Letecké společnosti Letectví

Spor Ryanairu s odboráři přiostřil. Kvůli fotce pilotů a letušek spících na zemi

Fotka údajně spícího personálu na zemi na letišti v Malaze. Foto: Ryanair Must Change
Fotka údajně spícího personálu na zemi na letišti v Malaze. Foto: Ryanair Must Change

Byla to fotka, která vzbudila okamžité reakce na sociálních sítích. Na zemi letištního terminálu ve španělské Malaze ležící piloti a letušky Ryanairu, kteří uvízli ve Španělsku kvůli neplánovanému zrušení letů způsobených silnými bouřkami na Pyrenejském poloostrově.

Chytly se jí okamžitě zejména některé odborové organizace v Ryanairu i dlouhodobí kritici největší evropské nízkonákladové aerolinky. Podle nich totiž perfektně ilustruje to, jak se Ryanair o své zaměstnance špatně stará, když jim nezajistil ubytování na hotelu a nechal je spát na zemi v místnosti pro posádky.

Ryanair se nejprve omluvil za vzniklou situaci a argumentoval tím, že hotely v Malaze byly v noci ze soboty na neděli vyprodané kvůli prodlouženému víkendu. Současně upozornil, že nikdo z členů posádky, která musela neplánovaně strávit noc na letišti, následující den nebyl ve službě a neohrozil tím nijak bezpečnost letového provozu. 

Pár dní poté ale případ nabral nečekaný vývoj. Ryanair zveřejnil video, v kterém ukazuje, že si odboráři celou fotku víceméně zinscenovali sami. Jde o záběry z kamery, která monitoruje dění v místnosti pro posádky.

Šéf odborové  organizace SNPVAC, která zastupuje portugalské posádky, podle Irish Times označil zveřejnění videa jako chování pětiletého dítěte a vlastní gól aerolinky. Podle jeho slov chtěli fotkou ilustrovat, jak se aerolinka postarala o zaměstnance. Video podle nich potvrzuje, že se o posádky firma nepostarala. 

Ryanair letos ochromilo několik stávek v různých zemích, firma poprvé uznala odborové organizace a začala s nimi jednat o kolektivní smlouvě.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak já například včera mezi vlaky nocoval v *****Maritimu u hlavního nádraží v Mnichově. Recepční říkala, že všechny pokoje jsou obsazeny, tak abych se neleknul. Leknul, ale příjemně. Apartmán, že by se v něm dalo pořádat taneční párty, narvanej minibar, vana pro dva, dešťová sprcha, bidet, letiště, a mohl jsem si vybrat, na kterou ze dvou televizí se budu koukat, jestli v ložnici, či vedle. Litoval jsem, že jsem si nevzal plavky, protože v Maritimu mají i bazén. Jelikož jsem v jednu ráno musel z Truderingu odvézt vlak do Lince, tak jsem nezjistil, jaký byl ranní buffet. A na cenu za apartmán na jednu noc jsem se radši ani neptal. Tímto chci poděkovat svému zaměstnavateli. Určitě se nechystám odcházet.

  • Z té fotky je podle mě na první pohled zřejmé, že je to úmyslně předstírané.

  • Každý má možnost pracovat, nebo jít někam jinam, mohou se svobodně rozhodnout jestli zůstanou a podmínek jaké jim dává zaměstnavatel, nebo odejdu někam kde se jim to víc líbí. A pokud chtějí dělat problémy, tak je svatým právem zaměstnavatele je vyrazit. Což měli se slavnými odboráři udělat den po stávce. Nehledě na to je existence odborů zvrácenost.

    • Ještě jste zapomněl dodat, že odbory vymysleli komunisti v Sovětském svazu.
      Je vidět myšlení pravého čecháčka.
      Proč asi mají lidé na západ od nás jiné výdělky? Protože tam fungují řádné odbory a ne ten náš pseudokapitalismus a oligarchie.

      • Ten první se Vám povedl, to musím uznat.

        Za oligarchii poděkujte prosím těm kdo tu zkoušeli budovat socialismus.

