Správa železnic u soudu neuspěla, nádraží v Martinicích zůstane památkou

Stanice Martinice v Krkonoších. Foto: FB Železniční stanice Martinice v KrkonošíchStanice Martinice v Krkonoších. Foto: FB Železniční stanice Martinice v Krkonoších

Správa železnic zpochybňovala například památkovou ochranu staničního mechanického zabezpečovacího zařízení.

Zpět na článek
116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jouda

To je dobře. Další generace budou vidět, jak kdysi mechanika fungovala a jak funguje stále dále. Pokud jde o demontáž a přesun někam do muzea, pak těm generacím neukážete, jak to funguje ve skutečnosti.

FP1

Tak ať se vybuduje muzejní dráha, a tam ať to tito aktivisté ukazují. Navíc i v Muzeu by to šlo zapojit, i když tedy bez reálných vlaků.

Růža

V Británii existuje přes 100 soukromých tratí s parní trakcí a starým zabezpečovacím zařízením a uživí se.Nemají nataženou ruku a státe plať.

M19

Ale mají, čisté jen z tržeb se neužíví. Jen o tom všude tak nediskutují.

Honza Vrba

No a kdyby to bývalo nevyšlo, tak ty generace můžou zajet zcela jistě na docela dost německých nádraží. Jen si musí držet klobouk při obdivování Formsignálů, aby jim ho projíždějící vlak s vmax 160 neodfouk…

FP1

Takže je špatně, když naše železnice vypadá jak skanzen, ale když ten skanzen chce někdo modernizovat, tak je to zase špatně? Věřím, že všichni ti zastánci mechanik v pravidelném provozu se jistě budou skládat na provoz a údržbu těchto mechanik, jelikož to bude rok od roku dražší, kvůli ubývajícím ND. Když je in mít skanzen v pravidelném, tak nechápu, proč je tolik křiku proti 810, 460, Béčkám, atd… v pravidelném provozu. Ještěže neexistovali takovýto aktivisti v době košových návěstidel, jinak bychom tu ještě dnes měli tratě takto vybavené. Prostě svět se vyvíjí, ať se to různým aktivistům nemusí líbit, ale… Číst vice »

radek

Dívám se že tady je to samý znalec

Jake S.

Z pohledu na většinu komentářů se mi dělá špatně… Kvůli takovým „pokrokovým“ fanatikům už jsme v minulosti přišli o Těšnov a polovinu Ústí.
Já osobně bych byl pro modernizaci části nástupišť, podobně jako je to dnes u nás v Nezamyslicích, ale jestli mermomocí chcete bourat kus historie jen ve jménu „pokroku,“ tak jděte radši asfaltovat centrum Prahy, aby se lidi nemuseli drncat po kočičích hlavách…

xyz

V případě Těšnova to platí pro budovu (resp. její cca 3/4; zbylá cca 1/4 byla zbourána už asi 10 let předtím kvůli magistrále).

Ne pro stanici jako takovou, tzn. kolejiště a další zařízení.

Pokud by měla být památkově chráněna budova žst. Martinice, tak O. K., to se dá pochopit.

U zab. zař. už to je spornější, má-li jít o trať s pravidelným provozem.

A u (pakliže i toto je pravda) nemožnosti tam vybudovat např. moderní nástupiště už je to úplně proti zájmům cestujících.

Jake S.

Brno přežilo na elektromechanice až někdy do roku 2015, tak nevím, proč by to malá stanice někde v Krkonoších nemohla zvládnout

xyz

„Malá“ odbočná (a shodou okolností i taktově křižovací) stanice. 🙂

Mimochodem i předtím mělo Brno hl. n. světelná návěstidla apod.

P. S. 2015? V tom roce došlo k instalaci nového infosystému pro cestující, ale staniční zab. zař. se měnilo až během té roční výluky v roce 2019, ne?

Jake S.

Dějepis mi nikdy nešel :p

radek

Přežilo? Spíš mlelo z posledního a lapalo po dechu

Jake S.

