Správa železnic opraví nádraží Černý Kříž. Počítá se zachováním bufetu
Vlak GW Train Regio ve stanici Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Využití nádražní budovy se podle Správy železnic po rekonstrukci měnit nebude.
Pokud je to využívaný dopravní uzel, je úplně jedno, jestli je to na samotě nebo ve městě. Krásný příklad Jedlová. Stanice v lesích, která nemá ani název podle obce, ale podle nedaleké hory. Přesto využívaná, turisté, trampové. Nádražní hospůdka i v týdnu mimo sezonu solidně zaplněná (vlastní zkušenost).
Solidně zaplněná… Loni začátkem února, pátek přesně poledne. Asi 3 štamgasti a já. Jídlo i pivo mírný podprůměr. Zastavil jsem se tam proto, že je to údajně vyhlášená nádražka. I v jídeláku JLV na Berlineru bylo vše lepší.
Záleží na úhlu pohledu. Od nádražky úplně nemůžete očekávat Alcron. Já byl středu v říjnu – cca 15 lidí a těsně předtím než jsem odcházel přišlo dalších asi 5 čundráků. Kapacitu hospody bych odhadoval na 30 míst. K jídlu polévka a výpečky a byl jsem spokojen. Ano, už jsem jedl lepší, ale také horší.
Doufám ta „oprava“ fasády nebude ve stylu oplácání polystyrenem a zprzněním nějakou uřvanou výraznou barvou…
A co je špatného na zateplení?
Původní název stanice byl Černý Kříž u Mrtvého luhu (a fakt mě mrzí, že to zkrátili!) Je to spíš železniční uzlík 🙂 A s těmi hvozdy kolem to taky není tak žhavý, protože nádraží leží na okraji nivy Studené Vltavy, která je spíše lučnatá (hodně podmáčená). Ale malebný to popis :p Bufety jsou tam teď věcí náhody. Naproti je větší, ale dosti sezonní (a občas s opravdu příšernou obsluhou, ale třeba už je líp). Nádražka bývala i na nádraží, ale v posledních letech je to spíš „železniční lesní bar“ aneb naber si a zaplať do kasičky. Naprosto se to nedá… Číst vice »
Do roku 1924 se nádraží jmenovalo U černého kříže…
Při dostavění tohoto dopravního uzlu tam krom nádražní budovy jiný dům nebyl. Jediný orientační bod byl nedaleký Černý kříž, který stojí na místě skonu hajného po střetu s bavorskými pytláky.
A v padesátých a šedesátých letech se to jmenovalo dokonce České Žleby, které jsou odtud vzdušnou čarou skoro 7 km. Soudruzi pohraničníci tím chtěli narušitele zmást, aby si mysleli, že už jsou skoro na hranici, i když je to k ní ještě hodně daleko.
Ono to chce taky přejít koleje. Je tam krásná tůra na Jelení, dokonce s variantou kolem medvědího pomníćku.
Kde Johann Jungwirth sice zastřelil medvěda, nikoliv však posledního šumavského. Posledním šumavským medvědem byl jen prohlášen.
A navíc to byla medvědice. Zastřelení proběhlo asi stylem tri dny mňa naháňali…
Přejít koleje? Já vám dám neoprávněný vstup do kolejiště! To se tam nesmí! Pěkně obejít a až na přejezd na stožeckém (dnes už spíš údolském) záhlaví stanice! 😂👍👍
A také je to – i když to naopak spíše západním směrem = Ćeské Žleby, atd., v širším smyslu slova i oblast působnosti „Krále Šumavy“ Hasila – já ho pochopitelně aktivně nepamatuji, ale nedávno v rozhlase četli na pokračování nějakou docela zajímavou reaalistickou audioknihu o jeho životě a činech (ne nějakou pohádku).
