Správa železnic řeší elektrizaci části Posázavského pacifiku
Stanice Vrané nad Vltavou. Foto: Ropid
V případě trati do Dobříše počítá Správa železnic s akutrolejovými jednotkami.
V případě trati do Dobříše počítá Správa železnic s akutrolejovými jednotkami.
Je to polovičaté řešení jako vždy. Elektrizace v tomto úseku bezesporu dobrá, ale pokud nedojde i ke zdvoukolejnění úseku mezi Vraným a Prahou, ta trať nikdy nebude moct sloužit plnohodnotně k příměstské dopravě, na jakou má nárok. A o Dobříši jako takové by bylo lepší se nevyjadřovat před desátou hodinou. Jak starostlivě se Borecký stará o vysokou kapacitu do Úval, tak macešsky a prosilničně se chová ohledně Dobříšky, která má podopbou důležitost pro příměstskou dopravu Prahy jako ty Úvaly.
Zrovna tohle je jeden z adeptů na totální rekonstrukci, tj. zrychlení a zdvojkolejnění minimálně po Zbraslav, a oni to chtějí zabetonovat jenom sloupama? Ach jo…
Modřany zastávka až před Komořany v podstatě tu dvoukolejku prostorově máme, tak doufejme, že se nezbaví pozemků pod kolejištěm. Pokud by se v Modřanech místo ostrovního nástupiště udělala boční, tak by těleso nemuselo být tak široké už kus před zastávkou. Druhá kolej by měla aspoň nějaký efekt, kdyby obsáhla aspoň tyto dvě zastávky, když by se to nepovedlo i dál. Samozřejmě rád bych viděl delší dvoukolejný úsek třeba až na Zbraslav, Jednokoleka z Braníku do Modřan cca 2,5 km bez zastávky v úseku by už tak velký problém nebyla, Bohužel nová výstavba se dost přiblížila k náspu a s druhou… Číst vice »
Trakce je to poslední, co vadí.
A co na to chataři v Posázaví? Těch jste se už ptali? Já jen aby jim dráty nezničily panoráma… Si tam kdysi načerno postavili chaty a teď do toho chtějí hodně kecat…
Úsek k elektrizaci se nenachází v Posázaví. 🙂
určitě? citace : „Jak rozsáhlá bude elektrizace určí samotný záměr projektu. Ten má prověřit, zda dojde ke kompletní elektrizaci a umožnění vozby klasickými elektrickými vozidly. Druhou variantou je částečná elektrizace a nasazení akutrolejových jednotek (BEMU)…“
na SŽ zatím vůbec netuší, co z toho bude, Možná nakonec jenom studie do šuplíku…
Narážka bezpochyby směřuje k protestům proti dálnici. Myslím že vadí především její hluk, panorama je zcela okrajová záležitost. Zásadní je, že ten dálniční hluk se šíří do obrovské vzdálenosti a to zejména v nočních hodinách díky inverzi, která tento hluk ohýbá přes umělé protihlukové i přirozené terénní překážky. Mimochodem v letní polovině roku je inverze téměř každou noc (na rozdíl od zimy kdy inverze sice může nepřetržitě trvat i několik týdnů ale pak několik týdnů vůbec není ani v noci) Jen pro srovnání: Železnice produkuje jen singulární hluk v rámci intervalu provozu. A v noci, kdy mohou nastat podmínky pro… Číst vice »
Než se k elektrifikaci rozhoupou, tak se zjistí, že baterie zlevnily natolik, že se nevyplatí elektrizaci dělat a nakoupí se jen vlaky na baterky. V Čerčanech a do Krče elektrifikace je, což teoreticky může stačit na dobití.
Mě to taky prijde smysluplné. Stejně ten Pacifik staví na každém rohu – třeba by stačilo ve stanicích jen dodělat nabíjecí infrastrukturu.