No jo, no… SŽ hold radši staví cyklostezky, než aby se starali o své tratě

Alibaba

Brno přežilo proto, že se stále čekalo na přestavbu nebo odsun. A protože se odsun neblížilo, tak prý ZZ neobdrželo papíry pro další provoz.

radek

Klidně si ten barák kupte a provozujte jej na vlastní náklady. Potom se budeme dál bavit

Jake S.

Vám se to lehko řekne, ale ani Vy nejste milionář

Gwann

Ano, diskuze tu dokazuje že texhnicky vzdělání barbaři tu jsou dosud zastoupení ve značném počtu.

Nač kastlove dveře, panelákové s zeleznými zarubnemi staci. Nač stukova fasáda, polystyren je lepší. A vůbec…vše zborime a místo vesnice bude jeden panelak

Georg

vubec ne. jen z regionalni trate bude regionalni autobusova linka a vedle bude skanzenove nadrazi zamknute do prima pro obcasny manipulak.

Lektor

Tak u oken a dveří by to šlo, ale pokud by vám prohlásily za památku kadibudku a zakazaly nový záchod, tak už byste rozčiloval i vy.

Alibaba

Máte-li v domě bydlet, je vhodné mít dům zateplený.
V zámku, kde se nebydlí, zateplení nepožaduji.

Mirek

Ha. Kriklouni se ozyvaji. Vzdyt to je hruza nechat neco v puvodnim stavu. No nedej boze kdyz se tam neprostavi aspon miliarda a nebudou vsude podchody, nadchody, zabradli a cedule co se smi a nesmi. Vzdyt bez toho by si lide mohli delat co chteji a lozili by urcite po stromech. Kdo se v tom ma vyznat kdyz mu nekdo chudakovi bez mozku nerekne co ma delat a ze kdyz tam je nizke nastupiste musi davat pozor. To asi ten tydyt vypadne z vlaku. Nebo nedejboze asocialove by museli pomoct mamince s kocarkem do vlaku. To radeji budou cumet do… Číst vice »

Jiří Kocurek

asocialove by museli pomoct mamince s kocarkem

A co když tam bude mamina s kočárkem sama, má si sjednat nakládku? … rozhodně ne aby šla na autobus, to by pomáhač drážní nerozdýchal.
A na lidi o holích nám moralista nějak zapomněl. Ale jo, proč by si lidi měli navzájem pomáhat provozováním nízkopodlažního vozidla. To je příliš složitá úvaha.

Vít Jůza

1. V případě méně pomáhajících cestujících pořád je tu ku pomoci posádka nádraží a vlaku, většinou 3 vlaků.
2. Používání nízkopodlažních vozidel a vozidel s různými těmi rampami a plošinami památková ochrana zřejmě nevylučuje.

Alibaba

S rampou se památková péče vylučuje, když ji z vlaku postavíte na úzké nástupiště, tak sjedete do sousední koleje.
U zdvihací plošiny (ve vozidle) doufám alespoň v možnost jejího natočení podél vozidla pro vyjetí na úzké nástupiště, ale zatím jsem to v reálu neviděl a ani na videu. Plošiny (na ruční posun a pohon) co jsou na nástupištích jsou pro svojí šířku nepoužitelné.

Georg

nu dobrá – udělalo se zase maximum pro to, aby vyhrál autobus. jak je libo…

Jiřik

Řeči o autobusu svědčí o tom, že jste na martinickém nádraží nikdy nebyl…

xyz

A osobě s pohybovým omezením bude při nástupu/výstupu pomáhat (a to jakým způsobem?) kdo?

Nebo si myslíte, že vysoká nástupiště se dělají jen kvůli kočárkům?

Výška nástupišť nemá s historií fakt vůbec nic společného (O. K., na rozdíl od budovy + dejme tomu i od těch návěstidel).

Růža

Znám osobně lidi, kteří kvůli sypaným nástupištím upřednostňují aoutobusy, byť jsou pro převážně starší osoby méně pohodlné.