Mizerná funkce nádražních občerstvení (obecně) je následek uspěchaného chování společnosti, kdy velmi krátké přestupní doby nutí ke spíše běhu mezi vlaky a na nic jiného už není v přestupních stanicích čas. Dokud bylo na přestup aspoň 10 – 15 minut času, trvala cesta sice celkově déle, ale na nákup občerstvení na místě i s sebou bylo aspoň trochu času a hospodští měli aspoň nějaké tržby – když teď na nákup čehokoli čas není , nelze se divit, že do takového hospodského podnikání se ani nikdo pustit nechce. A pokud jse o nádražní bufet v Černém Kříži, rozjížděly tam provoz někdy,… Číst vice »
Také se to nádraží, nemýlím-li se, nějakou dobu (za bolševika) jmenovalo České Žleby, což je zřejmě nejbližší aspoň trochu větší obec než pouhá nějaká samota, ale leží stejně několik kilometrů daleko.
Nejbližší obec je Stožec. Ale ten ve své době nádraží měl. Teď už má jen zastávku (nz).
Nemýlíte se, ale není to nejbližší trochu větší obec. Těmi jsou Stožec (4 km) a Dobrá (3,5 km – patřící pod Stožec stejně jako České Žleby), ale ty mají vlastní zastávky.
Dobrá na Šumavě je také půvabná zastávka. Cedule umístěná na vyrovnaném dříví a od bližšího kraje obce dva km, od středu tři. Ovšem volarské chalupy (takové ty rozpláclé, kdy bývala pod jednou širokou střechou obytná část i chlévy apod.) nad údolím Teplé Vltavy jsou půvabné (jakkoliv se to taky plíživě mění na chalupářské letovisko).
Dobrá je chalupářským letoviskem už nejméně 25 let.
Nebylo by lepší to prodat a za ušetřené a utržené peníze opravit a vylepšit současnou železnici.
Prodat, nebo divoce zprivatizovat – jako v devadesátkách?
Za prodej získá SŽ 10 mil., kdežto na vylepšení stavu železnic se pohybujeme v řádu 100 miliard plus. Čili SŽ hospodaří v oblasti makroekonomiky, těch deset mil. by pro vás byl majetek, pro stát a SŽ je to 0.01 miliard, tedy zaokrouhleno 0. BUHUŽEL. Proto je lepší to nádraží tam opravit a potvrdit, že jsem sice chudá , ale stále kulturní země s velkou tradicí, a stavby minulosti opravujeme, i když si myslím, že NPÚ z toho začíná dělat horor, tím že vše označí jako památku. Takový přístup také není ten pravý. I to by mělo mít nějaké limity.
Jaký zachování bufetu? Bufet je ve vile naproti přes cestu, v budově nadrazinic není.
A nepatří ta „vila naproti přes cestu“ náhodou taky SŽ?
Myslím, že náhodou ne, ale ověřovat to nebudu…
Tato budova patří dvěma pánům (stejného příjmení) z ČB.
No, já jsem si dával párek a kafe i přímo v nádražní budově. Je to ale pravda tak dva roky zpět.
Tady je to vidět: https://mapy.cz/turisticka?source=pubt&id=15211159&gallery=1&sourcep=foto&idp=5454832&x=13.8612129&y=48.8606884&z=19
Je tam bufet, mimo špičku samoobsluha, u únoru jsem si dával pivo z plechu…
Bufet (s hodně omezenou nabídkou) je přímo v nádražní budově
Není dobrý nápad, chlubit se jen povrchními znalostmi Šumavy. 🙂
Opravovat nadraží v kdejaké vesničce na to Svobodu užije. Co takhle elektrifiikace do Zlína a další důležité stavby.. To počká.
A územko máte, hoši?
Černý Kříž není ani ta vesnička…. 😂
Tu vám srdečně z jižních Čech přeji, protože my máme tratě z větší části elektrizované, nebo projektované na elektrifikaci, kromě tratí přes Písek.
Musíte se více snažit.
Jasně v Bulharsku se máte
I v tomto případě (= nejen v Bečově n/T.) je důležitá hlavně tato věta z textu: „“Současně se opraví přilehlý objekt, kde vznikne zázemí pro naše kolegy ze správy tratí, a upraví se rovněž přilehlé plochy,“ doplnil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.“ = i zde je hlavním důvodem vznik „zázemí pro naše kolegy ze správy tratí“, jinak by se o žádnou GO nádražní budovy nejspíš nikdo nepostaral.