A za jak dlouho by se ty vlaky nabily? Pokud by to bylo déle než tak 3 minuty, tak by to muselo být jenom na konečných, jinak by se doba jízdy prodloužila.
Hurá na 210 je už v dálce vidět něco jinýho než Regionova trio. Stejně nechce elektrikuuje tak se regionovi rozsypou.
Já už mam skoro pocit, že je pacifik prokletý. Vsadim se, že i kdyby tam byly dráty, dlouhý perony, a všecko, tak se mi na Kačerově stejně vyřítí od Vršovic 2 trio Regionovy 😆
Bacha, aby při GO nevznikla akutrolejová regína… :o)
Někde se válí ještě projekt na tu elektrickou hydru. 😀
Regína ne , ale 810 už se určitě plánuje…
Není to podstatné pro elektrizaci, ale tato část Pacifiku je výhradně povltavská…
děkujeme za příspěvek k věci
Od Davle do Čercan je posazavska.
A co ta větev do Dobříše? To je Hadí pacifik, nebo pouze Kocábský pacifik? 😀 😀
To je odjakživa expres Paříž – Dobříš !
😀
Dráty do lesa na trati pro víkendový provoz? Jasně, Liberecký kraj počká, tam netřeba.
To je ale začarovaný kruh.
Pokud S8/S88 nemá žádnou perspektivu technického zlepšení, pak nepřitáhne cestující. Když nepřitáhne cestující, tak budou stížnosti, že do ospalé lokálky nemá cenu investovat…
To ale neznamená, že z tohoto směru není poptávka po dojíždění do Prahy, doplněná víkendovou poptávkou v opačném směru. V tomto je to vlastně docela unikátní. Navíc teď vzniká hodně nového bydlení kolem Belárie, kde by lepší vlakové spojení velmi vhodně doplnilo směrovou nabídku MHD.
Jakože ta trať je podle vás třeba na commuting plonková? To snad ne. Minimálně od Davle ku Praze to má obrovský smyl
Tam, kde se má drátovat, je to příměstská trať.
Myslíte do Dobříše přece dráty nebudou. Náhodou od Vraného nad Vltavou jezdí hodně lidí do / z práce
Tak schvalne jestli na druhy pokus zvladnou pridelat k mostu v Mechenicich chodnik pro pesi a cyklisty, nebo tito i nadale budou pro prechod reky sdilet stezku s vlaky.
Co pro to dělají obce?
To bych raději moc neprosazoval, aby to nedopadlo jako v Lokti: chcete lávku pro pěší připnutou k mostu? Ani náhodou, to radši trať zrušíme a chodník pro pěší si udělejte místo kolejí.
Tahle trať je už sto let o víkendových vyletních vlacích a za 60 let to nebude jinak, takže ta elektrifikace musí umožnit víkendový provoz co největší kapacity, to asi speciální jednotky nezmohou, za to EMU 400 by mohlo. Takže ideálně na pár stahovaček kdyby to vyšlo.
Tak přece jen se něco za těch 100 let změnilo. Do Vraného jezdí vlaky ve 30min taktu, jsou součástí PID, vznikly přestupy na hl.n. (kam to dřív nejezdilo), v Modřanech a na Kačerově, další vznikne v Krči. Ta víkendová funkce je pak takový významný doplněk. Což ovšem neznamená že by to všechno nemohly řešit třeba ty EMU 400.
30 minut takt do Vraného ne celý den
Dokud tam nebudou nova mista na krizovani, tak je uplne jedno, co tam bude jezdit. Stejne se bude pul cesty oxidovat v Tynci a Jilovem
No, když se nesmyslně zrušila dopravna v Krhanicích.
Provoznímu konceptu v současné podobě při návaznostech v Čerčanech Krhanice nepomohou.
To je báječné. Elektrizace do phdelí světa se připravují, ale dvoukolejná hlavní trať z Brna do Veselí zůstane bez drátů. O trati Brno-Jihlava nemluvě.