Ryk MAt

Trať přeložit, tohle nádraží i se zbytečnou lokálkou z obou stran odpojit od sítě a darovat tomu magorovi, co si tam místo trpaslíků přivezl zahradní tétrosky.

Jiřik

Mezilehlé nádraží s odbočnou tratí je docela vytížené. Zjevně jste tam nikdy nebyl a jen máte chuť plivat.

Alibaba

Tak a teď vyvěsit ceduli: „Vážení cestující, díky škodičům v podobě památkářů tu už nikdy bezbariérově nepřestoupíte.“

Chtělo by to nové nástupiště někde na zhlaví a pak nádraží projíždět. Upravit okolní tratě a taktovou dopravu tak, aby se v Martinicích nemuselo křižovat, současné křižování se pokusit nacpat až do Kunčic. A udělal bych triangl od Paky do Jilemnice, a osobáky na 042 by jezdily už z Paky mimo nádraží Martinice.

Bram

Nechceš se trochu uklidnit?!? Nejspíš to časem dopadne tak, že všechny vlaky od Trutnova uhnou v Kunčicích do Vrchlabí, protože je to linka, kde má vlak stále co nabídnout a do budoucna se to dá udržet. Kdežto osobní dopravě na rokytnické lokálce a na úseku Stará Paka – Kunčice nepomůže ani svěcená voda. A osobní vlaky od Železného Brodu budou přes Starou Paku vedeny do Ostroměře a pokud se podaří nějak zkapacitnit trať mezi Ostroměří a Hradcem, zamíří časem právě do Hradce. Je lepší se s tím smířit už teď, protože se s tím víc dělat nejspíš nedá.

Alibaba

To já mám jiný šoto nápad. V Kunčicích udělat triangl a spěšňáky Trutnov – Kolín nechat zajíždět do Vrchlabí.

Vít Jůza

Přemýšlím, kdo by se měl uklidnit. A aby se železniční trať Rokytnice – Martinice stala opět funkční páteří dopravy, k tomu je možná ještě před tou svěcenou vodou potřeba zejména lépe než jen výstražnými kříži zabezpečit všechny přejezdy a přechody a celou trať a zvýšit v souvislosti s tím rychlost a rozsah a frekvenci provozu, a autobusy aby na ni navazovaly, ne jí konkurovaly nebo nahrazovaly. Jenže pár lidí na kompetentních místech je zrovna proti této trati jaksi nepochopitelně zaujatých, a chce ji raději odepsat, na rozdíl od podobných tratí v bližším okolí Liberce.

Tomáš Záruba

Až se jinde v síti podaří zlikvidovat zbytky mechanik a stanic S, P, N, B + vyházet vše příslušné z D1 (kromě dvou-tří základních mechanických návěstí): Osadit 40 (50?) km/h přes stanici, mechanické „volno“ předpisově přejmenovat na výstrahu (+ přebarvit zelené clony nažluto), alternativně na vjezdy doplnit žluté rameno (pokud není – nevím), staničním řádem zakázat postavení odjezdu před zastavením vjíždějícího vlaku, do TJŘ dávat trvale značku „výpravka“. A pak mi to asi ani nebude vadit. Akorát teda by to chtělo vymyslet nějaké řešení, aby se v té stanici pokud možno nepřestupovalo, pokud to není apríl s tou památkovou ochranou… Číst vice »

Gwann

Nezlobte se na mne, ale pokud ve stanici tohoto typu postavíte jakékoliv jiné nástupiště, tak je vše zbytečné…ano může to někomu vadit, ale to spaletova okna taky

Růža

Není to tak dávno, co se v nádražní budově kompletně osadila umělohmotná okna místo špaletových.

Vít Jůza

Sypané nástupiště nerovná se žádné nástupiště, sypané je kousek nad temenem koleje, žádné je kus pod temenem koleje, je to znatelný rozdíl. Nutnost přestupů by se omezila zavedením zastávkových i rychlých spěšných vlaků Stará Paka – Rokytnice, s možností variant přímých vlaků nebo vozů např. Liberec – Rokytnice nebo rychlíků Praha – Libuň – Rokytnice.

