Spor o novou ranvej v Senátu. Pražští senátoři ji nechtějí kvůli přemíře turistů
Na půdu Senátu se dnes přenesly tahanice nad plány na výstavbu paralelní ranveje na Letišti Václava Havla Praha. Zatímco deset
Na půdu Senátu se dnes přenesly tahanice nad plány na výstavbu paralelní ranveje na Letišti Václava Havla Praha. Zatímco deset senátorů za pražské obvody dráhu odmítá a poukazuje na město přetížené turisty, vedení letiště s ministerstvem financí v zádech druhou dráhu chce. Mluví přitom o tom, že letiště neslouží jen Praze, nýbrž obsluhuje spádovou oblast s osmi miliony lidmi. Diskusní setkání v Senátu pořádal senátor Václav Hampl.
Šéf letiště Václav Řehoř připustil, že letiště bude vždy některým lidem v okolí vadit. „Nejsme les, ale jsme letiště. Snažíme se ale vycházet okolním obcím maximálně vstříc,“ řekl Řehoř. Podle něj letiště díky nové ranveji bude moci zcela zakázat noční provoz, dráha prý také uleví zhruba 200 tisícům lidí na Praze 6. Ti bydlí v ose dnešní vedlejší dráhy, kam se během roku odklání zhruba osm až deset procent provozu. Naopak v městské části Praha-Suchdol zatíží 20 tisíc lidí, z toho 2500 výrazně. „Se Suchdolem se nikdy neshodneme. Kdybych tam bydlel, postupoval bych stejně,“ vyjádřil Řehoř pochopení pro obyvatele Suchdola. Dodal, že nad Suchdolem budou letadla nalétávat ve výšce 450 metrů, zatímco nad Prahou 6 létají 150 metrů vysoko. Řehoř poukázal i na to, že lidé ve spádové oblasti dnes létají v průměru 1,5krát ročně, zatímco v Německu či Rakousku je to více než třikrát. „Jak budou lidé bohatnout, budou chtít i více cestovat,“ řekl manažer. Plnou podporu projektu vyjádřil i náměstek ministryně financí Ondřej Landa, jehož ministerstvo vykonává funkci jediného akcionáře letiště.
Starosta Suchdola Petr Hejl byl na setkání největším oponentem dráhy. Poukázal právě na to, že dnešní vedlejší dráha se používá jen několikrát do roka, čímž se do značné míry oslabuje argument o úlevě pro 200 tisíc lidí. Zmínil i rozpor v údajích o počtech cestujících. Zatímco schválená dokumentace EIA k ranveji hovoří o maximální hranici 21 milionů, vedení letiště mluví až o 30 milionech pasažérů. Podle starosty z dokumentace EIA vychází 77 cestujících na letadlo, když už dnes je skutečnost 114 lidí v letadle. „EIA je morálně zastaralá, 21 milionů lidí by zvládla i jedna ranvej,“ řekl Hejl. Pasažérský limit navíc označil za vějičku. Opatrnou podporu našel u kolegy z Prahy 1 Petra Hejny, který zmínil jako velký problém turistický ruch, zejména jeho lacinou opilecko-sexuální odnož. „Bohužel složení turistické klientely je pro nás nepříznivé, což je dáno především levným alkoholem a dalšími radovánkami. Obávám se, že nám větší kapacita letiště ten problém zvětší,“ řekl Hejna.
Liběna Jarolímková z Vysoké školy ekonomické naopak zmínila příznivé efekty cestovního ruchu a na něj navázaná pracovní místa. Ranvej podpořil i Vojtěch Novotný z Dopravní fakulty ČVUT. „Z hlediska technologie letecké dopravy dává paralelní dráha smysl,“ uvedl. Podle něj je logické i umístění dráhy tak, aby terminály byly mezi oběma ranvejemi, ačkoliv nová dráha tím bude blíže metropoli. Velkým problémem je ale podle Novotného doprava z/na letiště a zůstane i po zprovoznění plánované železnice, která bude končit na Masarykově nádraží. To je podle Novotného nešťastné, neboť při cestě z regionů bude třeba složitě přesedat; dálkové vlaky míří na hlavní nádraží. „Zatímco třeba na letiště do Vídně se dostanete bez problémů i ze Salcburku a dalších měst,“ doplnil Novotný. Mimo jiné i dopravní odříznutí pražského letiště vede podle něj k projektům krajských letišť, jako jsou Pardubice či České Budějovice, přičemž druhé jmenované označil Novotný za obskurní.
Řehoř se následně jal vysvětlovat čísla. Podle něj 21 milionů pasažérů je první meta, která je zatím nepřekročitelná (loni mělo letiště 17,8 mil. cestujících). V delším časovém horizontu je nicméně maximální kapacita 30 milionů cestujících. Směrem k ní se ale podle Řehoře bude moci letiště pohnout při splnění řady podmínek, například letadla budou tišší a méně znečišťující ovzduší nebo bude kapacitní navazující spojení na letiště. Uvedl rovněž, že není cílem letiště lákat nízkonákladové aerolinky s levnými letenkami. Cílem jsou naopak dálkové linky, které vozí lukrativní klientelu.
Senátory nicméně nepřesvědčil. Fórum pražských senátorů vydalo po skončení setkání tiskovou zprávu, kde snahy o stavbu nové ranveje odmítlo. „Výstavba paralelní ranveje na Letišti Václava Havla motivovaná výrazným zvýšením leteckého provozu není podle Fóra pražských senátorů v souladu se zásadami udržitelného rozvoje, ochranou klimatu a uchováním kvality života občanů v Praze a jejím okolí. Pražští senátoři proto vyzývají vládu k odstoupení od záměru realizace paralelní dráhy na ruzyňském letišti,“ napsali volení zástupci pražského lidu.
Výstavba nové ranveje se chystá dlouhá léta a byla několikrát odložena. Aktuálně se počítá s jejím zbudováním v letech 2025 až 2028. Předcházet tomu má rozšíření Terminálu 2 tak, aby letiště zvládlo kapacitu 21 milionů cestujících ročně. Budovat se bude i centrální bezpečnostní kontrola. Terminál se bude rozšiřovat i po dostavbě dráhy.
Letiště získalo klíčový souhlas k ranveji v říjnu 2011 po dlouhém a složitém procesu EIA; stalo se tak až na druhý pokus. Tehdy se počítalo s tím, že nová ranvej začne sloužit letadlům v roce 2014 či 2015. Od té doby se stavba odkládá a předpokládané náklady vzrostly z devíti na 15 miliard. Stanovisko EIA bylo prodlouženo do příštího roku.
Nová ranvej bude sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety (opravili jsme, původně to bylo chybně uvedeno naopak, pozn. aut.). Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.