Myslím, že obě tratě se budou také elektrizovat. Podle mne jak Ministerstvo dopravy tak potažmo Správa železnic chce maximálně využít prostředky EU na elektrizaci železnic a proto je hodně projektů, které se budou postupně realizovat.
Tam je to podstatně blíže realizaci než na Pacifiku. Jj. Trať z Brna na Veselí jsem viděl na mapce plánů elektrizace v Železničaři asi tak z roku 1985 s předpokladem realizace v 9. pětiletce což mělo být v letech 1991 až 1995…😁
Jestli to bylo v Železničáři z roku 1985, tak tehdy tam byl „trošku“ silnější nákladní provoz na východ, stejně jako vnitrostátní osobní doprava na Slovensko. Tak proto byly dráty důležité. Ale samozřejmě elektrizovat by se to mělo i dnes.
Dvoukolejná skoro hlavní trať na Veselí už je trochu dál v procesu, než zmiňovaný projekt. Trať Brno-Jihlava je na tom stejně jako zmiňovaný projekt. Dokud to nevidíte na https://mapy.spravazeleznic.cz/ , tak bych to nebral moc seriózně.
Nene, Zastávka – Jihlava po roce 2030 s dráty. Viz zdejší článek + viz výrok generálního ředitele Dobré správy ze Zastávky z 14. 12. 2024.
I když, ani tam neřekl důvod, proč to nebude do avizovaného roku 2021 https://www.novinyvm.cz/10819-koleje-na-vlakovem-nadrazi-v-trebici-uz-nenajdete.html (viz úplně poslední odstavec)
Vlára pak to samé – kdo to tam vlastně zdržuje?
Obávám se, že na Vláře se to zdrží megalomanskými úvahami o velkých přeložkách mezi Veselím a Kyjovem (viz úvahy o zvýšení rychlosti na 160 km/h). Dokud ty nebudou, nebude ani vůle elektrizovat stávající trať. Ale kéž by to bylo jinak.
O přípravě elektrizace přes Třebíč se tu psalo naposled minulý týden. Plány na rekonstrukci a elektrizaci 340 jsou dál, ale nenechte si kazit hejt.
Protože ty dvě vámí zmiňované tratě nevedou do „phdelí světa“, tak se u nich počítá i s větší rekonstrukci. Tady na Pacifiku bohužel pproběhne jen prostá lektrizace. Proč bohužel? Dle mého názoru je to, protože minimálně z Prahy do Skochovic by měli být 2 koleje durch.
Obytné čtvrtě, skály, Vltava. To jsou celkem limitující faktory. Kudy byste to tam vedl? Navíc už teď to tam ve špičce jezdí po půl hodině a takové zalidnění tam zase není. Jestli se cestující nevejdou, je to spíše o kapacitnějších soupravách, než aby vlak s malou kapacitou jezdil častěji.
Vltavou to nepůjdě, baráky bourat nechci, takže občas skálou, tunely byly už vynalezeny.
Druhá kolej je taky o spolehlivosti a pravidelnosti. Jinak bych si třeba dovdl představit vlaky, které by od/do Davlí/Měchenic jely do Bráníka bez zastavení a mezitím nějaké ty nezrychlené.
Tak až do Zbraslavi jsou některé mosty na dvě koleje tuším už přioraveny.
Z Braníku za Vrané nějakých 17 km a kousek u Čerčan a na 25 kV…. už z toho se dá vydedukovat, že to asi hned tak nebude. SŽ hledá firmu, která připraví záměr a projekt, tedy není jisté, že se bude drátovat i dál. Vaše znechucení není na místě.
Zajímalo by mě, co bude s lokomotivami 749.107, .121 a .264, které Dráhy aktuálně posílají na R2 a do kterých plánují zástavbu ETCS, až bude pacifik elektrifikován.
Jednak pacifik nebude elektrifikován „zítra“, ale možná za 10 let, možná za 20. Kromě pacifiku tady bude jakási „všobecná nostalgie“ – Brdy, Český ráj, příležitostné jízdy kamkoliv, přtahy vozů….