Jan Šlezingr

To je trest za to, že tam neudělali modernizaci už před 30 lety.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tady je to v podstatě jedno…
Horší je, když psychicky nemocní lidé s paní režisérkou dělají muzeum uprostřed hlavní tratě.

Paolo

Za chvili se bude za pamatku prohlasovat i suche wc na nadrazi( ironie) ach jo

Gwann

a i kdyby? čemu by ta kadibudka z principu vadila? ta se dokonce nemusí ani používat, i když je chráněná

Vít Jůza

Třeba v Horní Sytové donedávna bylo, funkční, zadarmo, nedávno zlikvidovali, chybí.

Bram

Naprosto správné rozhodnutí, stanici je třeba i pro další generace zachovat tak, jak je. Stanic s mechanickými návěstidly neustále ubývá, což je v našich podmínkách správně, protože vynávěstit rychlostní soustavu. Ale i to by šlo v tomto do budoucna jediném případě vyřešit pomocí nočních znaků, čili úpravou předpisu. Noční znaky by byl pouze výstraha (žlutá) a stůj (červená) na vjezdovém návěstidle a na odjezdových pouze volno (zelená) či stůj (červená) a platily by i přes den. A přes stanici omezená rychlost na 40 km/h rychlostníkem u vjezdových návěstidel a bylo by to v souladu i s rychlostní soustavou.

MTl

To je blbost. Normálně se bude muset udělat trať jinudy a muzeum zůstane muzeem jen tam nic nezajede. Nebo a to by muzejníci rvali dát tam návěstidla světelná a mechaniky pěkně vyzdobit křížem neplatnosti.

Alibaba

Nemyslím si, že by se mělo stavět něco jinudy (i když triangl do Jilemnice by taky něco vyřešil), ale vymyslet technologii provozu, aby se ve stanici nemuselo stavět, ale jen projíždět.
Když nebudou mechaniky v předpise, tak nebudou platit a není třeba je vyzdobovat křížem.

Bram

A pročpak? Co takhle si přiznat skutečný význam všech tratí ústících do Martinic? Nápověda: Ten význam je dnes velice malý jednak díky svému velice nevhodnému trasování z dob monarchie a za druhé díky tomu, že trať v Rokytnici končí kdesi pod obcí a není šance, že by se na tom mohlo ještě něco změnit. Nářky Správy železnic vychází z toho, že si naplánovala DOZ mezi Trutnovem a Starou Pakou a Martinice v původním stavu jí to trochu komplikují, ale ne že by jí to znemožňovaly.

Vít Jůza

Od nádraží Rokytnice by samozřejmě mohly jezdit návazné auto(mini-)busy i nákladní autodoprava do a z Rokytnice, Pasek i Vilémova a Kořenova a/nebo Harrachova. Obdobně platí pro ostatní 4 nádraží i 2 bývalá nádraží, trochu specifické je to u zbylých zastávek Víchová a Poniklá zastávka (cestička nahoru do Jilmu je úžasná!).

Alibaba

No, mohli si vybrat něco jiného…

Bram

A copak by si muzejnící měli vybrat, když už nic jiného není?!? Navíc tato stanice má mechanických návěstidel tolik, že jiná taková stanice na jednokolejné méně významné trati v podstatě po roce 2000 už nebyla. Nebo měly být jako skanzen mechanických návěstidel před patnácti lety zachráněny třeba Říčany, které leží na koridoru, kde je silná příměstská doprava?!?

Alibaba

Třeba Dolní Lipku, když ještě mechaniky stály, ty podle mě bylo méně významné než Martinice.

Jako šotouš bych tyhle věci nacpal do Lužné, a z Nového Strašecí bych postavil novou trať přímo do Rakovníka a ze Svojetína do Deštnice. a v okolí Lužné by se mohli památkáři vyřádit, normální provoz by tam nemusel vůbec páchnout. A ještě vedle je Krupá, tam taky mechaniky ještě jsou.