        No nevím že by typický čecháček takto chápal vztahy, ten si bude spíš stěžovat jak mu ubližují a bude ale nadále setrvávat na místě, jakoby se nemohl sbalit a jít jinam. Danou práci člověk přijal dobrovolně, s tím že jsou takové a makové podmínky, pokud se mu nelíbí, nebo se změnily, pak ji může opravdu opustit, nebo tam zůstat, to je jeho svobodná vůle a nikdo mu v tom nebrání. Proč bych já měl setrvávat v práci s podmínkami které se mi nelíbí, dělat stávky a podobné blbosti, kterými ovlivním lidi,kteří za to nemůžou, místo toho abych šel jinam, což mne bude stát méně energie a stresu? Ta firma to že jí mizí lidi pozná v momentě kdy jí odejde nějaké procento lidí. Buď se změní, nebo sežene lidi, kteří hledají práci za lepších podmínek než v ten moment mají. A co se týče situace zde, tak se na to podívejte takto: Začínalo se z mizerné situace, takže i malé zlepšení stačilo na to aby to lidi vzali, tak to vzali, nojo, jenže tu je velmi malá ochota lidí měnit práci, takže setrvávají i tam kde se jim podmínky nelíbí. Onehdy to jakýsi ekonom napsal, že se tu v 90. vytvořil konsenzus že společnost příjme mizerně placenou práci s menším růstem mezd výměnou za nízkou nezaměstnanost raději, než aby se v období, dejme tomu 1993- 2005 tady držela vyšší nezaměstnanost, ale s tím že se sem nebudou zvát montovny a sklady na levnou práci.

        Jen tak mimochodem, víte jak naložili naposledy v USA s požadavky odborů ne zvýšení minimální mzdy v řetězcích s rychlým občerstvením? Ano přidali co chtěly, ale zároveň polovinu až dvě třetiny vyrazili a nahradili je platebními automaty.

        • Víte, my ty pravidla přeci stanovená máme v ZP, hygienických normách, interních dokumentech firmy. Ty pravidla platí i před vstupem do pracovního poměru. Ty samá pravidla kontroluje řada institucí, jenže úředník má malou výplatu a tak se skulina najde.

          Druhá strana mimce je jejich vymahatelnost. Když budeme namísto vymáhání ustanovení a pravidel pro výkon práce a odpočinku utíkat a měnit zaměstnání, stane se z nás všech pouze banda přizdis.áčů.
          Čecháčství je právě v tom, že tvoříme pravidla, která pak nerespektujeme, nebo respektujeme jak se to hodí v konkrétní situaci!
          Jako skvělej příklad uvedu hon na strojvedoucí, aby dodržovali odpočinek, nejezdili jinde. To že ale ani v jedné své práci nejsou odpočatí nevadí, že mají spát v humusu nevadí, že mají spát během dne 6 hodin (zadarmo), což nelze jednoduše lidskému organismu vnutit nevadí! ?
          Také systému nevadí že jiné odpovědné profese jako výpravcí, dispečery nekontroluje nikdo přes odpočinky a tak jdou z práce do práce orvaní jak samice, někteří jezdí i jako strojvedoucí .

          • Myslíte si že je malá kontrola od úřadů? Ani ne, byrokratická zátěž pro podnikatele je celkem značná, takže možná by stálo za úvahu ji omezit, ostatně kolik že to v poslední obě přibylo úředníků? Cca 10 000? Pokud máte problém s nadřízeným, můžete poslat stížnost nadřízenému jeho nadřízeného.

            Změnit práci protože se mi nelíbí jak to v ní chodí přizdisráčství není, pokud někdo nechce držet dané slovo, navíc písemně, pak pokud se mi to z mého pohledu nelíbí, tak odejdu, nebudu se mu do toho plést, je to jeho firma, jeho podnik, on má nějakou vizi jakým směrem ji chce směřovat, ta se s mými očekáváními nepotkává, setrvávat na takovém místě u takového zaměstnavatele je pitomost.

            Prvně, nikdo strojvedoucím nekáže dělat u více než jednoho zaměstnavatele, to je jeho rozhodnutí, stejně jako by to bylo moje rozhodnutí, kdybych měl dvě práce. A těch až 12 hodin si jděte vyřídit právě s byrokraty, jejichž kontroly se dožadujete v prvním odstavci. V momentě kdy něco kodifikujete, tak obě strany mají tendenci dělat jen to co je v tom daném úředním lejstru.

        • ano u MC donalda jsou už i u nás automaty, ale většina stejně radějí chodí k lidem, jen pár se lopotí s dotykáčem aby si něco objednali, a ti co to i zkusí se po marném snažení stejně obrátí na obsluhu :-)))

        • Ještě jste zapomněl dodat, že vyrazili právě ty největší lemply, kteří nic neuměli a ještě si stěžovali, jak je to všechno na h. S příspěvkem naprosto souhlasím.

  • To se tedy opravdu moc nevyspali, z fotky samotné to vypadalo lépe.

  • Nevím kde je problém, obdobně spí u nás vlakový personál ČD, strojvedoucí a vlakvedoucí velmi často.
    Podle fotky tam mají hygienické čisto, na nocležnách ČD je většinou stádo komárů, pavouků a další vícenohé havěti ten nejmenší problém, vždyť v chomáčích prachu a špíny ani ty nožičky tvorů nespočítáte 🙂

    • Akorát, že u nás je to tím, že jsou lidi prasata a po sobě neuklidí. A když někdo zaplatí opravu nebo vyčištění, tak je tam za pár týdnů zase bordel. Takže nejdřív ať začne každý u sebe a pak něco říká.