A navíc nějaké minimální zálohy velkých mašin s ETCS také nebudou úplně od věci.
Do nich se má davat ETCS? nechapu proč tedy do 754 nedávají
Za brejlovce není ROPID ochoten platit extra 😄
U 754 se žije vizí na další serii 750.7 = není vůle. Ono u 749, pokud by toho nešel po hlavě Chrchle, který má také svou oblíbenou 749, tak by to nebylo.
Na ty rekonstrukce 754 jsem upřímně zvědav, kdy, jestli vůbec a v jaké podobě se uskuteční. Můj tip je, že k tomu nedojde, proběhnou prosté elektrizace a náhrady jednotkami a nakonec bude těch stávajících 19 kusů 750.7 stačit.
Elektrizace PP – hm. Jsem rád, že jsem tu trať zažil ještě bez toho modrého zábradlí na nádražích a zastávkách. S nostalgií vzpomínám na jízdu v romantických patrových vozech řady Bmo na představku u otevřených dveří, poslouchaje nádherný zvuk Bardotky. Průvodčí přišel, dveře zavřel, zkontroloval mojí jízdenku, odešel. Chvilinku jsem počkal a dveře jsem zas otevřel. Všechno pryč, zůstaly jen vzpomínky…
To je úplně normální. Vzpomínkový optimismus ke stáří patří.
Řekl bych že už i ke střednímu věku 😀
Já jsem jako malý chlapeček chodil na Liberecké nádraží na lávku, která vedla přes koleje k ŽOSce a díval se dýmající Štokry z ptačí perspektivy. Štokry dodýmaly, lávku strhli a ještě ke všemu nyní byl zničen krásný historický podchod k aréně. Nějak nám ten Genius loci Liberce nenávratně mizí …… holt u nás, starších lidí je hlavním životním pocitem nostalgie a ten uvedený vzpomínkový optimismus.
I vy mladíku! Tak já ještě pamatuji (jako pětiletý), že jsme v neděli ráno jeli do Prosečnice na houby dobytčákem a strašně jsem záviděl těm véélikánským klukům, že seděli s nohama ven a ještě hráli na kytaru.
To jste nejspíš jezdil nákladním vlakem.
Tady by mělo smysl hlavně reaktivovat výhybnu neboli stanici v Lukách a pak před Prahou zdvojkolejnit některé úseky. To by pomohlo eliminovat zpoždění a mohlo by to přilákat další cestující. Elektrizaci bych řešil až případně poté…
Tam to vychází hodně blbě, ještě Krhanice a Svárov.
Co výhybna, to v drážních cenách bratru 200 mega.
Záleží na tom, zda je cílem zlepšit vlaková spojení, nebo jen utratit peníze, aby bylo co vykázat, a podíl vlaků zůstal dále nízký (kde je ale potom ta vzývaná ekologie, kvůli níž se to údajně také dělá…). 600 milionů za stavbu tří výhyben by zase nemuselo být tak mnoho v poměru k ceně toho zadrátování. Nebo to je také jen za projekt? 🙂
Reálně stačí Svárov, Luka nejsou nutně potřeba.
Luka jsou potřeba taky. V úseku mezi Davlí a Jílovým chybý už teď.
Pobyty jsou způsobeny absencí Svárova. Při eventuálním zrychlení o další systémové čtvrt hodiny je potřeba ještě Prosečnice. Luka provozně nic neřeší, jen mohou stabilizovat, ale to je otázka, zda to není při těch investicích zbytečný luxus, podobná stabilizační výhybka by mohla být kdekoliv.
Až bude elektrizace taková, že akutrolejové jednotky budou jezdit z Čerčan DO Světlé nad Sázavou, řeknu si, že SŽ fakt dře na elektrizaci :-)). Do té doby je to dolování maximální PR z minimální elektrizační činnosti.
