lot
Letecké společnosti Letectví

Spor o let hasičů do Libanonu se Smartwings. Armáda stroj nenabídla včas, tvrdí

Boeing 737-800 společnosti Smartwings před odletem hasičů do Bejrútu. Foto: Smartwings
Boeing 737-800 společnosti Smartwings před odletem hasičů do Bejrútu. Foto: Smartwings

Hasiči hájí využití letadla soukromých aerolinek Smartwings k dopravě záchranného týmu do Libanonu, podle nich armáda nenabídla ve stanoveném čase žádnou techniku. Podle ministerstva obrany ale nepřišel od Hasičského záchranného sboru (HZS) oficiální požadavek na poskytnutí letadla, vojáci by ho přitom byli schopni připravit v řádu hodin. Kvůli využití letadla Smartwings místo armádního speciálu čelí na sociálních sítích kritice vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

„HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou Armádu ČR (hovor proběhl 5. srpna v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby Armáda ČR žádnou leteckou techniku nenabídla. HZS ČR proto využil nasmlouvané kapacity soukromého dopravce,“ uvedli hasiči na Twitteru.

Zároveň upozornili na to, že využití soukromého letadla k dopravě záchranného týmu je standardní postup. „Podmínkou mezinárodní certifikace vyhledávacích týmů je mimo jiné i splnění velmi striktních časových limitů,“ uvedli hasiči.

O speciál jsme standardním způsobem požádáni nebyli. Ze strany HZS proběhla pouze telefonická konzultace, žádný následný oficiální písemný požadavek se specifikací množství osob a materiálu nepřišel. Pokud by bylo třeba, letecký speciál A-319 nebo CASA by byl po vyžádání připraven k odletu v řádu hodin,“ uvedl na dotaz ČTK mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Hamáček ve středu před odletem záchranného týmu do Libanonu uvedl, že zásadní pro poskytnutí účinné pomoci byla rychlost a že letadlům CASA by trval let příliš dlouho. Uvedl také, že do vládních airbusů by se nevešla technika záchranářů. Smartwings podle něj za vypravení letadla dostanou 1,5 milionu korun, až tři čtvrtiny částky podle něj může zpětně proplatit Evropská unie.

Kvůli využití letadel Smartwings čelí Hamáček kritice na sociálních sítích. Někteří jeho oponenti spojovali let s těmito aerolinkami s jejich dřívější neúspěšnou žádostí o mimořádnou vládní podporu kvůli epidemii koronaviru. Další kritizovali Hamáčka za to, že shazuje schopnosti českého vojenského letectva. Armáda se na Twitteru ohradila proti tvrzení, že nemá dostatečné přepravní kapacity.

Hamáček na výtky reagoval kritikou českých vojenských letadel, když podotkl, že „máme místo armádního dopravního letectva létající technické muzeum“. „Abych tu dnešní debatu ukončil, budeme velmi rádi, když armáda zajistí přepravu USAR týmu hasičů po skončení jeho nasazení zpět do ČR. Předem děkujeme,“ uvedl odpoledne.

ČTK

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Hamacek ma pravdu. Predrazena letadla CASA, ktera nakoupila trampska zvepavka s krivymi zuby, kamaradka Kalouska, jsou opravdu akorat tak dobra na prevoz koni do Mongolska….

Jirka

Sorry, ale jestli si někdo myslí že jeden let spasí leteckou společnost jako je Smartwings, tak by se měl léčit. Nejsem fanoušek Hamáčka ani Smartwings, ale tohle je fakt totálně za vlasy přitažená konspirační teorie…

František

Tento let se záchranáři SW nespasí, to by pro ně museli lítat 3x denně se všemi letouny, takže naprosto bezvýznamný výlet pro SW a do kopru jdou i tak , zvláště co jim číňani nedodali 600 mio.

Esteban

Na té věci mě udivuje jediná věc. Najednou všude SW, strategický dopravce, armádu na misi odvezem.. V únoru hokejovou reprezentaci na Švédské hokejové hry vezl Ural, biatlonisty z Nového Města do Kontiolahti (JOE) Baltic a nejspíš se mu vyplatilo přiletět z Rigy. Proč se o to SW nepopral? v jejich situaci, kdy dlužim, kam se podívám bych to letěl i za náklady. Ale asi byla jiná doba tehda😃👎

Jan Zavadil

Armade jeden telefonat nestacil. SW jo. Tak proc se nekomu doprosovat a vypisovat rano v 01:00 milion zadosti? Navic do A319 se doopravdy vejde velky h…. Jinak 1,5 milionu czk je standartni cena po rozpocitani nakladu s ohledem na delku letu a hmotnost nakladu.