Bram

A také bys tu novou trať vedoucí mimo Lužnou i zaplatil. Tak tyhle pohádky vyprávěj někomu jinému:-). Krupá sice mechanická návěstidla ještě má, ale má jich daleko méně.

Alibaba

Mohli by ji zaplatit památkáři, a pak by se jim předaly ty úseky, které by se obešly.
Ostatně jsem zvědavý, zda památkáři přispějí na provoz tohoto živého muzea, i když SŽ to asi finančně zvládne. Řešení v podobě přesunu dispečerského stanoviště sem jsem už i v minulých příspěvcích navrhoval.
Do Krupé, Lužné, Řevničova, ale třeba i do Kolešovic a Kněževce by si pak mohly nacpat cokoliv, co by kde vyzískali (třeba i z Martinic).

M19

Kdyby zbytek společnosti přemýšlel o železnici, jako vy o památkové ochraně, dost byste se asi divil. Co jiného si měli vybrat? Doporučuji k četbě diskuze pod dřívějším články o této trati. A možná by nebyla na škodu povinná návštěva nějaké té kultury pro vybrané jedince, aby viděli i „jiný svět“.

Alibaba

Do železnice v běžném provozu památková ochrana nepatří. Je to vidět nejen tady, ale i v Červené nad Vltavou a Vyšehradským mostě.

M19

Železničáři nemají co rozhodovat o tom, co má dělat památková ochrana. Je to právě vidět na vámi uváděných příkladech. Železničářům by prospěla trocha pokory k vlastní minulostí a práci předků. Musí ji chránit za ně památková ochrana, protože pro některé z nich to je španělská vesnice a jsou plní pohrdání k těm bez jejichž práce, vědomostí by žádná železnice ani nebyla.

Georg

to jsou naprosty hovadiny. to je jako byste nekomu prikazal, ze ma jezdit do prace pamatkove chranenym automobilem z roku 1910.
pamatkova ochrana tohoto znamena prenest to nekam do luzne, krupe nebo podobnych muzejnich stanic a tam z toh udelat skanzen.
ale klidne radostne hykejte dalsimu hrebicku do rakve zeleznicni dopravy. (a zajimalo by me jak casto jezdi vlakem ten komk z podcastu.)

Bram

Jistý Georg píše naprosté hovadiny. Jestliže se spolu s památkáři řešil třeba Negrelliho viadukt, není důvod, proč by Správa železnic obdobně nemohla vyřešit viadukt pod Vyšehradem a další záležitosti. I Negrelliho viadukt je kompromis, ne konzervace či návrat do doby po jeho dokončení.

Alibaba

Jenže Neglelák nemá problém splnit základní požadavky na provoz, to jest splnit třídu zatížení v závislosti na požadované rychlosti. Špatná je osovka, ale dá se to provozně upravit, široké náklady mají možnost to objet. Horší je to pak s bezpečností, ta je na úkor památkové ochrany.

M19

Víte, kde jsou vůbec Martinice a co jste psal v diskuzích dříve? Jaký hřebíček do rakve? Vlaky jezdit mohou, jen je třeba něco respektovat, což lidé co sami sebe považuji za šlechtu nějak nechápou. Možná to bude tím, že žádnou šlechtou nejsou.

Alibaba

Dokud budou mít železničáři za provoz odpovědnost, tak musí mít právo rozhodování.

M19

Nikdo jim ho nebere, jen se po nich chce, aby laskavě dodržovali právní řád.

Alibaba

Bere, rozhodnutím o památkové ochraně na ně přenesli odpovědnost za technicky zastaralou věc (bude fungovat v běžném provozu). Myslíte, že povolí třeba namontovat alespoň ohřevy výhybek, nemluvě o zamrzajících drátovodech?
Bezbarierovost taky památkáři neřeší.
Oni se určitě rozsudku přizpůsobí, ale to neznamená, že ten rozsudek je z jejich pohledu dobrý a prospěšný.

