egoe-plus
Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Srbové vypsali tendr na vlaky pro rychlost 200 km/h. S šibeničními termíny a Číňany v zádech

Nová jednotka od čínského výrobce CRRC pro Leo Express. Foto: LE
Nová jednotka od čínského výrobce CRRC pro Leo Express. Foto: LE
První vlak by měl dorazit do konce října a zbylé dva do konce letošního roku.

Srbské ministerstvo dopravy vyhlásilo tendr na dodávku nových elektrických jednotek pro trať Bělehrad – Novi Sad – Subotica, která aktuálně prochází velkou modernizací. V soutěži jde o tři jednotky schopné jet rychlostí až 200 km/h. Informoval o tom ekonomický web pro Srbsko a Bosnu a Hercegovinu eKapija.com.

Ačkoliv ministerstvo označuje výběrové řízení jako otevřené, v podmínkách je několik pozoruhodných bodů. Termín pro podání nabídek je stanoven už na 15. března, první vlak by měl dorazit do konce října a zbylé dva do konce letošního roku. Délka jednotky je stanovena na 100 metrů s možnou odchylkou pět metrů, minimální počet sedadel je 300 (± 5). Topení musí být v podlaze a ve stěnách.

Výběrové řízení bylo vypsáno zhruba měsíc poté, co ministerstvo podepsalo s Čínou a tamními firmami (včetně výrobce vozidel CRRC) memorandum o spolupráci v oblasti železničních vozidel. Memorandum mělo mimo jiné stanovit základ „pro potenciální nákup elektrických vlaků pro rychlosti 200 km/h“.

„S vděčností za vše, co Čínská lidová republika pro Srbsko dělá, představujeme toto memorandum o porozumění týkající se vozidel a pokračování intenzivní spolupráce s Čínou. Při této příležitosti bych rád poděkoval za celkovou podporu poskytnutou Čínskou lidovou republikou pro efektivní a včasné provádění projektů dopravní infrastruktury,“ komentoval podpis srbský ministr dopravy Tomislav Momirovič. Na obnově tratě Bělehrad – Novi Sad – Subotica se rovněž podílejí čínské firmy, hotovo má být do konce roku 2023.

„Za poslední dva měsíce jsme na staveništi zaznamenali velký pokrok. Podpis tohoto memoranda otevírá nový prostor pro naši spolupráci v oblasti dopravy. Čína má nejrozvinutější technologii výroby vysokorychlostních vlaků a čínské společnosti jsou připraveny sdílet své špičkové technologie se srbskými partnery,“ uvedl při podpisu dokumentu v lednu čínský velvyslanec v Bělehradě Čen Bo.

Čínské vlaky si objednal i český dopravce Leo Express. Jednotky dostaly obchodní název Sirius a aktuálně se testují na okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích. Vlak pro Leo Express je dlouhý 111,2 metru a pojme 300 osob. Maximální rychlost je 160 km/h.

148 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

„S vděčností za vše, co Čínská lidová republika pro Srbsko dělá, představujeme toto memorandum o porozumění týkající se vozidel a pokračování intenzivní spolupráce s Čínou. Při této příležitosti bych rád poděkoval za celkovou podporu poskytnutou Čínskou lidovou republikou pro efektivní a včasné provádění projektů dopravní infrastruktury,“ komentoval podpis srbský ministr dopravy Tomislav Momirovič.

Jojo, to je jedna z podminek Ciny, vdecnost a propagace, ja bych to ze sebe nevysoukal, takovou vetu… stydel bych se…

Kosmik

Mne vychází ze tam skončí ty jednotky od Lea.

Jussi

Četl si ten článek? Leošovo jednotky jsou (i s povolenou odchylkou) o víc než 6 m delší a jezdí krapet pomaleji…

Jiří Kocurek

Tak tohle není soutěž, to je maškaráda. Vůbec se nedivím Slovincům, že stavějí druhou kolej z Koperu do Divače a už vůbec se nedívím Maďarům, že s nimi spolupracují a pomáhají to financovat. V takovémhle prostředí, jak popisuje článek, se normálně fungovat nedá.

MLB

Pokud se dodělá na podobnou rychlost i úsek Budapest-Kelebia, bude to na téhle relaci fantastické zrychlení. Ještě před pár lety tam vlaky jely půl dne, což bylo na té absolutní rovině celkem frustrující… 🙂 Nicméně pořád tam zůstává velký blocker v podobě schengenské hranice s nepředvídatelnými zpožděními v čase kontroly. Nakonec to zdržení na hranici může být podobně dlouhé jako zbytek cesty, což je teda pro osobní dopravu dost šílené.