Daniel Mach

„Až tři čtvrtiny nákladů může zpětně zaplatit Evropská unie“. Tak tato mantra je obvyklá u dotací. Ale copak tohle není ryze česká pomoc? To nejsme schopní zajistit vlastními prostředky a z vlastních peněz nějakou službu kterou nabízíme? No tak to proboha raději nedělejte!

Greta

A proč by neměli využít nabídky na refundaci. Ti by hraničilo s porušením péče dobrého hospodáře. Buďme rádi za každou korunu, kterou ušetří.

Libor

A odkud myslíte, že Unie ty peníze bere? Od Evropských daňových poplatníků, tedy i nás… Takže je úplně jedno, zda to platí ministerstvo vnitra, obrany nebo EU, jde to z našich peněz…

Jirka

EU bere peníze primárně z poplatků za přístup na EU trhy a cla. Příspěvky státu jsou podružné, zejména pak těch států, co jsou komulativně v plusu jako ČR.

1a1=11

Takto funguje pouze CZECH TEAM.

Y.K.

akceschopnost zmíněných útvarů by měla být jasně daná a fungovat bez nutné podpory úředních procesů. (I když funkční procesy jistě jsou na odpovědnosti vlády). Zjevně z toho důvodu má HSZ i rezervovanou kapacitu u soukromého dopravce. Jestli AČR potřebuje na akutní akce písemnou žádost (tedy postup úřední a ne velitelský), tak se nemůže divit, že ti co potřebují jednat urgentně, zvolí cestu která na urgentní žádosti adekvátně reaguje. Protože je fakt smutné, že komerční dopravce reaguje akčněji než “akceschopná armáda” (věřím, že letka by něco vymyslela, ale ouřadi na gen štábu by neměli co dělat). Ono si stačí přečíst Švejka.… Číst vice »

Daniel Novák

SW: Chcete 737 se dvěma motory nebo stačí jen jeden?

Y.K.

Ha….. ha. Rafinovaný a neotřelý vtip.

Roman

Ono to tak neni jen u nás. Právě kvůli pomalé reakce schopnosti armád v nevojenských záležitostech kdy vše záleží aby se ten správný formulář dostal na to správné místo mají celoevropsky tyto týmy nasmlouvané kapacity u komerčních přepravců.

Y.K.

O tom nepochybuji.

beija

SW letdala stojí, takže letadlo bylo. aAe takhle obratem to mohlo být hodně těžko. K volání na SW nemohlo dojít o 24h později – to by hasiči museli být kontaktováni ještě před výbuchem.. A dispečeři SW těžko mají oprávnění odsouhlasit pronájem letadla, nebuďme naivní. Kolem jedné – druhé ráno byl těžko někdo jiný ze SW vzhůru. (kromě posádek) Třeba má Honza Hamáček kromě telefonu na Andreje i telefon na Jirku – byli v kontaktu už kvůli předraženým rouškám. A jedna z možností i „malé“ zakázky( SW se teď hodí opravdu všechno) je budoucí teplé místečko někde v dozorčí radě u… Číst vice »

beija

Omluva za překlepy v prvním řádku – letadla stojí..Ale takhle obratem

Roman

No běžně se nevolá na Operačku, ale Obchodnímu oddělení. Zejména u firem jejichž část portfolia je právě pronájem letadel je vždy někdo na telefonu aby se zákazníkem řešil jeho požadavek. Zejména pokud se jedná o zákazníka se kterým už máte rámcovou smlouvu což HZS se SW má. Posádky drží také pohotovosti. Ano není to pohotovost jako za války, že by spali vedle letadla, ale do pár hodin jsou vetšinou připraveni odletět. Takže opravdu nemusíte volat majiteli firmy a mít k němu nějaké přátelské vazby.

Y.K.

Mají rámcovou smlouvu, takže jen aktivují něco co mají předjednáno, není třeba v noci konstruovat smlouvu. Za druhé jde o soukromou firmu jež se z velké části živí pronajímáním letadel a obchoďáka předpokládám klidně vytáhnou v noci z postele, aby to vyjednal, stejně jako když někdo kvůli posunu volá z Kanady uprostred noci (pochopitelně to nemuselo být nutně v noci). Kšeft je kšeft. Dospí to potom. Provozní věci fakt nejdou přes majitele, ty chtějí jen k ranní kávě ekonomické souhrny čísel, na provoz a obchodování platí zaměstnance.

