Spor o řízení letiště v Budějovicích. Možná se poprvé v tuzemsku objeví digitální věž
Letiště České Budějovice aktuálně řeší klíčovou otázku: Kdo a jak bude po otevření v roce 2020 na letišti řídit provoz?
Letiště České Budějovice aktuálně řeší klíčovou otázku: Kdo a jak bude po otevření v roce 2020 na letišti řídit provoz? Do tendru letiště na poskytovatele letových služeb se totiž nikdo nepřihlásil. A to přesto, že se uzávěrka soutěže neustála odsouvala, až se soutěž protáhla na více než dva roky. I proto se vedení letiště dostalo do sporu se státním podnikem Řízení letového provozu.
Vedení letiště proto požádalo o pomoc i vládu. „V současné době Letiště České Budějovice usiluje o to, abychom byli zařazeni mezi ostatní regionální letiště, která jsou řízena ŘLP. Tento příslib jsme také dostali při nedávné návštěvě vlády na jihu Čech z úst premiéra Andreje Babiše,“ uvedla mluvčí letiště Martina Vodičková. ŘLP nicméně viní ze situace vedení letiště.
Podle šéfa ŘLP Jana Klase se soutěží zbytečně ztratily dva roky, neboť letiště na dotazy ŘLP neupřesnilo zadání. „Tato zakázka byla opakovaně prodlužována až do letošního roku, přesto nikdy nedošlo k vyjasnění zadání způsobem umožňující realizaci , což je možno doložit absencí odpovědí na vznesené dotazy,“ uvedl Klas. Podle něj není v moci žádného poskytovatele zahájit služby do dvou let. Samotný výcvik dispečerů prý trvá dva roky, zároveň je třeba vysoutěžit a nainstalovat technologie, připravit postupy, nechat systémy, lidi i postupy certifikovat příslušnými úřady. To by údajně zabralo čtyři roky.
O řízení provozu na letišti v Budějovicích má nicméně ŘLP stále zájem. Nabízí přitom poprvé v tuzemsku technologii Remote Tower, což je digitální či virtuální věž. Dispečer by neseděl přímo na letišti, díky technologiím by provoz řídil na dálku. Na virtuální věže sázejí například v Maďarsku nebo ve Švédsku. „Jde o námi preferovanou variantu řešení pro České Budějovice a to zejména z hlediska nižších nákladů na pořízení a pak i samotný provoz,“ doplnil mluvčí ŘLP Richard Klíma. Nebrání se tomu ani letiště. „Pro naše letiště je to schůdná varianta, nicméně zatím tato cesta není v České republice certifikovaná,“ sdělila Vodičková.
Remote Tower ovšem neřeší časový tlak, pod kterým se letiště ocitlo. Od května 2020 si tak zřejmě bude muset částečně poradit samo. Na letišti aktuálně vzniká nový terminál, v budoucnu chce letiště odbavovat alespoň 80 tisíc cestujících ročně. Dnes funguje v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Nynější přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.
Vyjádření ředitele ŘLP Jana Klase k tématu, proč se podnik nepřihlásil do tendru Letiště České Budějovice
Opravdu nerad si vyměňuji názory přes média, ale v tomto případě tak musím učinit, protože došlo k veřejnému a nepravdivému nařčení ŘLP ČR, aniž by tomu předcházel jakýkoliv pokus o věcné řešení problému cestou přímé komunikace. Ze strany ŘLP ČR je možno prokazatelným způsobem dokumentovat naší opakovanou snahu o upřesnění zadání, a to jak před vyhlášením VZ (období mezi 2008-2010, následované čtyřmi lety nulové komunikace), tak i po obnovení prací po roce 2014 včetně veřejné zakázky na poskytování LPS v roce 2016. Tato zakázka byla opakovaně prodlužována až do letošního roku, přesto nikdy nedošlo k vyjasnění zadání způsobem umožňující realizaci , což je opět možno doložit absencí odpovědí na vznesené dotazy.
Pro dokreslení absurdity výroků vedení společnosti Jihočeské letiště České Budějovice je možno poukázat na rozpor, kdy je podnik ŘLP prezentován jako jediný subjekt, který může službu řlp zajistit, ale zároveň toto plnění učinil předmětem otevřeného řízení, které z povahy věci předjímá větší počet subjektů schopných zajistit plnění. Rozhodnutí o zajištění služby otevřeným řízení v roce 2016 navíc znemožnilo našemu podniku podílet se na smysluplném zadání aniž by se tím nedostalo do rozporu se zákonem případně se nevyřadilo z možností být realizátorem řešení.