Marcel Štancl

Srbsko by mělo být v schengenu do 2 let.

MLB

Zdroj?

Martin V.

Štanclova touha?

SP45-116

Srbsko i Kosovo? Lol.

Jan

Dokud se nedořeší „kosovský problém“, tak to fakt nehrozí… 😀

Filias

To zdaleka nestojí jen na Kosovu. I Chorvati by mohli vyprávět.

Xaver

Ne, opravdu nemělo. Příště, než napíšete nějakou blbost, tak ti to ověřte 😉

Jan1203

Trochu se obávám, že na maďarské straně trati (i přes podepsané memorandum) bude motivace pro výraznější modernizaci o dost slabší. Zaprvé, výchozí stav byl přecejenom lepší než na srbské straně, pro výluky je možno užít bypass přes Cegléd (elektricky a bez úvrati), což pro nepříliš frekventovanou nákladní dopravu může dostačovat. Ale hlavně, na dané trati neleží žádné významnější město.

MLB

Souhlas. Pro Srbsko má ta trať o dost větší význam.

Marcel Štancl

Budapest Kelebia je už rozhodnutá bude to dělat stejná firma na 200 km/h jako Bělehrad – Subotica akorát se neví jesatli se začne dřív Budapest – Kelebia nebo Bělehrad – Niš , kde EU dřív odklepne peníze?

TPal.

Trošku nerozumím místnímu naštvání ohledně toho, že čínská firma pravděpodobně vyhraje výběrové řízení. Ano, taky bych preferoval evropského výrobce, ale CRRC se za ta léta vypracovalo velmi nahoru a myslím, že jejich rychlovlaky patří ke světové špičce. Je to tržní prostředí.

Osobně bych v Číně žít nechtěl. Nicméně nevidím nic špatného na tom, že čínská firma dodá kvalitní produkt. Byť samozřejmě že fandím Stadleru.

Lukáš F.

Nejspíš to není naštvání z toho, že vyhraje čínská firma, jako z toho, že to výběrové řízení je zjevně napsané na míru. To snad ani v takovém bordelistánu jako Srbsko není legální.

X 1

No, pokud by v zadání byla patřičná šířka dveří, tak Škodovka by toho šla.
🙂

Martin V.

Já se spíš divím, proč Srbové pořádají „veřejnou soutěž“, když dopředu vědí, co chtějí. Proč si to od Číňanů nekoupí napřímo? Až si budu za své peníze kupovat auto, taky si vyberu, co se mi líbí a nebudu pořádat veřejné soutěže.

vagonář

A proč zrovna Stadleru, pracujete tam?

bently

Protože jde o standardního evropského výrobce, zaměstnávajícího na kontinentě tisíce lidí a stavějícího svůj úspěch na vlastním vývoji a standardním konkurenčním boji? Za mě to na fandění Stadleru proti tomu čínskému monstru řízenému státem a vysrostlém na krádeže know-how stačí 🙂

vagonář

To beru, já to bral tak nějak obecně, fandil bych radši českému výrobci, i když v tomto řízení nefiguruje. Díky za odpověď.

vagonář

Nemám nic proti Číně jako takové, je to krásná země, ale ten systém je prostě nepřekousnutelný.

PETR

Dívejte, ono je rozdíl řídit miliony obyvatel a miliardu obyvatel. To 1).. a za 2) EU a Západ se do stejného systému pomalu ale jistě sune taky. Viz korona pasy.. Velký bratr nezná bratra..

Xaver

Já bych vám poradil se naučit rozlišovat. Nebo si případně víc nastudovat reálie současné Číny.

TPal.

Nene, jenom osobní sympatie k evropským výrobcům vlaků. Ale když vyhraje CRRC, tak se zlobit nebudu. Uživatel „bently“ to popsal vcelku trefně. 🙂

Jiří Kocurek

Tohle je nepěkně pokřivené tržní prostředí. Normální soutěž vypadá jinak.

Lukáš

Což u nás ve veřejné dopravě vůbec neznáme, že.

Daniel Mach

„Čína“ a „kvalitní produkt“ je trochu protimluv. Jedinou kvalitní věcí, kterou Čína s „úspěchem“ vyexportovala do celého světa, je covid-19, ale o tento produkt nikdo nestál. Pokud chce ale Srbsko v roli čínského vazala nahradit Albánii, proč ne. Je to jejich volba.