Daniel Novák

Já být socan, tak se do debaty o armádních letadlech raději vůbec nepouštím.
Ještě by si mohl někdo vzpomenout, co za úžasný průšvih byla Zemanova blamáž kolem deblokace ruského dluhu a těch dvou nejdražších Tu-154 má světě, které jsme výměnou dostali. Stejně jako by si mohl někdo vzpomenout, že ty A319, nad kterými se ten pročínský slouha Hamáček pohoršuje, dostala armáda v rámci přechodu ČSA od Boeingu k Airbusu za trafikanta Tvrdíka.

Adam

Hoši vy než se tu domluvite tak by v tech sutinach i poslední přišel o naději. U nás tyhle procesy jsou fakt tragedie

Rossec

Smutné na tom všem je ta časová prodleva od výbuchu po start letadla se záchranáři. Přeji záchranářům to nejlepší.

Greta

Vzhledem k tomu, že v Libanonu záchranáři stejně další den jen odpočívali, protože je tamní armáda nikam nepustila a nebýt diplomatické intervence by je Libanonci nejspíš poslali obratem domů., tak prostoje na Ruzyni nestály za řeč.

Daniel Novák

Což ale aparátčík Hamáček v době, kdy odlet byl zdržován i kvůli jeho předvádění se před médii, nemohl vědět.

amey

1,5 mega za let do Libanonu a zpátky, to je silná pálka…to se ze státního super rozhazuje a vyhazuje, jen to lítá.

MartinS.

Když si 1,5 milionu vydělíte 2 (cesta tam a zpátky) a 189 (kapacita letadla), vyjde Vám teoretická cena za 1 pasažéra v takovém letadle včetně bagáže necelé 4000 Kč. Ten let trvá něco přes 3 hodiny. Takže je to cena naprosto odpovídající letence, zavazadlu a nějakému cargu na podobné trase. Bohužel mnoho lidí (včetně diskutujících na tomto serveru, kteří se považují za odborníky) si myslí, že letenka stojí 10 EUR a to letadlo by tam mohlo doletět za 100 tisíc. No, nemohlo.

kakov

ještě směšnější je, jak tu mnozí hned psali o podpoře SW tímto letem, nejsem sice odborník, ale obávám se, že 1,5 mil. Kč jsou pro SW a jakoukoliv aerolinku v podobné situaci jen drobné….

RHood

Máte řidičák aspoň na moped. Když ano, tak asi dobře víte, že když pojedete sám tak na plnou nádrž dojedete dále než když pojedete se spolujezdcem, nebo na stejnou vzdálenost sám spotřebujete méně paliva než když pojedete se spolujezdcem. Vy jste normální. Jenom na váze cestujících (189 vs. 38 + 5 psů) je tam rozdíl asi 12 tun. Bože, to je výplod.

Ondra

Ano, v množství spotřebovaného paliva určitě rozdíl bude, když tam letí hasiči, psi, materiál a technika nebo je letoadlo plné koupáků. Jenže palivo tvoří jen část ceny a možná ani tu největší.

RHood

Najděte se na internetu info o sazbě za blokovou hodinu na tento typ letadla a pak porovnávejte.

Ondra

Proboha, block hour cost krát počet hodin rozhodně nejsou celé náklady, které s letem aerolinka má, takže tohle opravdu není s čím porovnávat.

MartinS.

Tak nám sdělte, kolik je celková nákladová cena na přepravu 38 hasičů, 5 psů a potřebného množství nákladu na trase Praha – Bejrút letadlem B737-800? Samotného by mne to zajímalo.
A ano, vím, že když pojedu autem sám, spotřebuji méně paliva než se spolujezdcem, ovšem nezanedbatelnou položku činí hmotnost samotného auta a nákladu, v případě letadla hmotnost letadla, nákladu a paliva.

Pája

Podle mne jediné možné řešení zaručující přepravu všeho potřebného v reálném čase. Jenže jde o Smartwings a tudíž je to malá domů a spiknutí oligarchů. Trochu chladného rozumu by neškodilo.
Faktem je, že AČR nemá žádné rozumně velké transportní letadlo, což z ní činí poněkud trapnou organizaci.

ABC

co by v něm taky přepravovala….a kam?

Pája

To je otázka na úrovni „proč by měla mít armáda děla“…

ABC

To je argument na úrovni proč naše armáda nemá ponorky….

milanek

Co třeba roušky z Číny, hasiče do Libanonu, vojáky z Afghanistanu… Už když jsem to četl, tak mi bylo jasné, že to poletí nějaký soukromník, navíc být to pořádné letadlo, tak si Češi mohli vzít s sebou i auto nebo dvě, což by se jistě hodilo. Je to humanitární akce, ale současně i reklama pro ČR, hlavně, že to nebyl uktajinsky pomalovaný Antonov, to by se v libanonských mediích objevilo žlutomodré letadlo.