Bram

Most pod Vyšehradem lze vyřešit jako repliku dnešního stavu s úpravou pro pozdější změnu trakční soustavy na 25 kV. To, že to někdo na Správě železnic nechce, je bohužel problém uvnitř Správy železnic a měla by dostat důrazné vysvětlení, že to opravdu není ona, kdo si může diktovat v této situaci.

Alibaba

Pokud to bude pohledová replika, tak asi žádný problém nebude. Pokud tam bude někdo chtít opravdové nýty, stejnou skladbu příček, tak se tím zase zadělává na potíže do budoucna.
A i pohledová replika bude o něco větší, laik to ale z Vyšehradu už nepozná.
Jo a hodily by se 3 koleje…

Honza Gajdoš

takže majitel a správce žel. sítě si nebude nic diktovat? to jako když si půjdu koupit auto, tak si nebudu diktovat jaké?

radek

Vás něco praštilo do hlavy? Vy si myslíte že kvůli jedné stanici se bude vytvářet nový předpis nebo překopávat D1. Argumentujete úplně nesmyslně

Bram

Milý Radku, nestačí jen umět číst, je třeba se také naučit přečtené i pochopit. Jelikož jsi to nezvládl, tak dodávám, že jsem si dovolil noční návěsti mechanických návěstidel dát do souladu s rychlostní soustavou.

Doctor

Vida, zajímavé vítězství, ostatní muzeální tratě by mohli mít šanci. Tak kupříkladu taková trať 171 – poslední dvoukolejka s elektromechanickým zabezpečovacím zařízením ! Kdepak optimalizovat, levněji vyjde muzeální provoz se stávajícím zařízením a provozem ! … 😉

Jiřik

Až se postaví tunel, bude moci být i tato trať v klidu provozována na současném zabzař.

Karel JIRÁSEK

171 se už optimalizuje, elektromechanika konci v Radotíně. Jinak předpis nedovoluje předělat trať s poloautomatickým blokem na autoblok, a nedovoluje použít automatické hradlo tam, kde jsou v mezistaničním úseku víc než dva traťové oddíly.

Kuba2

Rádio Jereven upřesňuje, že v Radotíně neskončila elektromechanika, ale reléovka, a předělat poloautoblok na autoblok žádný předpis sice výslovně nedovoluje, ale ani to nezakazuje.

Honza Vrba

Tuším, že v Radotíně dosloužila dokonce už druhá releovka.

Alibaba

Proč by se nemělo dát předělat poloautomatický blok na autoblok? Co je to za předpis? Nepletete si to s něčím?

Honza Vrba

Možná měl na mysli úvazky AB do ještě stávajících mechZZ ve stanicích. Dnes je i AB elektronika, to není jak kastle plný relé jako kdysi pravobřežka. To by možná vyhovovat dnešní normě už skutečně nemuselo…
Nebo ještě jedna možnost – pokud měl na mysli prostou náhradu stávajících oddílových návěstidel hradel za návěstidla AB (tedy např. místo Korna a Tetína) – což by nejspíš nesplnilo podmínku maximální vzdálenosti na sobě závislých návěstidel, která je 2 km. Ale spíš to první.

Alibaba

Ano, druhá možnost je nesmysl, takhle se při zřizování autobloku nikdy neuvažovalo.
A první možnost je takový divný výmysl, když konkrétně na téhle trati se dělá úplně nová zabezpečovačka jak ve stanicích, tak na nových odbočkách a na trati. Jen nevím, jestli třeba vožením odboček pak neumožní vkládat jen automatická hradla místo autobloku, ale to je jen moje spekulativní představa, která může být mimo skutečnost a možnost.

Georg

karle, uz to nepij ani redeny.

Gwann

Jednoznačně pozitivní rozhodnutí.

Všem fanouškům ETCS v této stanici – došlo by na ni až tak kolem roku 2050…a to už bude ETCS také zastaralé.

