Srážka v rychlosti 16 km/h a škoda 153 milionů. Drážní inspekce popsala loňskou nehodu na okruhu
VUZ na základě události snížil povolenou rychlost pro posun na 10 km/h.
Drážní inspekce dokončila vyšetřování loňské mimořádné události v areálu Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Při nehodě byla lehce zraněna jedna osoba, materiální škodou (153 milionů Kč) šlo o druhou největší nehodu loňského roku (podle prvních odhadů byla větší škoda při prosincové srážce nákladních vlaků v České Třebové). Podle závěrečné zprávy byla příčinou nehody lidská chyba.
Vysoké materiální škody způsobilo především poškození jednotky Stadler KISS pro Železniční spoločnosť Slovensko, která měla z testů na okruhu zamířit k předání zákazníkovi. Namísto toho musel zpět k výrobci na rozsáhlou opravu. Drážní inspekce nevydala na základě události žádné bezpečnostní doporučení.
Ke srážce došlo 18. července 2023 odpoledne v prostoru manipulačního a odstavného kolejiště. Srazila se posunovací lokomotiva řady 794 VUZ, která posunovala se třemi lokomotivami TRAXX MS3. Jedna z lokomotiv byla také poškozena, ale ne zásadně. Hlavní škody byly na jednotce Stadler KISS. Při nárazu došlo k vykolejení a poškození tří vozů, posunový díl narazil do dvou odstavených jednotek.
Na zkušebním okruhu došlo ke srážce vlaků. Poničený je nový Stadler KISS i TRAXX MS3
Podle závěrečné zprávy došlo ke srážce také kvůli chybě strojvedoucího posunového dílu, který nedodržel ustanovení pro jízdu podle rozhledových poměrů při řádně nesjednaném posunu. Posunový díl jel na pátou kolej, kde byly odstaveny jednotky Stadler KISS.
Chyba dispečera a strojvedoucího
Krátce před tím dispečer zkušebního centra v rozporu s předpisy manipuloval se staničním zabezpečovacím zařízením, čímž došlo na návěstidle Se2 k rozsvícení návěsti „Posun dovolen“. Strojvedoucí posunového dílu, který před tím dostal od vedoucího posunu informaci, že se bude posunovat na 5. kolej, aniž by tento posun byl řádně sjednán, reagoval na povolující návěst přidáním na výkonu, dokonce lehce překročil povolenou rychlost 20 km/h na 23 km/h.
„Když se posunový díl blížil k výhybce č. 7, strojvedoucí posunového dílu zjistil, že výhybka je přestavena na kolej č. 3 a nikoliv na kolej č. 5,“ popisuje zpráva. I když zavedl rychločinné brzdění, srážce už nezabránil. I kvůli tomu, že přepravované lokomotivy TRAXX MS3 nebyly napojeny na průběžnou brzdu, byl brzdící účinek malý. Ke srážce došlo v rychlosti 16 km/h.
Strojvedoucí vypověděl, že na lokomotivě řady 794 špatně hodnotí umístění židličky pro strojvedoucího, kterou si někdy z místa vyndával, aby měl kolem pultu více místa. Při samotné jízdě strojvedoucí sledoval trať před sebou, avšak nedíval se na postavení jazyků výhybky a příslušné výměnové návěstidlo. Díval se na kolej č. 5, aby mohl včas zastavit. To, že výhybka č. 7 byla postavena pro jinou kolej, zjistil pozdě.
VUZ na základě této události snížil maximální povolenou rychlost při posunu na 10 km/h. Poškozená jednotka Stadler KISS již prošla opravou a byla předána ZSSK.