Jiří Kocurek

Kolik peněz ročně stojí udržení pořádného letadla v provozu? Ikdyby nelétalo…
Já jen, aby to nebyla raketa 5x dražší, než od externisty.

Y.K.

To máte opravdu dost malé vytížení. Jen pořízení jednoho kusu bude přes dvě miliardy, k tomu provozování. Logiku by to mělo jen kdyby v rámci NATO nabídli kapacitu, aby to létalo i když pro ně nemá ČR práci – ale s jedním kusem nebude akceschopnost. Na mnoho případů je fakticky řádově levnější si pronajmout komerční letadlo (desítky milionů vs desítky miliard).

Daniel Mach

Letadly AČR se přepravovali nosorožce do Afriky. To zase nějakým malým letadýlkem asi nezvládly.

Roman

Nosorožce přepravovali z Prahy Martinair (MD11) a později Magma (B747). Armáda převážela Koně Převalského do Mongolska.

Tomas

se zas dela afera z lejna … armada ma letadlo velikosti 737?

podle medii se tam skoro nevesli – jak by se vesli do 319?

beija

Níže je odpověď – Armádní A319 se prý ke všemu dá jednodušeji přeskládat na polocargo verzi, takže by se nemusel přeskládávat materiál..I když to je v závěru jedno.

P.P.

Takže, 36 hasičů s výstrojí + 5 psů+ 5 tun vybavení + palivo na cestu tam a zpět, který letoun AČR toto odveze?

MPE

A proc proboha na cesu zpet? Letiste v BEY normalne funguje, vcetne moznosti tankovani paliva…Co se tyce payloadu, A319CJ toto da levou zadni…

Jirka B.

Nehlede na to, ze cestou zpet se da natankovat kdekoliv jinde, pokud by to v Bejrutu neslo …

Karel

Přesně. Takhle okatě dvacet let blokovat aby Armáda neměla pořádné letadlo a jako většina armád světa byla naprosto nepružná. Taky bych chtěl dělat na nějakém tajném spiknutí 🙂

Martin

Presne. Mysleli si, ze se v tom extremne predrazenem letu nebude nikdo stourat.

Analytik

Měli poslat ty 2 Casy – tam by se vše vešlo a ještě by to měla armáda v rámci výcviku. Tohle je jinak pěknej bordel, že se neumí domluvit, neznají postupy a vymlouvají se jeden na druhého. Jinak mimochodem by měla armáda přikoupit nějaká letadla pro své potřeby (např. A321 s možností přestavby na cargo) – doba je na to ideální, na trhu je dost volných strojů.

Karel

A321 je pro armádu naprosto zbytečné letadlo. To co armáda potřebuje je středně velké transportní letadlo.

Pražák

Přesně tak, ideálně KC 390, který se částečně vyrábí v ČR. Jenže nejsou peníze, politici plníce „společenskou objednávku“ se k AČR znají jen když ji potřebují (povodně, Covid apod.) Ale jinak na ní šetřili a šetří jak to jen jde.

ABC

no na povodně ani covid fakt KC 390 potřebovat nebude

Pražák

Armáda tu primárně není ani kvůli povodním a už vůbec kvůli Covidu. To, že bez AČR není stát schopen ani otestovat pár stovek horníků, nebo krátkodobě nahradit pár zaměstnanců v LDN je spíše ukázka neschopnosti příslušných rezortů a lidí, kteří s naším mandátem ty rezorty řídí.
KC 390, stejně jako ostatní zbraňové systémy slouží k primárnímu účelu armády, tedy k přípravě na válku a realizaci zahraničí politiky.

ABC

Ano a stejně tak tu primárně není pro převážení humanitárních týmů nebo pomoci kamkoli v řádu hodin. A pro jaký typ války a s kým (s Mloky?) potřebujeme letadla tohoto typu to taky nevím.

Analytik

Armáda nemá žádné velké transportních letadlo a také nemá nic čím by se dal letět longhaul ideálně s možností konverze na cargo. Přeprava osob na mise, humanitárního materiálu, politiků po světě bez mezipřistání, evakuace, apod.

Pražák

Umíte číst? Ten převoz záchranných trámů je v tomto případě realizací zahraničí politiky.
Pro jakou válku bychom potřebovali transportně-tankovací letadlo? Řekl bych pro jakoukoli. A na otázku s kým, např. na východ od nás je jedna země, která nás ve svých oficiálních dokumentech jako nepřítele.