Proč by se měla dělat elektrizace na trati, kde jezdí poloprázdný motoráček jednou za dvě hodiny?
Když jsem tam naposledy jel, Světla – Ledec tři vagóny 8×0/0x0 z půlky plno. Cili potenciál tam je.
Teď tam jezdí vlaky Havlickuv Brod – Světla nad Sázavou – Zruc nad Sázavou. Možná, že by BEMU jednotky utahly i neelektrizovany úsek mezi Světlou a Zruci.
Kdyz jste jednou jel…ta trat ma behem roku vytizeni par zastavek za Cercany a jakz takz do Sazavy. Pak to jezdi prakticky prazdny minimalne do Zruce. Dal nevim, protoze tam nejezdim. Jedina obsazenost je v lete. Mam tu trat rad, bydlim primo u ni, ale tohle elektrifikovat by bylo vyhazovani penez.
Lidi spíš než elektřina uvítali zkrácení času Praha hl. n. – Jílové alespoň pod 45 minut.
Na co to jezdí cestující myslím zajímá jako to naprosto poslední.
Jde o čas, komfort, klimu a ticho ve vlaku.
Regionovy na trati vyhnaly všechny včetně mne do aut a autobusů a Regiofoxy by po zkrácení času naopak mohly lidi dostat do vlaku
Elektrické jednotky mají nicméně lepší dynamiku, takže i prostá elektrizace by jízdním dobám pomohla.
Teď ještě jestli vyjde křižování, aby se pak ta dynamika nepročuměla u klacku.
Opět jen oblíbená šototeorie:-). O co rychlejší rozjezd (reálně pár sekund) o to delší pobyt na zastávkách – každé nové vozidlo plní normy na schůdek, pípání… Staré vozidlo klidně zastávku s miniobratem okolo 10 s (pro SŽ pobyt menší než 15s), novější vozidlo se při zastavení téměř bel lidí nedostane pod 35s. Takže ušetřím max.10 s na rozjezdu a ztratím 20 s na pobytu.
Při těch rychlostech, na které se to rozjíždí (50-60 km/h) není mezi elektrickou a moderní dieslovou jednotkou prakticky rozdíl.
Myslím, že většina cestujících v relaci Praha – Jílové dává ve veřejné dopravě přednost autobusu. Možná že se mýlím, ale z hlediska využití této trati po elektrizaci bude pro cestující výhodnější ji použít v úseku Praha – Mechenice, pokud u nádraží budou parkovací místa, dále Praha – Petrov pro obyvatele Pikovic a Vraného a Praha – Týnec nad Sázavou, pokud do Týnce budou zavedeny přímé vlaky přes Říčany. Zejména v těchto oblastech by lidé pro běžný, nikoliv jenom víkendový provoz, dali přednost této trati před jízdou autobusy. Takže rozsah elektrizace trati je naprosto správný.
Tak i z Borku se dá do Jílového dojet, horší to má Kamenný Přívoz, jemuž se kdysi právě kvůli Jílovému posunula trať kamsi do výšin. Ono záleží i na tom, kam jedete, jak moc se chcete mačkat, postávat v kolonách a tak. Jistě, bude to u Jílového i Přívozu druhá volba, ale tak jde asi o celkové zkrácení jízdních dob, nejen konkrétně pro Jílové. 🙂
Ano, cestující tam dávají přednost autobusu, ale kapacita silnic do Prahy není neomezená (ve špičkách už často překročená), alternativa se tedy bude hodit.
Mezitím snad bude metro D do Pisnice a také třeba D3 ve Středočeském kraji, takže bych to s tou přetíženou kapacitou silnic neviděl tak černě.
Jakože D3 ubere auta okolo Jesenice a Vestce ve směru do Prahy? Nebo snad na D0? Jaksi právě naopak…
Ona bude časem i středočeská D 3 na Jílovsko. To atraktivitě a konkurenceschopnosti železnice zrovna nepřidá.