      • Milej Jene, nevím jak, ale za úklid je placená firma, mnohonohé brebery tam nepěstuji já, ale správce, potažmo zaměstnavatel.
        Postele které pamatují slavnou éru páry, přikrývky a polštáře, když odkryjete povlečení, tak i chlap má husí kůži a strach co si přinese domů jako bunus k platu, brrr 🙁
        Stížností na kvalitu nocležen má národní dopravce mraky, včetně pohrožení od zaměstnanců, že na druhý den vlaky nepojedou! A hle jsme na tom hůře, než Ti na fotce! Raději spát na čistém, než v líhni a ráji breber a baktérií!

        • Jedním slovem: přeháníte. A jedním souvětím: ano, občas se vyskytnou i problémy, ale děláte „z komára velblouda“.
          A Jan má pravdu – jen nesouhlasím tak úplně s tím, že „lidi jsou prasata“, protože nezřídka je takové přirovnání urážkou prasat, takže se vůbec nedivím tomu, že ani ta „za úklid placená firma“ ten CHLÍV někdy nechce uklízet.

          • Placene firme se nema co nechtit, firma to ma proste uklidit, popr. vytknout zamestnancum, ze neuklizeji. Podle mych zazitku z CD, uklid zejmena ve starsich vagonech 2. tridy je velmi nekvalitni, chybi toaletni papiry na WC, nejsou mydla, nektere rohy nikdo neuklizel, okna jsou spinava i s okraji. A vetsinou to je dane tim, ze tento neuklid se musel opakovat.

            To prakticky muze mit tri duvody (popr. i dalsi) :
            A) Uklid nikdo nekontroluje.
            B) Uklid nekdo kontroluje, ale soustavne nad tim mava rukou, ze takove hlouposti prece nebude resit, kdyz uz ma konec smeny.
            C) Uklid nekdo kontroluje, oznami dal zavady, ale nadrizeni nevyridi reklamaci externiho dodavatele.

            A A, B nebo C se musi dlouhodobe opakovat, jinak by to misto vypadalo lepe. Je firma podle smlouvy placena za to, aby uklizela, nebo za to, aby byl vagon, ubytovani atp. ciste? Tj. je tam odpovednost za tzv. SLA? (Dohoda o urovni sluzby, service level agreement.)

            V tomto je uklid u soukromych korporaci jako Regiojet, kancelarske centra nebo u nemeckych/rakouskych drah radove lepsi nez u CD…

            • Dokud si bude dopravce platit druhou asistentku třetího svačináře, tak na úklid mnoho peněz nezbyde. A ani ta ubohá ukrajinská uklízečka se za 35 Kč na hodinu nepřetrhne …

      • V zahr. jsou lidé úplně stejní nebo spíše větší prasata, jen se tam častěji uklízí.

        • Tak se někdy podívejte, jak to vypadá u lidí doma, jak tam mají uklizeno, jak to vypadá u některých kolem domu, jak to vypadá v obchodech a co tam lidi kupují za šmejdy atd atd. A pak si zajeďte do Rakouska. A pak poznáte, jak na tom jsme. A druhá věc, když se to lidem nelíbí, tak ať z dráhy odejdou. Ale oni budou u piva nadávat a to je vše.

          • Proč bych odcházel, máme na to postupy a orgány ochrany zdraví při práci. Dvě tři fotky, komentář, ráno jedu domů rg, zbytek směny v průměru a od té doby nespím nikde:)
            Jinak podle doslechu velmi rychle skončila nocležna pro ČD na které jinak byla ubytovna UK. Během týdne přepracován turnus a směny. Lidi si polepšili, vlaky se odvezly, co víc si přát.
            Chce to ale lidi činu, ne slibotechny, obzvláště pak ty odborové!

    • A teď si vemte, že třeba já kvůli tomu od dráhy odešel. Ono to totiž opravdu není normální, ačkoliv chápu, že v rámci nákladů by se ubytování v nějakém slušném hotelu oproti útulku se třemi válendami dost prodražilo. Nicméně, je to boj drah, nikdo jim nezakazuje zrušit akční jízdenky a nechat si platit plné jízdné, aby měli na náklady o personál, který by pak nebyl nucen dávat kvůli pracovním podmínkám výpověď…

      • Pane, to jste si polepšil u konkurence, nebo jste se opravdu od dráhy „očistil“

Newsletter

Partneři


Výběr editora