Whef

Tak je to taková „dotace“ pro smartwings. Smutné, ale je, že když hasiči přiletěli, že jim nikdo nechtěl dát několik hodin práci 🙁 a museli si ji hledat sami a doprošovat se o ni 🙁 Tak i tak přeji hodně zdaru !

beija

To je pravda, asi tam panuje chaos i v zadávání práce. 🙁 Přitom jde o hodiny.. :-((

ABC

Inšálláh

Peeetr

Tak pokud tam není větší počet zavalených, tak se hlavně jedná o reklamní akci EU, a tak je třeba k tomu přistupovat.
Samozřejmě práce na odklízení trosek a spravování vody či elektřiny je tam dost, ale u toho je i lepší zvláště v takových státech se slabým vládnutím a samosprávou, aby se vedení ujali ty samotné tými profesionálů, a spíš na radnici hlásili sami co dělají a hodlají opravit, než čekali na nějaké příkazy otřesených místních.

Whef

Tak určitě to neschazuju, včasná pomoc je třeba. Je pak jen otázka, kde se to zaseklo. Jinak tam hašiči letěli s psovody, tedy vyhledávat lidi. Jinak jak se zmiňuje v některých článích, nás tam berou spíš jako spojence Izraele, který je jejich úhlavní nepřítel. To mohlo hrát taky svoji roli. Prostě východní mentalita je taky trochu jiná, kdo to nezažil nepochopí. Jinak na co pak máme státní vojenskou letku, když se pak nedá využít, i když tohle je trochu specifický případ.

Tomas

ten jeden let je cca takova dotace, jako kdyz 4 cleny rodine das dotaci stokorunu.

Michal

Vojáci by připravili letadlo v rámci hodin… Poté, co by čekali 3 dny na byrokratické povolení AČR písemnou formou, poté by armáda ještě zjistila, že letadlo musí mít povolení tam a tam pro let a za týden jsou tam hasiči jako na koni 😀 …ale to už bych spíš vyslal dělníky s lopatama na úklid, hasiči pak už nebudou potřeba :DDD

Sitgestravel

Koukam Simane je dobre zahackovanej jak s koblihou tak rudym svetrem. Fuj.

Marek

Presne tak. A to se jeste nevi ze to letadlo hned odletelo do udrzby k Avia Prime.

beija

😀

MPE

OK-TVL se z BEY vrátilo do Prahy a tam se podle FR24 aktuálně nachází. Tím nechci říci, že nemůže do KTW/LJU nebo BEG (kde se nacházejí letecké opravny (ne)vlastněné naším milým panem premiérem) v dohledné době zamířit. A že je to hodně zvláštní náhodička, že SW začalo náhle jejich služeb využívat…

Y.K.

Ty drbny.
To by ho tam museli vézt po silnici, protože OK-TVL se z Bejrútu po dvouhodinovém stopoveru vrátil do PRG a od té doby neletěl. Viz databáze FR24.

beija

Vypadá to, že Smartwings chce vláda podporovat za každou cenu (třeba na příkaz Babiše, který premiéruje stylem direktivní one man show). Nebo si Hamáček nerozumí s Metnarem a nemá na něj telefon. Což by bylo hodně zvláštní a znepokojivé při představě, kdyby nastalo něco v ČR a byla by nutná okamžitá spolupráce vnitra a armády. Třetí možné vysvětlení je velmi prosté. Za rok to ČSSD nejspíš nedá a Hamáčkovi se bude hodit místečko v dozorčí radě některé ze Šimáněho firem..Může to být i kombinace uvedených možností.

Peeetr

Nebo jsou ČSA-Smartwings jediná většinově česká přepravní firma s velkými letadly.

Mirek

Uplne jste to vystihnul. Nejdriv Letiste Praha odpusti pristavaci a parkovaci poplatky, pak je na prikaz shora zmenen handling na CSAH. Diky tomu se se “statni” firmy budou do Smartwings nepozorovane lit stamiliony a nikdo to nezjisti. Uvidite, ze nakonec o tu zaruku o uver nepozadaji. Nebude to totiz potreba

Karel

Ano Menzies jim vypověděl smlouvu protože volal Babiš. Tak určitě. :-))

Mirek

Babis nikomu nevolal. Ale patrne vite kdo z predstavenstva Letiste Praha presel na pozici viceprezidenta Menzies

Karel

Patrně vím a taky jsem viděl kalkulace původní smlouvy. A taky vím ze jednani MA SW začalo už v lednu

MPE

To jako ze Petrzilka byl do Menzies nasazeny, aby tu smlouvu vypovedel…? Tak to asi fakt nee…

Jiří Kocurek

Vojáci to nedostali to písemně. To mají hasiči čekat až si někdo převezme dopis zaslaný poštou?
dotyčný by měl být doživotně oblushován v hospodě pouze na základě písemné žádosti.