Jaaa

Tak Srbsko je už je veleznámé jako trojský kůň Číny.

A že je toto VŘ cinknuté? To je naprosto evidentní.

Stejně jako bylo evidentně cinknuté nesmyslné rozhodnutí o zrušení bělehradského hlaváku a jeho nahrazení odsunutou stanicí kdesi mimo.

Srbsko jako celek je krásným příkladem toho, jak by fungovala ČR, kdyby nebyla svázána právním a ekonomickým rámcem EU.

Člověku z toho jde mráz po zádech.

bently

Asi je zbytečné být tak melodramatický, ale část pravdy samozřejmě máte. V podobných případech je dobře vidět, jak je pro malý národ důležité být součástí nějakého většího ekonomicko-vlivového celku, jinak si vás různé mocnosti podají k večeři.
Na některých srbských serverech se v otázce tohoto tendru objevuje jako uchazeč ještě Stadler, tak uvidíme…

Jan

Upřímně řečeno, taky mi vadí že v Bělehradu zrušili původní historické hlavní nádraží, které bylo krásně v centru. Nicméně rozhodnutí o výstavbě nového nádraží (Beograd-Centar) padlo už na přelomu 60. a 70. let 20. století. To že bylo uvedeno do provozu až v roce 2016 je už věc jiná… 😀 Mluvit však v tomhle případě o „cinknutí“ mi přijde poněkud sporné… 😀

Jaaaa

Ale no tak. Zvrácené komunistické vize o moderní dopravě známe i od nás.

Snahu „soukromých developerů“ se na těchto přežitcích komunismu zaháčkovat a protlačit je za každou cenu od nás známe taky.

Případ bělehradského hlaváku je přesně tímto případem. Bohužel jsem o tom mluvil s místními ještě v době, kdy staré nádraží stále sloužilo.

Marcel Štancl

Jde do toho Škodovka se 102 mašinou pro DB?

bently

Nejde. Srbsko je obecně pro ŠT zatím trhem out of focus, a to právě i díky podobným ekonomicko-politickým vlivům jako jsou popisovány v článku.

Marcel Štancl

ale na to by se jim patra se 102 (380) vyloženě hodila

Lukáš

I ten systém, že?

Vlastimil Kocurek

Srbové a Balkán vůbec by se měli poučit z našich chyb postupného zvyšování rychlosti, a stavět na dlouhé a mezinárodní trasy jen VTR, Geograficky jsou k tomu předurčeni, aby se vůbec někde dostali v přijatelném čase. Vlaky na 160 jsou pro ně na ty dlouhé trati k ničemu.
Důležité je přeskočit mylné etapy a EU by ji v tomto měla vyjít maximálně vstříc.

Kalanis

Největší problém Balkánu je v tomto kopcovitost. A Bosna, Makedonie, Řecko, Albánie nebo Černá Hora jsou na tom nejhůř. V tom je slušná trať nebo dálnice prostě drahá.

Vlastimil Kocurek

V tom naprosto souhlas, ano vyšlo by to skutečně hodně draho. Prakticky by to musela EU skoro celé zaplatit.

Karl vB.

To je vážně podnětný návrh, zvláště od českého Rozumbrady! Česko je hospodářsky ve zdaleka lepším stavu, než Srbsko, nebo další země na Balkáně a hodnocení toho, kde jsme s výstavbou VRT my tady v Česku, nechám na každém čtenáři.
Vaše rada je stejného druhu, jako příspěvky fanatických propagátorů elektroaut, dál kteří jezdí s autem na benzín, „protože jim to zatím ekonomicky nevychází“.

Ketchup1970

Víte jak je velké Srbsko ?

Vlastimil Kocurek

Píšu o Balkánu. Přesně vím, jak je velké.

Marcel Štancl

Subotica – Bělehrad + Bělehrad – Niš bude na 200 k/m hod. Nevím jestli bude vůbec někdy trolej Niš – Dimitrovgrad. A spojení do Bosny je hnůj.

Jan

Jednou (jaro 2018) jsem úsek „Niš – Dimitrovgrad“ jel a myslím, že „jen“ trolej by na ní moc nepomohla… 😀

Marcel Štancl

To ne 30km/h jaksi znamená kompletní optimalizaci včetně zab. zař. atd.

Jiří Kocurek

Spojení do bosny bude hnůj ještě hodně dlouho, z národnostně-náboženských důvodů.

Marcel Štancl

Náboženství zakazuje vlak?