Vy jste tamtudy autobusem ráno ani odpoledne nikdy nejel, co? Zpoždění 30 minut je běžná věc.
Stalo by i za úvahu spojení Všetaty – Praha – Davle – Čerčany
Proč ne, leč raději až po zdvojkolejnění přinejmenším mezi Všetaty a Černým Mostem, ideálně pak i Krčí a Zbraslaví, a obnovení výhyben dále směrem do Čerčan, aby nevznikala zpoždění.
Už jsem zažil jenom ve směru Dobříš Sp 1547 814.2 + 854 + řídící vůz na hlavním ponechána 814 a jelo se zpožděním 20 minut směr Dobříš. Jinak nápad kdy to byl dobrý.
Lidi by spíš než elektřina uvítali zkrácení času Praha hl. n. – Jílové alespoň pod 45 minut. Na co to jezdí cestující myslím zajímá je to naprosto poslední jde o čas, komfort, klimu a ticho ve vlaku. Regionovy na trati vyhnaly všechny do aut a autobusů a Regiofoxy by pob zkrácení času naopak mohly lidi dostat do vlaku
A na ten Regiofox nějak neplatí fyzika a netýkají se ho nechráněné přejezdy?
Když už tam bude elektrika, dají se i chránit. Pokud pak někdo nebude trvat na 10 km/h i pro přejezdy třeba se závorami…
Ona tam ta elektrika je, někdy v roce 2015 byly prakticky všechny přejezdy na obou větvích pacifiku vybaveny přinejmenším světelnou signalizací.
Na trati máte myslím poslední max.3 nezabezpečené (nechráněný není žádný = zákon říká, že chráněný je přejezd kříži) 1x u Staré Huti, celkem přehledný a 1-2 okolo chat za Měchenicemi, kde místní víkenďáci zatím úspěšně bojují proti přejezdům, je prý hlasitý při vyzvánění.
Ja porad rikam, ze firove to houkani flakaji. Jak ze je pozor? Alespon trikrat dlouze? A samozrejme lokomotivni houkackou. Bohuzel ohleduplnost nekdy znamena, ze ne vsem plni dochazi dusledky.
Tady bohužel pro velké zrychlení není moc prostor. Pomohli by lepší vozidla to jo. Ale z tratí se toho moc dělat nedá…
Proč není požadované zvýšení nedostatku převýšení na 130-150?
Minimálně do Jarova dá a stejně tak mezi Vraným a Skochovicema. 160 km/h to holt nebude, ale na 90 – 130 by se to přetrasovat dalo.
Tunely se připravovaly pro elektrizaci ještě za totáče, to je neupravili všechny?
Jinak zrovna tady nevím, jestli by se nedalo trochu máknout nad prostou elektrizaci. Třeba dvě koleje po Zbraslav (včetně Krč-Braník) a tak…
Rozhodně ne. Pro elektrický provoz (tedy možnost natažení troleje v tunelu) vyhovují akorát tunely mezi Vraným a Davlí, jiné nikoliv. Tunel mezi Jarovem a Vraným je sice opraven, ale tam byla opravena jen nevyzděná část a ta by svým profilem snad měla vyhovovat pro instalaci trakčního vedení, ale ten vyzděný zbytek rozhodně ne.
Nebyla by přínosnější elektrifikace trati Praha – Všetaty, jako odklonové alespoň pro mezinárodní Ex při nějakých větších potížích na 090?
Tam je potřeba i druhá kolej, nebylo by dobré to tam zazdít nějakou prostou akcí. Tím nechci říct, že do Vraného by se druhá kolej nehodila, ale tam to kvůli terénu spíš směřuje na vhodně rozmístěné dvoukolejné úseky.
Dovedu si představit dvoukolejny úsek z Vršovic až do Zbraslavi. A pokud se týká tratě do Vsetat, tam by bylo vhodné řešit úsek Balabenka – Čakovice dvoukolejnym tunelem, který by výrazně zrychlil dopravu např. do Neratovic.