Jakub P

V dnešní době se za písemně leckdy bere i e-mail. A na jedný straně shrnout potřebný detaily do mejlu a na druhý straně potvrdit, že mejl dorazil a začíná se to řešit, žádná velká zdržovačka není. Na jednu stranu naprosto chápu, že hasiči použili, co maj dlouhodobě nasmlouvaný, zejména když jim to parametrama pro jejich potřeby sedí líp než to, co má k dispozici armáda. Na druhou stranu se Hamáček nemůže divit těm otázkám, když roky sedí ve vládě, která prakticky nedělá nic jinýho, než že dohazuje kšefty a dotace sobě nebo kamarádům i ve chvíli, kdy je to pro… Číst vice »

ABC

rozkaz k zahájení jaderný války se taky může poslat mailem?

Jakub P

Naštěstí ČR nemá jaderný zbraně. Protože s aktuálním vrchním velitelem by to muselo jít přes teletext, aby se do toho nepřipletlo nějaký porno.

ABC

No ty počítače co by je odpalovaly v USA ještě před rokem používaly osmipalcový diskety.

Peeetr

Extrémně nevýhodný to není, a dokonce ani normálně nevýhodný v rámci evropských poměrů být nemůže, jinak by to EU neproplatila.

Jakub P

Jasně, tohle vůbec nevýhodný být nemusí. Ale v takovým případě to bude mezi akcemi týhle vlády dost výjimka…

Jiří Kocurek

Takže e-mail, protože informace slovně nestačí. Hmm, sanitku nevolat, poslat to raději mailem. Jde přece o život a telefonicky by to nemuselo stačit. Opravdu?

Greta

Vy byste jako lampasak vydal rozkaz k přípravě letadla za stovky tisíc na základě telefonátu nějakého velitele hasičů, že možná bude potřebovat odvézt 36 lidí do Bejrútu, ale ještě to nemá schválené? Já tedy ne.

Původní Pražák

Krásná urednicka práce. Jeden ceka na holuba s oficiální žádosti, aniz by se asi zmínil, že bez ni se nebude obtěžovat, a ani jednoho rano nenapadne tomu druhému brnknout, aby si ověřil, kde to to tedy vázne. Muzeme byt radi, ze nemáme přístav, ve kterém by mohla uvíznout loď s ledkem…
.

MPE

Tak zrovna Vzdusne sily ACR jsou na tom z hlediska stari techniky zdaleka nejlepe z cele armady a hovorit o leteckem muzeu je dost mimo misu. V podstate jedine vyslovene muzealni kousky jsou dva Jaky 40 a ty se shodou okolnosti vyrazuji tento mesic. Zbytek je bud vicemene novy nebo alespon prubezne vyrazne modernizovany (vrtulniky). A319 by to v pohode a komfortne dala (ta „nakladni“ urcite, ale mozna i ta druha „VIP“). Malou domu SW bych za tim ale nehledal, spis takove kopnuti do holene koalicniho partnera (ze se Hamacek s Metnarem zrovna moc „nemusi“ je znama vec). V konecnem… Číst vice »

Peeetr

Možná že Hamáček nemyslel, že má naše armáda letadla stará jako nějaké muzeum, ale jejich počet a použitelnost je jako u muzea 🙂

Daniel

Hamáček tuším už na té TK na letišti vysvětloval, že do vládních airbusů by se ten náklad nevešel a letouny CASA by musely letět 2x. Herculy ani nic většího nemáme. Jestli by se to do těch letadel opravdu nevešlo, nedovedu takto od stolu opravdu posoudit.

Jirka

Já už řikám dávno že by to chtělo něco solidního. Chápu že na Globemastery nejsou peníze, ale něco jako Herculesy nebo A400M by se snad uživilo. Ideálně tak 2-3 kusy.