Jiří Kocurek

Jenže oni potřebují tu trať opravit co nejdřív, jinak by pro samé čekání na VRT mohli rovnou zrušit nákladní dopravu. A když už se v tom hrabou, tak to rovnají.

Vlastimil Kocurek

Práce kvapná, málo platná. Balkán potřebuje hodně promyšlenou koncepci jak POSTUPNĚ zavést moderní žel. dopravu.

Kamui

Je otázka jestli fakt potřebuje. Třeba slušná trať Ljubljama – Zagreb – Beograd už existuje, a stejně tam jezdí kulové. A lidem to nevadí.

Martin

Lublaň, Záhřeb, Bělehrad. Tatare.

Ketchup1970

Martine Tatar ses ty , vlak od nás taky nejede do Vídně , ale má na cedulich Wien..a do Drážďan mà Dresden. Lidové nebo v jiných souvislostech samozřejmě může být název česky, ale oficiàlně v jazyce země. Takže není nikdo Tatar , leda tak ten hokejista v NHL

Jaaa

Ne, můžete použít oboje. Názvoslovná komise určuje, jaké české názvy jsou použitelné v oficiálním českém textu.

Tomas

a diskuse “zdopravy” je oficialni cesky text?

Jaaa

Rozporuji tvrzení „Lidové nebo v jiných souvislostech samozřejmě může být název česky, ale oficiàlně v jazyce země.“

V diskusi si Lublaň pojmenujte třeba Yfghtdhk. Když vám budou ostatní rozumět, účel splněn…

Marcel Štancl

Lidem to vadí Zagreb – Beograd jede jeden pár denně proto lidi jezdí autobusem

Marcel Štancl

Koncepci mají nemají prachy.

Elb

Srbové by spíš potřebovali zlepšit spojení klasickými vozy do jiných části Evropy.

ajemgut

No ale jde o to kam. Na Zagreb vzheledem ke vzajemnym vztahum pochybuji ze bude jezdit vic nez ten jeden vlak.

Sofie asi take nema sanci.

Obnovene spojeni do Sarajeva je spise z rise snu

Solun, Potazmo Ateny mozna az po modernizaci.

A dalsi destinace pres prave modernizovanou Budapest, v coz lze pouze doufat ze nezustanou na kompletne rekonstruovane trati dva pary dvouvozovych vlaku. Nebylo by to na Balkane poprve a asi ani naposledy.. Viz spojeni Craiova Sofie pres most Nova evropa

Ketchup1970

Taky byste se mohl sjednotit v názvech měst , buď Záhřeb a Soluň anebo Thessaloniki a Zagreb. .

Matěj

Právě touto modernizací se potenciální želežniční spojení Srbska s velkou částí Evropy podstatně zlepší.

ajemgut

No je pravda, že dle plánu, má být cestovni doba (po kompletní rekonstrukci všech dotyčných useků) Wien -Atheny 10-12 hodin. Což by se dalo považovat za zajimave napriklad i pro Nightjet v teto relaci.

Jen jsme proste bohuzel porad na Balkane…. Rad bych se samozrejme pletl a treba se blyska na lepsi casy… Uvidime

Vlastimil Kocurek

Jet 12 hodin vlakem ale je dnes k smíchu. Prostě cestovní doba by neměla překračovat cca 4 hodiny.

Kamui

Tak to že nějaký vlak jede trasu úřes půl Evropy neznamená že každý jede v celé délce. Metromolitany také vozí úsekovku a cestujících Praha – Budapešť je minimum.

Karel2

To rozhodně není pravda. Možná ještě v letech 2009–10 bylo na vlak do / z Maďarska na přibližně 50 cestujících (například EC Jaroslav Hašek ve 2. třídě) využitá kapacita 12,5%. Poslední normální rok 2019 – nebylo neobvyklé, že v tomto vlaku cestovalo 150 lidí z / do Maďarska. Což je asi poloviční kapacita ve 2. třídě. V důsledku cestovního ruchu došlo v těchto vlacích k obrovskému nárůstu počtu cestujících. V roce 2009 nebylo nutné rezervovat místo, v roce 2019 bylo nutné mít místo pro jistotu. Nyní by samozřejmě i čísla z roku 2009 byla snem.

Karl vB.

„Jet 12 hodin vlakem ale je dnes k smíchu.“ Pokud byste se rozhodl jet vlakem z Českých Budějovic do Tater, kolik hodin byste byl ochotný v tom vlaku sedět?

