského výrobce CRRC pro Leo Express. Foto: LENová jednotka od čínského výrobce CRRC pro Leo Express. Foto: LE

První vlak by měl dorazit do konce října a zbylé dva do konce letošního roku.

Srbské ministerstvo dopravy vyhlásilo tendr na dodávku nových elektrických jednotek pro trať Bělehrad – Novi Sad – Subotica, která aktuálně prochází velkou modernizací. V soutěži jde o tři jednotky schopné jet rychlostí až 200 km/h. Informoval o tom ekonomický web pro Srbsko a Bosnu a Hercegovinu eKapija.com.

Ačkoliv ministerstvo označuje výběrové řízení jako otevřené, v podmínkách je několik pozoruhodných bodů. Termín pro podání nabídek je stanoven už na 15. března, první vlak by měl dorazit do konce října a zbylé dva do konce letošního roku. Délka jednotky je stanovena na 100 metrů s možnou odchylkou pět metrů, minimální počet sedadel je 300 (± 5). Topení musí být v podlaze a ve stěnách.

Výběrové řízení bylo vypsáno zhruba měsíc poté, co ministerstvo podepsalo s Čínou a tamními firmami (včetně výrobce vozidel CRRC) memorandum o spolupráci v oblasti železničních vozidel. Memorandum mělo mimo jiné stanovit základ „pro potenciální nákup elektrických vlaků pro rychlosti 200 km/h“.

„S vděčností za vše, co Čínská lidová republika pro Srbsko dělá, představujeme toto memorandum o porozumění týkající se vozidel a pokračování intenzivní spolupráce s Čínou. Při této příležitosti bych rád poděkoval za celkovou podporu poskytnutou Čínskou lidovou republikou pro efektivní a včasné provádění projektů dopravní infrastruktury,“ komentoval podpis srbský ministr dopravy Tomislav Momirovič. Na obnově tratě Bělehrad – Novi Sad – Subotica se rovněž podílejí čínské firmy, hotovo má být do konce roku 2023.

„Za poslední dva měsíce jsme na staveništi zaznamenali velký pokrok. Podpis tohoto memoranda otevírá nový prostor pro naši spolupráci v oblasti dopravy. Čína má nejrozvinutější technologii výroby vysokorychlostních vlaků a čínské společnosti jsou připraveny sdílet své špičkové technologie se srbskými partnery,“ uvedl při podpisu dokumentu v lednu čínský velvyslanec v Bělehradě Čen Bo.

Čínské vlaky si objednal i český dopravce Leo Express. Jednotky dostaly obchodní název Sirius a aktuálně se testují na okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích. Vlak pro Leo Express je dlouhý 111,2 metru a pojme 300 osob. Maximální rychlost je 160 km/h.

Tagy Čína Srbsko Top trať Bělehrad - Novi Sad - Subotica
148 komentářů