Spotřební daň na plyn do aut zdražila na dvojnásobek, o pokračování úlev vláda nerozhodla
Majitelé aut na stlačený zemní plyn CNG a především vlastníci plnících stanic a jejich dodavatelé si musí počkat na verdikt
Majitelé aut na stlačený zemní plyn CNG a především vlastníci plnících stanic a jejich dodavatelé si musí počkat na verdikt vlády, zda i po roce 2020 bude v Česku výrazně nižší daň ze zemního plynu do aut, než kolik se odvádí státu z benzínu či nafty. Jisté je jen to, že od začátku letošního roku platí dvakrát vyšší daň.
S prodloužením daňových úlev počítalo nové memorandum státu s plynaři. Vláda ho měla v programu středečního jednání, nakonec ho ale stáhla. Memorandum měla vláda podepsat s největšími plynárenskými firmami v oboru a Českým plynárenským svazem. Aktuálně se dotýká zhruba 17 500 majitelů aut na CNG.
Plyn je v porovnání s naftou či benzínem do aut zdaněn minimálně Ještě loni z každé megawatthodiny platili řidiči 68,4 Kč, tedy zhruba 72 haléřů z každého metru krychlového, zatímco u nafty a benzínu je sazba z litru přes deset korun (12,84 Kč benzín, 10,95 Kč nafta). Od 1. ledna.2018 do 31.12.2019 činí nová sazba 136,80 Kč/MWh spalného tepla, tedy 1,44 Kč/m3
Memorandum počítá s tím, že daňové zatížení může stoupnout až na 290 Kč / MWh do roku 2025, řidiči aut na plyn by tak získali jistotu, že nebudou platit více, než než tři koruny z metru krychlového. K většímu zvýšení daně nad limit v memorandu bude moci vláda přistoupit jen v případě, že spotřeba výrazně stoupne nebo naopak inkaso spotřební daně z minerálních olejů poklesne meziročně o více než dvě miliardy Kč.
Připravovat ho začala ještě minulá vláda. I když se v připomínkovém řízení některá ministerstva vyslovila pro to, aby ho schválila až další vláda, nakonec ho chce schvalovat současná vláda bez důvěry. Plynaři ale ještě slavit nemohou: i když se materiál objevil v bodech. „Výše spotřební daně pro CNG byla stanovena tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvedlo ministerstvo průmyslu v důvodové zprávě.
Prodeje nových osobních aut na CNG stagnují. Od ledna do listopadu loňského roku se jich u nás registrovalo 2648, v roce 2016 za stejné období 2587. Kritici podpory CNG mluví i o tom, že dotace v tomto segmentu jsou už zbytečné. „Zároveň došlo k významnému technickému vývoji klasických motorů a ačkoli lze zemnímu plynu přiznat určité emisní výhody, jsou již dnes zanedbatelné,“ říká například šéf České asociace LPG Ivan Indráček.