Vlastimil Kocurek

M2l jsem na mysli spíše služební cestu s návratem ve stejný den tzn. 4 + 4 jednání + 4. To tak přesně vychází jako možné.

Vlastimil Kocurek

To jezdím, ovšem s tím, že ten druhý den mně tam nečeká nějaké práce, a navíc se vracím za deset dní.

Jiří Kocurek

1700 km za 4 hodiny nezvládají nikde.

Vlastimil Kocurek

Jiří, ale teď už jsem ztratil nit, dokud kam máte těch 1700. No to skutečně by se nedalo.

Lukáš

V USA 2500 km za 3:45 – 4:30, samozřejmě letadlem, co tam máte dál?

ajemgut

Zajimave je sledovat, ze zeleznice Pirus (činsky pristav v Atenach) – Zbytek Evropy, je bud modernizovana a nebo celkovou modernizaci prochazi.

Co vim, tak Ateny – Solun je v dobrem stavu, Sev. Makedonie modernizuje, a stavi se zaroven Belehrad-Budapest i Belehrad-Nis

Neco mi naznacuje ze to zrejme nebude nahoda, obzvlast na Balkane

Kalanis

Řecko tady jede. Athény – Soluň je po modernizaci (cca do 2004). Athény – Egio (- Patras) se pomalu modernizuje. K makedonským hranicím se podle ortofoto taky něco dělá. Ale směr dál Soluň – východ nic. Makedonie třeba nevypadá, že by modernizovala. Ono v těch kopcích je to celkem drahý džouk. A Srbsko jižně od Bělehradu taky nevypadá nic moc.

bently

Když vidím, jak se snaží Čína s těmi svými „okopčenými“ vlaky nacpat do Evropy, přičemž se neštítí vůbec ničeho, jsem opravdu rád, že jim za tolik potřebné „beranidlo“ nakonec neposloužila zamýšlená akvizice Škody Transportation. Nechci ani domýšlet, jak by to v Plzni za jejich působení vypadalo…
Mimochodem ta citace „S vděčností za vše, co Čínská lidová republika pro Srbsko dělá…“ je opravdu kouzelná. Že je Čína proslulá neuvěřitelně drzým uplátkářstvím v chudších zemích Evropy i Afriky, kterým si kupuje politicky a ekonomický vliv, je jedna věc, ale že se k tomu příjemce úplatku takto nahlas hlásí, je o to zajímavější.

Xaver

Koho úplatky jíš, toho píseň zpívej. Jak jednoduché.

gajda

Což nicméně do budoucna nevylučuje, že to stejně koupí. Protože pokud se Škodovce povede koupit ty závody po Alstomu, tak pro CRRC by byla o to atraktivnější.

bently

Možné je samozřejmě všechno. Osobně doufám, že bude mít Kellner rozum a v momentě, kdy bude chtít ze Škodovky vyexitovat, se domluví s jiným strategickým investorem z Evropy.

Pražák

Vzpomeňte si na jaro, když Bureš s Hamáčkem v Pardubicích za přítomnosti čínského velvyslance poníženě děkovali Číně za dodávku předražených roušek.

Džaro

Kupování (!) předraženého šuntu, které tihle dva ocenili poníženým poděkováním, zatímco nám Taiwan (nebo i jiné subjekty) daroval roušky, respirátory a linky na výroby tohoto materiálu a my jim ani pořádně nepoděkovali je něco, co se snad těmto lidem na podzim vrátí ve volbách. A tajemná výběrová řízení na MV a MZd pod rouškou nouzového stavu jsou stejná prasárna

Jiří Šrámek

….a poté na pyskování a obstrukce v souvislosti s darovanými výrobními linkami z Thaj Wanu…

Vlastimil Kocurek

Dělali to kvůli Zemanovi.

Pražák

A to je omluva? Zeman do toho nemá co mluvit.

Luboš Beneš

Zvlášť paradoxně to vypadá poté, co jsme na začátku pandemie naše roušky poslali do Číny jako dar. A takhle se nám Čína poděkovala + virus jako bonus.

Jiří Kocurek

Jenže oni mu to zase nahážou, vždyť přece slíbil že zatočí s živnostníky a drobnými podnikateli. Něco umět (např. být inženýr) a vydělávat si tím, to je nejhorší zločin v očích dělnické pěsti.

TPal.

Proč tahat roušky a respirátoru do diskuse, která je o vlacích?

Pražák

Protože ten článek není jen o vlacích, ale také o čínské zahraničí politice a některých jejích aspektech, např. vynucování si medializované servilnosti.

