Správa železnic hledá projektanta pro VRT Slezsko od Ostravy do Polska
Vysokorychlostní jednotka Avelia Horizon. Foto: Alstom

Na polské straně už se projektuje. Zakázku na úsek od Katovic k hranici získalo jihokorejské sdružení.
Nejméně důležitý úsek, ale ok. Ono proc tu VRT stavět na nějaký Mnichov, že? To je jen jeden z nejbohatších regionů Evropy…
Stejně mi přijde úsměvné, že Správa železnic plánuje v příštích 15 letech postavit nějakých tisíc kilometrů novostaveb VRT, stovky kilometrů rozsáhlých modernizací a dalších tisíc kilometrů prostých elektrifikací, přitom nejvíc co zatím dokázali tak byl Ejpovický tunel nebo modernizace Sudoměřice – Votice a to se to ani nestavělo zároveň.
Jesrtli se nemýlím, tak v současnosti je jedinou probíhající rekonstrukcí, kde se počíta se vznikem nějaké alespoň částečné novostavby na širé trati, úsek u Čelákovic, kde vznikne kilometrová přeložka.
Podle mne bude většina PPP, takže stačí vyprojektovat (to už většinou je, nebo probíhá), pak EIA (což někde už taky běží), pak výkupy a pak už najít koncesionáře a stavět – „design and build“… Nebo si to maluju na růžovo a není to tak?
Trochu chladit optimismus, zatím se projektuje na podkladech pro EIA, nevím, že by nějaká stavba měla schválenou dokumentaci pro provádění stavby, natož stavební povolení. Snad dva úseky nové Přerovky, ale o nutnosti přestavět klikatou jednokolejku mezi dvěma největšími moravskými městy, se jednalo v polovině devadesátek.
Přesně, taky si nedovedu představit, že ty VRT bude stavět současná squarda neumětelů. A vidět Svobodu stříhat pásky…, nene, to je opravdu scifi. Chtělo by to druhého Pernera pro 21. století. Tenkrát se postavilo každý rok minimálně 150km železnic. Podotýkám bez bagrů a náklaďáků.
At to hodi Polakum, vcetne stavby.
A neříkalo se na začátku, že tenhle úsek budou dělat Poláci (jimi vysoutěžená firma)? Nebo to bude až (jen) stavba?
ten na polské straně je odložen na rok 2035 https://hrj.gov.pl/produkty-i-raporty/#horyzont-2035
První VRT u nás budou 2,5 km u Dolní Lutyně. Pokud se to v té rovině a mimo osídlení podaří Dobré Správě postavit ve stejném čase jako Polákům ten zbytek do Katowic.
A nebo nějaký politik (pr)osadí rychlostník 250 km/h mezi Cerhenicmi a Velimí, vyfotí se u toho a bude hotovo.
Je i další možnost a to že se prosadí ztrojkolejnění úseku Prosenice-Hranice a přestavba na 200 km/h. Totiž při takové stavbě se budou bourat lidem domy a mnohým jde o tohle víc než o koleje.
U. nás je to průchod jen přes pole a kolem bunkrů, ale když se dívám na mapu hustě osídleného polského území, tak si nedokáži představit jak by u nás nová trať mohla projít přes tolik vesnic. Dobře oni.
Bylo to tady nedávno, Poláci tolik neřeší majetková práva. Prakticky majitel se může soudit o výšku odškodného ale jeho dům už dávno nemusí existovat.
Vis proc to oni maji a my ne? Oni to chteji postavit, my to planujeme stavet.
>> Kdyz se chce, vsechno jde. A u nas se zase tak moc nechce.
No tak hlavne pochopili, ze pro zajisteni nejaky elementarni efektivity rozvoje infrastruktury nemuze mit kdejaka psi bouda prednost pred liniovou stavbou. To ostatne vime i u nas a ty baraky vyvlastnime nakonec taky, jenom kolem toho musi bejt deset let soudnich tahanic, jinak by to nebyla svoboda a demokracie.
A přitom by stačilo majitele popravit i s dědici a připadne to státu. Fašismus.
#odezdikezdismus
Ovšem co je zajímavé, tak Radek Mátl nic takového nepotřeboval, aby ty dálnice vypapírovat. Nádražákům něco chybí…
Ale potreboval: https://taborsky.denik.cz/zpravy_region/reditelstvi-silnic-a-dalnic-vyplatilo-nahrada-vyvlastneni-motocentra-dalice-d3.html
Rozhodujici navic je, ze ta moznost vyvlastneni vubec existuje, protoze pak majitel nemovisti na vyber stejne moc nema.
Docela bych se vsadil, že z Polské strany budou už koleje na hranicích a SŽ bude teprve řešit soutěž… Možná ani to ne… 🙂
Skonci to tak, ze polaci udelaj „provizorni“ sjezd na soucasnou trat a pak se bude jeste 3 roky jezdit pres Chalupki.
A prd se stane. Tohle nejsou závody.
Nez to Polaci postavi, tak se tady ten SUDOP asi stihne vysoutezit
Az to tady bude pripraveny na stavbu, tak se zjisti, ze je tady takovy statni dluh, ze se to zase odlozi.
Na tech par kilometru z Ostravy na hranici mit budeme. Na ostatni mozna ne.
což mi jako ostravákovi bohatě stačí 😀 poláci už stejně mají koleje až k letištím v krakově i katowicích, tak co se trápit na české parodii na železnici