Při nějakých větších potížích na 090 zcela jistě, v takovém případě 210 moc nepomůže.
Ta už je schválena v rámci dvoukolejky.
Netuším, proč to někdo může stavět proti sobě.
No tak zrovna jestli někde elektrizace není urgentní, tak je to tahle.
Leda že by se to spojilo s nějakou linkou jako průjezd Prahou, ať se to nemusí točit na hlaváku. Ale moc mě nenapadá jak to rozumně provést.
V mynulosti se uvažovalo propojení tratí 210 a 070 v dieslové trakci. Myslim že se kvůli tomu skoušli na trati 210 Hydry (854). Tak tak teď to konečně realizovat. Akorát že už v trakci elekrické čo polo elektrické.
Jste mimo. Hydry jezdily na pacifiku už dávno před tím….
Dokud byly v Libni 853, jezdily na pacifik i na Všetaty, dokonce to mělo i provázané oběhy, akorát přívěsné vozy to vozidlo odlišné. Ale rekonstruované 854 už se na pacifik nevracely a objevily se tam jen výjimečně (a asi ne proto aby se tam zkoušely).
Také jsem kdysi viděl nějakou výhledovou mapku vlakových linek, kde byly obě „pacifické“ linky protažené na Všetaty, později byly všetatské vlaky všechny vedeny až do Vršovic, ale nikam dál se to pak neposunulo.
To sice celkem ani, ale z pohledu “aby z Prahy zmizely diesely” to myslím byla poslední chybějící trať.
Poslední v jakém smyslu, že se ještě nezačalo s konkrétním projektováním?
Jak jako, že SŽ počítá s akutrolejovými jednotkami? Ona tam SŽ provozuje nějakou dopravu? Nebo SŽ na Dobříšské trati nepřidělí kapacitu jiným vozidlům než BEMU?
Praha si prostě vymuze, že na jejím území nebude umožněn jiný provoz než provoz elektrických vlaků nebo jednotek BEMU.
Ty články by šly psát tak, aby byly přístupnější pro jednodušší jedince, ale zase o to méně zajímavé by byly pro ostatní.
Uvidime co vymysli, ale smerem na Dobris by preci bylo nejvic efektivni natahnout trolej na co nejvetsi cast stoupani od Vltavy. I kdyby to bylo treba s vynechanim mostu pres Vltavu, tak by byla pokryta ta energeticky nejhorsi cast trasy a velikost baterie (a tez hmotnost) by byla dost zredukovana.
Směrem na Dobříš je elektrizace dál než do Měchenic vzhledem k rozsahu provozu a potenciálu házením peněz z okna a je dobře, že si to zadání studie uvědomuje.
Směrem na Dobříš to dopadne tak, že tam dojde v pracovní dny na úseku Měchenice – Dobříš k zastavení provozu osobních vlaků a o víkendech tam zbyde tak šest párů vlaků z Prahy ve dvouhodinovém taktu v motorové trakci, což je pro potřeby turistického ruchu dostačující počet.
Víkendový provoz bude zajištěn BEMU jednotkami.
To vůbec nemusí nastat, pokud se zjistí, že instalace nabíjecího zařízení do Dobříše ekonomicky nevychází. A to bych bral jako pravděpodobnější variantu. Krom toho nebude žádný problém ty dvě motorové jednotky mít k dispozici, když jich o víkendech pro ostatní výkony nebude potřeba tolik, jako jich je potřeba v pracovní dny. A tam i zpět je to 56 kilometrů, což se spotřebou pro klimatizaci celoročně (a v zimě i s vytápěním) v kombinaci s velkým stoupáním (a malými poloměry oblouků) už bude pro BEMU v podobě Regiopanter asi docela na hraně (mají ujet na baterie až 80 km, ale asi… Číst vice »
Je otázka, zda nějaké motorové jednotky s ETCS budou k dispozici, ale pokud by BEMU neutahly neelektrizovany úsek z Mechenic do Dobrise, tak by mohly jezdit motorové jednotky jen v tomto úseku a lidé v Mechenicich by si přestoupili na elektrickou jednotku.