Vlastimil Kocurek

Už jsem to psal vícekrát, Čínské vlaky se sem vůbec neměly pouštět, to se Evropa pěkně zesměšnila, av Číně si mnou ruce, jak jsme blbí, uplatitelní ,

Toníček

Nedávno byl koupen Vossloh. Bude použit jako beranidlo?
Já nevím. Má někdo prosím nějaký názor? 🙂

bently

Vossloh je trochu jiné téma. Má sice slušné know-how v železničních technologiích, ale z dopravních prostředků ve větší míře vyrábí „pouze“ dieselo-elektrické lokomotivy, jejichž je největším výrobcem v Evropě. O tom, jaký vliv tato akvizice Číňany na trh měla, by u nás mohlo nejlépe posoudit CZ Loko, které je v tomto segmentu největším konkurentem Vosslohu.

Ketchup1970

Vzpomeňte na bombardovàní Jugoslávie od NATO , tenkrát jim sundali stealth letadlo a pak zasáhli Američani bulharský letištní radar a Pozor! Čínskou ambasádu .. proč? Náhoda? Takže ty vztahy jsou asi už delší dobu vřelé. A kupovat vlaky od někoho , kdo mi předtím rozflákal půlku země? Chucpe

TPal.

Některé vlaky se mi nezdají být moc okopírované. Ale ano, ta věta nezní moc hezky.

Jerry

Ten vzhled delali po víkendové kalbe?

Cestující, teď ale doma

Kudy ta modernizovaná trať povede mezi Bělehradem a Novým Sadem?

ajemgut

usek Beograd – Stara pazova je dokoncen a muzete se na trasovani podivat na jakychkoliv mapach. usek Stara Pazova – Novi Sad je dobre videt na mapy.cz.

Kdyz hodne priblizite turistickou mapu, je tam videt nova trat srafovane. Misty jsou videt zbytky stare trati

Jaaa

mapy.cz používají mimo oblast ČR + SR data z openstreetmap.
Lepší zobrazení dat s železniční tematikou z openstreetmap je na openrailwaymap.org

Daniel Brvnišťan

Na https://www.openrailwaymap.org/ je pekne vidno nové i staré trasovanie vo veľkom detaili.

esc

V Srbsku se nicméně mluví o tom, že technická kritéria jsou nastavena tak, aby to vyhrál Stadler. Místní šotouši udělali už i neoficiální vizualizaci jednotky Kiss v barvách ŽS: https://abload.de/img/zsvukpe.jpg

Jinak ale není nikde psáno, že musí jít nevyhnutně o úplně nová vozidla.

Xaver

Kéž by.

Ondra L.

No rekl bych, ze spoluprace nevypada tak, ze jeden vyrabi, druhy plati, to je jen obycejny obchod. Navic obvykle nijak vyhodny. Jeste jsem neslysel, ze by do ciny nejaka evropska firma mohla dovizt hotovou lokomotivu.

Xaver

Svého času Siemens dovezl do Číny v Německu vyrobené 3 Velara a tím veškerý dovoz skončil, Číňani je okopčili a teď se chvástají „nejrozvinutější technologií výroby vysokorychlostních vlaků“, ale že je na základě okopírované západní technologie, to už jaksi zapomínají dodat.

Zdeněk

On se jich na to ani nikdo neptá. Spíše to je plus pro zákazníky, že dostanou západní technologii, byť obšlohnutou, a ne něco z bambusu, a to zpravidla cenově výhodněji, než jinde.

Jiří Šrámek

Co to, proboha, melete, člověče???

Karl vB.

Kávu, kávy není nikdy dost….

Kalina

Automobilky mají díky čínskému trhu prakticky neomezený odběr (pokud se jim podaří na tamní trh dostat), z našich značek např. Škoda (MB), z jiných Tesla, VW…

Xaver

Otázka je, jestli se to týká i jiných evropských automobilek, jestli ne, pak je cosi prohnilého v čínské Škodě. A na Vystrčila na Taiwanu to svést opravdu nelze.

bently

To je stejná definice spolupráce, jako používá u nás hradní pán. Doteď jsem toto pojetí „spolupráce“ (rozumějte Čína nám něco prodá) a „investic“ (ve smyslu Čína u nás zkoupí – čili akvíruje – ziskovou fabriku) nepochopil.

