Spor o reklamní plochy pražského dopravního podniku je u konce. Rencar prohrál

Díky zrušení původních smluv DPP utrží o 200 milionů ročně více.
Městský soud v Praze ve čtvrtek potvrdil zamítnutí žaloby společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux na pražský dopravní podnik. V téměř 10 let trvajícím soudním sporu se Rencar domáhal určení platnosti smlouvy z roku 1997 o pronájmu reklamních ploch na majetku DPP a exkluzivního práva tyto plochy užívat až do roku 2031.
O výsledku soudu informoval DPP v tiskové zprávě. Firma ještě může proti rozhodnutí podat dovolání k Nejvyššímu soudu.
Rencar se reklamního užívání majetku DPP soudně domáhala již od roku 2016, v roce 2019 přitom bylo poprvé rozhodnuto o zamítnutí žaloby, nicméně po zásahu vyšších soudů z důvodu procesních vad se věc v roce 2024 vrátila k soudu prvního stupně.
Obvodní soud pro Prahu 9 pak v květnu 2025 potvrdil neplatnost smlouvy a uvedl, že Rencar nedisponuje žádným právem k jakémukoliv reklamnímu užívání majetku DPP. Tento závěr nyní potvrdil i Městský soud v Praze jako soud odvolací.
„Rozhodnutí jako další v řadě potvrzuje argumentaci DPP, že smlouva z 90. let nebyla uzavřena zákonným způsobem a potvrzuje správnost postupu DPP, který v posledních letech reguluje počet reklamních ploch na svém majetku, které pronajímá nájemcům vybraným pouze v otevřených výběrových řízeních, a to za jasných a přísných podmínek bránících dřívějšímu nekontrolovanému reklamnímu smogu,“ uvedl Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP.
Dopravní podnik uvádí, že díky tomuto přístupu navíc zvýšil příjmy z reklamy o více než 200 milionů korun ročně. Rencar v letech předcházejících vzniku sporů hradila DPP částky pouze v rozmezí 35 až 50 milionů korun za rok.
ČTK připomíná, že firmu Rencar založil v roce 1990 sám dopravní podnik, v roce 2001 však většinu akcií koupila mezinárodní skupina JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl. JCDecaux měla od roku 1994 také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, která v polovině roku 2021 skončila.
Vedení metropole se rozhodlo ji neprodloužit a stovky přístřešků, které firma vlastnila, nahradila vlastními. Skupina JCDecaux kvůli sporu o reklamu v MHD zažádala o mezinárodní arbitráž, ve které po Česku požaduje 553 milionů korun.