MPE

No ono by byvalo stacilo se onehdy pripojit k iniciative SAC, kdy 12 mensich clenskych statu NATO poridilo dohromady tri C17ky a spolecne je provozuje s tim, ze kazda zeme podle vyse sveho „vkladu“ ma prideleny kontingent letovych hodin pro svoje vyuziti…Registrovany a dislokovany jsou v Madarsku a letaji s nimi piloti HuAF, z Papy by v Praze byli za slabe dve hodinky…Zaden velky komfort to tedy neni, ale vojaci (a v tomto pripade hasici) jsou na leccos zvykli…

ABC

tolik koní do Mongolska vozit nebudeme

LiborV

Některé stroje Smartwings nejsou o moc mladší než armádní speciály. Pokud vlastní podle ministra vnitra armáda přestárlé stroje, nebylo by vhodné v současnosti poptat nějaký zánovní? Věřím, že by leasingové společnosti nabídli letadla k odkupu v solidním stavu za výhodnou cenu.

Pavla

Tak si to shrňme. A319 má rozměr cargo holdů 27,7m3, B738 44,1m3. A319 uveze 90 lidí, osmistovka 189 lidí. Na tom odletu byly cargo holdy naplněné do plna a i tak se spousta věcí vezla nahoře s pax. Vidí někdo objektivní důvod, proč to posílat letadlem, do kterýho se to nevejde?

Bilbo

Armádní 319 má nákladovej prostor dokonce ještě menší protože tam má namontovány přídavný nádrže

MPE

Nejsem si uplne na 100% jisty, kdyztak me nekdo znalejsi opravte, ale pridavne nadrze ma stabilne jen jedna z nich (2801 – ta VIP verze).Druha (3085 – tedy ta osobni s moznosti rychle zmeny konfigurace na sanitni nebo light cargo) je ma demontovatelne a bezne s nimi nelita.

Jirka

Upřímně když jsem slyšel že tam jedou, tak jsem myslel že si vezmou tu normální A319, na místě to přemiklíkujou na sanitní verzi a vezmou zpátky nějaký zraněný na léčení aby neletěli na prázdno…. Ale to jsem asi moc naivní.

beija

Klasická A319 uveze 144lidí.. cargo přesně nevím, ale dohledám.

beija

http://www.csacargo.cz/flotila – tady jsou i rozměry carga A319 od ČSA. Maximální hmotnost jednoho kusu 250kg vybavení při rozměrech 2,53mx1,6m mi nepřijde úplně malá.

Pavla

A zkoušel jsi do toho někdy něco dát? Jak přijede k 319ce pět plných vozejků carga nebo pošty, víš rovnou že je zle a že buď to nepoletí všecko, nebo to na odlet ohromně sekneš.
Ještě že už to nedělám.. a těch krámů, co vezli do BEY, bylo víc.
A druhá věc je plošné zatížení holdu, ale to se mi zrovna počítat nechce.. jediný, co je v airbusím cargu výhoda oproti bulíkům, je vyšší strop

MPE

Tak je jasne, ze do holdu by se to nenarvalo (coz se btw neveslo ani do toho osmikila). Ale v tom je prave krasa te armadni 319, ze se z ni rychle (= v radu desitek minut, kdyz je opravdu potreba) da vykopat treba pulka sedacek a to lehke cargo vezt nahore (s moznosti fixace sitemi – jsou tam na to uchyty). Takhle to tam vezli tak jako tak taky, ale nahazene mezi sedackami a na nich…

Karel

Ano jde to a i tak je kapacita nedostatečná

Rosťa

ANO, bude Líp. Ale jen pro kamarády současné garnitury.

Roman

A cim by jste to chtěl v danem časovém limitu chtěl odvézt aby bylo lip?

Pavla

našláp by ochcávku kombíka ftédéíčku a radši by jim to tam odvozil sám 😀

Dan
Kandelábr

Tak to je taky otázka, nakolik vlastně vyšel dráž let s „jednomotorákama“ než s AČR.

Filip

Jako myslite, ze se na tomhle letu Smartwings nejak napakoval?

Kandelábr

To si nemyslím.

Filip

A co si teda myslite?

Kandelábr

Že cena pro let s AČR byla o něco menší, ale ne tak výrazně aby se to týden řešilo v novinách.

RHood

Propočítejte si sazbu na blokovou hodinu. Obvykle je rate 2.500 USD,-.

V. K.

Hamáček má pravdu v tom, že nemáme žádné pořádné cargo letadlo. Měli bychom té krize v letectví využít a nějaké levně koupit od leasingovky.

Josef Petrák

Však Aero a Embraer se už nějakou dobu těší, že AČR prodají KC-390.

LiborV

A to je dobře nebo špatně?

Peeetr

To samozřejmě záleží… třeba i na tom jaký máte názor na vznik evropské armády.

Jirka

Vznik Evropské armády je jedinná budoucnost. Neboť bez ní budeme ve světě hrát pořád „druhé housle“ a přitom jsme obrovská ekonomika, která má 500m obyvatel. Měli bychom mít i odpovídající armádu.