Jiří Šrámek

Číňani „mi“ zavřeli pivovar Klášter, mrchy. …. … nadávám dodnes. Ale Tvrdíci, Zemanové a jim podobní patolízalové jásají

bently

🙂 Tak zrovna Pivovary Lobkowicz jsou téma na samostatnou diskusi. To rozhodně nebyla perfektně fungující fabrika, ale uměle vytvořená, navenek naleštěná skupina s hromadou kostlivců ve skříni, které časem museli vypadnout.

Bpee

Můžeme být opravdu rádi, že díky EU na nás ekonomické zájmy Číny nepůsobí. To kupování zemí (co se děje v Srbsku je ještě nic, co teprve takový Kazachstán nebo Afrika) je opravdu hnus…

Kamui

Naprostá pravda. Jednotná Evropa je geopolitická protiváha velmocem jako je Čína, USA nebo Rusko. Bez toho by si tady ty velmoci evropské státečky naporcovaly a pozřely.

Toníček

Máte na mysli tu stejnou Evropu, která před měsícem podepsala investiční smlouvu s Čínou.
Bez jakýchkoliv diplomatických kliček,co nejrychleji a bez jakýchkoliv pokusů získat si jakkoliv lepší postavení.

Jaaa

Tohle je obrovský průšvih evropské diplomacie. Nicméně, už to ratifikovaly všechny evropské parlamenty?

Jerry

No větší kravinu sem nečetl..

Bpee

Přesně tak. 🙂

Karl vB.

Milý Bpee, v roce 2020 dosáhl obchodní obrat mezi ČLR a zeměmi Evropské unie 710 miliard USD /590 miliard EUR. EU vyvezla do Číny zboží za 202,5 miliardy EUR, zatímco dovoz z ČLR do EU činil 383,5 miliardy EUR.

jura

Co cvocite? Cely Green Deal neni nic jineho nez presun poslednich zbytku evropskeho prumyslu do Ciny a cela slavna Energiewende neni nic jineho nez budovani zavislosti na Rusku.
Jinak v USA po zfalsovanych volbach hlasy „volicu“ z nevyzadaneho hlasovani postou vyhrala cinska klika. Biden a spol nejsou nic jineho nez cinsti lokajove.

Xaver

Tohle si pište prosím na konspiračních webech, tady si dejte pohov. Díky 😉

jura

Mno jo no. Je lehke verit socialistum, je tezke si to priznat.

jura

Jinak to, ze demokrati v USA nejsou dnes jineho nez socialisti a cinsti slouhove je snad jasne z jakehokoliv vystoupeni pana Bidena. USA uz je dnes jen neco dost podobneho jako belorusko Rusku.

PETR

Je vidět, že jste geopoliticky zcela mimo mísu. 21. století bude stoletím Číny a i kdyby jste se potentoval, nic s tím nenaděláte. Proto je velice rozumné ba přímo nutné, mít s Čínou dobré vztahy. dtoo s Ruskem. A pán má 100% pravdu, Green Deal (Dead ??) je sebevražda EU v přímém přenosu a na vlastní náklady.. A s tím taky nic nenaděláte. Porstě, mimo vlaků je nutné mít i celkový geopolitický přehled, jinak nemáte šanci spousty věcí pochopit.

Xaver

Je vidět, že vůbec nevíte na co reagujete, ale hlavně, že reagujete, vy míso 😉
Narážel jsem na ty zmanipulované volby. Aneb jeden o koze a druhý o voze 😉

Petr

Však ty korespondenčíní volby byly zmanipulované, v tom se shodujeme, ne??
A pokud ne, pak je vidět, že zase o světovém zákulisí nic nevíte..
Ale omlouvá Vás, že toto je debata o vlacích, tak vám odpuštím ty zásadní neznalosti. NIkdo není dokonalý, že ano..

Xaver

Ne, neshodujeme a tím bych tuhle zbytečnou debatu ukončil 😉

Karl vB.

Jednotná Evropa…. dost dobrý. Myslíte to jako eufemismus, nebo pejorativ?

švestka

Na Hradě bych to moc nahlas neříkal!

SaulGoodman

Díky EU na nás ekonomické zájmy Číny nepůsobí? Opravdu? Minulý rok se stala Čína nejvýznamnějším obchodním partnerem EU, nahradila USA. EU také k Číně zaujímá mnohem smířlivější postoj než USA a uzavřela s ní investiční dohodu.

Ano, nejsme na úrovní rozvojových zemí, z kterých si dělá doslova kolonie, ale teda že by tu čínské ekonomické zájmy nepůsobily, to je spíš zbožné přání.