Jiří Kocurek

Taková trať 171, tzv. báboblok. Poloautomatické hradlo. Ale stále to tam je ikdyž se již nejméně půl století ví, že je pro takovou trať zcela nedostačující. Autoblok na sousední trati také nebyl novinkou v době instalace, vždyť ho vynalezl Geroge Westinghouse.

Pajin

A co až nám do památkové ochrany spadne úsek Černošice Beroun.. Už teď se ví, že se tam přesunou Elefanty bez ETCS, takže to také půjde pojmout jako celek.

David

Černošice – Beroun má být snad první trať co se má v okolí Prahy přepnout na střídavý proud a kam mají být nasazeny nové dvoupodlažní jednotky (které tedy zatím nejsou ani vysoutěžené).

Pájin

Střídavý proud tam bude před, nebo po demontáži drátovodů někdy v roce 2030?

rozinka

Zákony jsou zákony a mají se dodržovat…. Jestli se vám to nelíbí, volte si někoho kdo bude chtít památkový zákon zrušit a nádraží v Martinicích zbourat.

Jiří Kocurek

Něco o SŽDC a nepřidělení kapacity dopravní cesty na trati bez provozu a především bez údržby – SeNeCHCe.

Pájin

Správně. A zavede se In Karta RETRO s příplatkem za provoz na muzeální železnici, ze kterého se to bude financovat. Jak již zde bylo zmíněno, třeba na té 171 se vybere docela, dost a dojíždějící do práce z toho budou mít dobrý pocit. Při troše obchodního ducha lze něco vytřískat i z Japonců, kteří si dneska tu Hi Tech technologii na Karlštejně fotí úplně zadarmo.

Gwann

velmi vtipné….jen úplně mimo.

a zavedeme taky zvláštní sazbu daně pro ty, co volí Andreje a tím pádem jeho dárečky všude dokola?

M19

Chtěl jste tím říct, že když se to nehodí, tak se nemusí zákony dodržovat, či to platí jen pro železnici?

Hawky

Třeba Babiše :-D)

Lektor

Takhle to dopadá když se podceňuje údržba, toto zabezpečení už mělo být padesát let vyměněné zvláště na celostátní trati.

Lektor

Jsem zvědavý jak na to naroubuji ETCS.

David

To záleží na tom, zda budou hledat důvody jak to udělat a nebo důvody proč to nejde.

Igor

Tak udělají ETCS úroveň 2 nebo 3,při které není potřeba používat návěstidla a na mechanická návěstidla se umístí kříže neplatnosti.

Jindra

A proč se na návěstidla mají umístit kříže, když při jízdě dle ETCS stejně nebudou pro tyto vlaky platná?

Jiří Kocurek

Zcela jsitě by se dal sestrojit pohon mechanických návěstidel, který bude ovládat JOPka podobně jako ovládá elektromotor přestavníku. Jen to bude hýbat něčím jiným a poslouchat povely pro návěstní znak.
Ale proč to dělat?

P_V

Proč to dělat… Kvůli památkářům přece!
Vyrobí robotické figuríny napojené na elektronické zabzař, oblečou jim uniformu a budou hejbat těmi památečními pákami. 🙂

XYYY

Existuje v Německu …. mechanická návěstidla ovládaná elektromotorem ….

Ryk MAt

To by zcela jistě šlo. Ale pokuta za takový zásah do památky by byla sedmimístná.

David

Jen v případě, že se to udělá bez jejich vědomí. Ne všichni památkáři jsou zakomplexovaní zastánci původní technologie jako ti, co rozhodují o omítce v Ronově nad Sázavou.

FP1

Jenže toto možné není, protože je chráněn i celý systém ovládání návěstidel, atd…

Honza Vrba

Elektrický pohon mechanických návěstidel? Stačí poptat něco od Němců z elektromechanik, které jediní my a Slováciz nepochopitelných důvodů nazýváme „elektrodynamikou“, a naše elektromechanika je všude okolo kategorie „mechanika“. A nebyl by tento pohon ani na našem území nový, když takto fungovaly třeba Podmokly, než tam byla na tamější VESku naroubovana světla AŽD65…
Jenže „to přece nejde“…

M152

A v Martinicích nějaké ETCS bude?