Peeetr

Tak zase být velmocí pod kontrolou nenasytných banksterů a korporací, kteří vám obyvatelstvo záměrně tráví opiáty, fastfoodem a cukrem, plus ve velkých městech zajišťují obří gheta svobodných matek a na druhé straně mužských bezdomovců, taky není žádná výhra.
Pak máte ve výsledku třeba i při zdaleka světově největších nákladech na zdravotnictví průměrnou dobu dožití občanů na úrovni mnoho desetiletí sankcionované Kuby.

MPE

A coz teprve takovi iluminati, ufoni a zidozednari… 🙂

Daniel Novák

Ale jděte… EU armáda je jen francouzský plán jak totálně rozštěpit NATO, čemuž proruští Němci ochotně přikyvují. Slovy klasika: netřeba nepřátel, pokud máte „spojence“ jako jsou Francouzi.

Jiri

Ja jsem v to doufal.

Peeetr

Jenže cargo letadla volná zrovna nejsou, a osobní se na nákladní pro armádu, která potřebuje pořádnou nosnost podlah a obří nákladní vrata, předělávají často extrémně špatně.

LiborV

Já jsem netušil, že si hasiči objednali od Smartwings na let do Bejrútu cargo letadlo? Jaký typ to byl? Já myslel, že se jednalo o běžné civilní letadlo. A takové by šlo jistě koupit i pro armádu. A nějaké zánovní. Pokud se pletu s tím typem letadla, které letělo do Bejrútu, budu rád za upřesnění.

Peeetr

Tady odpovídám V.K. na to, že by armáda potřebovala nakoupit pořádné cargo letadlo a právě je globální přebytek levných letadel, ale jen některých typů. Ne o jedné specifické cestě či naivní fantasy o nákupu speciálního dálkového letadla hasiči.

Daniel Novák

Armáda potřebuje Herculesy. Ne sračky jako CASA. I takové země jako Portugalsko nebo Belgie jich mají ve výzbroji 5 respektive 7.

Roman

Pro Armádu by takové letadlo o jakém mluvíte bylo k ničemu. Armáda by spíše potřebovala právě to větší nákladní letadlo aby byla schopna pokrýt a takovéto potřeby. Na ně v současné době ve flotile nic nemá.

Jirka

Tak hlavně že jsou socani 20let ve vládě a mít keci o armádním muzeu.

MartinSr

Osmistovka je určitě větší nez a319, těžko soudit jestli by se to tam vešlo. Casa je mimo, kodrcání armadnim atr až do Bejrutu by bylo jako jízda šukafonem z Prahy do Bratislavy.

Janina

Viděla jsem reportáž z přepravy Převaláků z pražské zoo armádní Casou do Mongolska. Po naložení 4 koní (v bednách úzkých a krátkých tak, aby se uvnitř nemohli hnout a tak si neublížili) v tom letadle zůstala jen uzoučká ulička po každé straně, že se člověk s lehkou nadváhou tam ani neprotáhl. Nechápu, jak by v tom stroji mohlo cestovat skoro 40 lidí, psi a veškerá jejich výstroj…

ABC

Vojna není kojná!

Matoo

Kapacita je 71 vystrojenych vojaku nebo 49 vysadkaru. Vzhledem k tomu, ze hasici vezli pry dost materialu tak je mozne, ze by se tam nevesli. Navic argumentuji delsim casem letu.

Peeetr

CASA je jako vojenské nákladní letadlo v podstatě na ho… to snad navrhovali ještě primárně na přepravu jeepů z druhé světové.
Aby se to podařilo dostat do naší armády, musel být použit špinavý trik jakože je měníme za Alcy (aby poprvé tohle boeingem sprasené letadlo prorazilo na zahraniční trhy) a ty pak zase česká armáda vykupovala zpět, že jich má naráz nedostatek.

Tom Matoo

Na to, ze je uplne na ho.., je divny, ze u nas letaji tolik, ze se budou kupovat dalsi.

MPE

No taky z nich nejsem uplne odvareny a myslim, ze treba Spartany, co koupilo Slovensko, jsou praktictejsi, ale na druhou stranu slouzi ve 32 letectvech po celem svete, takze takove totalni shity to asi taky nebudou…

Jiří

Letadla to.jsou dobrá, ale pro nás nevyhovující. Máte pravdu v tom, že Spartany by byly lepší, ale to by to tam nesměl řídit Barták. Kupují pak se další, protože někdo podle mně tam musí dost vydatně na ministerstvu sypat. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Co potřebujeme je KC 390, nebo bych se nebál něčeho většího.