Bpee

Já to myslel tak, že nepůsobí tak výrazně, jako třeba v tom Srbsku. V tom ohledu jsme pořád víc samostatnější, než třeba to Srbsko nebo Afrika a myslím, že kdyby nebyla EU, ale byli bychom každý stát zcela „soběstačný“, třetina Evropy by byla pod těžkým čínským vlivem.

jura

Tady se to zakryva trestenim pro Dobro. Tentokrat Dobro environmentalni. Podstata je naprosto stejna jako na Balkane nebo v Africe.

TPal.

Co se děje v Kazachstánu? Rád bych se trochu přiučil. 🙂

SaulGoodman

Nejsem žádný odborník, ale pokud se nepletu, tak Kazachstán má zajímavou politiku, kdy si udržuje velmi nadstandardní vztahy s Čínou, ale paradoxně i se Spojenými státy. Těžební společnosti působící na jeho území jsou zpravidla právě z těchto dvou zemí. A jestli si správně pamatuji, tak dokonce jejich (relativně) nový prezident i čínsky umí.

Xaver

„S vděčností za vše, co Čínská lidová republika pro Srbsko dělá“
Ježiš, to je zase čínský vlezdoprdelismus. Čína nikdy nikde nic nedělá z nějakého altruismu, ale protože je to pro ni z jakéhokoliv důvodu výhodné. A v Srbsku jde jen o obchod. Nechápu, za co jsou vděční.

Berťa

A navíc další „most“ do Evropy….

Xaver

No, upřímně si nemyslím, že zrovna Srbsko je moc nějaký most, protože do EU to stejně jako reference nebude fungovat s ohledem na ekonomickou úroveň a politickou orientaci Srbska.

Radek Janata

Srbsko je most na cestě z řeckého „čínského“ přístavu do Evropy. To je hlavní důvod, proč tam chtějí Číňani dobrou trať.

Xaver

Trať je něco jiného než vlaky.

Cestující, teď ale doma

Xaver
Citace z článku, čtvrtý odstavec: „Na obnově tratě Bělehrad – Novi Sad – Subotica se rovněž podílejí čínské firmy“

Xaver

Já umím číst 😉
Nedůvtipnému u dolož: Číňani se na výstavbě infrastruktury i v EU podíleli už dávno. Viz např. stavba dálnic v Polsku. Jak dopadli je známo. Takže stavba železnice navíc mimo EU nepředstavuje nic, co by mělo být začátkem pronikání Číňanů do Evropy.
Nemluvě o tom, že stavebnictví je úplně jiné sektor s jinými zákonitostmi než výroba dopravních prostředků.

jura

Tak polopate: Pireus je na evropske pevnine pristav nejblize Suezu.
Pro Cinu nemuze byt problem koupit si zkrachovale Recko a vselijak funkcni Makedonii a Srbsko.
A ze na to Cina ma? Ma, samozrejme, kdyz ji na to my a nejen my ty prachy posilame za nakup prumyslovych vyrobku. Co se divite?
Prumysl zpet do Evropy a do USA a Cina bude mit po zizalkach. Ale to by v techto oblastech sveta nesmeli vladnout socialisti a nesmeli byt lide zmasirovani environmentalni propagandou.

Xaver

Ach ouvej… Takhle to odpadá, když má na mysli úplně něco jiného, než druhý a pak se dohadují a přitom úplně zbytečně. Zásadní problém je evidentně v tom, že jsem každý prvotní spojení „most do Evropy“ pochopili jinak a po svém.
Tím bych uzavřel tohle zbytečné vlákno.
Jinak se ničemu nedivím a ničemu jsem se nedivil a to, že si Čína skupuje zkrachovalé a zkorumpované státy nijak nerozporuju.

Karl vB.

No, tak si zjistěte, co všechno bylo v nedávných letech v Řecku na prodej a co z toho koupili právě Číňani.

Xaver

Jeden o voze, druhý o koze. Viz výše.

Karl vB.

Pokud se v Srbsku aktivně positivně neprojevuje EU, tak nechává volné pole působnosti jiným, kteří to rádi využijí – Rusko, Čína. Je to ale „naše“chyba (EU).
Co se týká té formulace o vděčnosti, ze které odkapává servilita, tak bych to spíš formuloval jako srbský dopr….

Jaaa

Pozitivně? Jako myslíte přeplácet v úplatcích?

Karl vB.

Pokud se váš rozhled omezuje pouze na úplatky, tak není co dodat.

Jaaa

Tak se svěřte, co tam dělá EU blbě.

Čína uplácí. Co má tedy dělat EU?