Jo, přidejte přestup, to bude fajn. Ještě by si to mohlo pro větší efekt při zpoždění ujíždět, to už také známe. A kde je potom ten ekologický přínos elektřiny a kolejí, když se na to většina vybodne (jako jo, v Měchenicích mohou přestoupit do autobusu – zatím též naftového, nebo tam bývala také hospoda, to lze oprášit, ale…).
Možná, že nějaká motorová jednotka bude moci jet do centra Prahy. Ale podle mne bude na jízdu mezi Vršovicemi a hlavním nádražím mít vlaky vybavené ETCS. A pak si položme otázku, zda se pro víkendové spojení mezi Prahou a Dobrisi mít takové vlaky. Takže dle mého, pokud ten úsek neutahnou BEMU jednotky, tak se bude přestupovat v Mechenicich. Třeba přestup bude hrana – hrana.
Ony to v dnešním provozu nejsou dvě jednotky po dvou hodinách, o víkendu jsou z Dobříše dopoledne a po obědě tradičně dvě velké až 3hodinové díry, ale pak odpoledne jedou prakticky 4 vlaky za sebou po hodině. Část souprav přes den v Dobříši čeká. Ale samozřejmě není problém to nadále provozovat v motorové trakci, třeba šikovným spojováním RS1, které už mezitím nebudou potřeba jinde.
Buď RS1, nebo Regiofox.
Dojezd 80km na baterie je nějaký zákon? Nebo Škodovácká mantra?
Ja jen, že jiní výrobci v Evropě k tomu přidávají několik desítek km, v případě Stadler Akku je to 180 km na baterky.
Ta jednotka je pak zbytečně těžká…
Trochu hnidopišství: víte, pane kolego, co znamená to U ve zkratce BEMU? 😉
Vylepšením železničního spojení (dojezdovy čas, četnost spojení, kvalita prostředku) z Dobříše do Prahy by pomohlo přetížené dálnici (IAD, MHD)
Tam by ta trať musela vést jinak, rychle se po původní jezdit nebude ani s naklápěcími vozidly (jsou tam oblouky s poloměry pod 200 m).
Představte si o víkendu v sezoně na vlaku Praha – Čerčany místo 754 + 4x Bdmteeo jednotku Stadler Kiss 😀
Vida, myslel jsem, že České Švýcarsko je trochu jinde…
Lidi by spíš uvítali zrychlení času a nové jednotky a přímé rychle spoje Praha – Vrané – Čerčany – Říčany – Praha
To píšete do každé diskuze a pokaždé ignorujete odpověď že by to nedávalo smysl z hlediska kapacity vozidla a kapacity benešovské tratě.
Dává by to smysl pro lidi a o to tu snad jde? Rychlé spojení bez zastávek z Čerčan na Prahu chybí a jezdí tam jen Elefanty které staví všude a naopak v Čerčanech nestaví rychlíky. Spojení bez zastávek s návazností i na trať na Zruč je druhá výhoda a potřeba
Rychlé spojení z Čerčan do Prahy představuje linka R49, takže v první řadě by se měl její provoz posílit a polidštit (k tomu dojde v každém případě) a pak by se mohly vlaky od Týnce navázat na ni. Přímé vlaky nebo vozy by samozřejmě někdo využil, ale musí se to provést tak, aby to nemělo více nevýhod než výhod.
Pro lidi by smysl nemělo, aby se jim kvůli tomu sebraly nějaké elefanty, nebo spěšňáky Sázava.
Pokud by takové spojení mělo mít smysl, tak jedině po elektrizaci tratě Praha – Vrané – Čercany.