M19

Jistě, CML předpověděl rok 2050, to bylo ovšem ještě před tím, než jej děda Drchlík opravil. Adam Bernau následně vypočetl na základě své rovnice o přesunu kontinentů, že to bude v roce 2135, hned po dokončení nového jaderného bloku v Dukovanech.

Alibaba

A proč by nemělo být?
Jaké jiné vlakové zabezpečovací zařízení by jste si představoval?

Petr

ETCS na to pravděpodobně naroubovat lze – ETCS totiž není staniční zabezpečovací zařízení, jde o kombinaci traťového, ze staničního si bere informace. Vzhledem k tomu, že elektromechanika předává informace elektrickým signálem, určitě ho lze i zanést do ETCS (ačkoliv technické řešení pro to možná není vymyšleno)

Gwann

toto zkřížení zab zař by pak ale mohlo kandidovat do UNESCO 🙂

a to by SŽDC už fakt trefilo….

Vít Jůza

Je v Martinicích nějaká elektromechanika?? Na telefonních přístrojích s mechanickým vytáčením?

Lech Malý

Klasická elektromechanika (a taková je právě v Martinicích) je víc mechanika než elektro. Elektrický přenos se používá pouze mezi vzdálenými prvky, typicky třeba řídicí přístroj výpravčího a závislý přístroj signalisty, popř. přístroj hradláře. Dejte do gůglu třeba hradlový závěr nebo hradlová zarážka. Používal se proud generovaný induktorem – zatočením klikou, však v době uvádění elektromechanik nebyla zdaleka elektrická přípojka ve stanici samozřejmostí. Na zajištění ostatních závislosti si vystačíte s mechanickými pravítky.
Jistě lze do el.mech dobastlit různá cingrlátka od kolejových obvodů až po úvazek do autobloku, ale opět to není případ Martinic.

Honza Vrba

Ano. Právě proto ve všech okolních zemích se naše (a slovenské) elektromechaniky nazývají mechanikou, teprve až naše vždy zřídkavá elektrodynamika je tam nazývána elektromechanikou. Tahle odlišná terminologie musela vzniknout až po 1918, neboť těžko se v rámci monarchie nazývaly všude jsoucí 5007 odlišně…
I další věci jsou mně záhadou, když třeba číslování kolejí liché vlevo, sudé vpravo zůstalo rakouské, ale číslování výhybek máme „německé“.
Třeba na tomto úžasném webu je rakouska stanice ještě s poctivými návěstidly z dob monarchie…

https://stellwerke.blogspot.com/2012/06/bierbaum.html?m=1

Honza Vrba

Ovšem z téhož webu miluju nejspíš dodnes jsoucí echt-mechaniku v bavorském Hörlkofenu.
https://stellwerke.blogspot.com/2011/08/stellwerk-horlkofen.html?m=1

Paolo

kdyby bylo vymenene nebylo by co prohlasovat za….

Gwann

připomínáte mi argumentací ty grázly, co najednou zjistí, že barák má poškozenou statiku (nebo ji přímo poškodí) jakmile se zjistí, že se zahájil proces zpamátnění.

Jiřik

Máte nějaké důkazy o tom, že se v Martinicích a okolí podceňuje údržba?
To, že se letité zabzař dožilo dneška v plné kondici a funkčnosti, totiž naopak považuji za důkaz velmi dobré údržby!

MTl

Víš jaké máme časy na údržbu? Západková zkouška na celém zhlaví za 20minut? Prohlídka návěstidel v cele stanici za 10minut? Úklid domku (zametení šetření) 0.3minuty? A každý rok to o 20% seškrtaji, ale ono z 0.06min na prohlídku vymenoveho zámku už opravdu nic neušetří.

MTl

Jo a ty návěstidla to je od predvesti, vjezdového, odjezdových k vjezdovemu návěstidlu a predvesti na druhé straně.

Alibaba

Podceňují se investice.